bronquote:Een coalitie van partijen uit verschillende branches wil de klassieke cv-ketel uitfaseren binnen drie jaar. In 2021 moet een cv-ketel, die relatief inefficiënt gas omzet in warmte, alleen nog mogelijk zijn in combinatie met een duurzame oplossing zoals een warmtepomp of een hybride ketel.
Hiervoor pleiten brancheorganisatie Uneto-VNI, fabrikanten van cv-ketels, milieuorganisaties en een deel van de energiesector.
De partijen presenteren woensdag een manifest over het plan aan de Tweede Kamer en Diederik Samsom, die is aangesteld als onderhandelaar voor het Klimaat- en Energieakkoord.
Het streven is om huizen te verduurzamen. In Nederland zijn jaarlijks circa 350.000 cv-ketels aan vervanging toe.
Er hangt wel een hoger prijskaartjes aan dit plan. Een warmtepomp en een hybride ketel zijn enkele duizenden euro's duurder dan een cv-ketel. Om het betaalbaar te houden, wordt een speciale gebouw-gebonden financiering voorgesteld. De woningeigenaar betaalt zo via een servicecontract een vast bedrag per maand voor de installaties. Bij de verkoop van de woning gaat het contract over naar de nieuwe eigenaar.
Hybride systemen
Uneto-VNI ziet vooral kansen in hybride systemen. "Als woningen straks grotendeels hun eigen, duurzame energie opwekken is de cv-ketel als onderdeel van een hybride systeem alleen nog nodig om piekbelasting op te vangen, zoals bij strenge vorst en op momenten dat er geen groene stroom beschikbaar is", aldus Doekele Terpstra, voorzitter van de installateurskoepel.
Mogelijk knelpunt kan het tekort aan geschoolde technici zijn. Ook moet de hybride warmtepomp verbeterd worden als het gaat om het geluidsniveau, de netbelasting en hoeveel ruimte de pomp inneemt.
Veel van de betrokken partijen nemen ook deel aan het Klimaat- en Energieakkoord. De komende maanden worden afspraken gemaakt om de CO2-uitstoot met 49 tot 55 procent te verlagen. "Het stellen van een verplichtende maatregel zoals een rendementseis, is nodig om sneller om te schakelen naar duurzame energie", zegt Anna Schoemakers, directeur van Greenpeace.
Als je de extra investering niet wil of kan doen kan je dus zo'n ketel in een soort huur- en serviceconstructie doen lijkt het ja.quote:Op woensdag 28 maart 2018 09:26 schreef jogy het volgende:
Dus in plaats van dat de consument hoe dan ook ooit goedkoper uit zou kunnen zijn door de vermindering van verbruik zit men gewoon vast aan een servicecontract?
Zo lang het wel een keuze blijft lijkt het mij niet zo'n probleem verder.quote:Op woensdag 28 maart 2018 09:27 schreef Gunner het volgende:
[..]
Als je de extra investering niet wil of kan doen kan je dus zo'n ketel in een soort huur- en serviceconstructie doen lijkt het ja.
Nee, tenzij je iemand bent die al weinig energie verbruikt dan is het niet echt rendabel als je zo'n verplichte extra investering moet doen.quote:Op woensdag 28 maart 2018 09:28 schreef jogy het volgende:
[..]
Zo lang het wel een keuze blijft lijkt het mij niet zo'n probleem verder.
True, het plichtmatige karakter van het voorstel is wel iets waar ik jeuk van krijg.quote:Op woensdag 28 maart 2018 09:29 schreef Gunner het volgende:
[..]
Nee, tenzij je iemand bent die al weinig energie verbruikt dan is het niet echt rendabel als je zo'n verplichte extra investering moet doen.
En dat kost geen geld?quote:Op woensdag 28 maart 2018 09:27 schreef Gunner het volgende:
Als je de extra investering niet wil of kan doen kan je dus zo'n ketel in een soort huur- en serviceconstructie doen lijkt het ja.
Daar zat ik ook al aan te denken ja om dat dan maar in 2020 te gaan doen.quote:Op woensdag 28 maart 2018 09:29 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Ok, even snel de cv vervangen en dan zien we over 15 jaar wel weer verder.
Dat ga je zeker krijgen ja! een piek in cv vervangingen net voordat het niet meer mag.quote:Op woensdag 28 maart 2018 09:29 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Profeteren is wat andersquote:Op woensdag 28 maart 2018 09:41 schreef xzaz het volgende:
Fck ze laat hun de rekening maar betalen, zij hebben er ook van geprofeteerd.
Vooruitdenken is zooooo 1939.quote:Op woensdag 28 maart 2018 09:41 schreef xzaz het volgende:
De babyboomers hebben natuurlijk lekker goedkoop gas kunnen gebruiken en hebben totaal niet geanticipeerd dat het wel eens over kan zijn met het gas.
Fck ze laat hun de rekening maar betalen, zij hebben er ook van geprofeteerd.
Sterker nog, zoals nu ook al het geval is met de service/huurcontracten van CV Ketels, je bent dan uiteindelijk zelfs duurder uit....de installateurs zien dit dus wel zitten...quote:Op woensdag 28 maart 2018 09:30 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
En dat kost geen geld?
Terwijl je voor 1500 euro al een prima HR-ketel hebt.quote:Op woensdag 28 maart 2018 09:59 schreef crystal_meth het volgende:
Een lucht-water warmtepomp kost 7500¤ tot 12500¤
Een hybride systeem 5000¤ tot 7000¤
Vraag ik mij ook af als appartementbewoner.quote:Op woensdag 28 maart 2018 09:28 schreef Graf..Coudenhove..Kalergi het volgende:
Ik vraag mij ook af hoe dat moet bij flats en appartementen?
Grondwaterpomp kan niet en luchtpomp zal zeer lastig en/of duur worden.
Eigenlijk kan het alleen bij rijtjes en vrijstaande woningen.
En dan alleen redelijk qua prijs bij nieuwbouw.
En dan nog wie gaan al die woningen ombouwen? er is geen loodgieter te vinden! plus er gaan er nogal wat bijna met pensioen en bijna niemand volgt een opleiding in de techniek.
En dan betaal je de komende 15 jaar de hoofdprijs voor een kuupje aardgas. Of denk je dat die prijs de komende jaren niet heel erg gaat stijgen als jji als enige nog gas verbtuikt.quote:Op woensdag 28 maart 2018 09:29 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |