abonnement Unibet Coolblue
  maandag 16 april 2018 @ 17:29:59 #1
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_178557835
https://www.hln.be/nieuws(...)oon-geheim~a877cc89/

John haalde zijn universitair diploma en stond 17 jaar voor de klas, maar hij had een buitengewoon geheim

John Corcoran groeide op in de Amerikaanse staat New Mexico. Hij studeerde af aan de middelbare school, ging naar de universiteit en werd leraar in de jaren zestig. Die job oefende hij 17 jaar lang uit, maar hij droeg een buitengewoon geheim met zich mee.
“Volgens mijn ouders was ik een winnaar en tijdens de eerste jaren van mijn leven geloofde ik hen”, vertelt de Amerikaan aan de BBC. “Ik duurde lang vooraleer ik kon praten, maar desalniettemin ging ik met hoge verwachtingen naar school. Ik wilde leren lezen zoals mijn zussen”, zegt John.



“Dat eerste jaar ging het nog goed omdat we nog niet zo veel moesten kunnen. In het tweede leerjaar kwam het erop aan te leren lezen. Voor mij was het precies allemaal Chinees. Ik begreep er niets van en ik wist als kind ook niet hoe ik mijn probleem moest verwoorden”, herinnert John zich nog levendig.

“Ik weet nog hoe ik ’s nachts zat te bidden, ‘Alsjeblieft Heer, laat me morgen weten als ik opsta hoe ik moet lezen’ en soms deed ik het licht aan en pakte ik een boek vast om te zien of het wonder geschiedde. Maar het mirakel bleef uit.”

Dom
“In de klas kwam ik op de rij te zitten met andere kinderen die niet mee konden. Ik wist niet hoe ik daar weg kon geraken of welke vragen ik moest stellen. Ik begon te denken dat ik gewoon dom was. Tijdens de ouderavond vertelde de leerkracht aan mijn ouders echter dat ik wel degelijk slim was en er wel zou komen. En ze lieten me overgaan naar het derde leerjaar.

‘Hij is een slimme jongen en zal het uiteindelijk wel snappen’. En ze lieten me naar het vierde leerjaar gaan.

‘Hij is een slimme jongen en komt er wel’. En zodoende mocht ik ook naar het vijfde leerjaar.

Oorlog
Maar ik snapte er helemaal niets van. Tegen dat ik in het vijfde jaar zat, had ik het opgegeven om te leren lezen. Ik stond elke dag op en ging naar school, maar het was net of ik naar de oorlog ging. Het was voor mij een vijandige omgeving waarin ik moest proberen te overleven.”

Twee jaar later zat John bijna iedere dag bij de directeur. Zijn gedrag was veranderd. “Ik gedroeg me vijandig, ik was de clown die de lessen verstoorde en ik werd zelfs van school gestuurd. “Maar dat was niet wie ik echt was. Ik wilde een goede student zijn, ik wilde slagen in het leven. Maar ik kon het gewoon niet.”

“In het tweede middelbaar besloot ik me te herpakken. Voortaan zou ik er alles voor doen wat nodig was om mijn diploma te halen. Als je je tijdens de middelbare school gedraagt, en het systeem doorgrondt, dan kan je slagen.

Spieken
Ik was heel sociaal en vond enkele slimme meisjes bereid om mijn huiswerk te maken. Ik kon mijn naam schrijven maar geen volzinnen. Ik zat op de middelbare school terwijl ik las zoals een zevenjarig kind. En ik heb dat nooit aan iemand verteld. Tijdens een toets probeerde ik te spieken of ik liet de test invullen door iemand anders. Eigenlijk was het op die manier een koud kunstje.”

Aan de universiteit was het echter een ander paar mouwen. Het werd steeds moeilijker om zijn geheim te verbergen. “Ik sloot me aan bij een studentenvereniging die kopieėn had van oude examens.Sommige professoren gaven elk jaar hetzelfde examen, dus dat was een goede manier om voldoende punten te halen. Ik probeerde ook lessen te volgen met een ‘partner in crime’, iemand die me kon helpen. Maar ik moest ook steeds creatiever uit de hoek komen en was soms zelfs zo wanhopig dat ik een aantal keer heb ingebroken op school om het examen te stelen.”

Maar waarom vroeg John nooit hulp? “Omdat ik niet geloofde dat er ook maar iemand was die me kon leren lezen. Het was mijn geheim en ik bewaakte het goed. Ik was erg gemotiveerd omdat stukje papier in handen te krijgen: mijn diploma.”

Leeuwenkooi
John studeerde af en kreeg een baan aangeboden als leerkracht. Gezien zijn voorgeschiedenis leek het de meest onlogische keuze maar de jongeman besloot om er toch voor te gaan. “Ik was net uit de leeuwenkooi ontsnapt en ging er nu uit eigen beweging weer naartoe. Maar ik had mijn schooljaren overleefd en dus leek het me een goede manier om mijn geheim net daar te bewaren. Niemand verwacht namelijk van een leraar dat hij niet kan lezen noch schrijven.”

“Ik ben sportleraar geweest, ik gaf les in sociologie ... maar op het bord heb ik nooit een woord geschreven. Tijdens mijn lessen liet ik de leerlingen vaak naar films kijken en hielden we interessante debatten. Anderzijds besefte ik maar al te goed dat ik hier eigenlijk niet thuishoorde.”

Toen hij aan de slag was als leerkracht, vond hij ook de vrouw van zijn leven. Het bleek een zegen voor John. Zijn echtgenote Cathy besefte dat hij niet kon lezen toen hij eens probeerde voor te lezen aan de kinderen maar in werkelijkheid gewoon een verhaaltje verzon. Maar ze zei er niets over en probeerde haar man te helpen zo goed ze kon. Uiteindelijk heeft John lesgegeven van 1961 tot 1978.

Het keerpunt
Acht jaar nadat hij met lesgeven was gestopt, veranderde er iets. Hij was toen bijna 48 jaar en zag Barbara Bush op tv. De voormalige first lady sprak over ongeletterdheid bij volwassenen. John realiseerde zich plots dat hij niet alleen was. Hij was er eindelijk klaar voor om hulp te aanvaarden.

John ging naar de bibliotheek en sprak iemand aan over zijn probleem. Daar leerde een vrijwilliger hem lezen. Stap voor stap kreeg hij onder de knie wat hij nooit had gekund. Het voelde als een bevrijding. Hij zou zeven jaar duren vooraleer hij deftig kon lezen. De vrijwilliger moedigde hem aan om in het openbaar over zijn ongeletterdheid te praten. Eerst durfde John dat niet omdat hij zich schaamde. Maar nu heeft hij zijn verhaal al bij Oprah Winfrey gedaan en Larry King.

Sommige mensen beweerden dat hij het verhaal had verzonnen omdat het nu eenmaal te gek lijkt voor woorden dat een leraar niet kan lezen. “Maar ik wilde vooral hoop geven en laten zien dat we niet dom zijn. We kunnen allemaal leren lezen”, zegt John.

“48 jaar lang tastte ik in het duister. Tot ik eindelijk de moed vond om het spook uit mijn verleden te begraven.”
pi_178557879
Tl;dr hij kan niet lezen.
pi_178557936
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2018 17:32 schreef Pizzakoppo het volgende:
Tl;dr hij kan niet lezen.
kon
pi_178557959
Nou, kom maar op met het boek en de verfilming.

Harpo: you get a verfilming!
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_178557960
Waarom is dit NWS?
  maandag 16 april 2018 @ 17:36:43 #6
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_178557993
quote:
1s.gif Op maandag 16 april 2018 17:35 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Waarom is dit NWS?
Onderdeel van de grote HLN ctrl-c,ctrl-v show hier in "nws".
pi_178557996
Duizenden Fok!kers hier die geen goed Nederlands kunnen.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_178558005
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2018 17:34 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

kon
Ik heb het niet gelezen :D
pi_178558011
quote:
1s.gif Op maandag 16 april 2018 17:37 schreef Pizzakoppo het volgende:

[..]

Ik heb het niet gelezen :D
ook leraar?
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2419064/1/999#p176295558" target="_blank" >vrijdag 5 januari 2018 08:29</a> schreef <a href="http://forum.fok.nl/user/profile/144984" target="_blank" >xminator</a> het volgende:[/b]
Anyway gelukkig zijn er een hoop mensen net zo dom als jij. Daarom koop ik nu wat extra ripple..
  PR/Manusje van alles maandag 16 april 2018 @ 17:48:08 #10
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_178558197
Wat een onzin. Niet kunnen lezen en wel naar de uni gaan.... geloel
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_178558286
Dit riekt naar een broodje aap verhaal.
  Moderator maandag 16 april 2018 @ 17:53:11 #12
138438 crew  Pizzakoppo
pi_178558298
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2018 17:37 schreef alilami het volgende:

[..]

ook leraar?
:D
  maandag 16 april 2018 @ 17:55:31 #13
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_178558351
Dit is geen nieuws en bovendien oersaai om te lezen. Veel te veel nutteloze details.
  maandag 16 april 2018 @ 17:58:17 #14
343196 RingBewoner
In het echt ben ik grappiger
pi_178558402
Dat Vlaams is toch een raar taaltje.
UI Made bij VanilleKwark.
  Spellchecker maandag 16 april 2018 @ 17:58:45 #15
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_178558412
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2018 17:52 schreef Luckyseven het volgende:
Dit riekt naar een broodje aap verhaal.
quote:
Aan de universiteit was het echter een ander paar mouwen.
pi_178558567
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2018 17:58 schreef maily het volgende:

[..]


[..]

Wat wil je zeggen met die quote?
  Spellchecker maandag 16 april 2018 @ 18:10:13 #17
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_178558617
quote:
1s.gif Op maandag 16 april 2018 18:07 schreef Luckyseven het volgende:

[..]

Wat wil je zeggen met die quote?
Ik heb per ongeluk jou gequote, moest RingBewoner zijn.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 maandag 16 april 2018 @ 18:11:54 #18
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_178558647
Geen nws
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')