abonnement Unibet Coolblue
pi_178469527
Hallo,

Ik kamp al een tijdje met een onzekerheid, dit kán komen doordat ik het probleem groter maak dan het daadwerkelijk is, zoals ik wel vaker doe.

Als ik in een groep ben, zie; 3 of meerdere personen, dan merk ik op dat een groot deel van mijn vrienden / collega's meer tegen elkaar praten dan tegen mij. Dit betekend niet dat ik niet word aangekeken tijdens een conversatie, maar wel minder als de andere gesprekspartners. (Ongeveer 35% tegen mij, en 65% tegen andere.)

Het is nu een soort obsessie voor mij geworden waardoor ik liever maar met een persoon afspreek om te voorkomen dat ik mijzelf kapot ga analyseren. Spreek ik met meerdere mensen af ben ik mijzelf het grootste gedeelte bezig houden met wie meer tegen wie praat, dit levert op dat moment onzekerheid op waardoor ik minder enthausiast ga praten, maar vooral ook na het afspreken levert dit enorm veel onzekerheden op.

Ik heb de volgende redenen kunnen bedenken waar het aan zou kunnen liggen:

- Onzekerheid over bovenstaand probleem waardoor ik minder enthausiast deelneem aan de gesprekken
- Ik praat meestal minder als diegene waar meer tegen gepraat wordt.
- Diegene waar meer tegen gepraat word ziet desbetreffende persoon in 90% van de gevallen meer.
- In grotere groepen voel ik mijzelf soms wat ongemakkelijk waardoor ik minder zeg.
- Ik word niet leuker van alcohol, en meestal ben ik wel aangeschoten als we aan het chillen zijn.

Maar ook praten sommige vrienden van mij meer tegen andere vrienden van mij (en hun) terwijl ik die desbetreffende persoon beter ken. Dit kan komen doordat ze elkaar lang niet meer hebben gezien of gesproken oid.
--

Daarbij zijn er veel vrienden van mij die willen dat ik er bij ben, of die met mij willen afspreken, we hebben het dan altijd wel gezellig, dus ik lig voor de rest wel goed in de groep, alhoewel ik de laatste tijd niet vaak meer aanwezig ben bij de chill sessies.

Het is dus niet zo dat er niet tegen mij gepraat wordt, maar dat er wel in veel gevallen meer tegen andere vrienden gepraat wordt. Dit creert bij mij een minderwaardigheidsgevoel wat ik altijd al wel gehad heb. Dit heeft dus, voor zover ik weet weinig te maken met jaloezie. Ook krijg ik een gevoel van een soort verraden te zijn alhoewel ik weet dat ik dit niet al te serieus moet nemen.

Wat betreft mijn collega's is het eigenlijk heel simpel, ik zie er nog erg jong uit voor mijn leeftijd (ik ben 25 jaar, maar mensen schatten mij 18 jaar) en het overgrote gedeelte waar ik mee samenwerk zijn allemaal volwassenen van boven de 40 jaar.

Ook is er bij mij een lichte vorm van autisme geconstateerd, hierdoor ga ik van alles helemaal kapot analyseren.

Ik ben nu in ieder geval definitief gestopt met alcohol, blowen en harddrugs. Ik ga weer beginnen met fitness en gezond eten om het beste uit mijzelf te halen.

Ik neem, als deze onzekerheid weer naar boven komt bovenstaande punten door waardoor ik het probleem een stuk realistischer ga inzien, en dat het uiteindelijk niet zo veel voorstelt, maar dit blijft lastig.

Iemand hier die ook hetzelfde ervaart, of iemand die tips voor mij heeft hier beter mee om te kunnen gaan?

Thanks!
pi_178469865
Zij praten minder tegen jou, of jij praat gewoon minder in een grote groep? Ik praat ook heel weinig in een grote groep mensen. In een kleinere groep kan ik het hoogste woord hebben. Ik zie daar geen probleem in.
Ligt er ook al hoe goed ik de mensen ken overigens...
pi_178469956
Ik denk ook dat het analyseren niet echt bijdraagt aan het probleem. Als je tijdens een gesprek met een groep continu aan bijhouden wie tegen wie praat en hoeveel procent van de tijd dat is en hoe zich dat verhoudt met hoeveel ze tegen anderen praten.... ja, dan ben je niet bij het gesprek, maar zit je in je hoofd als het ware. Zal vast wel iets te maken hebben met je stoornis. Al eens met iemand gepraat over wat je kan doen tegen dat soort gedrag?
pi_178470050
Wat een topic... TS praat niet veel, heeft een lichte vorm van autisme, gebruikt hard drugs & drank en chillt alleen met alcohol... en het gek vinden dat mensen niet zoveel met jou praten. Wat heb je zoal te melden dan? Waar gaan de gesprekken over?
  donderdag 12 april 2018 @ 15:25:08 #5
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_178470172
Als ik wist dat iemand harddrugs gebruikte zou ik ook een beetje afstand houden. Goed dat je ermee gestopt bent. En verder moet je gewoon zelf proberen het gesprek te maken. Nooit wachten tot anderen het doen.

En dan natuurlijk wel je gespreksonderwerpen een beetje handig kiezen :)
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_178470348
quote:
1s.gif Op donderdag 12 april 2018 15:03 schreef -Magica- het volgende:
Zij praten minder tegen jou, of jij praat gewoon minder in een grote groep? Ik praat ook heel weinig in een grote groep mensen. In een kleinere groep kan ik het hoogste woord hebben. Ik zie daar geen probleem in.
Ligt er ook al hoe goed ik de mensen ken overigens...
Mensen waarderen mensen die luisteren ook niet per se minder dan mensen die meer inbrengen, dus zie het probleem sowieso niet.

Alleen als je tijdens het gesprek allemaal dingen aan het analyseren bent kom je ook niet over als geïnteresseerde luisteraar.
pi_178470682
quote:
1s.gif Op donderdag 12 april 2018 15:03 schreef -Magica- het volgende:
Zij praten minder tegen jou, of jij praat gewoon minder in een grote groep? Ik praat ook heel weinig in een grote groep mensen. In een kleinere groep kan ik het hoogste woord hebben. Ik zie daar geen probleem in.
Ligt er ook al hoe goed ik de mensen ken overigens...
Ik praat minder in een grote groep wat resulteert dat mensen dan ook minder tegen mij praten. Als ik het zo formuleer klinkt het best wel logisch.

Merk jij ook dat er minder tegen je gepraat wordt als je in een grote groep minder zegt?

quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 15:10 schreef LurkJeRot het volgende:
Ik denk ook dat het analyseren niet echt bijdraagt aan het probleem. Als je tijdens een gesprek met een groep continu aan bijhouden wie tegen wie praat en hoeveel procent van de tijd dat is en hoe zich dat verhoudt met hoeveel ze tegen anderen praten.... ja, dan ben je niet bij het gesprek, maar zit je in je hoofd als het ware. Zal vast wel iets te maken hebben met je stoornis. Al eens met iemand gepraat over wat je kan doen tegen dat soort gedrag?
Ik heb het misschien overdreven, dit analyseren is meestal achteraf. Tijdens het gesprek let ik er wel op, maar kan me aandacht gelukkig ook nog genoeg richten op de gesprekken.

Ik heb er in het kort even over gepraat met mijn psycholoog, hij zei dat het inderdaad aan bovenstaande punten kan liggen. Het ligt er maar net aan hoe je het weg zet.

Ik heb binnenkort weer een afspraak met mijn psycholoog en ga dan hier wat meer inhoudelijk op in.
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 15:11 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Uhu, lichte vorm. Tuurlijk.
Vertel.
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 15:15 schreef C.L.Werner het volgende:
Wat een topic... TS praat niet veel, heeft een lichte vorm van autisme, gebruikt hard drugs & drank en chillt alleen met alcohol... en het gek vinden dat mensen niet zoveel met jou praten. Wat heb je zoal te melden dan? Waar gaan de gesprekken over?
Ik heb genoeg te melden, de gesprekken gaan over van alles.

Drugs gebruikte ik alleen op festivals, mijn vrienden hier in tegen gebruiken nog meer dan mij.
Daarnaast wordt er vrijwel altijd geblowd tijdens het chillen, ik ben hier mee gestopt en dronk dan als alternatief wat alcohol.

Jezus, wat een oordeel weer man. :N
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 15:25 schreef Strani het volgende:
Als ik wist dat iemand harddrugs gebruikte zou ik ook een beetje afstand houden. Goed dat je ermee gestopt bent. En verder moet je gewoon zelf proberen het gesprek te maken. Nooit wachten tot anderen het doen.

En dan natuurlijk wel je gespreksonderwerpen een beetje handig kiezen :)
Aan de harddrugs zal het niet hebben gelegen, ik val hier (gelukkig) nog mee als ik mijzelf ga vergelijken met hen.

