abonnement Unibet Coolblue
pi_178577123
quote:
De zanger Dotan zou een grote hoeveelheid nepaccounts gebruiken om reacties op sociale media te beïnvloeden.
Dat blijkt uit onderzoek van de Volkskrant, waarbij zo'n 140 fictieve accounts werden geïdentificeerd. De gebruikers achter deze accounts doen zich voor als fans van de zanger op Facebook, Twitter en Instagram. Ze gebruiken verzonnen namen en foto's die van bestaande mensen zijn gestolen.

De accounts plaatsen likes en positieve reacties onder berichten die Dotan op sociale media plaatst. Bij sommige foto's van de zangers zou ongeveer de helft van alle likes afkomstig zijn van dit trollennetwerk. De positieve reacties moeten bestaande fans aansporen om ook positief te reageren.

Nepverhalen
De trolaccounts hebben op meerdere momenten verzonnen verhalen geplaatst. Dat gebeurde in bijvoorbeeld 2015, toen op Facebook een bericht verscheen over een ontmoeting tussen Dotan en een fan met leukemie. Dit bericht werd door meerdere media vervolgens overgenomen.

Meerdere accounts op Wikipedia zouden ook veelvuldig hebben geprobeerd om pagina's over de zanger te vullen met positieve, promotionele teksten. Daarbij werd ook gepoogd om een passage over zijn moeder te verwijderen. De accounts werden uiteindelijk van Wikipedia geschorst.

Niet op de hoogte
Ongeveer 45 van de ontdekte accounts zouden zijn gemaakt door een voormalige manager van Dotan, die zegt in opdracht van hem te hebben gehandeld. Een e-mail in handen van de Volkskrant zou dit verhaal ondersteunen. Het is onduidelijk wie de andere accounts sindsdien heeft gemaakt.

De muzikant zou contact opnemen met de manager als hij zichzelf op de radio hoorde. Zij kreeg dan de opdracht om met de nepaccounts positieve berichten over de uitzending te verspreiden.

De zanger beweert niet op de hoogte te zijn van het ingezette trollennetwerk. "Ik wil dat dit verdwijnt", vertelt hij. "Ik word er misselijk van als ik dit zie."
Bron: https://www.nu.nl/interne(...)dia-beinvloeden.html
En die hebben de Volkskrant gebruikt als bron (weet niet of die voor iedereen te lezen is):

- geen linkjes naar Volkskrant

Angela de Jong over het optreden van Dotan bij Humberto
quote:
Daar zat hij: Dotan. Na het ontluisterende Volkskrant-verhaal over een trollenleger en een gefantaseerde ontmoeting met een leukemiepatiënt, had hij zich een weekend lang schuil gehouden. Toen was er gistermiddag eerst een Facebook-verklaring en aan het einde van de avond schoof hij aan bij Late Night.

Een even logische als laffe keuze. Want Dotan weet dondersgoed dat hij bij Pauw of bij de al dagen fulminerende Ronald Molendijk in Boulevard en zelfs bij de immer vriendelijke Sybrand en Martine niet zo makkelijk wegkomt met halve antwoorden en ongeloofwaardige ontkenningen, als bij Humberto Tan.

En zo'n gesprek werd het dus ook. Wie dacht dat de hoogmis voor Marco Borsato van een paar maanden geleden het dieptepunt was in de geschiedenis van het RTL-programma, had buiten maandagavond gerekend.

Zijn neus groeide nog net niet, toen hij dat zei
In plaats van zich een kerel te tonen en schoon schip te maken, sprak Dotan van een 'hetze' en 'speculaties' en was hij toch vooral het slachtoffer. Het was wel heel vervelend wat hij allemaal over zich heen had gekregen. Niemand geloofde hem meer, klaagde hij. Hij gaf dan nog net toe dat hij in het begin van zijn carrière nep-socialmedia-accounts had ingezet, maar dat deed hij 'natuurlijk' allang niet meer. En dat verhaal over de leukemiepatiënt kwam echt niet uit zijn koker. Het stond wel onder een van zijn posts en op Linda Nieuws enzo, maar hij had het nooit gelezen. Echt niet. Zijn neus groeide nog net niet, toen hij dat zei.

Humberto deed wat er van hem werd verwacht: in plaats van tegengas gaf hij Dotan alle ruimte. De kritische vragen moesten komen van de andere gasten aan tafel als Leopold Witte en Fajah Lourens. Maar zij werden vakkundig genegeerd door Dotan én Humberto of er werd gewoon een filmpje ingestart.

