Ehm, nee dus. Is niet strikt menselijk en komt tevens niet in alle culturen voor.quote:Op dinsdag 20 maart 2018 18:55 schreef Slacentrifuge het volgende:
Pesten is menselijk gedrag, van alle tijden en alle culturen.
Dan zou ik weleens willen weten in welke cultuur het niet voorkomt.quote:Op dinsdag 20 maart 2018 20:21 schreef Dieter_Dengler het volgende:
[..]
Ehm, nee dus. Is niet strikt menselijk en komt tevens niet in alle culturen voor.
Leuk geprobeerd wel.
Evolutionair gezien heeft het een functie denk ik. De zwakkeren worden beproefd wat ze waard zijn. Ze staan onderaan de hierarchie en dwingen geen respect af op de anderen van de groep. Maar dat zal veranderen wanneer ze laten zien dat ze toch genoeg kracht hebben om voor zichzelf op te komen.quote:
Of het is simpelweg de rotte plekken uit de appel snijden.quote:Op woensdag 21 maart 2018 00:59 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Evolutionair gezien heeft het een functie denk ik. De zwakkeren worden beproefd wat ze waard zijn. Ze staan onderaan de hierarchie en dwingen geen respect af op de anderen van de groep. Maar dat zal veranderen wanneer ze laten zien dat ze toch genoeg kracht hebben om voor zichzelf op te komen.
Ik zei ook niet “strikt menselijk”.quote:Op dinsdag 20 maart 2018 20:21 schreef Dieter_Dengler het volgende:
[..]
Ehm, nee dus. Is niet strikt menselijk en komt tevens niet in alle culturen voor.
Leuk geprobeerd wel.
Dit inderdaad.quote:Op dinsdag 20 maart 2018 20:21 schreef Dieter_Dengler het volgende:
[..]
Leuk geprobeerd wel.
Hangt af van waar het gebeurt. Net schoolbeleid en oplettende leraren valt er zeker veel aan te doen. Opmerkingen voorkom je wellicht niet, maar er zijn veel heftigere vormen van pesten.quote:Op dinsdag 20 maart 2018 18:55 schreef Slacentrifuge het volgende:
Pesten is menselijk gedrag, van alle tijden en alle culturen. Er valt dus niks aan te doen en het is zeker niet te stoppen. Wat niet betekent dat het niet vervelend is voor de gepeste, maar deze geeft er vaak meer betekenis aan dan het heeft.
EN HIERDOOR HOUDT HET DUS NOOIT OP, GA JE SCHAMEN!quote:Op dinsdag 20 maart 2018 18:55 schreef Slacentrifuge het volgende:
Pesten is menselijk gedrag, van alle tijden en alle culturen. Er valt dus niks aan te doen en het is zeker niet te stoppen. Wat niet betekent dat het niet vervelend is voor de gepeste, maar deze geeft er vaak meer betekenis aan dan het heeft.
Door op een onbewaakt moment de rugzak van Adriaan meenemen en hier keihard in schijten.quote:Op woensdag 21 maart 2018 07:39 schreef Keep_Walking het volgende:
Maar wat moet de gepeste doen dan? Denk je dat van zich afbijten gaan helpen? Ik probeer het me voor te stellen.
“Timmy is een onzekere jongen van 14. Hij is dun, magere armen, korter dan gemiddeld, bril en puisten. Hij wordt gepest door Adriaan, narcistische rijkelui’s kind. Adriaan is knap, gespierd en een groep meelopers.”
Hoe moet Timmy van zich afbijten?
Of mes op school meenemen en Adriaan neersteken. 🙁quote:Op woensdag 21 maart 2018 07:40 schreef C.L.Werner het volgende:
[..]
Door op een onbewaakt moment de rugzak van Adriaan meenemen en hier keihard in schijten.
Dat geeft wel een krachtig signaal af.quote:Op woensdag 21 maart 2018 07:43 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Of mes op school meenemen en Adriaan neersteken. 🙁
ADRIAANTJEEEHH!quote:Op woensdag 21 maart 2018 07:40 schreef C.L.Werner het volgende:
[..]
Door op een onbewaakt moment de rugzak van Adriaan meenemen en hier keihard in schijten.
Nee, maar serieus. Snap je het probleem met “van je afbijten”? Hoe moet Timmy dat überhaupt doen?quote:Op woensdag 21 maart 2018 07:43 schreef C.L.Werner het volgende:
[..]
Dat geeft wel een krachtig signaal af.
Mijn broertje werd op de middelbare school gepest. Op een dag besloot hij de grootste pester (met zwarte band in karatequote:Op woensdag 21 maart 2018 08:33 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Nee, maar serieus. Snap je het probleem met “van je afbijten”? Hoe moet Timmy dat überhaupt doen?
Het is precies deze slachtoffer rol waarmee het slachtoffer zijn eigen situatie mede in stand houdt.quote:Op woensdag 21 maart 2018 08:33 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Nee, maar serieus. Snap je het probleem met “van je afbijten”? Hoe moet Timmy dat überhaupt doen?
Is het de schuld van het slachtoffer dat hij of zij die vaardigheden niet heeft ontwikkeld? Niet iedereen is assertief of dominant.quote:Op woensdag 21 maart 2018 09:25 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Het is precies deze slachtoffer rol waarmee het slachtoffer zijn eigen situatie mede in stand houdt.
Dus wat moet Timmy doen dan? Kom met een paar oplossingen. Laten we dat discussiëren.quote:Op woensdag 21 maart 2018 09:25 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Het is precies deze slachtoffer rol waarmee het slachtoffer zijn eigen situatie mede in stand houdt.
Ik heb ook vaak genoeg gevochten en dat werkt ook soms.quote:Op woensdag 21 maart 2018 08:37 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Mijn broertje werd op de middelbare school gepest. Op een dag besloot hij de grootste pester (met zwarte band in karate) een klap te verkopen. Ze gingen vechten. Uiteindelijk kwam hij helemaal bont en blauw thuis, maar gek genoeg kreeg hij daarna wel meer respect. Ik denk dus dat er wel een zekere waarheid zit in het van je af bijten / misschien zelfs slaan. Voor vrouwen werkt het misschien nog weer anders. Gelukkig had onze school wel een redelijk goed pestbeleid en had het zin om naar de leraren te stappen of de prefectuur. Dat kan je alleen doen als je weet dat ze er écht iets mee doen. Anders lijk je alleen maar extra zwak.
Klopt. Er is niet een aanpak die altijd werkt. Soms werkt niks. In dat programma pesten kwam ook wel naar voren dat het pesten soms weinig te maken had met het slachtoffer. Was meer toeval of een kleine irritatie in het begin en daarna is het slachtoffer gewoon het blijvende mikpunt gebleven.quote:Op woensdag 21 maart 2018 09:36 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik heb ook vaak genoeg gevochten en dat werkt ook soms.
Voor mij werkte het. Op de middelbare school ging ik vechten en dan hield het op. Maar ik kon ook goed vechten.
Soms houdt het ook niet op.
Ik vind het sowieso een domme opmerking van hem. Dat neerkijken op slachtoffer is gewoon in dom. Als een meisje misbruikt wordt door haar oom, is het normaal om te zeggen dat ze het in stand houdt omdat ze niet tegenstribbelt?quote:Op woensdag 21 maart 2018 09:32 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Is het de schuld van het slachtoffer dat hij of zij die vaardigheden niet heeft ontwikkeld? Niet iedereen is assertief of dominant.
Zeker. Sommige pesters genieten nog meer als ze een heftige reactie van je kunnen krijgen.quote:Op woensdag 21 maart 2018 09:41 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik vind het sowieso een domme opmerking van hem. Dat neerkijken op slachtoffer is gewoon in dom. Als een meisje misbruikt wordt door haar oom, is het normaal om te zeggen dat ze het in stand houdt omdat ze niet tegenstribbelt?
Kijk, in het geval van jouw broertje werkte het, terugvechten. Maar dat gaat in lang niet alle gevallen zo. Als je terugvecht kan het respect kweken, maar kan ook ervoor zorgen dat de pesters harder gaan optreden.
Pesters gaan niet stoppen omdat er een of andere geitenwollensok een fancy pestprotocol heeft geschreven.quote:Op woensdag 21 maart 2018 09:41 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik vind het sowieso een domme opmerking van hem. Dat neerkijken op slachtoffer is gewoon in dom. Als een meisje misbruikt wordt door haar oom, is het normaal om te zeggen dat ze het in stand houdt omdat ze niet tegenstribbelt?
Kijk, in het geval van jouw broertje werkte het, terugvechten. Maar dat gaat in lang niet alle gevallen zo. Als je terugvecht kan het respect kweken, maar kan ook ervoor zorgen dat de pesters harder gaan optreden.
Jawel, soms werkt dat dus wel. Niet elke pester is hetzelfde.quote:Op woensdag 21 maart 2018 09:45 schreef fathank het volgende:
[..]
Pesters gaan niet stoppen omdat er een of andere geitenwollensok een fancy pestprotocol heeft geschreven.
Enige manier om niet meer gepest te worden is door het zelf af te dwingen. Een pester stopt echt niet omdat de docent zegt dat het niet meer mag. Dan gebeurt het wel buiten school. Dus het beste is door een paar D-cell's in je voetbalsok te doen en je pester er een paar op z'n hoofd te beuken. Het liefst op een vol schoolplein dan weet iedereen dat ze niet meer met je moeten sollen.
Nee, dat beweer ik ook niet. Wat ik beweer is dat niets doen, dan wel de kastanjes door leraren of weet ik veel wie uit het vuur laten halen géén respect gaat opleveren bij de pester. Dat maakt het alleen maar erger, want de pester is gebrand op je pakken, als de leraar er niet bij is. Je zult het zelf moeten doen.quote:Op woensdag 21 maart 2018 09:32 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Is het de schuld van het slachtoffer dat hij of zij die vaardigheden niet heeft ontwikkeld? Niet iedereen is assertief of dominant.
En als dat niet werkt?quote:Op woensdag 21 maart 2018 09:45 schreef fathank het volgende:
[..]
Pesters gaan niet stoppen omdat er een of andere geitenwollensok een fancy pestprotocol heeft geschreven.
Enige manier om niet meer gepest te worden is door het zelf af te dwingen. Een pester stopt echt niet omdat de docent zegt dat het niet meer mag. Dan gebeurt het wel buiten school. Dus het beste is door een paar D-cell's in je voetbalsok te doen en je pester er een paar op z'n hoofd te beuken. Het liefst op een vol schoolplein dan weet iedereen dat ze niet meer met je moeten sollen.
Dat zijn meer de meelopers die bang zijn om zelf gepest te worden.quote:Op woensdag 21 maart 2018 09:47 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Jawel, soms werkt dat dus wel. Niet elke pester is hetzelfde.
Ik heb nog nooit gezien in mijn schoolcarriere dat een goeie vechtpartij niet werkt .quote:
Naja dat hoef je tegenwoordig niet meer te proberen. Toen mijn zoon zich eindelijk verzette tegen zijn pester was hij degene die in een agressiviteitstraject werd gestopt. Omgekeerde wereld.quote:Op woensdag 21 maart 2018 09:45 schreef fathank het volgende:
[..]
Ik wás Timmy, en toen ik het zat was ben ik middeleeuws gegaan op de hoofdpester. Dat heeft me bijna een schorsing opgeleverd van school. Bijna. Heb ik klappen gevangen? jazeker. Heb ik klappen uitgedeeld? jazeker. Daarna was het pesten klaar.quote:Op woensdag 21 maart 2018 09:32 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Dus wat moet Timmy doen dan? Kom met een paar oplossingen. Laten we dat discussiëren.
Alles moet ook gelijk in trajecten. Vroeger sprak je af om 15:00 bij het fietsenhok om elkaar een paar meppen te verkopen en kwam de congierge je uit elkaar halen. Allebei een paar uurtjes papier prikken en dan was het geregeld.quote:Op woensdag 21 maart 2018 09:50 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
Naja dat hoef je tegenwoordig niet meer te proberen. Toen mijn zoon zich eindelijk verzette tegen zijn pester was hij degene die in een agressiviteitstraject werd gestopt. Omgekeerde wereld.
Jij maakt er neerkijken op van, dat heb ik niet gezegd, dus ik zou het prettig vinden als je me geen woorden in de mond legt.quote:Op woensdag 21 maart 2018 09:41 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik wel. Ik kende een jongen op de brugklas en de hele klas haatte hem. Hij werd gepest, en ging soms terugvechten maar hij was fucking slecht erin. Dus pesten ging door en werd erger.quote:Op woensdag 21 maart 2018 09:49 schreef fathank het volgende:
[..]
Dat zijn meer de meelopers die bang zijn om zelf gepest te worden.
[..]
Ik heb nog nooit gezien in mijn schoolcarriere dat een goeie vechtpartij niet werkt .
Ja in dit geval was het vroeger duidelijk beter.quote:Op woensdag 21 maart 2018 09:53 schreef fathank het volgende:
[..]
Alles moet ook gelijk in trajecten. Vroeger sprak je af om 15:00 bij het fietsenhok om elkaar een paar meppen te verkopen en kwam de congierge je uit elkaar halen. Allebei een paar uurtjes papier prikken en dan was het geregeld.
Ik ging meteen vechten in de brugklas als mensen mij probeerden te vernederen of pesten. Dat was voldoende om pesters op afstand te houden. Maar ik kon ook goed vechten.quote:Op woensdag 21 maart 2018 09:53 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik wás Timmy, en toen ik het zat was ben ik middeleeuws gegaan op de hoofdpester. Dat heeft me bijna een schorsing opgeleverd van school. Bijna. Heb ik klappen gevangen? jazeker. Heb ik klappen uitgedeeld? jazeker. Daarna was het pesten klaar.
Ik heb een handicap, ik loop anders en ik heb niet zo heel veel evenwicht. Ik ben bij een fysiek gevecht in het nadeel. Maar op die dag, op dat moment was ik daar niet mee bezig. Ik ben gewoon los gegaan. Dat was in het 2e jaar van de Havo. De rest van de Havo heb ik van niemand meer iets gehoord.
Ja, je weet zeker dat de pester dan klaar is met pesten, maar de nadelen zijn veel groter dan de voordelen. Je wilde serieus discussiëren toch? Of wil je graag bijdehand plaatjes posten?quote:
Zo zat er ook een bij ons in de klas. 7e dag adventist, totaal buitenbeentje. Werd zelfs door enkele leraren niet echt geaccepteerd. Maar die gast was van teflon. Niets deed hem wat. Uiteindelijk is het wel de gast geweest die het verst geschopt heeft. Een of andere hotshot in de theologie.quote:Op woensdag 21 maart 2018 09:57 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik wel. Ik kende een jongen op de brugklas en de hele klas haatte hem. Hij werd gepest, en ging soms terugvechten maar hij was fucking slecht erin. Dus pesten ging door en werd erger.
Ik ken dus wel gevallen waarbij iets terugdoen niet werk. Dan heb ik het ook over ernstige pesterijen. Als bijvoorbeeld de hele klas tegen iemand is. Of iemand duidelijk iets vreemds mankeert, zoals autisme of pddnos.quote:Op woensdag 21 maart 2018 09:59 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, je weet zeker dat de pester dan klaar is met pesten, maar de nadelen zijn veel groter dan de voordelen. Je wilde serieus discussiëren toch? Of wil je graag bijdehand plaatjes posten?
Ik heb van jou nog niet gezien wat jij dan zou doen. Je hebt zelf aangegeven dat je hebt gevochten. Ik ook. Ik heb nog nooit mee gemaakt dat er daarna niet een vorm van respect gekweekt werd bij de dader. Een pester is van nature laf en gaat voor de gemakkelijke slachtoffer. Iemand die hij inschat als 'die zou wel eens iets terug kunnen doen', daar gaat ie niet voor, want dat is te link.
Dus, als je iemand wordt die iets terug doet, ben je geen makkelijk slachtoffer meer.
Ik beweer niet dat het altijd werkt. Ik heb zelf alleen nog nooit gezien dat het NIET werkte. Wat ik aangeef is dat zélf NIETS DOEN in ieder geval zeker niets aan de situatie gaat veranderen op een positieve manier, dus zolang je niets doet blijf je het slachtoffer. Dat is wat ik zeg.quote:Op woensdag 21 maart 2018 10:03 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Ik ken dus wel gevallen waarbij iets terugdoen niet werk. Dan heb ik het ook over ernstige pesterijen. Als bijvoorbeeld de hele klas tegen iemand is. Of iemand duidelijk iets vreemds mankeert, zoals autisme of pddnos.
Voor jezelf opkomen is verstandig, maar werkt niet in alle gevallen.
Mijn probleem met je antwoord is dat je als je zegt “met die slachteroffer rol houdt hij de situatie in stand” leg je de verantwoordelijkheid bij de slachtoffer. Het is verstandig dat Timmy er wat aan doet, maar het is geen teken van zwakte van zijn kant als hij niets doet. De pester is de zwakke persoon altijd. Of in ieder geval de slechte persoon.quote:Op woensdag 21 maart 2018 10:05 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ik beweer niet dat het altijd werkt. Ik heb zelf alleen nog nooit gezien dat het NIET werkte. Wat ik aangeef is dat zélf NIETS DOEN in ieder geval zeker niets aan de situatie gaat veranderen op een positieve manier, dus zolang je niets doet blijf je het slachtoffer. Dat is wat ik zeg.
Jij trekt een vergelijking met iemand die verkracht wordt en legt me daarnaast ook nog woorden in de mond. Ten eerste gaat die vergelijking scheef, en ten tweede hou ik er niet van als je me iets toeschrijft wat ik niet heb beweerd. Dus als je wil discussiëren doe ik mee, maar laat dat soort fratsen dan achterwege.
Ja dat is vervelend voor je dat je daar een probleem mee hebt, maar dat is nog steeds mijn mening. De verantwoordelijkheid voor het niets doen ligt bij Timmy zelf. HIJ is degene die besluit of hij iets doet. Hij doet of het een of het ander.quote:Op woensdag 21 maart 2018 10:11 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Mijn probleem met je antwoord is dat je als je zegt “met die slachteroffer rol houdt hij de situatie in stand” leg je de verantwoordelijkheid bij de slachtoffer. Het is verstandig dat Timmy er wat aan doet, maar het is geen teken van zwakte van zijn kant als hij niets doet. De pester is de zwakke persoon altijd. Of in ieder geval de slechte persoon.