Het gespreksonderwerp kiezen doe ik wel vaak, echter wordt er dan vaak verder over gepraat tegen m'n andere vrienden, dit omdat, hun dan op dat moment meer inbreng hebben over het onderwerp dat ik heb. (Denk ik)
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 15:36 schreef Chai het volgende:

[..]

Mensen waarderen mensen die luisteren ook niet per se minder dan mensen die meer inbrengen, dus zie het probleem sowieso niet.

Alleen als je tijdens het gesprek allemaal dingen aan het analyseren bent kom je ook niet over als geïnteresseerde luisteraar.
Ik luister inderdaad altijd erg veel, en kom naar mijn inziens altijd erg geinteresseerd over. Het analyseren heb ik misschien iets overdreven, ik let er wel op maar kan me gelukkig nog genoeg focussen op de gesprekken.
pi_178470740
Even in het kort dus, ik moet me niet zo druk maken en het valt allemaal wel mee?
  donderdag 12 april 2018 @ 18:28:40 #9
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_178473179
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 15:25 schreef Strani het volgende:
Als ik wist dat iemand harddrugs gebruikte zou ik ook een beetje afstand houden. Goed dat je ermee gestopt bent. En verder moet je gewoon zelf proberen het gesprek te maken. Nooit wachten tot anderen het doen.

En dan natuurlijk wel je gespreksonderwerpen een beetje handig kiezen :)
Dan kun je tegen bijna niemand meer normaal lullen :')
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_178473402
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 16:01 schreef L99kzorika het volgende:
Even in het kort dus, ik moet me niet zo druk maken en het valt allemaal wel mee?
Ja :P
Idd praten mensen dan minder tegen je omdat je zelf ook minder zegt maar omdat ik niet graag praat in een grote groep vind ik dat juist niet erg.
pi_178474500
Jammer dat het overgrote gedeelte van de FOK!kers hier trouwens niet serieus kan reageren, dit is misschien voor jullie een onzin probleem, maar voor mij is dit een probleem waar ik de afgelopen tijd veel negatieve waarde aan hecht, ik kan hier immers ook niets aan doen.

Ik dacht dat er in R&P wel serieus gereageerd kon worden, ongeacht waar iemand mee zit. Zeer flauw en kinderachtig dit.

Voor diegene die wel serieus gereageerd hebben, dank daarvoor. Ik ga hier zeker iets mee doen en sommige reacties hebben mij nu al verder geholpen met het realistischer en luchtiger inzien van bovenstaande problemen. Dank daarvoor!
pi_178484109
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 16:01 schreef L99kzorika het volgende:
Even in het kort dus, ik moet me niet zo druk maken en het valt allemaal wel mee?
Jah, en noem het praten met i.p.v. praten tegen, dat beschrijft het doel ervan wat beter. :)
pi_178484166
quote:
1s.gif Op donderdag 12 april 2018 15:03 schreef -Magica- het volgende:
Zij praten minder tegen jou, of jij praat gewoon minder in een grote groep? Ik praat ook heel weinig in een grote groep mensen. In een kleinere groep kan ik het hoogste woord hebben. Ik zie daar geen probleem in.
Ligt er ook al hoe goed ik de mensen ken overigens...
Dit is het gewoon. Als je zelf minder deelneemt dan valt er ook minder tegen jou te zeggen.

De vraag is, hoe erg is het werkelijk dat men minder tegen jou praat? Het waardeoordeel hang je er zelf aan, terwijl het helemaal niet betekent dat ze jou het minst mogen oid. Kan ook zijn dat ze weten dat je liever luistert bijv.
  vrijdag 13 april 2018 @ 08:09:19 #14
248821 Rauw.
op je bord.
pi_178484277
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 14:39 schreef L99kzorika het volgende:

Ook is er bij mij een lichte vorm van autisme geconstateerd, hierdoor ga ik van alles helemaal kapot analyseren.

Door de constatering of door je autisme?
Dat is in deze nogal iets.

Want als je stopt met dingen kapot analyseren dan is het ook niet zo erg dat je niet altijd het voortouw neemt in een groep.

Verneem voor mijzelf ook dat ik in grotere groepen minder actief meedoe dan in compactere groepjes, heeft onder andere te maken met dat ik mensen slecht versta als er meerdere mensen praten om mij heen.
"Wie niet voelen wil, moet maar luisteren"
  vrijdag 13 april 2018 @ 08:12:21 #15
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_178484302
Onzin en trolposts verwijderd. Doe toch eens leuk en normaal tegen nieuwe users, zo moeilijk is dat niet.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  vrijdag 13 april 2018 @ 08:13:37 #16
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_178484311
quote:
9s.gif Op donderdag 12 april 2018 19:31 schreef L99kzorika het volgende:
Jammer dat het overgrote gedeelte van de FOK!kers hier trouwens niet serieus kan reageren, dit is misschien voor jullie een onzin probleem, maar voor mij is dit een probleem waar ik de afgelopen tijd veel negatieve waarde aan hecht, ik kan hier immers ook niets aan doen.

