Nee, je reageert vergoelijk fel. Dit ligt meer aan jouw perceptie.quote:Op zondag 1 april 2018 19:57 schreef Anthonie1 het volgende:
Haha. Ik reageer best mild, maar jullie interpreteren het als fel gezien mijn verhaal en reacties.
Harde comeback hoorquote:Op zondag 1 april 2018 19:54 schreef Anthonie1 het volgende:
[..]
Ga toch een joint roken ofzo. Dat doe je vast vaker.
Hij reageert fel omdat hij geconfronteerd wordt met het feit dat hij een lapzwans is die geniet van de slachtofferrol. Hij beseft dat als hij de verandering wilt die hij claimt te willen hij er zelf aan zou moeten werken maar daar is hij te lamlendig voor. Ipv daarvan wijst hij maar naar iedereen en nog wat en kan hij eenzaam en kankerend op alles en iedereen in zijn kameryje verder vereenzamen.quote:Op zondag 1 april 2018 19:56 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dat is onderdeel van de persoonlijkheidsstoornis die TS heeft. Het is dus niet vreemd dat hij fel reageert.
Die is er ook en er veranderen ook dingen. Het gaat traag, maar er wordt door veel mensen aan gewerkt.quote:Op zondag 1 april 2018 19:57 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Heel veel dingen.
(...)
Wat er eigenlijk moet komen is een emancipatie-beweging voor psychische kwetsbaren. Net zoals homo’s na jaren strijden gelijke rechten, begrip en steun hebben kunnen afdwingen, moeten psychiatrische patiënten dat ook doen.
Als je ze geen inzicht geeft in jouw kwetsbaarheden en tekortkomingen, kunnen ze je ook niet helpen. Laat staan dat je te helpen bent zonder enige zelfreflectie. En ik snap dat dat juist een moeilijk punt is voor iemand met NPS, maar neem zelf ook een stukje verantwoordelijkheid zeg als je wilt dat je geholpen wordt.quote:Op zondag 1 april 2018 19:43 schreef Anthonie1 het volgende:
[..]
Dat was makkelijk... Ik kom hier niet om aan zelfreflectie te doen.
Daar komt bij. Het is toch godverdomme hun werk? Als ik naar de garage ga hoef ik de monteur toch ook niet uit te leggen wat er precies stuk is?
Nu helemaal niks dus. Ik zie wel hoe lang ik het nog vol hou...quote:Op zondag 1 april 2018 19:59 schreef Raskolnikow het volgende:
Maar wat nu? Wil je gaan vechten om de psychiatrie te veranderen, en zo ja, hoe dan? Of wil je nog hulp met je eigen problemen? Als je zegt dat je er klaar mee bent omdat je het beu bent dan doe je jezelf ook geen plezier.
Waaronder ik. Ik ben ook actief in die emancipatie-beweging en heb inmiddels ook een naam opgebouwd in mijn stad. En je hebt gelijk, het gaat traag.quote:Op zondag 1 april 2018 20:01 schreef Raskolnikow het volgende:
[..]
Die is er ook en er veranderen ook dingen. Het gaat traag, maar er wordt door veel mensen aan gewerkt.
quote:Op zondag 1 april 2018 20:02 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Waaronder ik. Ik ben ook actief in die emancipatie-beweging en heb inmiddels ook een naam opgebouwd in mijn stad. En je hebt gelijk, het gaat traag.
Doe eens iets wat buiten je normale doen valt en kijk hoe mensen daarop reageren.quote:Op zondag 1 april 2018 20:01 schreef Anthonie1 het volgende:
Ik vind mezelf waardeloos en zie om mij heen alleen maar bevestiging voor die gedachtegang.
Ja en dat hoort allemaal bij zijn stoornis. Niet naar zichzelf kijken, want dat confronteert hem met het kwetsbare deel dat hij juist niet wil voelen, een slachtofferrol nemen veel narcisten aan. Maar dát is het ziektebeeld en maakt ze zo moeilijk behandelen, want dat benoemen maakt niet dat hij ineens wel contact maakt met die kant van zichzelf. De kans is namelijk dat je dan eerst heel depressief wordt alvorens je als narcist beter kan worden.quote:Op zondag 1 april 2018 20:00 schreef Pizzakoppo het volgende:
[..]
Hij reageert fel omdat hij geconfronteerd wordt met het feit dat hij een lapzwans is die geniet van de slachtofferrol. Hij beseft dat als hij de verandering wilt die hij claimt te willen hij er zelf aan zou moeten werken maar daar is hij te lamlendig voor. Ipv daarvan wijst hij maar naar iedereen en nog wat en kan hij eenzaam en kankerend op alles en iedereen in zijn kameryje verder vereenzamen.
Het zijn allemaal keuzes TS. Het feit dat jij jezelf erg zielig vind is ook een keuze, je kunt het ook accepteren.