Gedragsverandering begint bij jezelf. Als je vaker in soortgelijke situaties terecht komt, en de enige gemeenschappelijke factor in die situaties ben jij, dan zul je je toch echt een keer moeten gaan afvragen of je daar niet iets mee te maken hebt. Dat niet doen maar oostindisch doof schreeuwen dat 'alle anderen' klootzakken zijn gaat je niet dichter bij een oplossing brengen.quote:Op woensdag 21 maart 2018 10:26 schreef Fripsel het volgende:
Iedereen zegt altijd dat het aanpakken geen zin heeft, maar dat wegkijken is juist mede oorzaak van het probleem. Als iedereen die houding blijft houden van “je moet maar sterk zijn” dan voed je de nieuwe generatie daar ook naar op. Geef nog maar een schop extra, chapeau.
En dat is ook wel een beetje het naïeve. Natuurlijk los je het niet op door nu leraren in te laten grijpen. Als je dat verwacht.. dat is niet hoe gedragsverandering werkt. Mensen stoppen niet binnen 1 generatie met dronken achter het stuur zitten. Homo’s worden niet met 1 generatie geaccepteerd. Feminisme was niet even een weekje of een jaar protesteren.
“Wat heeft alle andere zijn klootzakken” met pesters te maken?quote:Op woensdag 21 maart 2018 10:32 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Gedragsverandering begint bij jezelf. Als je vaker in soortgelijke situaties terecht komt, en de enige gemeenschappelijke factor in die situaties ben jij, dan zul je je toch echt een keer moeten gaan afvragen of je daar niet iets mee te maken hebt. Dat niet doen maar oostindisch doof schreeuwen dat 'alle anderen' klootzakken zijn gaat je niet dichter bij een oplossing brengen.
Als jij gepest wordt, dan kun je vinden dat die pester moet stoppen en een eikel is en en en, en dat zal allemaal vast wel zo zijn, maar dat continue roepen gaat de situatie niet oplossen. Wat wel iets gaat oplossen is hoe je zelf met die situatie omgaat. Een verandering in een situatie bewerkstelligen begint bij jezelf, niet bij wijzen naar de ander.quote:Op woensdag 21 maart 2018 10:34 schreef Fripsel het volgende:
[..]
“Wat heeft alle andere zijn klootzakken” met pesters te maken?
Wijzen die pesters niet net zo hard? Stampen die niet net zo hard rond met hun aanwezigheid?quote:Op woensdag 21 maart 2018 10:36 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Als jij gepest wordt, dan kun je vinden dat die pester moet stoppen en een eikel is en en en, en dat zal allemaal vast wel zo zijn, maar dat continue roepen gaat de situatie niet oplossen. Wat wel iets gaat oplossen is hoe je zelf met die situatie omgaat. Een verandering in een situatie bewerkstelligen begint bij jezelf, niet bij wijzen naar de ander.
Dit is dus exáct wat ik bedoelquote:Op woensdag 21 maart 2018 10:40 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Wijzen die pesters niet net zo hard? Stampen die niet net zo hard rond met hun aanwezigheid?
Ik vind de reactie anders ook behoorlijk kleinzerig als je er eens wat van zegt. Wie zijn er nou eigenlijk echt de jankerds. Natuurlijk. Ik ben volwassen en weet ondertussen beter. Maar ik heb ook ptss door wat mij als jong meisje overkomen is.quote:Op woensdag 21 maart 2018 10:45 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dit is dus exáct wat ik bedoelJa, dat doen ze, maar ZIJ zitten niet aan de ontvangende kant en hebben daar dus geen last van. JIJ als slachtoffer wél.
Je bewijst dus zo net gewoon keihard m'n punt. "ja maar zij" ja boeiend wat ZIJ doen, neem eens verantwoordelijkheid voor wat je zelf doet/niet doet/hoe je zelf in het leven staat en doe dáár iets mee, ipv continue bezig te zijn met wat zij wel of niet doen.
And againquote:Op woensdag 21 maart 2018 10:48 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Ik vind de reactie anders ook behoorlijk kleinzerig als je er eens wat van zegt. Wie zijn er nou eigenlijk echt de jankerds. Natuurlijk. Ik ben volwassen en weet ondertussen beter. Maar ik heb ook ptss door wat mij als jong meisje overkomen is.
Dus als ik dat voor ook maar 1 ander kind kan voorkomen door mijn bek daarvoor open te trekken. Graag.
Je zou me in het echte leven moeten zien.quote:Op woensdag 21 maart 2018 10:51 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
And again![]()
je bent continue bezig met wat die anderen doen. "Ja maar zij", daar ga je weer. Ja, jij zit inderdaad nogal in de slachtoffer rol. Je voorkomt dus helemaal niets door de manier waarop ik je op FOK! bezig zie met Weissman (of hoe die user ook heet). Wat je daarmee laat zien is, vind ik, een heel slecht voorbeeld voor die 'andere kinderen' waar je het voor zegt te doen.
Je laat in ieder geval niet zien hoe je volwassen met iets om gaat, en dan is dit nog maar op 1 plekje op Internet, en niet eens in het echte leven.
Het houdt sowieso nooit op. Net zoals oorlog en terreur in de wereld nooit zal ophouden.quote:Op woensdag 21 maart 2018 07:31 schreef C.L.Werner het volgende:
[..]
EN HIERDOOR HOUDT HET DUS NOOIT OP, GA JE SCHAMEN!
Ik haal er niet iets bij uit een heel scala aan opties om je te kwetsen, ik haal erbij wat ik van je zie, en dit is wat ik van je zie. Daarnaast haal ik dat erbij om je mogelijk iets in te laten zien, dus ik bedoel het niet zo verkeerd als jij het opvat/ op wil vatten.quote:Op woensdag 21 maart 2018 10:57 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Je zou me in het echte leven moeten zien.Wel typisch ook wat er bijgehaald moet worden. Heb je ook sterke argumenten?
Herkenbaar.quote:Op woensdag 21 maart 2018 11:01 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Het houdt sowieso nooit op. Net zoals oorlog en terreur in de wereld nooit zal ophouden.
Ik vind al die aandacht naar pesten in de media goed, in die zin om mensen bewust te maken wat de effecten kunnen zijn op het slachtoffer. Dat zal hopelijk wat jongeren doen overtuigen om niet toe te geven aan de drang iemand belachelijk te maken om populair bij de anderen te worden.
Je kan de ernst van pesten aanpakken, maar het fenomeen op zich zal nooit weggaan.
Pesten ligt trouwens in het verlengde van iemand buitensluiten en er is geen scherpe grens tussen die twee. Er zullen altijd outsiders in een groep zijn.
Ja, het is oneerlijk.
Ik ben ook heel erg gepest in mijn jeugd. Ik heb mij NOOIT afgevraagd "waarom doen ze mij dit aan", want dat begreep ik al. Ik wist dat de oorzaak in mezelf zat met mijn gedrag. Wat ik mij wel altijd afvroeg, was "Waarom kan ik nou nooit eens normaal doen?" en "Waarom ben ik zo'n schijtbak die niet voor zichzelf durft op te komen?". Soms was er een docent die het voor mij opnam. Maar ik wilde niet dat mensen aardig tegen mij zouden doen omdat een docent het zei. Ik wou dat mensen aardig tegen mij deden omdat ze mij oprecht aardig vinden. En ik wou vooral sterker, krachtiger en assertiever worden.
Vergis je niet, de sociale norm heeft invloed. Als er een duidelijke sociale norm tegen pesten is, zal pesten minder voorkomen. Als daarentegen pesten als iets normaals wordt gezien... je snapt het.quote:Op woensdag 21 maart 2018 09:49 schreef fathank het volgende:
[..]
Dat zijn meer de meelopers die bang zijn om zelf gepest te worden.
[..]
Ik heb nog nooit gezien in mijn schoolcarriere dat een goeie vechtpartij niet werkt .
dit.quote:Op woensdag 21 maart 2018 12:11 schreef AlwaysHappy het volgende:
Ik vind het nogal makkelijk gezegd dat mensen die gepest worden maar voor zichzelf op moeten komen. Hoe dan precies? Mensen die pesten doen het alleen maar omdat ze weten dat ze sterker/groter/whatever zijn dan degene die ze pesten. Ze weten dat anderen toch wel mee doen omdat de pester in de meeste gevallen populair is.
Hoe moet iemand dan voor zichzelf opkomen? Door geweld te gebruiken? Nee, want dat vinden de meeste daders alleen maar leuk. Ze winnen toch wel en dan hebben ze alleen maar meer ammunition om mee te pesten. Naar een leraar gaan? Laat alleen maar zien dat je een ouder nodig hebt om voor jezelf op te komen ---> meer ammunition.
Ik moet ergens ook wel gewoon lachen om het feit dat mensen serieus zeggen dat pesten normaal is en er niks aan gedaan kan worden. Wat, zijn wij als mensheid zo zwak dat we niet meer zelf kunnen bepalen of we anderen met respect behandelen, of niet? Dat is pesten goedpraten. Hoe is dat correct? De schuld ligt nog altijd bij de pester. Hij of zij kan er wel degelijk voor kiezen om anderen met respect te behandelen. Kiezen ze ervoor om toch te pesten..dan ligt de schuld daar ook gewoon. Niet bij het slachtoffer, omdat hij/zij er niks aan doet. In de meeste gevallen valt er ook gewoon niks aan te doen.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen. Sommige leraren komen ook echt op voor kinderen die gepest worden. Sommige pesters krijgen wel degelijk respect als iemand die gepest wordt zichzelf verlaagd tot hetzelfde niveau (geweld...ja, dat is gewoon kinderachtig). Sommige pesters/meelopers krijgen op een gegeven moment door dat ze fout zaten.
Ik weet ook niet wat er precies aan gedaan moet/kan worden. Waar de schuld ligt is duidelijk, maar dat is het dan ook wel. Ja, een goede opvoeding kan helpen, maar genoeg kinderen met prima ouders die wel gewoon pesten. Ze vinden altijd wel een reden om het voor zichzelf goed te praten.
Ik vind het nogal makkelijk als er gezegd wordt dat de aandacht enkel naar de pesters gegaan moet worden.quote:Op woensdag 21 maart 2018 12:11 schreef AlwaysHappy het volgende:
Ik vind het nogal makkelijk gezegd dat mensen die gepest worden maar voor zichzelf op moeten komen.
dat is onzin. niemand heeft het recht om andere mensen te pesten en te treiteren (zeker als daar ook verbaal geweld bij komt kijken).quote:Op woensdag 21 maart 2018 12:34 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Ik vind het nogal makkelijk als er gezegd wordt dat de aandacht enkel naar de pesters gegaan moet worden.
Natuurlijk zijn er slachtoffers die er niks aan kunnen doen en waarbij het heel oneerlijk is dat ze worden gepest.
Maar in de meeste gevallen zit de situatie dat slachtoffers zich om wat voor reden dan ook zich sociaal onhandig gedragen of zich te kwetsbaar opstellen en om die reden worden ze buitengesloten en gepest. Gedrag roept altijd reacties op. Als je op de middelbare school gedrag vertoont waardoor je pestgedrag triggert bij anderen, dan zal je in de jaren erna ook niet goed aansluiting kunnen vinden bij anderen en zal je sneller het slachtoffer worden van mensen die over je heen willen lopen of misbruik willen maken van jouw kwetsbaarheid.
waarom dan? het is inderdaad duidelijk te zien dat hij onzeker is. maar ja...om zo´n iemand dan te blijven pesten dag in dag uit heeft helemaal geen zin en zal die persoon alleen maar dieper in de put brengen.quote:Op woensdag 21 maart 2018 12:34 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Bekijk dit fragment maar eens. Het is moeilijk met woorden te beschrijven, maar ik kon na één seconde al zien waarom uitgerekend hij slachtoffer was geweest van pestgedrag. En wat mij opviel, is dat hij het zelf niet begreep.
Het topic gaat er helemaal niet om dat pesters het recht hebben om anderen het leven zuur te maken. Ik praat pestgedrag evenmin goed dan anderen die vinden dat het gemeen en slecht is.quote:Op woensdag 21 maart 2018 12:40 schreef Samuel24 het volgende:
[..]
dat is onzin. niemand heeft het recht om andere mensen te pesten en te treiteren (zeker als daar ook verbaal geweld bij komt kijken).
en dat iemand zich sociaal onhandig gedraagt is echt een super slechte reden om die gene dan maar het leven zuur te maken. die persoon kan daar ook niks aan doen toch?...
Grootst mogelijke onzin. Kinderen pesten omdat ze het leuk vinden. Omdat ze dan zelf niet gepest worden. Om populair te worden. Doen ze echt niet om degene die gepest wordt te veranderen/op te voeden. Kom op, zeg.quote:Op woensdag 21 maart 2018 12:34 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Ik vind het nogal makkelijk als er gezegd wordt dat de aandacht enkel naar de pesters gegaan moet worden.
Natuurlijk zijn er slachtoffers die er niks aan kunnen doen en waarbij het heel oneerlijk is dat ze worden gepest.
Maar in de meeste gevallen zit de situatie dat slachtoffers zich om wat voor reden dan ook zich sociaal onhandig gedragen of zich te kwetsbaar opstellen en om die reden worden ze buitengesloten en gepest. Gedrag roept altijd reacties op. Als je op de middelbare school gedrag vertoont waardoor je pestgedrag triggert bij anderen, dan zal je in de jaren erna ook niet goed aansluiting kunnen vinden bij anderen en zal je sneller het slachtoffer worden van mensen die over je heen willen lopen of misbruik willen maken van jouw kwetsbaarheid.
dat hangt er een beetje van af. als je het zelf uitlokt door de pesters uit te dagen dan heb je daar inderdaad ook een eigen verantwoordelijkheid in.quote:Op woensdag 21 maart 2018 13:06 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Ook al ligt de schuld 100% bij de ander, dat betekent niet dat de verantwoordelijkheid 0% bij jezelf ligt.
Ook hier weer hetzelfde soort antwoord.quote:Op woensdag 21 maart 2018 12:46 schreef Samuel24 het volgende:
[..]
waarom dan? het is inderdaad duidelijk te zien dat hij onzeker is. maar ja...om zo´n iemand dan te blijven pesten dag in dag uit heeft helemaal geen zin en zal die persoon alleen maar dieper in de put brengen.
Je hoeft geen verantwoording af te leggen wat een ander jou aandoet, maar je kan verwoordelijkheid nemen in hoe jij over je heen laat lopen.quote:Op woensdag 21 maart 2018 13:18 schreef Samuel24 het volgende:
[..]
dat hangt er een beetje van af. als je het zelf uitlokt door de pesters uit te dagen dan heb je daar inderdaad ook een eigen verantwoordelijkheid in.
maar als je er totaal geen enkele aanleiding toe geeft dan heb je daar inderdaad 0% verantwoordelijkheid in. want waarom zou je verantwoordelijk moeten zijn voor de daden van een ander?
Je hebt zelf een reële optie neergezet. Het doodsteken van je pester lost het probleem op. Als 14 jarige krijg je toch max 1 jaar jeugddetentie en een paar jaar jeugd tbs. Je loopt voor je 18e weer vrij rond en iedereen weet nu wat er gebeurd als ze je pesten.quote:Op woensdag 21 maart 2018 08:33 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Sociaal onhandig of te kwetsbaar zijn is geen zonde dat gestraft moet worden. Mensen kunnen allerlei redenen hebben om sociaal onhandig of kwetsbaar zijn. Een rechtvaardige samenleving beschermt dat soort mensen.quote:Op woensdag 21 maart 2018 12:34 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Bekijk dit fragment maar eens. Het is moeilijk met woorden te beschrijven, maar ik kon na één seconde al zien waarom uitgerekend hij slachtoffer was geweest van pestgedrag. En wat mij opviel, is dat hij het zelf niet begreep.
dat is allemaal heel leuk en aardig als je 1 persoon tegen je hebt. maar niet als je de hele klas tegen je hebt.quote:Op woensdag 21 maart 2018 13:21 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Je hoeft geen verantwoording af te leggen wat een ander jou aandoet, maar je kan verwoordelijkheid nemen in hoe jij over je heen laat lopen.
Het punt is dan ook dat je verantwoordelijk bent en blijft voor je eigen handelen. Of je nou wel of iets niet doet tegen iets, dat is ook een vorm van handelen.quote:Op woensdag 21 maart 2018 13:18 schreef Samuel24 het volgende:
[..]
dat hangt er een beetje van af. als je het zelf uitlokt door de pesters uit te dagen dan heb je daar inderdaad ook een eigen verantwoordelijkheid in.
maar als je er totaal geen enkele aanleiding toe geeft dan heb je daar inderdaad 0% verantwoordelijkheid in. want waarom zou je verantwoordelijk moeten zijn voor de daden van een ander?
Ik zie niks mis aan die persoon. Heb het video nog niet afgekeken, maar hij komt er normaal over. Een beetje nerdy wel, maar hij is zeker geen slecht persoon.quote:Op woensdag 21 maart 2018 12:34 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
en dat iemand zulke skils niet heeft is al triest genoeg. daar nog een schepje bovenop doen is nergens voor nodig.quote:Op woensdag 21 maart 2018 13:19 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Ook hier weer hetzelfde soort antwoord.
Doet hij iets verkeerds? Doet hij iemand iets aan? Natuurlijk niet.
De middelbare schooltijd is een periode in je leven waarin je leert je leert kennen hoe jij je sociaal opstelt en welke plek in de groep je inneemt. Scholieren vinden het belangrijk dat ze aantrekkelijk en populair zijn. Vaak gaat het om dingen die je wel opmerkt en aan kan voelen, maar niet concreet kan omschrijven. Net zo min dat je precies kan omschrijven tot welk soort persoon jij je aangetrokken voelt.
Om die reden kunnen die klasgenoten moeilijk vertellen wat nou precies de reden is dat ze hem als slachtoffer uitkozen. Maar ik kan wel op één of andere manier voelen dat hij een makkelijk slachtoffer is en dat gaat verder dan alleen maar onzekerheid. Onzeker is iedereen, maar de meesten beheersen de skills beter om dat te verbergen en zich goed te presenteren.
Wat ik van deze video zie, is dat hij dat "aanvoelen" niet zo goed beheerst. Daar kan hij niks aan doen natuurlijk en ik zeg ook zeker niet dat hij het verdient om destijds zo behandeld te worden.
Bescherming lijkt me eerder een optie als is gebleken dat iemand echt niet in staat is om zelf hierin enige ontwikkeling in door te kunnen maken.quote:Op woensdag 21 maart 2018 13:26 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Sociaal onhandig of te kwetsbaar zijn is geen zonde dat gestraft moet worden. Mensen kunnen allerlei redenen hebben om sociaal onhandig of kwetsbaar zijn. Een rechtvaardige samenleving beschermt dat soort mensen.
dan hebben al die andere mensen die er maar naar kijken maar de gene die gepest word niet helpen ook een verantwoordelijkheid vind ik. en wat denk je van de leerkrachten dan? die hebben misschien ook nog een verantwoordelijkheid ofzo?.....zomaar een idee.quote:Op woensdag 21 maart 2018 13:30 schreef Scary_Mary het volgende:
[..]
