abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 23 maart 2018 @ 13:38:02 #1
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_178034180
Al een aantal jaar wordt er geregeld aandacht besteed aan het fenomeen pesten. Veel mensen zeggen dan dat het moet stoppen. Ook hier komen weleens topics voorbij. Als daarop mensen reageren met "het probleem zit vaak in het slachtoffer; hij/zij moet leren meer van zich af te bijten" dan krijgen daarop altijd wel kritiek dat het de omgekeerde wereld is en dat ze dus pestgedrag goedkeuren en het voor de daders opnemen.

Als we terugkijken naar onze schooltijd, dan kan je niet ontkennen dat er onder mensen een hiërarchie ontstaat. In elke klas zijn populaire mensen, buitenbeentjes en mensen ertussenin. In de meeste klassen wordt wel gepest en ook in de klassen waarvan je zou kunnen zeggen dat er niet gepest wordt, voelen de buitenbeentjes zich vaak toch ongelukkig omdat ze geen aansluiting kunnen vinden.

Als we wat ouder worden, wordt dit veel subtieler, omdat ons empathisch vermogen wat meer ontwikkeld raakt, maar echt weg gaat het niet.

Als iemand zegt "het slachtoffer moet leren meer voor zichzelf op te komen" dan ben ik het met hem of haar eens. Ik hoor dat helemaal niet in dat de schuld bij het slachtoffer moet ligt, maar dat hij/zij liever ziet dat het slachtoffer sterker in het leven staat en dit soort dingen in de toekomst niet meer meemaakt. De wereld is immers vol mensen met minder goede bedoelingen en als je een kwetsbare persoon bent, raak je daarvan makkelijker slachtoffer.

Zo'n mening kan je op alle mogelijke manieren proberen te beargumenteren en hoe duidelijk je het ook uitlegt ... veel mensen vatten je dan niet en blijven interpreteren dat jij aan de kant van de daders staat.

Hoe komt dat denk je?
----------
Originele TS = PabstBlueRibbon
  vrijdag 23 maart 2018 @ 13:46:51 #2
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_178034376
20 jaar geleden was het gewoon normaal om homo’s uit te sluiten en discrimineren. Na lang strijden beginnen homo’s steeds meer rechten te krijgen.

Dus mens en maatschappij kan snel veranderen. Slachtoffers van pesterijen hebben nog hoop.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_178034407
Ik werd vroeger gepest.
Totdat ik een keer letterlijk een grens aangaf en de pesters toch even goed gemept.
  vrijdag 23 maart 2018 @ 14:21:45 #4
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_178035029
ik werd vroeger ook gepest. maar ja...ik heb het dan ook wel echt verdient (volgens sommige mensen). :')
Maar niet heus.....Daaaag.
  vrijdag 23 maart 2018 @ 14:23:10 #5
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_178035050
Ik werd niet echt gepest, maar wel veel kritiek en sociale afwijzing vanwege onzichtbare beperkingen.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_178036694
Pesten is niet leuk, pesters moeten uiteraard worden aangepakt, toch denk ik dat de sleutel eerder ligt bij de gepeste zelf die weerbaarder moet worden.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  vrijdag 23 maart 2018 @ 15:46:15 #7
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_178036774
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 15:42 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
toch denk ik dat de sleutel eerder ligt bij de gepeste zelf die weerbaarder moet worden.
En dan is het cirkeltje weer rond. Hoe moet zo'n persoon op dat moment weerbaarder worden dan? Pesten gaat gewoon door. Je kan er nog zoveel schijt aan hebben, het tast je echt wel aan. Het proces van weerbaarder worden gaat alleen maar trager als het pesten wel gewoon door blijft gaan.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_178036792
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 15:42 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Pesten is niet leuk, pesters moeten uiteraard worden aangepakt, toch denk ik dat de sleutel eerder ligt bij de gepeste zelf die weerbaarder moet worden.
Ja maar hoe wil je die weerbaarder maken als er 6 tot 10 man stelselmatig zo iemand de sloot in trappen, op wachten, jennen enz enz enz?
pi_178036908
quote:
7s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 15:46 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

En dan is het cirkeltje weer rond. Hoe moet zo'n persoon op dat moment weerbaarder worden dan? Pesten gaat gewoon door. Je kan er nog zoveel schijt aan hebben, het tast je echt wel aan. Het proces van weerbaarder worden gaat alleen maar trager als het pesten wel gewoon door blijft gaan.
Ja, daar heb ik ook geen antwoord op. Misschien een stuk hout pakken en de pester met de grootste bek tegen de grond rossen?

Maar om net te doen alsof het alleen aan de omgeving ligt is wat naief. Sommige kinderen worden hun hele schoolloopbaan gepest, wisselen van school, worden weer gepest. Zitten op een vereniging, en zijn ook daar de pispaal. Het kan natuurlijk zijn dat er een bizar statistisch toeval is waardoor uitgerekend dit kind overal de gebeten hond is, maar dat geloof ik niet. Het kan natuurlijk altijd dat een kind niet in de groep past, maar dat wil niet zeggen dat het kind ook wordt gepest, pesters gaan volgens mij pesten als ze weten dat het veilig is om te pesten. Dus of dat ze weten dat het slachtoffer nooit wat terug zal doen of omdat ze zich gesteund voelen door een grote groep. Ik denk dat je de pester moet laten weten “pest mij niet, want je loopt een risico”. Je hoort ook weleens dat een slachtoffer doordraait, zijn pesters in elkaar slaat en nooit meer last van ze heeft. Waarom? Omdat ze weten dat het niet veilig is om dat slachtoffer te pesten.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_178036948
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 15:47 schreef Fem_LittleLady het volgende:

[..]

Ja maar hoe wil je die weerbaarder maken als er 6 tot 10 man stelselmatig zo iemand de sloot in trappen, op wachten, jennen enz enz enz?
Ja, dat zijn lastige zaken.Maar met vragen of ze het niet meer willen doen lukt het niet.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_178036970
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 15:47 schreef Fem_LittleLady het volgende:

[..]

Ja maar hoe wil je die weerbaarder maken als er 6 tot 10 man stelselmatig zo iemand de sloot in trappen, op wachten, jennen enz enz enz?
Gewoon terugslaan.
Of bij je tokkievader gaan klagen.
  vrijdag 23 maart 2018 @ 15:57:04 #12
64831 2NutZ
Non-profit paardenstylist.
pi_178036976
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 15:53 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Ja, daar heb ik ook geen antwoord op. Misschien een stuk hout pakken en de pester met de grootste bek tegen de grond rossen?

Dit dus. Toen ik klein was, was dat al het remedie wat bijna altijd wel werkt.
Maar ja dan moet je als gepeste ook een beetje ballen hebben en ik heb het idee dat juist daar ook vaak wat mist.
Mensen zijn dieren en helaas hebben ook mensen dierlijk gedrag. Die zullen vaak de zwakkeren aanpakken. Dat voorkom je ook door als persoon niet als een zwakkere gezien te worden.
Is geen goedpraten voor pesten maar vooral kinderen blijven toch pesten, elke generatie weer...
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
pi_178037067
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 15:57 schreef 2NutZ het volgende:

[..]

Dit dus. Toen ik klein was, was dat al het remedie wat bijna altijd wel werkt.
Maar ja dan moet je als gepeste ook een beetje ballen hebben en ik heb het idee dat juist daar ook vaak wat mist.
Mensen zijn dieren en helaas hebben ook mensen dierlijk gedrag. Die zullen vaak de zwakkeren aanpakken. Dat voorkom je ook door als persoon niet als een zwakkere gezien te worden.
Is geen goedpraten voor pesten maar vooral kinderen blijven toch pesten, elke generatie weer...
Ik kan me ook voorstellen dat dag in dag uit gepest worden iets doet met je zelfvertrouwen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  vrijdag 23 maart 2018 @ 16:03:02 #14
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_178037103
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 15:53 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Ja, daar heb ik ook geen antwoord op. Misschien een stuk hout pakken en de pester met de grootste bek tegen de grond rossen?

Maar om net te doen alsof het alleen aan de omgeving ligt is wat naief. Sommige kinderen worden hun hele schoolloopbaan gepest, wisselen van school, worden weer gepest. Zitten op een vereniging, en zijn ook daar de pispaal. Het kan natuurlijk zijn dat er een bizar statistisch toeval is waardoor uitgerekend dit kind overal de gebeten hond is, maar dat geloof ik niet. Het kan natuurlijk altijd dat een kind niet in de groep past, maar dat wil niet zeggen dat het kind ook wordt gepest, pesters gaan volgens mij pesten als ze weten dat het veilig is om te pesten. Dus of dat ze weten dat het slachtoffer nooit wat terug zal doen of omdat ze zich gesteund voelen door een grote groep. Ik denk dat je de pester moet laten weten “pest mij niet, want je loopt een risico”. Je hoort ook weleens dat een slachtoffer doordraait, zijn pesters in elkaar slaat en nooit meer last van ze heeft. Waarom? Omdat ze weten dat het niet veilig is om dat slachtoffer te pesten.
In de meeste gevallen werkt geweld ook niet hoor. Ze kiezen je omdat ze weten dat ze een mogelijk gevecht toch wel winnen. Als je het dan toch probeert genieten ze daar alleen maar van. Kunnen ze dat verlies ook in je gezicht blijven wrijven. Mocht je toch winnen dan gaan ze zielig doen en roepen ze de leraren erbij. Ben jij de klos. En dan gaan ze daarna alsnog door. In de gevallen op mijn scholen in ieder geval.

En ja, je kan er zeker iets aan doen om de kans kleiner te maken dat je gepest wordt. Verzorgt op komen dagen, niet al te gek doen, vriendelijk zijn, etc. Uiteindelijk vinden ze altijd wel iets though. Bij mij was het een poosje omdat ik niet zo sportief was als de andere jongens in mijn klas (wat dunner - niet ongezond, maar ook geen spierbundel of zo) en later omdat ik een bril kreeg. Of omdat ik geen grote bek had en gewoon respectvol was naar leraren e.d. Door dat soort dingen riepen ze elke dag maar dat ik zelfmoord moest gaan plegen. Toen ik voor mezelf op kwam vonden ze dat alleen maar leuk. Ook toen ik ze een tik verkocht. Dus nee, dat werkt lang niet altijd. Misschien als je licht geplaagd wordt voor een poosje, maar echt jarenlang gepest worden...is wel eventjes wat anders.

Zie mezelf overigens niet als slachtoffer of zo. Ben er uiteindelijk weerbaarder door geworden, maar daar heb ik goed voor moeten knokken. Dat kon echter pas ná die pestperiode, want als je er midden in zit (wel geprobeerd) werkt dat gewoon niet. Je hebt echt een omgeving nodig waar je de tijd hebt om jezelf te vinden, etc.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  vrijdag 23 maart 2018 @ 16:03:12 #15
64831 2NutZ
Non-profit paardenstylist.
pi_178037107
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 16:01 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Ik kan me ook voorstellen dat dag in dag uit gepest worden iets doet met je zelfvertrouwen.
Dat kan ik me ook voorstellen.
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
pi_178037280
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 15:55 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Ja, dat zijn lastige zaken.Maar met vragen of ze het niet meer willen doen lukt het niet.
Nee maar ze gaan praten, weer praten, als het slachtoffer eindelijk de moed heeft om 1 pester aan te pakken krijgt het straf, er zijn immers 5 a 9 getuigen die zeiden, maar wij deden niets.
Slachtoffers mogen dan bij een faalangstgroepje ( geloof mij dat voelt alsof jij straf krijgt ) hiermee bevestigen leraren, ja deze zwakste schakel moet maar even apart.

Het is heel moeilijk, wat ik ook al schreef, hoe kent een ander de pester, als je leraar de pester kent als een hele vriendelijke jongen sta je er al als slachtoffer bescheten bij. Die jongen uit mijn klas werd nooit naast de leraar de sloot in getrapt, nee altijd op de terug weg van praktijkles.

Ik denk wel dat een eerste indruk de meest belangrijke is, als jij zelfverzekerd de klas in komt je tas neerkwakt en neerploft kom je al heel anders over dan dat je met je rooster in je hand, schichtig om je heen kijkend het lokaal binnen komt. Alleen je kan iemand niet direct veranderen, als iemand onzeker is over zijn beugel, haar acne, kleding, haar noem maar op en iemand maakt een gerichte opmerking en ze weten niet hoe ze moeten reageren is het al een gelopen wedstrijd.
Ook overmacht is heel intimiderend, ik weet nog dat ik alleen naar de kleedkamer liep en daar stond iedereen voor mij te schelden, je voelt jezelf echt krimpen tot 30 cm en de rest lijkt wel 2 meter groot.

Mijn dochter is mans zat hoor, die heeft een bek als een scheermes, maar als daar oudere jongens tegenover haar staan red ze zichzelf ook niet meer, hoe moet je iemand dan nog weerbaarder maken?
pi_178037289
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 16:03 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

In de meeste gevallen werkt geweld ook niet hoor. Ze kiezen je omdat ze weten dat ze een mogelijk gevecht toch wel winnen. Als je het dan toch probeert genieten ze daar alleen maar van. Kunnen ze dat verlies ook in je gezicht blijven wrijven. Mocht je toch winnen dan gaan ze zielig doen en roepen ze de leraren erbij. Ben jij de klos. En dan gaan ze daarna alsnog door. In de gevallen op mijn scholen in ieder geval.
Nee, dat zie je verkeerd. Ze pakken je omdat je niets terugdoet, en niet te vrezen hebben. Anders zou de slapste van de klas standaard het psipaaltje zijn, dat is gewoon niet zo. Pesters zijn helemaal niet dapper genoeg om daadwerkelijk een gevecht aan te gaan, daarom kiezen ze iemand die niks terug doet.

quote:
En ja, je kan er zeker iets aan doen om de kans kleiner te maken dat je gepest wordt. Verzorgt op komen dagen, niet al te gek doen, vriendelijk zijn, etc. Uiteindelijk vinden ze altijd wel iets though. Bij mij was het een poosje omdat ik niet zo sportief was als de andere jongens in mijn klas (wat dunner - niet ongezond, maar ook geen spierbundel of zo) en later omdat ik een bril kreeg. Of omdat ik geen grote bek had en gewoon respectvol was naar leraren e.d. Door dat soort dingen riepen ze elke dag maar dat ik zelfmoord moest gaan plegen. Toen ik voor mezelf op kwam vonden ze dat alleen maar leuk. Ook toen ik ze een tik verkocht. Dus nee, dat werkt lang niet altijd. Misschien als je licht geplaagd wordt voor een poosje, maar echt jarenlang gepest worden...is wel eventjes wat anders.

Zie mezelf overigens niet als slachtoffer of zo. Ben er uiteindelijk weerbaarder door geworden, maar daar heb ik goed voor moeten knokken. Dat kon echter pas ná die pestperiode, want als je er midden in zit (wel geprobeerd) werkt dat gewoon niet. Je hebt echt een omgeving nodig waar je de tijd hebt om jezelf te vinden, etc.
Ja, ik weet niet wat het is, ik was er natuurlijk niet bij. Maar als ik terug kijk op mijn eigen schooltijd lijken de redenen om iemand te pesten volgens mij niet op de redenen die jij hier opgeeft. Het pispaaltje in onze klas was zeker niet het slapste van de klas of het kleinste, je kon alles met hem doen zonder dat hij iets terug deed.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  vrijdag 23 maart 2018 @ 16:16:34 #18
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_178037483
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 16:09 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Nee, dat zie je verkeerd. Ze pakken je omdat je niets terugdoet, en niet te vrezen hebben. Anders zou de slapste van de klas standaard het psipaaltje zijn, dat is gewoon niet zo. Pesters zijn helemaal niet dapper genoeg om daadwerkelijk een gevecht aan te gaan, daarom kiezen ze iemand die niks terug doet.

[..]

Ja, ik weet niet wat het is, ik was er natuurlijk niet bij. Maar als ik terug kijk op mijn eigen schooltijd lijken de redenen om iemand te pesten volgens mij niet op de redenen die jij hier opgeeft. Het pispaaltje in onze klas was zeker niet het slapste van de klas of het kleinste, je kon alles met hem doen zonder dat hij iets terug deed.
Dan zijn onze ervaringen anders, dat kan :)

Bij ons bleven ze gewoon doorgaan, ook als je wél wat terug deed. Iemand werd gepest en die had een van z'n pesters helemaal kapot geslagen (bij wijze van spreken). Ribben beschadigd en gezicht toegetakeld. Uiteraard van school gestuurd voor een maand. Degene die daarvoor twee jaar lang gepest werd (en waar leraren niks mee deden - ondanks hulp vragen). Toen ze beiden terug waren op school ging de pester gewoon weer verder.
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  vrijdag 23 maart 2018 @ 16:26:45 #19
212761 magnetronkoffie
Where's the fish?
pi_178037725
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 15:42 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Pesten is niet leuk, pesters moeten uiteraard worden aangepakt, toch denk ik dat de sleutel eerder ligt bij de gepeste zelf die weerbaarder moet worden.
Dit is blaming the victim.
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 16:16 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Dan zijn onze ervaringen anders, dat kan :)

Bij ons bleven ze gewoon doorgaan, ook als je wél wat terug deed. Iemand werd gepest en die had een van z'n pesters helemaal kapot geslagen (bij wijze van spreken). Ribben beschadigd en gezicht toegetakeld. Uiteraard van school gestuurd voor een maand. Degene die daarvoor twee jaar lang gepest werd (en waar leraren niks mee deden - ondanks hulp vragen). Toen ze beiden terug waren op school ging de pester gewoon weer verder.
Want 't probleem zit ook bij de pester.
Gaat de gepeste van school, dan gaat de pester een ander pesten, dat is hoe 't werkt.

Als pester zeggen dat de gepeste er zelf om had gevraagd door (vul maar een kutsmoes in om de eigen zwakte te verbergen) is hetzelfde als als man zeggen dat die vrouw zelf om die verkrachting had gevraagd door (vul maar een kutsmoes in om de eigen zwakte te verbergen).

Zelfde als stellen dat pesten niet aangepakt zou moeten worden omdat dat de mens sterker zou maken, of omdat het "gewoon bij de mens hoort", allemaal slappe kutsmoezen.
Het maakt de mens als soort juist zwakker, want in plaats van dat je een hogere positie binnen je groep verwerft door jezelf te verbeteren, verwerf je een hogere positie binnen je groep door een ander naar beneden te halen.

Er is in het vorige deel al aardig wat gezegd, wel de moeite waard om terug te lezen voor wie dat nog niet gedaan heeft :)
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
pi_178037958
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 15:42 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Pesten is niet leuk, pesters moeten uiteraard worden aangepakt, toch denk ik dat de sleutel eerder ligt bij de gepeste zelf die weerbaarder moet worden.
Niet mee eens. Kijk. Het slachtoffer van pesterijen is uiteindelijk de pester zelf.

1. Hij spendeert onvervangbare tijd aan zaken die hem uiteindelijk toch niets opleveren. Een plek op de sociale ladder is een gevolg, niet een doel. Een pester gelooft dat als hij hoger op de sociale ladder staat, hij succesvoller in het leven zal zijn. De realiteit toont wat anders.
2. Als hij te ver gaat, zal hij op een dag keihard op zijn plaats gezet worden. In sommige gevallen kan het de pester zijn leven kosten.

De pester zal altijd zelf zijn grootste slachtoffer zijn. En alleen daarom moet de pester al aangepakt worden.

Maar goed. Om heel eerlijk te zijn kan ik geen medelijden voelen voor pesters. Ik ben vroeger ook gepest. Maar als ik nu mijn vroegere pesters tegenkom, dan moet ik lachen om hoe ze eruit zien en om wat voor leven ze leiden.

Je kan het nooit voorspellen, maar het ziet er sterk naar uit dat ik al mijn vroegere pesters mag gaan uitzwaaien wanneer ze onder de grond gaan. :) Ik wens ze niet dood hoor, echt niet. Ik hoef dat niet te wensen, want het ziet er niet naar uit dat er ook maar eentje is die mij zal overleven. :P
pi_178038042
Pesters hebben ook zo hun voordelen. Ze zorgen er voor dat het slachtoffer zijn hersenen wel moet gaan gebruiken om de situatie op te lossen of draagbaar te maken. Als de slachtoffers het dus doorstaan tot het moment dat ze bij de pesters weg kunnen blijven (door bijvoorbeeld te gaan studeren), dan zijn ze een stuk intelligenter dan de meeste andere van hun leeftijdsgenoten. Dat geeft de slachtoffer hun hele verdere leven een voorsprong.
pi_178038325
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 16:09 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Nee, dat zie je verkeerd. Ze pakken je omdat je niets terugdoet, en niet te vrezen hebben. Anders zou de slapste van de klas standaard het psipaaltje zijn, dat is gewoon niet zo. Pesters zijn helemaal niet dapper genoeg om daadwerkelijk een gevecht aan te gaan, daarom kiezen ze iemand die niks terug doet.

[..]

Ja, ik weet niet wat het is, ik was er natuurlijk niet bij. Maar als ik terug kijk op mijn eigen schooltijd lijken de redenen om iemand te pesten volgens mij niet op de redenen die jij hier opgeeft. Het pispaaltje in onze klas was zeker niet het slapste van de klas of het kleinste, je kon alles met hem doen zonder dat hij iets terug deed.
Laten we toch eens kijken naar situaties met onderdrukkers en onderdrukten. Er zijn wat groepen geweest die zich 'er' niet onder lieten krijgen (Vietnam), en er is gereageerd met meer en meer geweld. Totdat de hele wereld toch wel vond dat het buitenproportioneel werd.
Er zijn ook situaties geweest waarbij het buitenproportie zijnde geweld sneller duidelijk werd door geweldloos verzet. Deze manier van de 'moral higher ground' wordt toch gezien als wenselijker en sterker.

Waarom lijkt het erop dat het in het geval van pesten niet alleen niet of minder goed werkt, maar ook vaker actief aangeraden wordt om terug agressief te doen?
And the druids turn to stone...
  vrijdag 23 maart 2018 @ 17:04:52 #23
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_178038574
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 16:26 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Dit is blaming the victim.

[..]

Want 't probleem zit ook bij de pester.
Gaat de gepeste van school, dan gaat de pester een ander pesten, dat is hoe 't werkt.

Als pester zeggen dat de gepeste er zelf om had gevraagd door (vul maar een kutsmoes in om de eigen zwakte te verbergen) is hetzelfde als als man zeggen dat die vrouw zelf om die verkrachting had gevraagd door (vul maar een kutsmoes in om de eigen zwakte te verbergen).

Zelfde als stellen dat pesten niet aangepakt zou moeten worden omdat dat de mens sterker zou maken, of omdat het "gewoon bij de mens hoort", allemaal slappe kutsmoezen.
Het maakt de mens als soort juist zwakker, want in plaats van dat je een hogere positie binnen je groep verwerft door jezelf te verbeteren, verwerf je een hogere positie binnen je groep door een ander naar beneden te halen.

Er is in het vorige deel al aardig wat gezegd, wel de moeite waard om terug te lezen voor wie dat nog niet gedaan heeft :)
Ja, helemaal mee eens :Y

quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 16:40 schreef RetepV het volgende:
Pesters hebben ook zo hun voordelen. Ze zorgen er voor dat het slachtoffer zijn hersenen wel moet gaan gebruiken om de situatie op te lossen of draagbaar te maken. Als de slachtoffers het dus doorstaan tot het moment dat ze bij de pesters weg kunnen blijven (door bijvoorbeeld te gaan studeren), dan zijn ze een stuk intelligenter dan de meeste andere van hun leeftijdsgenoten. Dat geeft de slachtoffer hun hele verdere leven een voorsprong.
:')
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
  Moderator vrijdag 23 maart 2018 @ 17:12:35 #24
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_178038720
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 16:16 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Dan zijn onze ervaringen anders, dat kan :)

Bij ons bleven ze gewoon doorgaan, ook als je wél wat terug deed. Iemand werd gepest en die had een van z'n pesters helemaal kapot geslagen (bij wijze van spreken). Ribben beschadigd en gezicht toegetakeld. Uiteraard van school gestuurd voor een maand. Degene die daarvoor twee jaar lang gepest werd (en waar leraren niks mee deden - ondanks hulp vragen). Toen ze beiden terug waren op school ging de pester gewoon weer verder.
De reden dat je gepest wordt is zwakte. Niet fysieke zwakte per se, want je kunt fysiek wel heel sterk zijn, maar als je schuchter bent en niets doet, dat ruiken ze. Ze voelen dat aan, dat je niks terug doet, dáárom pakken ze je. Je bent een makkelijk slachtoffer.

Die video die viral gegaan is, van dat kleine onderkruipseltje in Australië dacht ik, wat op een school die dikke jongen slaat en pest, tot die dikkerd er klaar mee is, en die kleine etter oppakt en tegen de vlakte kwakt bijvoorbeeld...die dikkere jongen had dat ettertje uit elkaar kunnen rijten, maar hij deed het niet. Hij kon het, dat bleek namelijk, maar hij deed het niet, want 0 zelfvertrouwen. Dát is wat een pestkop oppikt. Iemand is niet ongevaarlijk omdat hij niet sterk is, iemand is ongevaarlijk omdat hij/zij (heel) weinig zelfvertrouwen heeft en niets doet...tot hij wel wat terug doet, en dan is het pesten ook direct over, want zo'n pestkop verwacht dat niet.

Maar je moet hem wel echt pakken, je moet niet lafjes een tikje uitdelen maar er echt vól voor gaan, je moet iets doen wat indruk maakt. Het gaat er niet om dat het pijn doet bij de pestkop, het gaat er om dat de pestkop in 1x snapt van 'wacht even, ik kan dit blijkbaar niet ongestraft bij hem doen'.

Helaas is dat op de middelbare school, en dan vooral bij jongens, vaak toch vechten. Ik heb gevochten, dat heb ik al verteld, en toen was het klaar. Het voordeel voor mij was dat het in het kleedlokaal was na de gymles. Dat is een vrij kleine ruimte, met muren, dus geen open ruimte, of buiten of wat dan ook, want dan was ik fiks in het nadeel geweest.

Het was een combinatie van schrik bij hem omdat hij de hevigheid van mijn uitbarsting niet verwacht had, gecombineerd met de intensiteit en het feit dat hij mij niet goed genoeg raakte om me van mijn stuk te brengen. Was ik onderuit gegaan, dan was het voorbij geweest, en was het pesten erger geworden want hij had gewonnen.

Maar hij won niet, ik sloeg hem met m'n vuist in z'n gezicht en ik kon en kan nog steeds hard slaan, daardoor was ie wat van zn stuk gebracht en ik ging toen volledig los, dus waar hij eerst nog een paar klappen terug gaf zakte hij daarna onderuit op zo'n bankje en ik bleef los gaan, dus hij had geen tijd meer om terug te slaan, hij was alleen maar bezig met afweren en z'n hoofd te beschermen want daar ging ik voor.

Als je dat fysiek niet kunt, pak een knuppel. Het lijkt er op dat ik geweld promoot, maar dat bedoel ik zeker niet zo. Ik zeg niet dat je 'm dood moet slaan, maar doe iets wat zijn niveau evenaart, dan wel er overheen gaat, want dán stopt het. Als je pestkop het idee krijgt van 'fuck, dit is niet meer makkelijk', dan is het klaar. Pak een knuppel en ga los. Ga volledig berserk, ga qua intensiteit over zijn niveau heen. Pak een sok met iets zwaars er in, wordt gek, geef hem het idee dat je hem kapot gaat maken, dat je hem opvreet.
Breitling - Instruments for Professionals
  vrijdag 23 maart 2018 @ 17:17:27 #25
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_178038828
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 17:12 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

De reden dat je gepest wordt is zwakte. Niet fysieke zwakte per se, want je kunt fysiek wel heel sterk zijn, maar als je schuchter bent en niets doet, dat ruiken ze. Ze voelen dat aan, dat je niks terug doet, dáárom pakken ze je. Je bent een makkelijk slachtoffer.

Die video die viral gegaan is, van dat kleine onderkruipseltje in Australië dacht ik, wat op een school die dikke jongen slaat en pest, tot die dikkerd er klaar mee is, en die kleine etter oppakt en tegen de vlakte kwakt bijvoorbeeld...die dikkere jongen had dat ettertje uit elkaar kunnen rijten, maar hij deed het niet. Hij kon het, dat bleek namelijk, maar hij deed het niet, want 0 zelfvertrouwen. Dát is wat een pestkop oppikt. Iemand is niet ongevaarlijk omdat hij niet sterk is, iemand is ongevaarlijk omdat hij/zij (heel) weinig zelfvertrouwen heeft en niets doet...tot hij wel wat terug doet, en dan is het pesten ook direct over, want zo'n pestkop verwacht dat niet.

Maar je moet hem wel echt pakken, je moet niet lafjes een tikje uitdelen maar er echt vól voor gaan, je moet iets doen wat indruk maakt. Het gaat er niet om dat het pijn doet bij de pestkop, het gaat er om dat de pestkop in 1x snapt van 'wacht even, ik kan dit blijkbaar niet ongestraft bij hem doen'.

Helaas is dat op de middelbare school, en dan vooral bij jongens, vaak toch vechten. Ik heb gevochten, dat heb ik al verteld, en toen was het klaar. Het voordeel voor mij was dat het in het kleedlokaal was na de gymles. Dat is een vrij kleine ruimte, met muren, dus geen open ruimte, of buiten of wat dan ook, want dan was ik fiks in het nadeel geweest.

Het was een combinatie van schrik bij hem omdat hij de hevigheid van mijn uitbarsting niet verwacht had, gecombineerd met de intensiteit en het feit dat hij mij niet goed genoeg raakte om me van mijn stuk te brengen. Was ik onderuit gegaan, dan was het voorbij geweest, en was het pesten erger geworden want hij had gewonnen.

Maar hij won niet, ik sloeg hem met m'n vuist in z'n gezicht en ik kon en kan nog steeds hard slaan, daardoor was ie wat van zn stuk gebracht en ik ging toen volledig los, dus waar hij eerst nog een paar klappen terug gaf zakte hij daarna onderuit op zo'n bankje en ik bleef los gaan, dus hij had geen tijd meer om terug te slaan, hij was alleen maar bezig met afweren en z'n hoofd te beschermen want daar ging ik voor.

Als je dat fysiek niet kunt, pak een knuppel. Het lijkt er op dat ik geweld promoot, maar dat bedoel ik zeker niet zo. Ik zeg niet dat je 'm dood moet slaan, maar doe iets wat zijn niveau evenaart, dan wel er overheen gaat, want dán stopt het. Als je pestkop het idee krijgt van 'fuck, dit is niet meer makkelijk', dan is het klaar. Pak een knuppel en ga los. Ga volledig berserk, ga qua intensiteit over zijn niveau heen. Pak een sok met iets zwaars er in, wordt gek, geef hem het idee dat je hem kapot gaat maken, dat je hem opvreet.
Ben redelijk mee eens.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  vrijdag 23 maart 2018 @ 20:07:06 #26
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_178042215
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 17:12 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

De reden dat je gepest wordt is zwakte. Niet fysieke zwakte per se, want je kunt fysiek wel heel sterk zijn, maar als je schuchter bent en niets doet, dat ruiken ze. Ze voelen dat aan, dat je niks terug doet, dáárom pakken ze je. Je bent een makkelijk slachtoffer.

Die video die viral gegaan is, van dat kleine onderkruipseltje in Australië dacht ik, wat op een school die dikke jongen slaat en pest, tot die dikkerd er klaar mee is, en die kleine etter oppakt en tegen de vlakte kwakt bijvoorbeeld...die dikkere jongen had dat ettertje uit elkaar kunnen rijten, maar hij deed het niet. Hij kon het, dat bleek namelijk, maar hij deed het niet, want 0 zelfvertrouwen. Dát is wat een pestkop oppikt. Iemand is niet ongevaarlijk omdat hij niet sterk is, iemand is ongevaarlijk omdat hij/zij (heel) weinig zelfvertrouwen heeft en niets doet...tot hij wel wat terug doet, en dan is het pesten ook direct over, want zo'n pestkop verwacht dat niet.

Maar je moet hem wel echt pakken, je moet niet lafjes een tikje uitdelen maar er echt vól voor gaan, je moet iets doen wat indruk maakt. Het gaat er niet om dat het pijn doet bij de pestkop, het gaat er om dat de pestkop in 1x snapt van 'wacht even, ik kan dit blijkbaar niet ongestraft bij hem doen'.

Helaas is dat op de middelbare school, en dan vooral bij jongens, vaak toch vechten. Ik heb gevochten, dat heb ik al verteld, en toen was het klaar. Het voordeel voor mij was dat het in het kleedlokaal was na de gymles. Dat is een vrij kleine ruimte, met muren, dus geen open ruimte, of buiten of wat dan ook, want dan was ik fiks in het nadeel geweest.

Het was een combinatie van schrik bij hem omdat hij de hevigheid van mijn uitbarsting niet verwacht had, gecombineerd met de intensiteit en het feit dat hij mij niet goed genoeg raakte om me van mijn stuk te brengen. Was ik onderuit gegaan, dan was het voorbij geweest, en was het pesten erger geworden want hij had gewonnen.

Maar hij won niet, ik sloeg hem met m'n vuist in z'n gezicht en ik kon en kan nog steeds hard slaan, daardoor was ie wat van zn stuk gebracht en ik ging toen volledig los, dus waar hij eerst nog een paar klappen terug gaf zakte hij daarna onderuit op zo'n bankje en ik bleef los gaan, dus hij had geen tijd meer om terug te slaan, hij was alleen maar bezig met afweren en z'n hoofd te beschermen want daar ging ik voor.

Als je dat fysiek niet kunt, pak een knuppel. Het lijkt er op dat ik geweld promoot, maar dat bedoel ik zeker niet zo. Ik zeg niet dat je 'm dood moet slaan, maar doe iets wat zijn niveau evenaart, dan wel er overheen gaat, want dán stopt het. Als je pestkop het idee krijgt van 'fuck, dit is niet meer makkelijk', dan is het klaar. Pak een knuppel en ga los. Ga volledig berserk, ga qua intensiteit over zijn niveau heen. Pak een sok met iets zwaars er in, wordt gek, geef hem het idee dat je hem kapot gaat maken, dat je hem opvreet.
Ik geloof dat best, maar wat ik probeer te zeggen is dat dat bij ons (niet alleen mezelf, ook anderen die nog veel erger werden gepest) niks uitmaakte. Ook al werd er gewonnen..pester ging zielig doen op school, waarna degene die gepest werd tijdelijk van school verstuurd werd. Daarna, ondanks de winst, ging het pesten gewoon door. Geweld lost niet alles op dus. Maar blij dat dat bij jullie anders werkte :)
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_178044016
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 17:12 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

De reden dat je gepest wordt is zwakte.
Hoe hard dit ook klinkt, dit is wel waar het in veel gevallen op neerkomt. Het gebeurt in het dierenrijk en mensen zijn daar echt niet veel meer beschaafder in dan ze denken.

Ik ga absoluut niet ontkennen dat het ontzettend moeilijk is als je gepest wordt en dat voor jezelf opkomen niet altijd een optie is. Maar het gaat vooral om je mindset. Als je de situatie buiten jezelf blijft leggen en blijft huilen waarom mensen zo gemeen doen tegen je terwijl jij hen niks aandoet, dan zal er voor jou niks veranderen. Als je ouder wordt, zal het gepest uiteindelijk wel stoppen omdat je leeftijdgenoten wat volwassener zijn geworden. Maar je blijft nog steeds een buitenstaander en mensen hebben eerder medelijden met je dan dat ze je als gelijkwaardige zien.

Het gaat er niet om dat je de pesters een klap moet gaan verkopen. Het gaat erom dat je reflecteert wat er eigenlijk gebeurt tussen jou en de pesters. Je moet er voor jezelf een soort van levensles uit kunnen halen en niet alleen maar zien als psychotrauma waardoor je kapot bent gemaakt.
  Moderator vrijdag 23 maart 2018 @ 21:13:38 #28
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_178044259
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 21:06 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Hoe hard dit ook klinkt, dit is wel waar het in veel gevallen op neerkomt. Het gebeurt in het dierenrijk en mensen zijn daar echt niet veel meer beschaafder in dan ze denken.

Ik ga absoluut niet ontkennen dat het ontzettend moeilijk is als je gepest wordt en dat voor jezelf opkomen niet altijd een optie is. Maar het gaat vooral om je mindset. Als je de situatie buiten jezelf blijft leggen en blijft huilen waarom mensen zo gemeen doen tegen je terwijl jij hen niks aandoet, dan zal er voor jou niks veranderen. Als je ouder wordt, zal het gepest uiteindelijk wel stoppen omdat je leeftijdgenoten wat volwassener zijn geworden. Maar je blijft nog steeds een buitenstaander en mensen hebben eerder medelijden met je dan dat ze je als gelijkwaardige zien.

Het gaat er niet om dat je de pesters een klap moet gaan verkopen. Het gaat erom dat je reflecteert wat er eigenlijk gebeurt tussen jou en de pesters. Je moet er voor jezelf een soort van levensles uit kunnen halen en niet alleen maar zien als psychotrauma waardoor je kapot bent gemaakt.
Volledig mee eens. Het gaat om jezelf, niet om de pester. Fuck die pester. Het gaat om je eigen mindset, je eigen instelling, en als je altijd maar bezig blijft over het feit dat je vroeger gepest bent, en dat als een rode draad door je leven laat lopen, dan stopt het nooit.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_178047837
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 14:21 schreef Samuel24 het volgende:
ik werd vroeger ook gepest. maar ja...ik heb het dan ook wel echt verdient (volgens sommige mensen). :')
Dit vind ik echt heel zielig. Wil je erover praten?
  vrijdag 23 maart 2018 @ 23:38:04 #30
475456 Samuel24
ik ben een aardige jongen.
pi_178048112
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 23:27 schreef Handleiding het volgende:

[..]

Dit vind ik echt heel zielig. Wil je erover praten?
nee dankuwel Dr Phil. :')
Maar niet heus.....Daaaag.
pi_178048130
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 23:38 schreef Samuel24 het volgende:

[..]

nee dankuwel Dr Phil. :')
Jammer Sneeuwvlokje.
pi_178053174
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 16:52 schreef Panthera1984 het volgende:

[..]

Laten we toch eens kijken naar situaties met onderdrukkers en onderdrukten. Er zijn wat groepen geweest die zich 'er' niet onder lieten krijgen (Vietnam), en er is gereageerd met meer en meer geweld. Totdat de hele wereld toch wel vond dat het buitenproportioneel werd.
Er zijn ook situaties geweest waarbij het buitenproportie zijnde geweld sneller duidelijk werd door geweldloos verzet. Deze manier van de 'moral higher ground' wordt toch gezien als wenselijker en sterker.

Waarom lijkt het erop dat het in het geval van pesten niet alleen niet of minder goed werkt, maar ook vaker actief aangeraden wordt om terug agressief te doen?
Ik denk dat als je pestgedrag gaat vergelijken met oorlog waar allerlei geopolitieke motieven mee spelen je de plank wel ontzettend misslaat.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_178053238
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 16:37 schreef RetepV het volgende:

[..]

Niet mee eens. Kijk. Het slachtoffer van pesterijen is uiteindelijk de pester zelf.

1. Hij spendeert onvervangbare tijd aan zaken die hem uiteindelijk toch niets opleveren. Een plek op de sociale ladder is een gevolg, niet een doel. Een pester gelooft dat als hij hoger op de sociale ladder staat, hij succesvoller in het leven zal zijn. De realiteit toont wat anders.
2. Als hij te ver gaat, zal hij op een dag keihard op zijn plaats gezet worden. In sommige gevallen kan het de pester zijn leven kosten.

De pester zal altijd zelf zijn grootste slachtoffer zijn. En alleen daarom moet de pester al aangepakt worden.

Maar goed. Om heel eerlijk te zijn kan ik geen medelijden voelen voor pesters. Ik ben vroeger ook gepest. Maar als ik nu mijn vroegere pesters tegenkom, dan moet ik lachen om hoe ze eruit zien en om wat voor leven ze leiden.

Je kan het nooit voorspellen, maar het ziet er sterk naar uit dat ik al mijn vroegere pesters mag gaan uitzwaaien wanneer ze onder de grond gaan. :) Ik wens ze niet dood hoor, echt niet. Ik hoef dat niet te wensen, want het ziet er niet naar uit dat er ook maar eentje is die mij zal overleven. :P
Ik denk dat "de pester is zelf het slachtoffer" goedbedoelde prietpraat is.

Kijk alleen maar op fok hoeveel mensen jaren later nog last hebben van gepest worden. Dat waren allemaal de slachtoffers, niet de dader.

Klinkt leuk om een slachtoffer een hart onder de riem te steken maar de mensen die kampen met angsten en minderwaardigheidcomplexen jaren later zijn de gepesten, niet de pesters.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_178053267
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 17:12 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

De reden dat je gepest wordt is zwakte. Niet fysieke zwakte per se, want je kunt fysiek wel heel sterk zijn, maar als je schuchter bent en niets doet, dat ruiken ze. Ze voelen dat aan, dat je niks terug doet, dáárom pakken ze je. Je bent een makkelijk slachtoffer.

Die video die viral gegaan is, van dat kleine onderkruipseltje in Australië dacht ik, wat op een school die dikke jongen slaat en pest, tot die dikkerd er klaar mee is, en die kleine etter oppakt en tegen de vlakte kwakt bijvoorbeeld...die dikkere jongen had dat ettertje uit elkaar kunnen rijten, maar hij deed het niet. Hij kon het, dat bleek namelijk, maar hij deed het niet, want 0 zelfvertrouwen. Dát is wat een pestkop oppikt. Iemand is niet ongevaarlijk omdat hij niet sterk is, iemand is ongevaarlijk omdat hij/zij (heel) weinig zelfvertrouwen heeft en niets doet...tot hij wel wat terug doet, en dan is het pesten ook direct over, want zo'n pestkop verwacht dat niet.

Maar je moet hem wel echt pakken, je moet niet lafjes een tikje uitdelen maar er echt vól voor gaan, je moet iets doen wat indruk maakt. Het gaat er niet om dat het pijn doet bij de pestkop, het gaat er om dat de pestkop in 1x snapt van 'wacht even, ik kan dit blijkbaar niet ongestraft bij hem doen'.

Helaas is dat op de middelbare school, en dan vooral bij jongens, vaak toch vechten. Ik heb gevochten, dat heb ik al verteld, en toen was het klaar. Het voordeel voor mij was dat het in het kleedlokaal was na de gymles. Dat is een vrij kleine ruimte, met muren, dus geen open ruimte, of buiten of wat dan ook, want dan was ik fiks in het nadeel geweest.

Het was een combinatie van schrik bij hem omdat hij de hevigheid van mijn uitbarsting niet verwacht had, gecombineerd met de intensiteit en het feit dat hij mij niet goed genoeg raakte om me van mijn stuk te brengen. Was ik onderuit gegaan, dan was het voorbij geweest, en was het pesten erger geworden want hij had gewonnen.

Maar hij won niet, ik sloeg hem met m'n vuist in z'n gezicht en ik kon en kan nog steeds hard slaan, daardoor was ie wat van zn stuk gebracht en ik ging toen volledig los, dus waar hij eerst nog een paar klappen terug gaf zakte hij daarna onderuit op zo'n bankje en ik bleef los gaan, dus hij had geen tijd meer om terug te slaan, hij was alleen maar bezig met afweren en z'n hoofd te beschermen want daar ging ik voor.

Als je dat fysiek niet kunt, pak een knuppel. Het lijkt er op dat ik geweld promoot, maar dat bedoel ik zeker niet zo. Ik zeg niet dat je 'm dood moet slaan, maar doe iets wat zijn niveau evenaart, dan wel er overheen gaat, want dán stopt het. Als je pestkop het idee krijgt van 'fuck, dit is niet meer makkelijk', dan is het klaar. Pak een knuppel en ga los. Ga volledig berserk, ga qua intensiteit over zijn niveau heen. Pak een sok met iets zwaars er in, wordt gek, geef hem het idee dat je hem kapot gaat maken, dat je hem opvreet.
Exact.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_178053395
Hou op, pesten. Breek me de bek niet open. Dag in dag uit tot op het bot toe getreiterd. Zowel ik als vent. Vent is er onzeker door geworden wat zich nu uit in een hoop bravoure (waar ik wel doorheen kan prikken) en ik ben er hard van geworden.

Waar ik me een beetje zorgen om maak zijn mijn kinderen. Of iig de toekomst. Ik zit er als een havik bovenop dat hij geen pester wordt. Hij zegt wel eens iets lelijks en dan leg ik hem uit dat hij dat echt niet mag zeggen tegen of over iemand en dan moet hij van mij sorry zeggen. Hij is pas 4 dus moet het nog leren. Nu vind ik het wel griezelig dat ik er misschien een zacht ei van maak en dat hij zelf straks geziekt gaat worden.

Voor diegene met kinderen, hoe vertalen jullie je evt pest verleden naar je kinderen toe?
  zaterdag 24 maart 2018 @ 12:12:14 #36
212761 magnetronkoffie
Where's the fish?
pi_178054535
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 21:06 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

Hoe hard dit ook klinkt, dit is wel waar het in veel gevallen op neerkomt. Het gebeurt in het dierenrijk en mensen zijn daar echt niet veel meer beschaafder in dan ze denken.

Ik ga absoluut niet ontkennen dat het ontzettend moeilijk is als je gepest wordt en dat voor jezelf opkomen niet altijd een optie is. Maar het gaat vooral om je mindset. Als je de situatie buiten jezelf blijft leggen en blijft huilen waarom mensen zo gemeen doen tegen je terwijl jij hen niks aandoet, dan zal er voor jou niks veranderen. Als je ouder wordt, zal het gepest uiteindelijk wel stoppen omdat je leeftijdgenoten wat volwassener zijn geworden. Maar je blijft nog steeds een buitenstaander en mensen hebben eerder medelijden met je dan dat ze je als gelijkwaardige zien.

Het gaat er niet om dat je de pesters een klap moet gaan verkopen. Het gaat erom dat je reflecteert wat er eigenlijk gebeurt tussen jou en de pesters. Je moet er voor jezelf een soort van levensles uit kunnen halen en niet alleen maar zien als psychotrauma waardoor je kapot bent gemaakt.
De reden dat er vrouwen (en soms meisjes van zeg maar 16 of zo) op straat de bosjes in gesleurd worden en worden aangerand/verkracht, is uiteraard omdat deze vrouwen (ik noem 't vanwege 't typgemak maar even allemaal vrouwen) geschikte slachtoffers waren. Net zoals pestslachtoffers simpelweg geschikt zijn om te pesten.

Maar zullen we even jouw stelling hierop toepassen en stellen dat deze vrouwen verkracht worden omdat ze zwak zijn? In zekere zin zijn ze dat ook. Ik neem ook aan dat de term "verkrachting" daar iets mee te maken heeft?

En er zijn in het dierenrijk ook zat dierensoorten te bedenken die ook verkrachten en zich daarbij voortplanten, en dit is daadwerkelijk bij de mens ook gebeurd (met name tijdens bijvoorbeeld oorlogen of andere grootschalige ongeregeldheden).

Dat iets bij dieren plaatsvindt, is op zich absoluut geen goede reden ditzelfde gedrag bij ons hier ook goed te keuren. Dat ten 1e.

Verder is er geen band tussen pester en gepeste. Deze band is hooguit eenzijdig, alleen van de pester gaat er iets uit naar de gepeste. Gepesten zelf hebben gewoonlijk geen band met de pester, ze zitten er niet op te wachten bla bla.

Verder vind ik het wat misplaatst om de gepeste als zielig te behandelen, ten slotte wil gepeste dat niet maar wil gepeste uiteindelijk gewoon doorgaan met diens leven en wil die dit gedoe niet.

Pesters vragen om te stoppen komt niet echt bij ze binnen. En wat ik hier vanuit 't pesterskamp teruglees is dat je pesters heel hard moet aanpakken. Iets met een knuppel pakken en net zo hard worden als de pester zelf of zo.

Punt is dat als je de pester vraagt om met het pesten te stoppen, dit bij de pester binnen lijkt te komen als een zielige smeekbedige fluister. Als je tegen de pester communiceert door pester bij de kraag op te tillen en "EN NU BLIJF JE MET JE POTEN VAN MIJN KIND AF!!!!" dan zal dit bij de pester binnenkomen alsof je vfoor hem staat met "En nu wil ik dat je stopt }:| "

Zeggen komt bij pesters aan als fluisteren en schreeuwen als praten en dat komt omdat pesters ongevoeliger zijn. Ze hebben meestal ook minder empathie want dat hun slachtoffer lijdt, doet ze eigenlijk nauwelijks of niks.

Als een gepeste zegt dat de pester moet stoppen, komt dat voor de pester binnen als fluisteren want ten slotte als de pester iets HEEL graag wilt, zal de pester toch ook gaan schreeuwen en misschien klap geven? De pester vergelijkt het gedrag van anderen met dat van zichzelf en als iemand zegt dat dit bij iemand anders anders werkt, geloven ze dat simpelweg niet. Want ze kunnen zich niet voorstellen dat anderen intern anders werken.
Dat is hun gebrek aan empathie, het kan ze eerlijk gezegd ook niet zoveel schelen, dan moet de gepeste maar harder diens best doen en niet zo zielig doen bladiebla.

En het komt door de ongevoeligheid van de pester waarom alleen maar extreme maatregelen bij ze lijken te werken. Daarom werkt een pak rammel vaker bij ze wel dan met ze praten.

Maar we willen in onze civilisatie geen micro-oorlogssituaties en daarom reguleren we dat beter in plaats van dingen op z'n beloop laten. Net zoals bij verkrachtingen van 16 jarigen en andere lekkere vrouwen die er met hun uitdagende kleding zelf om gevraagd zouden hebben aangerand te worden.
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
pi_178056625
Ik zie het persoonlijk niet als in dezelfde categorie als verkrachten. (Hoewel ik wel beaam dat met "gewoon pesten" de ziel van het slachtoffer behoorlijk kan worden verkracht. *) Pesten is voor de daders veel veiliger, omdat het veel subjectiever is en ook veel subtieler kan zijn.

Stel dat wij samen in dezelfde klas zitten en ik ben degene die jou stelselmatig pest. Als ik een opmerking maak naar jou als "Magnetronkoffie, wat heb jij toch weer coole kleding aan! Alle meisjes in de klas zullen verliefd worden op jou!" Dan weet je dat ik het niet meen en je in de zeik aan het nemen bent. Maar je kan moeilijk aantonen dat ik jou iets heb aangedaan. Als jij zegt dat ik sarcastische opmerkingen maak over je kleding waardoor jij je heel erg rot voelt, dan kan ik mij verdedigen met "Nou, ik probeer alleen maar aardig tegen je te doen hoor. Jezus, wat ben jij gestoord zeg! Geef ik jou een compliment over je kleding en dan voel jij je door mij bedreigd. Je moet je laten opnemen, want je bent hartstikke gek! 8)7 "

Slachtoffers van pesters zijn hoofdzakelijk slachtoffers omdat ze zich door de pesters geïntimideerd voelen. Door die machtsverhouding verliezen de slachtoffers de grip op zichzelf om adequaat terug te reageren.

Als je het ergens mee moet vergelijken, kan je het denk ik het beste vergelijken met slachtoffers van iemand met een narcistische persoonlijkheidsstoornis. Er zijn heel veel filmpjes en internet-artikelen te vinden over narcisten en daarin word helder uitgelegd hoe subtiel narcisten te werk gaan om de eigenwaarde van hun slachtoffers te breken, waardoor ze macht over hen blijven houden.

Je kan daar uitkomen, maar je kan ook uit de slachtofferrol van pestgedrag komen, door je eigenwaarde te versterken en dingen weer in de juiste proporties te zien. Ik weet dat dit allesbehalve makkelijk is, maar het is wel mogelijk. Als jij jezelf op je waarde schat, dan zie en voel je vooral dat de pester helemaal niet beter is dan jou, maar juist triest bezig is om zijn eigenwaarde op proberen te krikken door anderen naar beneden te trappen.

Ik hoop dat ik een beetje heb kunnen uitleggen hoe ik het zie :)
  zaterdag 24 maart 2018 @ 14:12:03 #38
212761 magnetronkoffie
Where's the fish?
pi_178056668
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 14:09 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik zie het persoonlijk niet als in dezelfde categorie als verkrachten. (Hoewel ik wel beaam dat met "gewoon pesten" de ziel van het slachtoffer behoorlijk kan worden verkracht. *) Pesten is voor de daders veel veiliger, omdat het veel subjectiever is en ook veel subtieler kan zijn.

Stel dat wij samen in dezelfde klas zitten en ik ben degene die jou stelselmatig pest. Als ik een opmerking maak naar jou als "Magnetronkoffie, wat heb jij toch weer coole kleding aan! Alle meisjes in de klas zullen verliefd worden op jou!" Dan weet je dat ik het niet meen en je in de zeik aan het nemen bent. Maar je kan moeilijk aantonen dat ik jou iets heb aangedaan. Als jij zegt dat ik sarcastische opmerkingen maak over je kleding waardoor jij je heel erg rot voelt, dan kan ik mij verdedigen met "Nou, ik probeer alleen maar aardig tegen je te doen hoor. Jezus, wat ben jij gestoord zeg! Geef ik jou een compliment over je kleding en dan voel jij je door mij bedreigd. Je moet je laten opnemen, want je bent hartstikke gek! 8)7 "

Slachtoffers van pesters zijn hoofdzakelijk slachtoffers omdat ze zich door de pesters geïntimideerd voelen. Door die machtsverhouding verliezen de slachtoffers de grip op zichzelf om adequaat terug te reageren.

Als je het ergens mee moet vergelijken, kan je het denk ik het beste vergelijken met slachtoffers van iemand met een narcistische persoonlijkheidsstoornis. Er zijn heel veel filmpjes en internet-artikelen te vinden over narcisten en daarin word helder uitgelegd hoe subtiel narcisten te werk gaan om de eigenwaarde van hun slachtoffers te breken, waardoor ze macht over hen blijven houden.

Je kan daar uitkomen, maar je kan ook uit de slachtofferrol van pestgedrag komen, door je eigenwaarde te versterken en dingen weer in de juiste proporties te zien. Ik weet dat dit allesbehalve makkelijk is, maar het is wel mogelijk. Als jij jezelf op je waarde schat, dan zie en voel je vooral dat de pester helemaal niet beter is dan jou, maar juist triest bezig is om zijn eigenwaarde op proberen te krikken door anderen naar beneden te trappen.

Ik hoop dat ik een beetje heb kunnen uitleggen hoe ik het zie :)
Mooie illustratie wel.
Dan aan jou de vraag: Waarom doe ik volgens jou zelf dit soort dingen dan niet?
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
  vrijdag 6 april 2018 @ 12:01:12 #39
212761 magnetronkoffie
Where's the fish?
pi_178343589
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 14:09 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
-knip-
Herinnerings-lokquoteje.
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
pi_178343878
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 10:49 schreef Hilzillah het volgende:
Hou op, pesten. Breek me de bek niet open. Dag in dag uit tot op het bot toe getreiterd. Zowel ik als vent. Vent is er onzeker door geworden wat zich nu uit in een hoop bravoure (waar ik wel doorheen kan prikken) en ik ben er hard van geworden.

Waar ik me een beetje zorgen om maak zijn mijn kinderen. Of iig de toekomst. Ik zit er als een havik bovenop dat hij geen pester wordt. Hij zegt wel eens iets lelijks en dan leg ik hem uit dat hij dat echt niet mag zeggen tegen of over iemand en dan moet hij van mij sorry zeggen. Hij is pas 4 dus moet het nog leren. Nu vind ik het wel griezelig dat ik er misschien een zacht ei van maak en dat hij zelf straks geziekt gaat worden.

Voor diegene met kinderen, hoe vertalen jullie je evt pest verleden naar je kinderen toe?
Ik ben gepest op school, had weinig zelfvertrouwen. Toen ik kinderen kreeg had ik dezelfde vraag als jij. Mijn dochter heeft mijn karakter, verlegen. Ze had een buurjongetje die haar altijd plaagde en dan kwam ze weer huilend thuis. Dus ik vertelde haar dat ze hem eentje recht op zijn neus moest slaan. Maarja als je kind geen vechtersbaas is dan krijg je het er ook niet in. Maar het ging steeds maar door en op een gegeven moment zie je echt tegen de zomer op. Veel buiten spelen en ruzie. De dag kwam dat ik voorthuis zat en de moeder van dat joch ook. Hij betrok haar weer en zij zei er niks van. Toen ben ik ontploft. Ik heb dat joch van mijn dochter af getrokken en toen kwam moeder er opeens wel aan. Dat werd een tokkie schreeuw bende :p Hij kwam bij mijn dochter in groep 1 en ik heb direct de juf ingelicht. Hij is naar een andere groep gegaan en mijn dochter heeft hele fijne schooljaren gehad. Gelukkig pfiew

Ik heb ook nog een zoon. Ik heb mijn kinderen altijd verteld dat ik gepest ben en dat het niet leuk is om iemand te pesten blah blah blah
Mijn zoon is nu volwassen en ik had het er laatst met hem over dat hij wel eens geplaagd werd enzo. Hij zei mam ik zal het maar opbiechten, ik heb dat jochie ook wel eens gepest. Daar werd ik echt stil van en was op dat moment erg teleurgesteld in mijn zoon. Ik heb het nooit geweten want de juf is nooit bij mij gekomen om het te vertellen. Als ik het had geweten had hij zijn kont blauw gehad en een week niet kunnen zitten

Lang verhaal ik hoop dat je er iets aan hebt :)

[ Bericht 0% gewijzigd door maryen65 op 06-04-2018 12:37:33 ]
Wem die Scheisse bis zum Hals steht, sollte den Kopf nicht hängen lassen
  zondag 8 april 2018 @ 20:21:31 #41
212761 magnetronkoffie
Where's the fish?
pi_178394156
Valt me wel erg op hoe stil het hier is nu narcisme als oorzaak van pesten boven tafel is gekomen. Zeker iets te herkenbaar voor een aantal fokkers hier.
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 12:24 schreef maryen65 het volgende:

[..]

Ik ben gepest op school, had weinig zelfvertrouwen. Toen ik kinderen kreeg had ik dezelfde vraag als jij. Mijn dochter heeft mijn karakter, verlegen. Ze had een buurjongetje die haar altijd plaagde en dan kwam ze weer huilend thuis. Dus ik vertelde haar dat ze hem eentje recht op zijn neus moest slaan. Maarja als je kind geen vechtersbaas is dan krijg je het er ook niet in. Maar het ging steeds maar door en op een gegeven moment zie je echt tegen de zomer op. Veel buiten spelen en ruzie. De dag kwam dat ik voorthuis zat en de moeder van dat joch ook. Hij betrok haar weer en zij zei er niks van. Toen ben ik ontploft. Ik heb dat joch van mijn dochter af getrokken en toen kwam moeder er opeens wel aan. Dat werd een tokkie schreeuw bende :p Hij kwam bij mijn dochter in groep 1 en ik heb direct de juf ingelicht. Hij is naar een andere groep gegaan en mijn dochter heeft hele fijne schooljaren gehad. Gelukkig pfiew
Nice! _O_

En idd, als het er niet inzit, kan je 't er ook niet in rammen (ook zo'n kutjoch kan dat niet).
quote:
Ik heb ook nog een zoon. Ik heb mijn kinderen altijd verteld dat ik gepest ben en dat het niet leuk is om iemand te pesten blah blah blah
Mijn zoon is nu volwassen en ik had het er laatst met hem over dat hij wel eens geplaagd werd enzo. Hij zei mam ik zal het maar opbiechten, ik heb dat jochie ook wel eens gepest. Daar werd ik echt stil van en was op dat moment erg teleurgesteld in mijn zoon. Ik heb het nooit geweten want de juf is nooit bij mij gekomen om het te vertellen. Als ik het had geweten had hij zijn kont blauw gehad en een week niet kunnen zitten

Lang verhaal ik hoop dat je er iets aan hebt :)
Dat is dan weer minder.

Ik werd een keer gepest op een nogal nasty manier. Gek genoeg grepen m'n ouders hier wel in en zijn naar die pesters toegegaan (die pesters begonnen te lachen, zo grappig! ..maar wel heel typisch voor hoe een pester is).
Deze pesters waren allemaal minstens 5 jaar ouder en ik zat toen nog op de basisschool. Ik was gewoon op weg naar huis.

Jaren later zat ik op de middelbare school. Bleek 1 van die pesters stage te lopen voor gym. Ik denk dat hij mij wel herkende, hij kon 't niet laten nog een keertje lullig tegen me te doen.

Ik denk dat als ik naar de TT kijk, deze naïviteit voor een deel niks met naïviteit te maken heeft, zeker als je bekijkt hoe narcisten zich gedragen.

Voor R&P is deze pagina over hoe narcisten opereren op hulpfora (zoals topics over pesten) denk ik wel leuk leesvoer :P

Thx voor de tip van Pabst 14.gif
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
pi_178404042
Mijn pester heeft toegegeven mij te pesten omdat hij door buurjongens hevig werd gepesto omdat hij best wel dik was. In mij vond hij een uitlaatklep. Ik heb hem laatst nog gegoogled, hij is niet meer zo dik als vroeger, flink afgeslankt maar zo kaal als een biljartbal en met een hoofd alsof hij begin veertig is. Daar heb ik veel voldoening uitgehaald haha :). Ik moet wel zeggen, met de wijsheid die ik vandaag de dag heb, zou ik mijn jongere zelf aanraden een knuppel te kopen en ee flink op los te slaan op de pesters. Ik denk dat ik daar geestelijk veel voldoening uit zou hebben gehaald en.meer trots zou zijn op mezelf anno vandaag
  PR en moderator maandag 9 april 2018 @ 13:41:16 #43
288245 crew  Moira
Heeft al lang geen punt meer.
pi_178406209
Ach ik had altijd een grote bek terug en heb ook wel eens iemand een hersenschudding gemept doen ik z’n gepest zat was.
‘Weerbaar en voor jezelf opkomen’, dus.

Ik was verder niet dik/lelijk/kneusje/verlegen, maar juist omdat ik fel reageerde was dat voor pesters op basisschoolleeftijd alleen maar voer om nog verder de poten onder je stoel vandaan te zagen.

Dat je schuchter/verlegen/onzeker moet zijn om gepest te worden is ook een misconceptie. Als je dat niet bent kun je eveneens het pispaaltje worden, om wat voor willekeurige reden dan ook.

Pesters vinden het hoe dan ook leuk om te pesten, of je nou voor jezelf op komt of niet. Als je niet reageert vinden ze het leuk om door te gaan, als je assertief reageert vinden ze het leuk om door te gaan, en als je aggressief/fysiek reageert vinden ze het leuk om door te gaan.

Het probleem ligt m.i. voornamelijk bij ouders van pesters (‘mijn kind doet zoiets niet dus hoef ik hem er ook niks over bij te brengen’), en leerkrachten die het stelselmatig afbreken van het zelfbeeld van een kind onder hun neus zien gebeuren maar er niet adequaat genoeg op reageren om het te stoppen (zelf ingrijpen in de klas en ouders inlichten om ze er thuis op aan te spreken).
Dus niet eens bij de gepeste of de pester zelf.

[ Bericht 3% gewijzigd door Moira op 09-04-2018 15:29:45 ]
Op zondag 12 maart 2023 00:29 schreef Nova het volgende:
Haha, Moira heeft gelijk!
pi_178409613
Dat terugmeppen heeft mijn zoontje vorig jaar gedaan. Toen was hij 8. En alleen hij kreeg er straf voor. Terwijl hij uitgelokt werd en zelfs een keer door 3 jongens tegelijk werd gegrepen. We hebben een aantal keer bij de directeur gezeten. Het blijft lastig, maar ik vind wel dat hij zich niet hoeft te laten schoppen/slaan. Gelukkig gaat het wel een stuk beter sinds dit schooljaar en hebben we geen klachten gehoord over pesten of terugmeppen ed.
pi_178412500
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2018 16:53 schreef _Ingrid_ het volgende:
Dat terugmeppen heeft mijn zoontje vorig jaar gedaan. Toen was hij 8. En alleen hij kreeg er straf voor. Terwijl hij uitgelokt werd en zelfs een keer door 3 jongens tegelijk werd gegrepen. We hebben een aantal keer bij de directeur gezeten. Het blijft lastig, maar ik vind wel dat hij zich niet hoeft te laten schoppen/slaan. Gelukkig gaat het wel een stuk beter sinds dit schooljaar en hebben we geen klachten gehoord over pesten of terugmeppen ed.
Vreemd fenomeen. Ik hoor/lees dit wel vaker, dat het slachtoffer wordt gestraft als het terugslaat terwijl pesters er altijd mee weg komen. Waar zou dit door komen vraag ik me af
pi_178413119
quote:
1s.gif Op maandag 9 april 2018 19:08 schreef cluelezz het volgende:

[..]

Vreemd fenomeen. Ik hoor/lees dit wel vaker, dat het slachtoffer wordt gestraft als het terugslaat terwijl pesters er altijd mee weg komen. Waar zou dit door komen vraag ik me af
Ik heb geen idee. Wel heel duidelijk gemaakt dat we het er niet mee eens waren. En het waren telkens dezelfden. Nieuw schooljaar en voor het eerst een meester die er duidelijk meer aandacht aan heeft besteed heeft gelukkig geholpen. Ook dat hij zich niet meer snel uit laat lokken, maar negeert. Of direct wegloopt en het meld.
pi_178414957
Ik heb zelf op de basisschool gepest, daarna nooit meer, zelf nooit (echt) gepest. Kan wel vertellen dat de slachtoffers op de basisschool niet willekeurig waren. Waren altijd kinderen die niet voor zichzelf opkwamen of die meteen in janken uitbarsten. Kan me nog wel een sprekend voorbeeld herinneren van een jongen van wie de zus (die 2 klassen hoger zat) hem altijd kwam 'beschermen'. Dat maakt een slachtoffer alleen nog maar zwakker, althans, zo ervoeren wij dat.
pi_178415462
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2018 19:42 schreef _Ingrid_ het volgende:

[..]

Ik heb geen idee. Wel heel duidelijk gemaakt dat we het er niet mee eens waren. En het waren telkens dezelfden. Nieuw schooljaar en voor het eerst een meester die er duidelijk meer aandacht aan heeft besteed heeft gelukkig geholpen. Ook dat hij zich niet meer snel uit laat lokken, maar negeert. Of direct wegloopt en het meld.
Ik ben blij te horen dat het
beter gaat. Ik ben zelf mijn hele leven een buitenbeentje geweest op school en mijn zelfbeeld heeft daar flink onder geleden. Als ik later een kind krijg dat wordt gepest plaats ik hem/haar desnoods op 20 verschillende scholen totdat er eindelijk acceptatie plaatsvindt. Hey is zo essentieel als kind zijnde dat je je geaccepteerd en gerespecteerd voelt door je leeftijdsgenoten
pi_178415584
quote:
1s.gif Op maandag 9 april 2018 13:41 schreef Moira. het volgende:
Ach ik had altijd een grote bek terug en heb ook wel eens iemand een hersenschudding gemept doen ik z’n gepest zat was.
‘Weerbaar en voor jezelf opkomen’, dus.

Ik was verder niet om dik/lelijk/kneusje/verlegen, maar juist omdat ik fel reageerde was dat voor pesters op basisschoolleeftijd alleen maar voer om nog verder de poten onder je stoel vandaan te zagen.

Dat je schuchter/verlegen/onzeker moet zijn om gepest te worden is ook een misconceptie. Als je dat niet bent kun je eveneens het pispaaltje worden, om wat voor willekeurige reden dan ook.

Pesters vinden het hoe dan ook leuk om te pesten, of je nou voor jezelf op komt of niet. Als je niet reageert vinden ze het leuk om door te gaan, als je assertief reageert vinden ze het leuk om door te gaan, en als je aggressief/fysiek reageert vinden ze het leuk om door te gaan.

Het probleem ligt m.i. voornamelijk bij ouders van pesters (‘mijn kind doet zoiets niet dus hoef ik hem er ook niks over bij te brengen’), en leerkrachten die het stelselmatig afbreken van het zelfbeeld van een kind onder hun neus zien gebeuren maar er niet adequaat genoeg op reageren om het te stoppen (zelf ingrijpen in de klas en ouders inlichten om ze er thuis op aan te spreken).
Dus niet eens bij de gepeste of de pester zelf.
Dat van verlegen is idd een misvatting. Ik zat bij een meisje in de klas dat extravert en aanwezig was en ook een aparte lach had. Ook haar kleding was heel kleurrijk en uit de toon met de mode. Ze sloeg de plank flink mis op modevebied. Zij werd flink gepedt
pi_178416953
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 17:12 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

De reden dat je gepest wordt is zwakte. Niet fysieke zwakte per se, want je kunt fysiek wel heel sterk zijn, maar als je schuchter bent en niets doet, dat ruiken ze. Ze voelen dat aan, dat je niks terug doet, dáárom pakken ze je. Je bent een makkelijk slachtoffer.

Die video die viral gegaan is, van dat kleine onderkruipseltje in Australië dacht ik, wat op een school die dikke jongen slaat en pest, tot die dikkerd er klaar mee is, en die kleine etter oppakt en tegen de vlakte kwakt bijvoorbeeld...die dikkere jongen had dat ettertje uit elkaar kunnen rijten, maar hij deed het niet. Hij kon het, dat bleek namelijk, maar hij deed het niet, want 0 zelfvertrouwen. Dát is wat een pestkop oppikt. Iemand is niet ongevaarlijk omdat hij niet sterk is, iemand is ongevaarlijk omdat hij/zij (heel) weinig zelfvertrouwen heeft en niets doet...tot hij wel wat terug doet, en dan is het pesten ook direct over, want zo'n pestkop verwacht dat niet.

Maar je moet hem wel echt pakken, je moet niet lafjes een tikje uitdelen maar er echt vól voor gaan, je moet iets doen wat indruk maakt. Het gaat er niet om dat het pijn doet bij de pestkop, het gaat er om dat de pestkop in 1x snapt van 'wacht even, ik kan dit blijkbaar niet ongestraft bij hem doen'.

Helaas is dat op de middelbare school, en dan vooral bij jongens, vaak toch vechten. Ik heb gevochten, dat heb ik al verteld, en toen was het klaar. Het voordeel voor mij was dat het in het kleedlokaal was na de gymles. Dat is een vrij kleine ruimte, met muren, dus geen open ruimte, of buiten of wat dan ook, want dan was ik fiks in het nadeel geweest.

Het was een combinatie van schrik bij hem omdat hij de hevigheid van mijn uitbarsting niet verwacht had, gecombineerd met de intensiteit en het feit dat hij mij niet goed genoeg raakte om me van mijn stuk te brengen. Was ik onderuit gegaan, dan was het voorbij geweest, en was het pesten erger geworden want hij had gewonnen.

Maar hij won niet, ik sloeg hem met m'n vuist in z'n gezicht en ik kon en kan nog steeds hard slaan, daardoor was ie wat van zn stuk gebracht en ik ging toen volledig los, dus waar hij eerst nog een paar klappen terug gaf zakte hij daarna onderuit op zo'n bankje en ik bleef los gaan, dus hij had geen tijd meer om terug te slaan, hij was alleen maar bezig met afweren en z'n hoofd te beschermen want daar ging ik voor.

Als je dat fysiek niet kunt, pak een knuppel. Het lijkt er op dat ik geweld promoot, maar dat bedoel ik zeker niet zo. Ik zeg niet dat je 'm dood moet slaan, maar doe iets wat zijn niveau evenaart, dan wel er overheen gaat, want dán stopt het. Als je pestkop het idee krijgt van 'fuck, dit is niet meer makkelijk', dan is het klaar. Pak een knuppel en ga los. Ga volledig berserk, ga qua intensiteit over zijn niveau heen. Pak een sok met iets zwaars er in, wordt gek, geef hem het idee dat je hem kapot gaat maken, dat je hem opvreet.
Als je door maar 1 persoon gepest wordt is dit misschien een idee. Maar als je door een hele groep gepest wordt, gaat dit echt niks uithalen, sterker nog het zal hoogstwaarschijnlijk averechts werken. Weet je waarom? Omdat er bij een groep sprake is van groepsgevoel en loyaliteit. Dus op het moment dat je één, een aantal, of zelfs de hele groep aanpakt, dan gaat het groepsgevoel en de loyaliteit werken, je maakt jezelf hun gemeenschappelijke vijand.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')