Ik dacht dat er in R&P wel serieus gereageerd kon worden, ongeacht waar iemand mee zit. Zeer flauw en kinderachtig dit.

Voor diegene die wel serieus gereageerd hebben, dank daarvoor. Ik ga hier zeker iets mee doen en sommige reacties hebben mij nu al verder geholpen met het realistischer en luchtiger inzien van bovenstaande problemen. Dank daarvoor!
Dat kan ook gewoon, wij als mods doen erg ons best de trollers en zeikerds te weren. Helaas lukt dat niet meteen zodra er gepost wordt.

Ik hoop niet dat dit je ontmoedigt te blijven posten op FOK!, want er zijn veel users die je graag verder helpen.
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_178484818
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 14:39 schreef L99kzorika het volgende:
Hallo,

Ik kamp al een tijdje met een onzekerheid, dit kán komen doordat ik het probleem groter maak dan het daadwerkelijk is, zoals ik wel vaker doe.

Als ik in een groep ben, zie; 3 of meerdere personen, dan merk ik op dat een groot deel van mijn vrienden / collega's meer tegen elkaar praten dan tegen mij. Dit betekend niet dat ik niet word aangekeken tijdens een conversatie, maar wel minder als de andere gesprekspartners. (Ongeveer 35% tegen mij, en 65% tegen andere.)
Je kijkt mensen zelf sowieso aan? Kijk je hen recht in de ogen of wissel je ook een beetje af ofzo?

quote:
Het is nu een soort obsessie voor mij geworden waardoor ik liever maar met een persoon afspreek om te voorkomen dat ik mijzelf kapot ga analyseren. Spreek ik met meerdere mensen af ben ik mijzelf het grootste gedeelte bezig houden met wie meer tegen wie praat, dit levert op dat moment onzekerheid op waardoor ik minder enthausiast ga praten, maar vooral ook na het afspreken levert dit enorm veel onzekerheden op.
Klinkt meer als een lapje voor het bloeden. Door met één persoon af te spreken, heb je op dat moment geen uitweg dan interactie en zit je achteraf alsnog met je onzekerheid.

quote:
Ik heb de volgende redenen kunnen bedenken waar het aan zou kunnen liggen:

- Onzekerheid over bovenstaand probleem waardoor ik minder enthausiast deelneem aan de gesprekken
- Ik praat meestal minder als diegene waar meer tegen gepraat wordt.
- Diegene waar meer tegen gepraat word ziet desbetreffende persoon in 90% van de gevallen meer.
- In grotere groepen voel ik mijzelf soms wat ongemakkelijk waardoor ik minder zeg.
- Ik word niet leuker van alcohol, en meestal ben ik wel aangeschoten als we aan het chillen zijn.
Ben je niet überhaupt onzeker?

quote:
Maar ook praten sommige vrienden van mij meer tegen andere vrienden van mij (en hun) terwijl ik die desbetreffende persoon beter ken. Dit kan komen doordat ze elkaar lang niet meer hebben gezien of gesproken oid.
--

Is niet geheel onlogisch toch?

quote:
Daarbij zijn er veel vrienden van mij die willen dat ik er bij ben, of die met mij willen afspreken, we hebben het dan altijd wel gezellig, dus ik lig voor de rest wel goed in de groep, alhoewel ik de laatste tijd niet vaak meer aanwezig ben bij de chill sessies.

Het is dus niet zo dat er niet tegen mij gepraat wordt, maar dat er wel in veel gevallen meer tegen andere vrienden gepraat wordt. Dit creert bij mij een minderwaardigheidsgevoel wat ik altijd al wel gehad heb. Dit heeft dus, voor zover ik weet weinig te maken met jaloezie. Ook krijg ik een gevoel van een soort verraden te zijn alhoewel ik weet dat ik dit niet al te serieus moet nemen.
Als het jou in de weg zit, dan moet je die onzekerheid wel serieus nemen ja. Het is kennelijk iets wat vooralsnog bij jou hoort, maar wat je wel op anderen kan gaan projecteren.

quote:
Wat betreft mijn collega's is het eigenlijk heel simpel, ik zie er nog erg jong uit voor mijn leeftijd (ik ben 25 jaar, maar mensen schatten mij 18 jaar) en het overgrote gedeelte waar ik mee samenwerk zijn allemaal volwassenen van boven de 40 jaar.