Het was verbijsterend en pijnlijk om te zien hoe in twintig minuten twee mensen hun reputatie, en misschien zelfs wel loopbaan, om zeep hielpen. Dotan plaatste zichzelf definitief in het rijtje van ziekelijke bedriegers als Tara Singh Varma en Diederik Stapel. Humberto Tan bewees nog eens waarom zijn positie in Late Night al tijden onhoudbaar is. Ongelofelijk dat die man ooit de Sonja Barend Award voor beste tv-interview heeft gewonnen. De organisatie zou die prijs na maandagavond moeten terugvorderen.

'Blijf je wel schrijven? ' kweelde Humberto tot slot. Natuurlijk, zuchtte Dotan. Nooit gedacht dat ik deze zin nog eens zou schrijven, maar: wat miste ik Ronald Molendijk.


[ Bericht 35% gewijzigd door #ANONIEM op 17-04-2018 14:11:03 ]
pi_178577204
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 april 2018 14:05 schreef Physsic het volgende:

[..]

Humberto vult telkens ook antwoorden in voor Dotan. Hij onderbreekt hem gewoon om zijn eigen suggestie te geven over welk antwoord Dotan zou kunnen geven. _O-
Als je echt luistert naar wat hij precies zegt geeft hij heel vakkundig nooit echte antwoorden op de vragen. Hij lult heel veel op een nep berouwvol toontje maar zegt nauwelijks iets inhoudelijks.
Koel en donker bewaren
  dinsdag 17 april 2018 @ 14:12:20 #3
445480 Ingolstadt
RedStratocaster
pi_178577220
Even alle acties van hem daargelaten, het blijft echt een fabelachtige artiest.

#pray4Dotan
Raken om ze te helpen herinneren dat die schat van ongekende vermogens die het van ons heeft een trigger zit om er ook iets mee te doen. - Rini Stoutjesdijk
It ain't over till ehh... till... till it's over - Erik ten Hag
pi_178577222
Ik luister nu die podcast maar wat een vervelende zijige stem heeft die Gijs Groenteman joh, wat is dit :X
Koel en donker bewaren
pi_178577267
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 14:12 schreef Guanabana het volgende:
Ik luister nu die podcast maar wat een vervelende zijige stem heeft die Gijs Groenteman joh, wat is dit :X
Samenvatting? Dan hoef ik niet te luisteren.
pi_178577489
Excuus als het al geplaatst is, tweets van Ed Struijlaart over Dotan.

pi_178577519
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 10:01 schreef RipCity het volgende:
AngelaGod met de waarheid:

Daar zat hij: Dotan. Na het ontluisterende Volkskrant-verhaal over een trollenleger en een gefantaseerde ontmoeting met een leukemiepatiënt, had hij zich een weekend lang schuil gehouden. Toen was er gistermiddag eerst een Facebook-verklaring en aan het einde van de avond schoof hij aan bij Late Night.

Een even logische als laffe keuze. Want Dotan weet dondersgoed dat hij bij Pauw of bij de al dagen fulminerende Ronald Molendijk in Boulevard en zelfs bij de immer vriendelijke Sybrand en Martine niet zo makkelijk wegkomt met halve antwoorden en ongeloofwaardige ontkenningen, als bij Humberto Tan.

En zo’n gesprek werd het dus ook. Wie dacht dat de hoogmis voor Marco Borsato van een paar maanden geleden het dieptepunt was in de geschiedenis van het RTL-programma, had buiten maandagavond gerekend.

Zijn neus groeide nog net niet, toen hij dat zei
In plaats van zich een kerel te tonen en schoon schip te maken, sprak Dotan van een ‘hetze’ en ‘speculaties’ en was hij toch vooral het slachtoffer. Het was wel heel vervelend wat hij allemaal over zich heen had gekregen. Niemand geloofde hem meer, klaagde hij. Hij gaf dan nog net toe dat hij in het begin van zijn carrière nep-socialmedia-accounts had ingezet, maar dat deed hij ‘natuurlijk’ allang niet meer. En dat verhaal over de leukemiepatiënt kwam echt niet uit zijn koker. Het stond wel onder een van zijn posts en op Linda Nieuws enzo, maar hij had het nooit gelezen. Echt niet. Zijn neus groeide nog net niet, toen hij dat zei.

Humberto deed wat er van hem werd verwacht: in plaats van tegengas gaf hij Dotan alle ruimte. De kritische vragen moesten komen van de andere gasten aan tafel als Leopold Witte en Fajah Lourens. Maar zij werden vakkundig genegeerd door Dotan én Humberto of er werd gewoon een filmpje ingestart.

Het was verbijsterend en pijnlijk om te zien hoe in twintig minuten twee mensen hun reputatie, en misschien zelfs wel loopbaan, om zeep hielpen. Dotan plaatste zichzelf definitief in het rijtje van ziekelijke bedriegers als Tara Singh Varma en Diederik Stapel. Humberto Tan bewees nog eens waarom zijn positie in Late Night al tijden onhoudbaar is. Ongelofelijk dat die man ooit de Sonja Barend Award voor beste tv-interview heeft gewonnen. De organisatie zou die prijs na maandagavond moeten terugvorderen.

‘Blijf je wel schrijven? ‘ kweelde Humberto tot slot. Natuurlijk, zuchtte Dotan. Nooit gedacht dat ik deze zin nog eens zou schrijven, maar: wat miste ik Ronald Molendijk.
Wat een laffe honden deze Angela, haar Volkskrant collega's en vele anderen.

Wat wil ze nou zeggen, deze man moet koste wat kost kapot?

Ze wil graag zien hoe hij gefileerd wordt op tv en vervolgens compleet kapot afdruipt voor een watertandend sensatievolkje? Laat vooral de term "leukemiepatiënt" nog een paar keer vallen voor het effect :r
pi_178577575
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 14:21 schreef Em31 het volgende:
Excuus als het al geplaatst is, tweets van Ed Struijlaart over Dotan.

[ afbeelding ]
wat een onleesbaar verhaal :P
  dinsdag 17 april 2018 @ 14:25:32 #9
470661 maxi-mus
are you not entertained?
pi_178577601
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 14:22 schreef Za het volgende:
Wat wil ze nou zeggen, deze man moet koste wat kost kapot?

Wat ze wil zeggen is dat je iemand best kritisch mag aanpakken als hij onder andere een leukemie patiënt verzint. Dotan is ziek in zijn hoofd.
pi_178577624
Tegen het einde van de uitzendig vraagt een van de gasten aan Dotan of dat verhaal van dat meisje in het vliegtuig waar is. Dotan antwoordt dan gedurende een aantal vragen met "ja.. ja.. ja..". Op het moment dat zij de zin "die jouw muziek aan het luisteren was.." zegt Dotan nog iets anders. Een woord of een naam? Ik kan het niet goed verstaan. Weet iemand wat hij zegt? Het begint volgens mij met een k.
pi_178577630
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 14:22 schreef Za het volgende:

[..]

Wat een laffe honden deze Angela, haar Volkskrant collega's en vele anderen.

Wat wil ze nou zeggen, deze man moet koste wat kost kapot?

Ze wil graag zien hoe hij gefileerd wordt op tv en vervolgens compleet kapot afdruipt voor een watertandend sensatievolkje? Laat vooral de term "leukemiepatiënt" nog een paar keer vallen voor het effect :r
Hoezo spijker en kop toch? Juiste kritiek op Tan en Dotan.
pi_178577684
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 14:24 schreef Handleiding het volgende:

[..]

wat een onleesbaar verhaal :P
Oh dacht al dat het aan mij lag. :')
Koel en donker bewaren
pi_178577729
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 14:25 schreef maxi-mus het volgende:


Wat ze wil zeggen is dat je iemand best kritisch mag aanpakken als hij onder andere een leukemie patiënt verzint. Dotan is ziek in zijn hoofd.
Ze zegt veel meer dan dat.

Dit is een serieuze heksenjacht die wel eens helemaal verkeerd kan aflopen, en iedereen staat erbij te lachen en doet van harte mee.
  dinsdag 17 april 2018 @ 14:30:35 #14
470661 maxi-mus
are you not entertained?
pi_178577755
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 april 2018 14:29 schreef Za het volgende:

[..]

Ze zegt veel meer dan dat.

Dit is een serieuze heksenjacht die wel eens helemaal verkeerd kan aflopen, en iedereen staat erbij te lachen en doet van harte mee.
Ze slaat de spijker op zijn kop. Die heksenjacht heeft hij helemaal aan zichzelf te danken.
pi_178577784
Ik begrijp best dat hij in zijn eerste poging nog niet geheel de waarheid kan vertellen na jaren en jaren liegen, daarom moet er absoluut een tweede poging komen, anders heeft het geen nut.
pi_178577794
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 april 2018 14:29 schreef Za het volgende:

[..]

Ze zegt veel meer dan dat.

Dit is een serieuze heksenjacht die wel eens helemaal verkeerd kan aflopen, en iedereen staat erbij te lachen en doet van harte mee.
:?
pi_178577807
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 14:24 schreef Handleiding het volgende:

[..]

wat een onleesbaar verhaal :P
Zo inderdaad :{
Maar ik begrijp er uit dat Dotan en zijn leger dus niet alleen Dotan de hemel in prees, maar ook concurrenten het leven zuur maakte. Dat is wel nieuw. Gek dat de VK dit gemist heeft
pi_178577813
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 april 2018 14:33 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Zo inderdaad :{
Maar ik begrijp er uit dat Dotan en zijn leger dus niet alleen Dotan de hemel in prees, maar ook concurrenten het leven zuur maakte. Dat is wel nieuw. Gek dat de VK dit gemist heeft
Staat gewoon in het VK artikel (en die moet je even Googlen, of de Nu.nl bron aanklikken en daar in het artikel op het VK hyperlinkje klikken)
quote:
Collega-artiesten als Iris Kroes, Douwe Bob, Nielson en Marco Borsato maken eveneens kennis met de nepfans. Als Kroes in juli 2015 een foto van zichzelf op de boot naar Noorwegen op Twitter zet, reageert Pieter van Zweep met: 'Succes! Wel jammer om te zien dat Weight Watchers uiteindelijk niets heeft geholpen...'

Rik Soupier vraagt zich af of Nielson de Heineken Music Hall wel vol krijgt en ook van Douwe Bob moeten een paar nepfans van Dotan niets hebben. 'Ik denk dat bijna niemand dat nummer kent', twittert Abigail Verduin als Douwe Bob de Schaal van Rigter wint met het liedje Sweet Sunshine.


[ Bericht 34% gewijzigd door #ANONIEM op 17-04-2018 14:34:46 ]
pi_178577821
Ik vind het zo grappig dat alles altijd twee keer gebeurt. Nu weer: eerst Halbe Zijlstra en nu Dotan, en dezelfde soort journalisten die er maanden en maanden mee bezig waren. Met dezelfde soort journalisten bedoel ik: hartstikke sensatiebelust maar voor de microfoon doen alsof ze het alleen voor het algemeen belang gedaan hebben.
pi_178577849
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 14:30 schreef maxi-mus het volgende:

[..]

Ze slaat de spijker op zijn kop. Die heksenjacht heeft hij helemaal aan zichzelf te danken.
Nee joh, internettrollen worden massaal ingezet, maar we doen alsof alleen Dotan dat doet
pi_178577852
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 april 2018 14:29 schreef Za het volgende:

Dit is een serieuze heksenjacht die wel eens helemaal verkeerd kan aflopen, en iedereen staat erbij te lachen en doet van harte mee.
Nee. Hij pakt dit zelf op alle fronten verkeerd aan. Hij wordt uitgenodigd bij een talkshow om zijn verhaal te doen en slaat daar wederom een modderfiguur. Doet hij toch echt zelf allemaal.
Koel en donker bewaren
pi_178577873
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 april 2018 14:35 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Nee joh, internettrollen worden massaal ingezet, maar we doen alsof alleen Dotan dat doet
'We'? Nee joh, lees ff terug of zo. Op FOK! heeft iig niemand de illusie dat dit een uitzondering is. De uitvoering is wel uitzonderlijk slecht en backfired nu, dat wel.
pi_178577877
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 14:31 schreef Loekie1 het volgende:
Ik begrijp best dat hij in zijn eerste poging nog niet geheel de waarheid kan vertellen na jaren en jaren liegen, daarom moet er absoluut een tweede poging komen, anders heeft het geen nut.
Dit was toch al de tweede kans? Bij de eerste ontkende hij alles.
  dinsdag 17 april 2018 @ 14:37:12 #24
470661 maxi-mus
are you not entertained?
pi_178577890
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 april 2018 14:35 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Nee joh, internettrollen worden massaal ingezet, maar we doen alsof alleen Dotan dat doet
Waar zeg ik dat?
pi_178577928
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 14:37 schreef maxi-mus het volgende:

[..]

Waar zeg ik dat?
In de podcast staat dat iedereen die informatie heeft over andere artiesten die dit doen, dit kunnen melden bij de Volkskrantjournalisten. Ik geloof niet dat dit massaal gebeurt, want het komt uit en dan sla je een figuur. Dat vind ik het meest gekke, dat ze zich dat niet realiseren.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')