Het punt is dan ook dat je verantwoordelijk bent en blijft voor je eigen handelen. Of je nou wel of iets niet doet tegen iets, dat is ook een vorm van handelen.
Zelfde als met verantwoording nemen. Door te stellen dat iets 100% aan de ander ligt en die dus maar moet veranderen, stel je jezelf eigenlijk volledig buiten de situatie. Kan misschien prettig voelen, als een soort erkenning, maar dan? Wat heb je dan geleerd? Kun je het dan verwerken? Je weer gesterkt leren voelen in je eigen kunnen?
Jammer dat je niet op de vragen ingaat..quote:Op woensdag 21 maart 2018 13:35 schreef Samuel24 het volgende:
[..]
dan hebben al die andere mensen die er maar naar kijken maar de gene die gepest word niet helpen ook een verantwoordelijkheid vind ik. en wat denk je van de leerkrachten dan? die hebben misschien ook nog een verantwoordelijkheid ofzo?.....zomaar een idee.zei worden per slot van rekening betaalt voor dat fucking werk.
wat een onzin. hou toch eens op joh.quote:Op woensdag 21 maart 2018 13:30 schreef Salvad0R het volgende:
als je niet terugslaat als lui je proberen te slaan, dan ben je gewoon boksbal
fuck jouw idealen, het gaat hier om fundamentele primaat-shit op planeet Aarde.
Mij probeerden ze ook wel te pesten toen ik een kleine Salvad0R was, kwamen ze in groepen aanzetten, maar als je er dan één met een stelt op de schedel slaat, houden ze wonderbaarlijk in 1 x op, en vinden alle meisjes vd school je opeens sexy.
hoe kun je je nou verdedigen als de hele klas tegen je is? het is dan 20 personen tegen 1 persoon. dat gaat niet.quote:Op woensdag 21 maart 2018 13:37 schreef Scary_Mary het volgende:
[..]
Jammer dat je niet op de vragen ingaat..
Dat is de vraag dan ook niet, maar dit zegt misschien wel voldoende over enige verwerking, eigenwaarde, etc..quote:Op woensdag 21 maart 2018 13:41 schreef Samuel24 het volgende:
[..]
hoe kun je je nou verdedigen als de hele klas tegen je is? het is dan 20 personen tegen 1 persoon. dat gaat niet.
nee dat zegt het helemaal niet.quote:Op woensdag 21 maart 2018 13:43 schreef Scary_Mary het volgende:
[..]
Dat is de vraag dan ook niet, maar dit zegt misschien wel voldoende over enige verwerking, eigenwaarde, etc..
100% rechtvaardigheid zal nooit bestaan. Het is fijn als je zo behandeld wordt, maar je moet er niet altijd vanuitgaan dat jij zo wordt behandeld.quote:Op woensdag 21 maart 2018 13:26 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Sociaal onhandig of te kwetsbaar zijn is geen zonde dat gestraft moet worden. Mensen kunnen allerlei redenen hebben om sociaal onhandig of kwetsbaar zijn. Een rechtvaardige samenleving beschermt dat soort mensen.
Het is vooral grappig dat er telkens maar weer wordt gesteld dat iemand die gepest wordt verantwoordelijkheid moet nemen voor zijn eigen daden. Welke daden? Dat hij of zij gepest wordt? Dus eigenlijk kan de pester er niks aan doen, het wordt uitgelokt door het slachtoffer?quote:Op woensdag 21 maart 2018 13:37 schreef Scary_Mary het volgende:
[..]
Jammer dat je niet op de vragen ingaat..
je kan jezelf gewoon niet verdedigen tegen een hele groep. iedere kik die je geeft zullen zij weer als een reden zien om je nog harder te pesten en daar kan je je onmogelijk tegen verweren. natuurlijk kan je het proberen. dat deed ik vroeger ook hoor. ik schold ze gewoon terug uit. en als zij mij sloegen sloeg ik terug. maar het mocht helaas niet baten. het enige wat ik ermee bereikte was dat de mensen steeds meer een hekel aan mij kregen. en het dus ook steeds meer gerechtvaardigd was om mij te pesten. op een gegeven moment deden zelfs de leraren mee. en ja....dan is het einde zoek.quote:
nou ik vind het anders wel heel zielig voor haar hoor. bovendien is zij ook nog eens chronisch ziek. dat is eigenlijk nog veel erger. super triest dat mensen daar om moeten lachen ook. en dat laat weer eens heel goed zien hoe gemeen sommige mensen in elkaar zitten.quote:Op woensdag 21 maart 2018 14:00 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik vind deze vrouw een heel goed voorbeeld van hoe strijdbaar en constructief je kan handelen als je het slachtoffer wordt van pestgedrag.
Mensen hebben haar op internet de lelijkste vrouw ter wereld genoemd. Ze heeft ervoor gekozen om zich niet in een hoekje te laten duwen, maar om kenbaar te maken dat zij ook een mens is met dezelfde gevoelens als iedereen en door kenbaar te maken met dat ze het niet verdient om zo behandeld te worden.
Ze laat haar kwetsbaarheid nog steeds zien, maar dan juist op een constructieve manier. Het gevolg is dat anderen zich proberen te verplaatsen in haar gevoelens. Mensen zien haar innerlijk en zien dat ze een intelligente krachtige vrouw is. En wat betreft haar uiterlijk: zij laat ook duidelijk zien dat schoonheid hoofdzakelijk bepaald wordt door uitstraling. Wat meer naar voren springt, is hoe ze zichzelf verzorgd. Ik zie dat ze aandacht besteedt aan haar kleding en haar haarverzorging. Het overschaduwt haar fysieke 'afwijking'.
Dit is kracht waar ik zo ontzettend veel respect voor heb
Ik ken haar, goed wat ze doet. Maar wedden dat ze nog steeds emotionele schade heeft van haar pesten?quote:Op woensdag 21 maart 2018 14:00 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik vind deze vrouw een heel goed voorbeeld van hoe strijdbaar en constructief je kan handelen als je het slachtoffer wordt van pestgedrag.