Ook is er bij mij een lichte vorm van autisme geconstateerd, hierdoor ga ik van alles helemaal kapot analyseren.
Denk je echt dat je uiterlijk een rol speelt, naast je gedrag?

Je loopt bij een psych lees ik. Heb je iets van een sova-training gehad oid?

quote:
Ik ben nu in ieder geval definitief gestopt met alcohol, blowen en harddrugs. Ik ga weer beginnen met fitness en gezond eten om het beste uit mijzelf te halen.

Ik neem, als deze onzekerheid weer naar boven komt bovenstaande punten door waardoor ik het probleem een stuk realistischer ga inzien, en dat het uiteindelijk niet zo veel voorstelt, maar dit blijft lastig.

Iemand hier die ook hetzelfde ervaart, of iemand die tips voor mij heeft hier beter mee om te kunnen gaan?

Thanks!
Stoppen met drugs en gezonder gaan leven kunnen je al wat meer stabiliteit geven. Maar je gaf ook aan dat je altijd al een minderwaardigheidsgevoel hebt gehad. Heb je enig idee waar dat vandaan komt?

Bespreek dat met je psych en kijk misschien samen eens naar iets als schema's, om je denkgedrag constructiever aan te kunnen pakken.
Kijk tevens ook naar signalen van bevestiging geven en ontvangen. Er zijn ook non-verbale bevestigingen die je misschien nu niet zo makkelijk ontvangt en die je omgekeerd misschien ook kan gebruiken om interesse te tonen. Stel, je wil die interesse tonen door iemand strak aan te blijven kijken in de ogen, dan kun je sommige mensen daar wat ongemakkelijk door doen voelen. Het kan een beetje als een prooi voelen namelijk, rabbit in your headlight ditdat. Door soms even van oog te wisselen qua focus kun je het misschien al wat minder star maken. Verder kun je ook knikken en hmm ter bevestiging enzo.

Vragen stellen hoeven trouwens ook niet per se interesse te tonen. Het kan soms ook overkomen alsof je de ander aan de praat wil houden en/of niet voldoende op één lijn zit om een en ander op te nemen of eigenlijk niet goed genoeg luistert ofzo. Je kan bijvoorbeeld meer het idee van gehoor vinden creëren door bijvoorbeeld eerst iets samen te vatten. Dus als ik het goed begrijp, vind je x bladiebla? Dan vraag je bevestiging op of je het goed ontvangen hebt zeg maar.

Misschien vindt je het interessant om eens te kijken naar rapport, zoals bekeken vanuit NLP?

quote:
9s.gif Op donderdag 12 april 2018 19:31 schreef L99kzorika het volgende:
Jammer dat het overgrote gedeelte van de FOK!kers hier trouwens niet serieus kan reageren, dit is misschien voor jullie een onzin probleem, maar voor mij is dit een probleem waar ik de afgelopen tijd veel negatieve waarde aan hecht, ik kan hier immers ook niets aan doen.

Ik dacht dat er in R&P wel serieus gereageerd kon worden, ongeacht waar iemand mee zit. Zeer flauw en kinderachtig dit.

Voor diegene die wel serieus gereageerd hebben, dank daarvoor. Ik ga hier zeker iets mee doen en sommige reacties hebben mij nu al verder geholpen met het realistischer en luchtiger inzien van bovenstaande problemen. Dank daarvoor!
Kijk in de rechterhoek van post voor de rapporteerknop. Dan kunnen de mods wat sneller meekijken.
pi_178485634
quote:
0s.gif Op donderdag 12 april 2018 16:01 schreef L99kzorika het volgende:
Even in het kort dus, ik moet me niet zo druk maken en het valt allemaal wel mee?
Denk het wel, maar ken je gevoel wel.

Maak het ook wel eens mee dat vrienden met zijn in een groep van 3/4 iemand een algemene vraag stelt (of opmerking maakt) in dialect (ik spreek dat niet, maar versta het wel). Dat is ook een vergelijkbaar iets wat ik soms heb.
De Tour is net als de gevangenis van Dendermonde, er zijn er 20 ontsnapt en weeral is er geen enkele Belg bij.
pi_178485832
Ik zie er geen probleem in, maar juist een voordeel: geen overbodig gezeik aan je kop. Heerlijk!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')