Jezelf waardeloos vinden is denk ik het begin van herstel. Pas als je kwetsbaar durft te zijn kan je een narcistische persoonlijkheid doorbreken, en een realistischer zelfbeeld en gelijkwaardige relaties opbouwen, maar het is inderdaad zwaar.quote:Op zondag 1 april 2018 20:01 schreef Anthonie1 het volgende:
Al met al weet ik verdomd goed dat narcistische persoonlijkheidsstoornis niet makkelijk is. Dat maakt ook dat hulpverleners twee keer zo hard moeten werken... Dat snap ik en zal ik ook echt niet tegenspreken.
Maar wat ik vooral betreur, is dat ik na al die jaren thuis zit met het idee dat ik het maar zelf moet uitzoeken. Ik wil best hulp aannemen, maar het lijkt wel gewoon niet te werken. Ondertussen zit ik wel opgesloten met mijn dwanggedachtes enzovoorts. Op deze manier is het leven niet echt dragelijk meer of hoe je het ook noemt. Mijn laatste ronde in de hulpverlening heeft mij wel doen veranderen. Maar in goede zin? Ik vind mezelf waardeloos en zie om mij heen alleen maar bevestiging voor die gedachtegang.
[..]
Nu helemaal niks dus. Ik zie wel hoe lang ik het nog vol hou...
Ja. En die depressie is bij mij na zo'n twee jaar nog niet weg.quote:Op zondag 1 april 2018 20:03 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
De kans is namelijk dat je dan eerst heel depressief wordt alvorens je als narcist beter kan worden.
Ja. Hoe heeft men je daarbij proberen te helpen? Cognitieve gedragstherapie? Groepstherapie?quote:Op zondag 1 april 2018 19:55 schreef Anthonie1 het volgende:
[..]
Dat was/is deel van het probleem natuurlijk.
Heb je toen je depressief werd nog andere hulp gehad? Want dat lijkt mij een uitermate belangrijk punt waarop hulpverlening moet doorpakken.quote:Op zondag 1 april 2018 20:05 schreef Anthonie1 het volgende:
[..]
Ja. En die depressie is bij mij na zo'n twee jaar nog niet weg.
Je doet alsof een stoornis een verklaring is voor gedrag en alsof het daarom onveranderlijk is. Een NPS is bij uitstek een stoornis die prima te behandelen valt mits de cliënt zelf de wil heeft om te veranderen. Die wil om te veranderen gaat hand in hand met het inzicht dat zaken in het leven niet lopen zoals gewild en dat jij zelf daar een oorzaak in hebt. TS toont geen enkele zefreflectie en als hem dat aangegeven wordt wuift hij het weg. Weliswaar een symptoom ván de NPS maar daar ligt we de sleutel. Zelfmedelijden lost niks op.quote:Op zondag 1 april 2018 20:03 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ja en dat hoort allemaal bij zijn stoornis. Niet naar zichzelf kijken, want dat confronteert hem met het kwetsbare deel dat hij juist niet wil voelen, een slachtofferrol nemen veel narcisten aan. Maar dát is het ziektebeeld en maakt ze zo moeilijk behandelen, want dat benoemen maakt niet dat hij ineens wel contact maakt met die kant van zichzelf. De kans is namelijk dat je dan eerst heel depressief wordt alvorens je als narcist beter kan worden.
Groepstherapie deden ze niet meer aan om budgetaire redenen...quote:Op zondag 1 april 2018 20:06 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Ja. Hoe heeft men je daarbij proberen te helpen? Cognitieve gedragstherapie? Groepstherapie?
Nee. Ik heb het überhaupt nooit aan mijn hulpverlener verteld. Ik weet niet waarom. Maar zodra ik bij hem binnen stapte was ik altijd ineens een ander mens...quote:Op zondag 1 april 2018 20:06 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Heb je toen je depressief werd nog andere hulp gehad? Want dat lijkt mij een uitermate belangrijk punt waarop hulpverlening moet doorpakken.
Ik ben dus niet autistisch. En een diagnose stellen kan dus niet in 2 sessies of in een kwartiertje. Lijkt mij.quote:Op zondag 1 april 2018 19:58 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Had die mental breakdown niet iets met je autisme te maken? Spanningen tussen ouders zijn natuurlijk voor iedereen zwaar, maar je autisme kan wel hebben gemaakt dat het voor jou een extra heftige uitwerking had?
Hoe had je graag gezien dat je geholpen was?
Oké, bijzonder...quote:Op zondag 1 april 2018 20:07 schreef Anthonie1 het volgende:
[..]
Groepstherapie deden ze niet meer aan om budgetaire redenen...
Heb een paar sessie met EMDR gehad. CGT was niet echt zinvol, want mijn hulpverlener vond dat ik genoeg zelfinzicht had.
Maar in die wondere dwaalwereld van GGZ en dergelijke aanverwanten. Weet je gewoon niet waar je de juiste hulp precies moet halen.quote:Op zondag 1 april 2018 20:07 schreef opgebaarde het volgende:
Als ik op zoek ben naar een broccoli of courgette, ga ik geen tennisschoenen proberen te kopen in een friettent
Blijkbaar wel?quote:Op zondag 1 april 2018 20:09 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Je kan iemand met jouw problemen niet in contact brengen met een gevoel van minderwaardigheid/kwetsbaarheid en daar vervolgens niks mee doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |