abonnement Unibet Coolblue
pi_177594260
Vanwege een aanstaande tuinrenovatie en flexibiliteit in de toekomst wil ik graag een mantelbuis onder de tuin gaan leggen. Op die manier hoop ik het straatwerk in de toekomst niet open te hoeven breken. De mantelbuis moet van de schuur achter in de tuin naar de meterkast aan de voorzijde van de woning, in de tuin in een sleuf onder de grond, onder de woning ondergronds/door kruipruimte. De achtergevel is over de gehele breedte uitgebouwd. De kruipruimte loopt tot de oorspronkelijke diepte van de woning (en dus tevens funderingsrand).

Wat is de meest handige manier om onder de uitbouw door te gaan én om de kruipruimte te bereiken?

Ik dacht zelf aan het volgende: gat graven tegen de achtergevel van de uitbouw en horizontaal /licht diagonaal met een grondboor aan de slag, dus onder de fundering door. Dit vergt een flink gat, zowel de diepte als breedte en lengte (grondboor als minimum lengte- en breedtemaat).

Lastigheid hierbij:
• de diepte te bepalen, zodat ik ook onder de fundering van de oorspronkelijke gevel kom
• het geboorde gat dan "opgraven" in de kruipruimte met een klein tuinschepje (gezien de beperkte hoogte).

Hebben jullie tips/suggesties? Zie ik dingen over het hoofd? Kan het beter?

Gestuurd boren/pneumatische doorpersing is natuurlijk de makkelijkste optie, maar ik vermoed kostbaar.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  zondag 4 maart 2018 @ 09:42:45 #2
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177594400
Ik denk niet dat je dat handmatig gaat redden.

Voor saneringen van water en gasleidingen gebruiken ze een vrij zware compressor om een sonde door de bodem te "schieten".
And so is the past
pi_177594442
quote:
14s.gif Op zondag 4 maart 2018 09:42 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Ik denk niet dat je dat handmatig gaat redden.

Wat precies niet? Het graven? Het boren? Iets anders? En waarom niet? De diepte? De hardheid al dan niet i.v.m. vorst? Iets anders?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_177594766
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 09:45 schreef baskick het volgende:
Wat precies niet? Het graven? Het boren? Iets anders? En waarom niet? De diepte? De hardheid al dan niet i.v.m. vorst? Iets anders?
Moeilijkste punt is natuurlijk de fundering. 1) gemetseld of 2) gestort (beton)? Indien 1) steens dikte? Op staal gefundeerd?

Gewenste diameter van de buis? Wat wil je er door voeren? Water/draden?

[ Bericht 2% gewijzigd door blomke op 04-03-2018 10:05:53 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_177595029
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 09:58 schreef blomke het volgende:

[..]

Moeilijkste punt is natuurlijk de fundering. 1) gemetseld of 2) gestort (beton)? Indien 1) steens dikte? Op staal gefundeerd?

Gewenste diameter van de buis? Wat wil je er door voeren? Water/draden?
Dat weet ik niet. Door vorige bewoners laten zetten. Heb geen tekeningen waarop dat te zien is. Maar even voor de zekerheid, ik wil er onderdoor, niet er doorheen, hè. Maakt dat verschil?

Buitendiameter buis is ongeveer 5 cm.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_177595216
quote:
1s.gif Op zondag 4 maart 2018 10:09 schreef baskick het volgende:
Maar even voor de zekerheid, ik wil er onderdoor, niet er doorheen, hè. Maakt dat verschil?

Buitendiameter buis is ongeveer 5 cm.
Sorry, ik interpreteerde verkeerd dat je erdoor wilde.

Ik heb een aantal malen 2" PE waterleidingen en 230 V kabels onder de fundering door geprikt; als je genoeg ruimte hebt, geen probleem. Grondsoort en -water zijn het grootse probleem
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_177595735
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 10:17 schreef blomke het volgende:

[..]

Sorry, ik interpreteerde verkeerd dat je erdoor wilde.

Ik heb een aantal malen 2" PE waterleidingen en 230 V kabels onder de fundering door geprikt; als je genoeg ruimte hebt, geen probleem. Grondsoort en -water zijn het grootse probleem
Erdoor leek me niet handig, gezien ik niet weet of het gestort is.

2 inch is ongeveer mijn diameter ook. Gat graven en grondboor lijkt dus de juiste werkwijze. Hopelijk is de grond nog iets hard van vorst, zodat gat open blijft. Nu op zoek naar lange grond voor.

Nog tips mbt dieptebepaling en het opgraven aan de andere kant?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_177596263
quote:
1s.gif Op zondag 4 maart 2018 10:41 schreef baskick het volgende:

Nog tips mbt dieptebepaling en het opgraven aan de andere kant?
Prikken met een prikstok: een stuk betonijzer met een geboden handvat eraan.

Overigens kan een gemetselde fundering op staal, ook uit bogen bestaan. Dan is het helemaal makkelijk bovenin een boog.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_177693725
Update: enorm gat gegraven, met verlengde grondboor zo'n 1.40 horizontaal geboord, komende dagen vanuit de kruipruimte het laatste stukje scheppen. Hopelijk kan ik het gat vinden en bereiken.

Viel niet mee door opkomende grondwater, gevallen regenwater, blubber, diepte en houding :N
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  zaterdag 10 maart 2018 @ 09:41:43 #10
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_177718744
was de schutbuis naast de aanbouw leggen totaan waar je kruipruimte hebt niet handiger geweest? of is er geen ruimte naast je huis?

weet niet hoe diep de aanbouw is, maar anders had je misschien nog een gat vanuit de kruipruimte kunnen boren en dan een buis erdoor spoelen met water? zoals ze ook waterbronnen maken?
  Moderator zaterdag 10 maart 2018 @ 17:11:14 #11
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_177726358
quote:
1s.gif Op donderdag 8 maart 2018 21:19 schreef baskick het volgende:
Update: enorm gat gegraven, met verlengde grondboor zo'n 1.40 horizontaal geboord, komende dagen vanuit de kruipruimte het laatste stukje scheppen. Hopelijk kan ik het gat vinden en bereiken.

Viel niet mee door opkomende grondwater, gevallen regenwater, blubber, diepte en houding :N
Uiteindelijk wel gelukt of ? ... :X
pi_177777200
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2018 09:41 schreef gateway het volgende:
was de schutbuis naast de aanbouw leggen totaan waar je kruipruimte hebt niet handiger geweest? of is er geen ruimte naast je huis?

weet niet hoe diep de aanbouw is, maar anders had je misschien nog een gat vanuit de kruipruimte kunnen boren en dan een buis erdoor spoelen met water? zoals ze ook waterbronnen maken?
Helaas, rijwoning. Zoveel vocht in kruipruimte zag ik niet zitten.

quote:
0s.gif Op zaterdag 10 maart 2018 17:11 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Uiteindelijk wel gelukt of ? ... :X
Jazeker. Flink gat, lange grondboor, pvc buisje erdoor, vanuit de kruipruimte opgezocht. Vervolgens 70mm pvc eromheen, in twee delen gezien lengte en grootte gat en daar de flexibele mantel doorheen.

Van de week even een degelijke trekdraad erdoor heen.

Dank voor alle tips en adviezen!
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')