Mensen hebben haar op internet de lelijkste vrouw ter wereld genoemd. Ze heeft ervoor gekozen om zich niet in een hoekje te laten duwen, maar om kenbaar te maken dat zij ook een mens is met dezelfde gevoelens als iedereen en door kenbaar te maken met dat ze het niet verdient om zo behandeld te worden.
Ze laat haar kwetsbaarheid nog steeds zien, maar dan juist op een constructieve manier. Het gevolg is dat anderen zich proberen te verplaatsen in haar gevoelens. Mensen zien haar innerlijk en zien dat ze een intelligente krachtige vrouw is. En wat betreft haar uiterlijk: zij laat ook duidelijk zien dat schoonheid hoofdzakelijk bepaald wordt door uitstraling. Wat meer naar voren springt, is hoe ze zichzelf verzorgd. Ik zie dat ze aandacht besteedt aan haar kleding en haar haarverzorging. Het overschaduwt haar fysieke 'afwijking'.
Dit is kracht waar ik zo ontzettend veel respect voor heb
Ik ken echt niemand die op mijn leeftijd nog gepest wordt.quote:Op dinsdag 20 maart 2018 18:45 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Als we wat ouder worden, wordt dit veel subtieler, omdat ons empathisch vermogen wat meer ontwikkeld raakt, maar echt weg gaat het niet.
Maar wel die sociaal geïsoleerd raken.quote:Op woensdag 21 maart 2018 14:12 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Ik ken echt niemand die op mijn leeftijd nog gepest wordt.
Ja maar die ken ik dan niet omdat ze sociaal geïsoleerd zijn.quote:Op woensdag 21 maart 2018 14:14 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Maar wel die sociaal geïsoleerd raken.
Nou ik denk dat er mensen zijn die sociaal geïsoleerd raken terwijl ze dat niet willen. En niet omdat ze slechte mensen zijn perse, maar sociaal onhandig en onzeker.quote:Op woensdag 21 maart 2018 14:15 schreef JimmyDean het volgende:
[..]
Ja maar die ken ik dan niet omdat ze sociaal geïsoleerd zijn.
Verder heeft dat volgens mij wel vooral met jezelf te maken.
Nou subtieler, ik vind elkaar constant met de rollator aanrijden, plekken bezet houden met je tas, of iemand zo terroriseren dat diegene niet eens meer zijn eigen kamertje af wil komen en liever alleen eet, niet bepaald subtiel.quote:Op dinsdag 20 maart 2018 18:45 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Als we wat ouder worden, wordt dit veel subtieler, omdat ons empathisch vermogen wat meer ontwikkeld raakt, maar echt weg gaat het niet.
De daad als in hoe je met bepaalde dingen om leert gaan. Of het nou pesten is of een andere traumatiserende gebeurtenis zoals een overlijden of een heftig ongeluk, dat is shit waarvan je niet wil dat het kan gebeuren maar toch gebeurt. Dat is nu eenmaal inherent aan het leven. En daar zul je als slachtoffer mee om moeten leren gaan.quote:Op woensdag 21 maart 2018 13:48 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Het is vooral grappig dat er telkens maar weer wordt gesteld dat iemand die gepest wordt verantwoordelijkheid moet nemen voor zijn eigen daden. Welke daden? Dat hij of zij gepest wordt? Dus eigenlijk kan de pester er niks aan doen, het wordt uitgelokt door het slachtoffer?
Ik vond het wel degelijk heerlijk om weer te voelen dat ik wel degelijk enige invloed bleek te kunnen uitoefenen. Fysiek kon ik me niet altijd evengoed verweren, maar ik heb wel geleerd ik mentaal wel degelijk verschil kon maken. Daarvoor kon ik echter niet alleen maar denken dat die gore klootzak met zijn vuile poten gewoon van me af had moeten blijven. Ik kon me niet alleen maar bezig houden met wat die teef me mentaal had aangedaan.quote:Als er ergens geen antwoord op wordt gegeven dan is het wel de vraag wat slachtoffers moeten doen tegen het pesten. Geweld lijkt hier op FOK! de enige gegeven optie. Nou, dat vinden daders alleen maar leuk. Winnen ze toch wel. Ze pesten immers vooral mensen die zwakken zijn dan hunzelf. Sowieso triest dat geweld nodig zou moeten zijn om respect te krijgen. Kom op zeg. En omdat andere mensen zo triest zijn om te gaan pesten moeten de slachtoffers ook nog eens verantwoordelijkheid gaan voelen? Uhu. Lekker eerlijk.
Oneens. Ik heb zat positiefs aan mensen gegeven die er geen kut om veranderden. Tevens ben ik ook positiefs veranderd door shit mee te maken. Positieve bevestiging is fijn en kan heilzaam werken, maar voor mij zou het een veel langere weg zijn geweest als dat hetgeen was waar ik mijn enige hoop op zou hebben gevestigd. Dan had ik ook geen keuzes gemaakt zoals mezelf in nieuwe omgevingen plaatsen, want die kansen had ik nooit durven grijpen dan.quote:Iemand veranderd positief als hij of zij positieve dingen mee maakt. Bevestiging krijgt. Je ziet niet voor niets dat mensen opbloemen als ze de middelbare school verlaten en gaan studeren. Ze krijgen ook echt de kans om te veranderen. Er wordt minder gepest, het ''slachtoffer'' bevind zich in een omgeving die hij/zij zelf heeft uitgekozen/ook echt een passie voor heeft. Dat in combinatie met eventuele therapie vormen veranderd iemand. Pesten maakt eventuele onzekerheden alleen maar erger. Maar ja, mensen moeten zich vooral blijven wijsmaken dat de verantwoordelijkheid bij het slachtoffer ligt en dat pesters alleen maar proberen te ''helpen''. Goede logica.
Precies, dus dan ligt het toch bij henzelf? Ligt niet aan andere mensen die wel gewoon een vriendengroep hebben en leuke dingen doen.quote:Op woensdag 21 maart 2018 14:17 schreef Keep_Walking het volgende:
[..]
Nou ik denk dat er mensen zijn die sociaal geïsoleerd raken terwijl ze dat niet willen. En niet omdat ze slechte mensen zijn perse, maar sociaal onhandig en onzeker.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |