abonnement Unibet Coolblue
  zondag 22 april 2018 @ 21:27:53 #1
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_178682497
Wat is de bedoeling van die jaarlijkse huurverhogingen?

Na 15 jaar krijg je een sociale huurwoning -> 10 jaar lang gaat de huur omhoog totdat de huur hoger is dan een particuliere woning. Die huur kan je überhaupt niet betalen. Wat dan?

Nu een vrije sector huurwoning nemen op je max. -> 10 jaar lang huurverhoging tot je het niet meer kan betalen. En wat dan?

Door die hoge huur kan je ook niet sparen voor een koopwoning.

Ook mensen in de bijstand krijgen jaarlijks een huurverhoging, wel iets minder dan veelverdieners.

Wat is de logica hier achter? En wat is de beste optie momenteel?
pi_178682524
Willen wij meer om minder VVD?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_178682545
Je krijgt ook jaarlijks loonsverhoging. Inflatie noemen ze dit (dat alles steeds duurder wordt of geld minder waard per eenheid).

Als je loon harder stijgt dan de huur, geen probleem. Dan stijgt over het algemeen je koopkracht. Andersom natuurlijk niet.
Whatever...
  zondag 22 april 2018 @ 21:30:44 #4
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_178682551
De logica erachter zou moeten zijn dat huren op een bepaald moment zo duur wordt dat mensen gaan denken "Dan maar een koopwoning"

Maar ja in de realiteit werkt dat natuurlijk niet aangezien er meestal een reden is dat je in een dergelijke huurwoning zit.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  zondag 22 april 2018 @ 21:31:42 #5
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_178682573
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 21:30 schreef Spanky78 het volgende:
Je krijgt ook jaarlijks loonsverhoging. Inflatie noemen ze dit (dat alles steeds duurder wordt of geld minder waard per eenheid).

Als je loon harder stijgt dan de huur, geen probleem. Dan stijgt over het algemeen je koopkracht. Andersom natuurlijk niet.
En wat als je dan je baan kwijt raakt?
  zondag 22 april 2018 @ 21:31:52 #6
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_178682577
Inflatiecorrectie.

De hogere verhogingen voor scheefwoners zijn om te zorgen dat ze vertrekken uit de woning waar ze niks meer te zoeken hebben, en de huurverhogingen in de vrije sector zijn gewoon omdat het kan.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 22 april 2018 @ 21:33:56 #7
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_178682615
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 21:31 schreef Janneke141 het volgende:
Inflatiecorrectie.

De hogere verhogingen voor scheefwoners zijn om te zorgen dat ze vertrekken uit de woning waar ze niks meer te zoeken hebben, en de huurverhogingen in de vrije sector zijn gewoon omdat het kan.
Het begrip scheefhuurder is dan ook al volkomen belachelijk. Als ik in een bepaalde huurwoning zit is dat omdat ik op dat moment niet meer kan betalen. In de loop der jaren ga ik leuk verdienen en verdien dan eigenlijk teveel voor die woning. Maar ja, sociaal netwerk, vrienden, leuke buurt etc. Waarom zou ik dan gedwongen moeten verhuizen/meer betalen?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_178682625
quote:
1s.gif Op zondag 22 april 2018 21:31 schreef Mishu het volgende:

[..]

En wat als je dan je baan kwijt raakt?
Dan heb je een uitkering. Die zijn gedempt gekoppeld aan inflatie.

Maarehm, jij hebt toch een universitaire opleiding en werkt bij de overheid? Wtf?
Whatever...
pi_178682628
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 21:30 schreef Spanky78 het volgende:
Je krijgt ook jaarlijks loonsverhoging. Inflatie noemen ze dit (dat alles steeds duurder wordt of geld minder waard per eenheid).

Als je loon harder stijgt dan de huur, geen probleem. Dan stijgt over het algemeen je koopkracht. Andersom natuurlijk niet.
De huurprijzen zijn niet geïndexeerd. Maar veel harder dan inflatie gestegen. Was vanwege die scheefhuurders

En die laatste alinea is natuurlijk een non-argument
  zondag 22 april 2018 @ 21:34:41 #10
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_178682631
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 21:33 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Het begrip scheefhuurder is dan ook al volkomen belachelijk. Als ik in een bepaalde huurwoning zit is dat omdat ik op dat moment niet meer kan betalen. In de loop der jaren ga ik leuk verdienen en verdien dan eigenlijk teveel voor die woning. Maar ja, sociaal netwerk, vrienden, leuke buurt etc. Waarom zou ik dan gedwongen moeten verhuizen/meer betalen?
Omdat die woning voor een doelgroep is waar je niet meer toe behoort.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_178682639
quote:
1s.gif Op zondag 22 april 2018 21:27 schreef Mishu het volgende:
Wat is de bedoeling van die jaarlijkse huurverhogingen?

Na 15 jaar krijg je een sociale huurwoning -> 10 jaar lang gaat de huur omhoog totdat de huur hoger is dan een particuliere woning.
Hoger dan particulier? Hoezo? Die verhogen ook elk jaar de huur. En d emaximumhuurprijs staat tot 141 punten gewoon vast.. (en indexeert elk jaar wel)
quote:
Die huur kan je überhaupt niet betalen. Wat dan?
huurtoeslag, verlaging aanvragen of verhuizen.
quote:
Nu een vrije sector huurwoning nemen op je max. -> 10 jaar lang huurverhoging tot je het niet meer kan betalen. En wat dan?
Gaat je loon en toeslagen ook niet elk jaar omhoog dan?
quote:
Door die hoge huur kan je ook niet sparen voor een koopwoning.
Sparen hoef je maar beperkt, voor de rest heb je een hypotheek.
quote:
Ook mensen in de bijstand krijgen jaarlijks een huurverhoging, wel iets minder dan veelverdieners.

Wat is de logica hier achter?
Dat de huren de inflatie volgen, zoals de meeste prijzen in het land.
quote:
En wat is de beste optie momenteel?
kopen, altijd.
dag
pi_178682664
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 21:33 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Het begrip scheefhuurder is dan ook al volkomen belachelijk. Als ik in een bepaalde huurwoning zit is dat omdat ik op dat moment niet meer kan betalen. In de loop der jaren ga ik leuk verdienen en verdien dan eigenlijk teveel voor die woning. Maar ja, sociaal netwerk, vrienden, leuke buurt etc. Waarom zou ik dan gedwongen moeten verhuizen/meer betalen?
Omdat de corporaties bedoeld zijn voor mensen die niet zelfstandig in hun woonruimte kunnen voorzien.
dag
  zondag 22 april 2018 @ 21:36:21 #13
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_178682665
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 21:34 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Omdat die woning voor een doelgroep is waar je niet meer toe behoort.
Vast wel, maar zolang ik geen reden zou zien om te verhuizen doe ik dat ook niet. Dat hele systeem met huurverhogingen had er nooit moeten komen, laat mensen lekker zitten waar ze zitten
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_178682666
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 21:33 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Het begrip scheefhuurder is dan ook al volkomen belachelijk. Als ik in een bepaalde huurwoning zit is dat omdat ik op dat moment niet meer kan betalen. In de loop der jaren ga ik leuk verdienen en verdien dan eigenlijk teveel voor die woning. Maar ja, sociaal netwerk, vrienden, leuke buurt etc. Waarom zou ik dan gedwongen moeten verhuizen/meer betalen?
Omdat jij moet betalen voor anderen die minder hebben. Nivelleren normen ze dat. Ze vinden dat je minder recht hebt om van het systeem gebruik te maken omdat je uit de sociale huur gegroeid bent qua loon. Dus moet je meer zelf bijdragen.
Whatever...
pi_178682680
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 21:33 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Het begrip scheefhuurder is dan ook al volkomen belachelijk. Als ik in een bepaalde huurwoning zit is dat omdat ik op dat moment niet meer kan betalen. In de loop der jaren ga ik leuk verdienen en verdien dan eigenlijk teveel voor die woning. Maar ja, sociaal netwerk, vrienden, leuke buurt etc. Waarom zou ik dan gedwongen moeten verhuizen/meer betalen?
Omdat de term het al zegt. Sociale huurwoning. Kwaliteit is ok en de prijs was vroeger “relatief goedkoop”, speciaal bestemd voor mensen met een kleine beurs en die niet in de gelegenheid waren om te kopen.

Oftewel, die woningen waren absoluut niet bestemd voor die mensen, dus daarom
pi_178682681
quote:
1s.gif Op zondag 22 april 2018 21:27 schreef Mishu het volgende:
Wat is de bedoeling van die jaarlijkse huurverhogingen?

Na 15 jaar krijg je een sociale huurwoning -> 10 jaar lang gaat de huur omhoog totdat de huur hoger is dan een particuliere woning. Die huur kan je überhaupt niet betalen. Wat dan?

Nu een vrije sector huurwoning nemen op je max. -> 10 jaar lang huurverhoging tot je het niet meer kan betalen. En wat dan?

Door die hoge huur kan je ook niet sparen voor een koopwoning.

Ook mensen in de bijstand krijgen jaarlijks een huurverhoging, wel iets minder dan veelverdieners.

Wat is de logica hier achter? En wat is de beste optie momenteel?
Huurverhogingen worden gebaseerd op je inkomen van het jaar daarvoor, mensen met een laag inkomen krijgen dus vaker de laagste verhoging en mensen met een hoger inkomen een hogere.. Dit alles is afhankelijk van je verhuurder (die moet namelijk niet verhogen, maar mag dit)
No Guts, No Glory
pi_178682683
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 21:36 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Vast wel, maar zolang ik geen reden zou zien om te verhuizen doe ik dat ook niet. Dat hele systeem met huurverhogingen had er nooit moeten komen, laat mensen lekker zitten waar ze zitten
En hoe kom je dan aan woningen voor mensen met een minimuminkomen?
dag
pi_178682690
quote:
1s.gif Op zondag 22 april 2018 21:34 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

De huurprijzen zijn niet geïndexeerd. Maar veel harder dan inflatie gestegen. Was vanwege die scheefhuurders

En die laatste alinea is natuurlijk een non-argument
Alleen voor scheefhuurders. Die zouden uit de sociale huur moeten, maar zijn beschermd.
Whatever...
  zondag 22 april 2018 @ 21:37:44 #19
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_178682692
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 21:36 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Vast wel, maar zolang ik geen reden zou zien om te verhuizen doe ik dat ook niet. Dat hele systeem met huurverhogingen had er nooit moeten komen, laat mensen lekker zitten waar ze zitten
Nee, helaas is het nog niet mogelijk om scheefwoners eruit te gooien. Komt nog wel.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 22 april 2018 @ 21:39:00 #20
310793 Mishu
Fok verslaafde
pi_178682713
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 21:37 schreef nuget het volgende:

[..]

Huurverhogingen worden gebaseerd op je inkomen van het jaar daarvoor, mensen met een laag inkomen krijgen dus vaker de laagste verhoging en mensen met een hoger inkomen een hogere.. Dit alles is afhankelijk van je verhuurder (die moet namelijk niet verhogen, maar mag dit)
Op de lange termijn is 10 x ¤30 toch in 10 jaar tijd ¤300 verhoging voor iemand op het bestaansminimum. Ik vrees wat er dan gebeurt.
  zondag 22 april 2018 @ 21:39:35 #21
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_178682719
quote:
1s.gif Op zondag 22 april 2018 21:39 schreef Mishu het volgende:

[..]

Op de lange termijn is 10 x ¤30 toch in 10 jaar tijd ¤300 verhoging voor iemand op het bestaansminimum. Ik vrees wat er dan gebeurt.
Ja, want in de afgelopen 10 jaar zijn er hele volksstammen op straat komen te staan.

Oh nee, toch niet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_178682720
quote:
1s.gif Op zondag 22 april 2018 21:37 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Omdat de term het al zegt. Sociale huurwoning. Kwaliteit is ok en de prijs was vroeger “relatief goedkoop”, speciaal bestemd voor mensen met een kleine beurs en die niet in de gelegenheid waren om te kopen.

Oftewel, die woningen waren absoluut niet bestemd voor die mensen, dus daarom
Probleem is wel dat veel mensen boven de grens voor varkens sociale huur geen kant op kunnen. Ze krijgen geen hypotheek, geen sociale huur, vrije sector is vaak niet goed betaalbaar.
Whatever...
pi_178682726
quote:
1s.gif Op zondag 22 april 2018 21:39 schreef Mishu het volgende:

[..]

Op de lange termijn is 10 x ¤30 toch in 10 jaar tijd ¤300 verhoging voor iemand op het bestaansminimum. Ik vrees wat er dan gebeurt.
30 euro verhoging lijkt me sterk, dan moet je basis huur al 1200 euro zijn,.
No Guts, No Glory
pi_178682753
quote:
1s.gif Op zondag 22 april 2018 21:37 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Alleen voor scheefhuurders. Die zouden uit de sociale huur moeten, maar zijn beschermd.
Veel van die “scheefhuurders” hebben weinig (echte) alternatieven en op dit moment is nog geen 5% van die huurders een zogenaamde scheefhuurder. Toen die huren zo bijzonder snel omhoog moesten, is er niet gekeken waarom mensen niet gingen kopen...

Falend beleid, ik heb er gelukkig geen last van, maar het irriteert me bijzonder
pi_178682781
quote:
1s.gif Op zondag 22 april 2018 21:39 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Probleem is wel dat veel mensen boven de grens voor varkens sociale huur geen kant op kunnen. Ze krijgen geen hypotheek, geen sociale huur, vrije sector is vaak niet goed betaalbaar.
Irriteert mij bijzonder. Waar zijn we mee bezig!?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')