Dit.quote:Op zaterdag 17 maart 2018 08:21 schreef Gunner het volgende:
Herkenbaar. Je gaat vaak je eigen weg. Je verhuist, andere interesses. Blijft vaak niet meer over dan elkaar feliciteren op een verjaardag.
Ik maak me er niet te druk om, zo is het leven. Uiteindelijk doe je ook weer nieuwe vriendschappen op.
Datquote:Op zaterdag 17 maart 2018 08:21 schreef Gunner het volgende:
Herkenbaar. Je gaat vaak je eigen weg. Je verhuist, andere interesses. Blijft vaak niet meer over dan elkaar feliciteren op een verjaardag.
Ik maak me er niet te druk om, zo is het leven. Uiteindelijk doe je ook weer nieuwe vriendschappen op.
Dat is ook wel zo, alleen ik dacht toch wel dat deze vriendschappen wat anders waren. Juist omdat we van kleins af aan met elkaar zijn opgegroeid.quote:Op zaterdag 17 maart 2018 08:21 schreef Gunner het volgende:
Dit.quote:Op zaterdag 17 maart 2018 08:21 schreef Gunner het volgende:
Na je 30e? Mwah. Zou toch de oude vriendschappen wel koesteren en proberen er meer in te investeren. Het verwateren ben je zelf ook bij. Dat mensen bepaalde mijlpalen delen lijkt me niet meer dan normaal. Als je zelf dingen deelt, kunnen ze daar weer over vragen.quote:Op zaterdag 17 maart 2018 08:21 schreef Gunner het volgende:
Laatst nog afgesproken, maar het voelt toch een beetje als naar een kerstmarkt gaan op 2 januari ofzo, de angel is er uit.quote:Op zaterdag 17 maart 2018 08:34 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Na je 30e? Mwah. Zou toch de oude vriendschappen wel koesteren en proberen er meer in te investeren. Het verwateren ben je zelf ook bij. Dat mensen bepaalde mijlpalen delen lijkt me niet meer dan normaal. Als je zelf dingen deelt, kunnen ze daar weer over vragen.
Misschien gewoon eens afspreken ipv appen.
Denk toch dat dit iets natuurlijks is.quote:Op zaterdag 17 maart 2018 08:43 schreef Night__Stalker het volgende:
[..]
Laatst nog afgesproken, maar het voelt toch een beetje als naar een kerstmarkt gaan op 2 januari ofzo, de angel is er uit.
Weet niet of dit iets is dat typisch onder mijn vrienden speelt, maar het valt me op dat iedereen vooral heel graag een succesvol plaatje over zichzelf neerzet, en verder ontbreekt de echte interesse in de anderen.
Niet dat ik jaloers ben op iemand die een promotie maakt of die een mooie vakantie heeft geboekt, ik ben dan echt wel iemand die interesse toont. Maar de laatste tijd heb ik wel steeds meer zoiets van ''Pfff, volgens mij willen jullie ook alleen maar even komen vertellen hoe awesome jullie leven is en hoe succesvol jullie zijn'', en verder is er geen interesse.
Dit komt misschien ook wel omdat ik er zelf niet echt van houd om op te scheppen over spullen / prestaties, maar ik vroeg me bij mijzelf eens af : Heb in juli mijn eerste huis gekocht, sinds een tijdje ook een nieuwe baan. Misschien doe ik het ook wel als een soort test, door eens af te wachten of een ander misschien ergens over begint, maar gewoon helemaal niemand begint er over of vraagt ergens naar
Dit, maar dat geldt m.i. ook andersom.quote:Op zaterdag 17 maart 2018 08:45 schreef broccoli. het volgende:
Ik herken het vooral met relaties. Zodra iemand een relatie krijgt is die weg. Vind dat altijd best jammer.
Maarja, that's life.
'Wij' zijn nu tegen de zestig. Het vriendenclubje van rond de twintig bestaat nog steeds maar is wel ontiegelijk minder intensief. Sommigen zijn totaal uit de picture anderen komen na jaren weer in beeld. Elk jaar gaan we nog een lang weekend kamperen waarbij de volgende generatie ook gewoon mee gaat. Tussendoor eens een verjaardag of naar de film.quote:Op zaterdag 17 maart 2018 08:32 schreef Night__Stalker het volgende:
[..]
Dat is ook wel zo, alleen ik dacht toch wel dat deze vriendschappen wat anders waren. Juist omdat we van kleins af aan met elkaar zijn opgegroeid.
Maar kennelijk is een fulltime baan al voldoende de connectie weg te nemenIs overigens geen verwijt naar mijn vrienden wat ik heb het zelf net zo goed.
Nu is het wel zo dat mensen naar mate ze ouder worden over het algemeen zelf ook minder behoefte hebben aan de godganse dag een groep vrienden om zich heen. Dus troost je met die gedachtequote:Op zaterdag 17 maart 2018 09:34 schreef ChildoftheStars het volgende:
Bij dit lezen moest ik een beetje huilen van herkenning. De vriendschappen die ik nog heb zijn heel sterk, alleen die groep is heel erg klein. Iedereen heeft een leven die past bij hun leeftijd en ik studeer nog en zit ziek thuis.Dit maakt me bang voor de toekomst. Ik ben maar bij allerlei clubjes en verenigingen gegaan om de leegheid op te vullen. Alleen dit is geen leuke leeftijd
Naja... ik zie nu tenminste twee á drie keer per week mensen en een goede vriendin eens per week. Alleen het blijft lastig. Ik hoop dat je gelijk hebt, dank je welquote:Op zaterdag 17 maart 2018 09:37 schreef DD_Kong het volgende:
[..]
Nu is het wel zo dat mensen naar mate ze ouder worden over het algemeen zelf ook minder behoefte hebben aan de godganse dag een groep vrienden om zich heen. Dus troost je met die gedachte
Ik geloof niet dat het een kwestie is van niet kunnen, maar van niet willen. Af en toe met vrienden afspreken naast je relatie en fulltime baan is immers geen rocket science.quote:Op zaterdag 17 maart 2018 10:39 schreef Hexagon het volgende:
Sommige types kunnen helaas hun focus maar op een ding leggen en hebben niet die flexibele mindset om vrienden te kunnen hebben naast hun primaire leven. Want waarom zou je geen vrienden kunnen hebben naast je baan.![]()
Maar ik moet zeggen dat ik blij ben dat toen vorig jaar mn lange relatie strandde, ik mijn sociale netwerk altijd heb onderhouden. Geen enkele heeft me teleurgesteld.
Natuurlijk veranderen interesses ook met de jaren. Enkele vrienden van weleer zijn tegenwoordig brave huisvaders. Van hen verwacht ik niet dat ze zich aan mij kunnen spiegelen. Dus dat maakt de omgang ook veel relaxter, Bij hen ga ik thuis op bezoek of ga lekker uit eten.
En als ik lekker als een twintigjarige de beest wil uithangen dan heb ik daar intussen ook alternatieven voor gevonden.
Je hebt gelijk dat je elkaar wel boeiend moet blijven vinden. Ik heb ook geen vrienden meer die ik voor mijn studententijd had. De vrienden die ik nu heb die heb ik bij mn studentenvereniging of in de politiek ontmoet. Dat geeft een sterke band.quote:Op zaterdag 17 maart 2018 10:51 schreef DD_Kong het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat het een kwestie is van niet kunnen, maar van niet willen. Af en toe met vrienden afspreken naast je relatie en fulltime baan is immers geen rocket science.
Hoe ik er ervaar, is dat wij mensen veel te snel aanmerken als 'vrienden'. Omdat je toevallig bij een paar mensen met wie je het wel kunt vinden in de klas terecht komt op de basisschool, en daarom gemakshalve tot en met medio 20 aan elkaar blijft plakken is leuk, maar het zegt helemaal niets over de vraag of je als vrienden wel echt bij elkaar past. Het zegt eerder iets over gemakzucht en het gebrek aan de wil / durf om aan nieuwe contacten te bouwen.
Misschien komt het bij mij ook door de omgeving waar ik ben opgegroeid (gooi), maar in mijn vriendengroep speelt toch haantjesgedrag een grote rol : Wie heeft de grootste, wie heeft het beste, wie heeft de meeste vrouwen. Die onderlinge competitie zorgt ervoor dat men zich eigenlijk diep van binnen niet bij elkaar op zijn gemak voelt. Omgaan met vrienden is immers je guard omhoog houden en 'presteren'.
Mijn ervaring is ook dat de paar vriendschappen die puur waren en gebaseerd op wederzijdse belangstelling en interesse blijvend zijn. De mensen met wie ik bevriend ben geraakt min of meer via toeval (bij elkaar in de klas terecht gekomen), zijn bijna allemaal voorbij.
Gelukkig word ik omringd door kinderloze stellen. In mijn omgeving is het meer een uitzondering dan regel dat stellen kinderen krijgen.quote:Op zaterdag 17 maart 2018 08:52 schreef DD_Kong het volgende:
[..]
Dit, maar dat geldt m.i. ook andersom.
Ben zelf single, een van mijn beste vrienden (eerste van mijn vrienden) krijgt in mei zijn eerste kind.
Dat zijn toch dingen waar we als tieners / student wel eens over spraken. Ik dacht toen echt dat ik super betrokken zou zijn bij mijn vrienden als ze een kind krijgen.
Realiteit blijkt nu dat je beiden gewoon een heel ander leven hebt en hele andere interesses als vrijgezel die nog regelmatig op stap gaat en persoon met een relatie, doorzonwoning en een kind op komst.
Het houdt mij nauwelijks tot nooit bezig eigenlijk, moet ook zeggen dat ik eigenlijk ook zelden wat van me laat horen als in 'hoe gaat de zwangerschap' etc. Het interesseert me gewoon niet.
Dit heb ik ook inderdaadquote:Op zaterdag 17 maart 2018 11:31 schreef Ronaldsen het volgende:
Wel herkenbaar wat ik hier lees, maar ik stoor me er zeker niet aan. Sommige vriendschappen verwateren of verdwijnen zelfs nagenoeg. Anderen blijven wat hechter. Ik ben zelf 35 en heb een relatie zonder kinderen (de meeste vrienden hebben al wel kinderen).
Maar goed er zijn er altijd nog wel een paar vrienden over die nog wel zo nu en dan open staan voor een avondje stappen of een dagje naar een festival. En dat vind ik zelf ook wel relaxed, gewoon een paar keer per jaar nog echt iets leuks doen met vrienden, ik hoef de meesten ook niet meer wekelijks te spreken. Heb de meesten ook weinig te melden.
Vooral ditquote:Op zaterdag 17 maart 2018 10:59 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je hebt gelijk dat je elkaar wel boeiend moet blijven vinden. Ik heb ook geen vrienden meer die ik voor mijn studententijd had. De vrienden die ik nu heb die heb ik bij mn studentenvereniging of in de politiek ontmoet. Dat geeft een sterke band.
Ik ageer meer tegen types die geen enkele interesses meer in anderen lijken te hebben als ze gesettled zijn.
Uh, dan waren jullie dus géén vrienden.....quote:Op zaterdag 17 maart 2018 14:20 schreef weethetevennietmeer het volgende:
[..]
Vooral dit. Zodra mensen een relatie krijgen, gaat (bijna) alle aandacht naar de relatie. Ook mensen die letterlijk in mijn gezicht (2 maanden voor de relatie) zeiden: "wij blijven áltijd vrienden, wat er ook gebeurd". 3 maanden in de betreffende relatie, dag contact
.
Hoeveel mensen zijn daadwerkelijk wél vrienden? Denk dat het meer gelegenheidsvrienden zijn dan echte vrienden.quote:Op zaterdag 17 maart 2018 15:50 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
Uh, dan waren jullie dus géén vrienden.....
Daarom geloof ik ook niet in van die 'vriendengroepen' van 10 of 20 man.quote:Op zaterdag 17 maart 2018 16:24 schreef weethetevennietmeer het volgende:
[..]
Hoeveel mensen zijn daadwerkelijk wél vrienden? Denk dat het meer gelegenheidsvrienden zijn dan echte vrienden.
Of een gradatie lager, een kennis.
Iig ga ik voor kwaliteit ipv kwantiteit. En als er iets gebeurd met je, dan weet je pas wie wél echte vrienden zijn.
Absoluut niet mee eens. Alleen veranderd wel het type vriendschap wat je nog aan gaat op 'latere' leeftijd. Ik heb via hobby de laatste vijftien jaar best vrienden opgedaan die ik ook buiten die hobby als vriend beschouw. Wel wetende dat van die groep er waarschijnlijk maar één overblijft als die hobby stopt. Dat wil niet zeggen dat met een paar de vriendschap niet oprecht en emotioneel gedeeld is maar die ga ik zeer waarschijnlijk wel uit het oog verliezen op termijn verwacht ik. Dan komen er vast wel andere hobby's en vrienden voor terug. De vriendenclub uit mn jeugd blijft net als familie altijd bestaan denk ik. (we zijn zestig inmiddels).quote:Op zaterdag 17 maart 2018 15:55 schreef KosterT het volgende:
Er lijken ook bijzonder weinig 30+’ers met een interessant leven te zijn. De meeste zijn helemaal tevreden met een saai burgerleven of ze leven van weekend naar weekend waarbij dan alleen maar drank en drugs op de agenda staan. That’s it. Emotionele diepgang of echt bijzondere mensen kom ik maar weinig tegen. Zal vast ook deels aan mij liggen, daar niet van, maar toch.
Haha, dit klinkt een beetje als een van mijn meest burgerlijke vrienden.quote:Op zaterdag 17 maart 2018 19:41 schreef Twinkle20 het volgende:
Pfff herkenbaar. En eerlijk? Ik worstel daar soms best mee.
Ben 33, al bijna 10 jaar getrouwd, 3 kleine kindjes, koophuis. De vriendengroep van tot een paar jaar geleden is zo goed als uit elkaar gevallen. Maar met de meesten heb ik nog wel contact. Ik probeer die contacten echt te onderhouden door ze eens per maand toch wel face to face te spreken. Ergens eten, of gewoon lekker thuis bij iemand op de bank bijbuurten. Ik gebruik wel facebook en whatsapp. Maar ik merkte dat contacten op die manier verwaterden en dat je geen 'echt' contact meer had met mensen. Ondanks dat hoe mijn leven er nu uit ziet, voel ik nog wel aardig se behoefte om er eens per maand uit te gaan naar de kroeg, festivalletje.. gewoon leven! Maar dat blijkt in de praktijk soms een onmogelijke opgave qua matchende agenda's en dan ben je zo een paar maanden verder. Vind het lastig dat veel neuzen niet dezelfde kant op staan, dat mensen blijkbaar niet die behoefte voelen die ik voel. Maar weet niet zo goed waar ik nieuwe gelijkgestemden kan ontdekken.
En diezelfde suffe, lamlendige lui storten op hun 40e in een dikke midlife crisis.quote:Op zaterdag 17 maart 2018 20:19 schreef DD_Kong het volgende:
De meeste mensen in Nederland hebben écht niet zo'n drukke baan (40 uur per week max). Oke, als je kinderen hebt wordt het al wat anders, maar wat hebben mensen met een relatie zonder kinderen nou helemaal te doen in de avonden / in het weekend?
Geen reet! en dan hoor je al snel gezeik als ''Jaa maar je hebt ook schoonouders waar je soms langs moet, je eigen ouders, opa/oma'' Allemaal bullshit. Je kunt best op zaterdagavond even bij je (schoon)ouders gaan eten van 17:00 - 20:00 en daarna door borrelen met je vrienden.
Ik vind dat ''te druk'' en ''kan niet'' altijd zo doorzichtig. Het is in de meeste gevallen gewoon een kwestie van gemakzucht en desinteresse, gecombineerd met het feit dat de meeste vriendschappen in NL gewoon gelegenheidsvriendschappen zijn in plaats van vriendschappen die zijn gebaseerd op een sterke intrinsieke click / verbondenheid / passie.
Ohw maar een oppas is ook zo geregeld hoor, doe gewoon mijn dingen ook al heb ik een kind. Het valt mij alleen op dat heel veel ouders dat niet willen want dat kost dan weer geld, nee alsof die luiers allemaal gratis zijn.quote:Op zaterdag 17 maart 2018 20:19 schreef DD_Kong het volgende:
[..]
Haha, dit klinkt een beetje als een van mijn meest burgerlijke vrienden.
Die zegt doodleuk opeens in onze app ''Hee jongens, zullen we over zes weken afspreken om een biertje te drinken? ''![]()
Niemand die überhaupt reageert, en terecht ook. Mensen roepen ook wel héél gauw dat ze niet kunnen, maar feitelijk is er sprake van niet willen of gewoon er geen moeite voor willen doen.
De meeste mensen in Nederland hebben écht niet zo'n drukke baan (40 uur per week max). Oke, als je kinderen hebt wordt het al wat anders, maar wat hebben mensen met een relatie zonder kinderen nou helemaal te doen in de avonden / in het weekend?
Geen reet! en dan hoor je al snel gezeik als ''Jaa maar je hebt ook schoonouders waar je soms langs moet, je eigen ouders, opa/oma'' Allemaal bullshit. Je kunt best op zaterdagavond even bij je (schoon)ouders gaan eten van 17:00 - 20:00 en daarna door borrelen met je vrienden.
Ik vind dat ''te druk'' en ''kan niet'' altijd zo doorzichtig. Het is in de meeste gevallen gewoon een kwestie van gemakzucht en desinteresse, gecombineerd met het feit dat de meeste vriendschappen in NL gewoon gelegenheidsvriendschappen zijn in plaats van vriendschappen die zijn gebaseerd op een sterke intrinsieke click / verbondenheid / passie.
Dit hele topic gaat over midlife crisis. Een beter voorbeeld ga je bijna niet vinden. Gelukkig gaat het leven verder na midlife. Zo mooi en al dan niet spannend als je zelf wilt.quote:Op zaterdag 17 maart 2018 20:23 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En diezelfde suffe, lamlendige lui storten op hun 40e in een dikke midlife crisis.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |