abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_7496552
N.a.v. een vraagstelling in Het grote politieke Ja/Nee topic!...

Is de Nederlandse pers overwegend links? En zo ja, is dat erg?

Ik vind het een fabeltje dat de Nederlandse pers overwegend links is en dat ook duidelijk laat merken in interviews met 'rechtse' partijen. Hooguit zou je kunnen stellen dat men kritischer is tegenover nieuwe partijen die er een zootje van maken, maar het is echt niet zo dat men niet of nooit kritisch is tegenover een centrum-linkse partij als de PvdA. Paul Witteman (vermoedelijk PvdA) is er ook door Melkert van beschuldigd hem overdreven hard aan te pakken in het lijsttrekkersdebat na de gemeenteraadsverkiezingen afgelopen maart. Wouke van Scherrenburg, ook een zogenaamde linkse journalist van het 'verderfelijke' NOVA komt er gewoon voor uit dat ze VVD stemt. Frits Wester heeft een verleden in het CDA.

pi_7496607
Inderdaad een fabeltje imho. Je haalt nu vooral de televisie aan, maar bij kranten en andere bladen is het net zo.
Als we dan toch weer de begrippen links en rechts moeten gebruiken
yankee charlie dinges
pi_7496620
na het hele pim fortuyn debakel heb ik mijn mening over de onpartijdigheid van de pers/media negatief moeten bijsturen; er is wel dergelijk sprake van 'gekleurde' nieuwsverslaggeving in mijn optiek.
pi_7496633
gekleurd tuurlijk, dat is ook onvermijdelijk... maar wat jouw betreft is "gekleurd" hetzelfde als "overwegend links" ?
yankee charlie dinges
pi_7496634
quote:
Op maandag 23 december 2002 12:20 schreef handige_harry het volgende:
na het hele pim fortuyn debakel heb ik mijn mening over de onpartijdigheid van de pers/media negatief moeten bijsturen; er is wel dergelijk sprake van 'gekleurde' nieuwsverslaggeving in mijn optiek.
Voorbeeld?
Radio, zoals radio bedoeld is
  maandag 23 december 2002 @ 12:23:32 #6
4681 kasper
Pecunia non olet
pi_7496658
quote:
Op maandag 23 december 2002 12:21 schreef Peter01 het volgende:

[..]

Voorbeeld?

Job Friezo - partijprogramma CD
Zwarte Piet, wie kent 'm niet?
pi_7496788
quote:
Op maandag 23 december 2002 12:21 schreef Peter01 het volgende:
Voorbeeld?
Maartje van Wegen -> gemeenteraadsverkiezingen. Hoe bedoel je, belediging van de kiezer. Ik heb me die avond meerdere malen aan de presentator lopen irriteren. (En bijna dacht ik: alleen al voor jouw reactie zou ik partij XXX) stemmen.

Ook het nieuws-jagen m.b.t. het niet terugkeren van de CD in de 2e kamer, nu 5 jaar geleden kan ik me nog goed herinneren. Daar werd niet 'normaal' om een reactie gevraagd.

maandag 23 december 2002 @ 12:31:24 #8
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_7496793
Ja. Het is geen fabeltje. In ieder geval de journalistieke pers. Bij 'schaduwverkiezingen' is gebleken dat 70% PvdA, SP of Groen links stemt.

Een tijdje geleden was er een hele aardige discussie op tv over.
Frenk van der Linden, mijn inziens de beste interviewer van Nederland, had het namelijk hier over en dat hij het zorgwekkend vond. Was in de context dat de pers de ontvredenheid bij de bevolking gemist had.
Hij nam het ook zichzelf kwalijk en verweet zichzelf en de collega's dat zij de voeling met 'het volk' kwijt waren geraakt.

wat moet ik hier nu neerzetten?
  maandag 23 december 2002 @ 12:43:49 #9
262 Re
Kiss & Swallow
pi_7496973
en al was het voornamelijk "links" wat de media controleert... blijkbaar doen ze dat dan niet goed want het is "rechts' dat regeert
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  maandag 23 december 2002 @ 12:48:53 #10
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_7497027
quote:
Op maandag 23 december 2002 12:15 schreef Kozzmic het volgende:
N.a.v. een vraagstelling in Het grote politieke Ja/Nee topic!...

Is de Nederlandse pers overwegend links? En zo ja, is dat erg?

Ik vind het een fabeltje dat de Nederlandse pers overwegend links is en dat ook duidelijk laat merken in interviews met 'rechtse' partijen. Hooguit zou je kunnen stellen dat men kritischer is tegenover nieuwe partijen die er een zootje van maken, maar het is echt niet zo dat men niet of nooit kritisch is tegenover een centrum-linkse partij als de PvdA. Paul Witteman (vermoedelijk PvdA) is er ook door Melkert van beschuldigd hem overdreven hard aan te pakken in het lijsttrekkersdebat na de gemeenteraadsverkiezingen afgelopen maart. Wouke van Scherrenburg, ook een zogenaamde linkse journalist van het 'verderfelijke' NOVA komt er gewoon voor uit dat ze VVD stemt. Frits Wester heeft een verleden in het CDA.

Topic: Is de Nederlandse pers overwegend links?

Nee, wel geletterd en ontwikkeld (over het algemeen).

Dit wordt nogal eens afgedaan met zijnde; links.

ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
pi_7497129
Ik ben er van overtuigd dat we nog de naschokken voelen van de (of andere vormen van) verzuiling. Ik denk dat linkse journalisten eerder zullen kiezen voor een baan bij de publieke omroep als bij bijvoorbeeld SBS6.

En als die enquete van die 70% linkse journalisten klopt: heeft 'rechts Nederland' dan misschien niet gewoon te weinig ambitie voor het journalisten-vak?

maandag 23 december 2002 @ 12:59:09 #12
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_7497159
Links is kritischer en progressiever, rechts is meer conservatief. Het is dan toch logisch dat journalisten vooral links georienteerd zijn? Dat is bijna een voorwaarde voor interessante journalistiek.
Het enige nadeel hieraan vind ik dat ze de neiging hebben om de woorden van rechtse politici uit hun verband te trekken of te verdraaien. Journalistiek hoort redelijk objectief te zijn, dus los te staan van de politieke orientatie van de betreffende journalist.
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_7497181
Als je deze vraag nu eens sociologisch benadert. Journalisten zijn vaak alpha-studenten, geinteresseerd in Mens en Maatschappij en van middenklasse achtergrond. De kans dat je dan Centrum of Centrum-Links dan wel -Rechts scoort is redelijk groot...

Is dit erg?

Als Centrum of Centrum-linkse dan wel -Rechtse affiliatie een kwalijk iets is, bijv. door geen rekening te houden met andersdenkenden, wel ja. Op zich is dat niet zo. Centrum of Centrum-Linkse dan wel Rechtse denkbeelden zijn redelijk tolerant.

Maar, omdat niet alleen de vraag hoe men een bepaald onderwerp behandelt belangrijk is in de media, maar ook de vraag welke onderwerpen er überhaupt behandeld worden, zie je overwegend middenklasse problemen aan bod komen... Dit kan er toe leiden dat bepaalde problematiek in de samenleving eventueel onderbelicht raakt en dat bepaalde (extreme) meningen niet in de picture verschijnen, omdat dit in conflict is met de "brave" middenklasse opvattingen van de journalistiek...

Zie daar ook wat het journaille verweten wordt...

I´m back.
  maandag 23 december 2002 @ 13:02:19 #14
1169 BigDick
size DOES matter
pi_7497211
volgens mij klopte dat idd, een linkse voorkeur van de journalisten.

is dat erg?

zolang de telegraaf blijft bestaan is er voldoende tegenwicht lijkt me.

is het vreemd?

neuh, als je je echt ergens in verdiept wordt je vanzelf progessief...

de cursus "omgaan met teleurstellingen" is tot onze spijt afgelast
  maandag 23 december 2002 @ 15:36:42 #15
1571 marky
Heerlijk.... sleur
pi_7499837
Zoals iemand hier eerder al pende is het wel zo dat er overwegend links wordt gestemd door de verschillenden jounalistieke media.

De telegraaf geeft nog wat tegenwicht bij de schrijvende pers maar bij de TV en radio is dat er niet. Dat is niet goed. Ik vind Wouke van Scherrenburg te weinig tegenwicht tov de rest. Er zullen er vast meer zijn die VVD stemmen maar in journalistiek nederland lijkt het haast not done om VVD te stemmen.

maandag 23 december 2002 @ 16:02:02 #16
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_7500316
Uit onderzoek van de Nieuwe Revu bleek dat 90% op een linkse (GL,SP,D66,PvdA,NCPN) stemde.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
  maandag 23 december 2002 @ 16:12:02 #17
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_7500531
quote:
Op maandag 23 december 2002 16:02 schreef Kaalhei het volgende:
Uit onderzoek van de Nieuwe Revu bleek dat 90% op een linkse (GL,SP,D66,PvdA,NCPN) stemde.
Dat is wat overdreven, maar zoals ik al eens in eerdere discussies over dit onderwerp heb aangegeven, is er een objectief onderzoek geweest door Mark Deuze, waaruit wel naar voren kwam dat de meeste journalisten zichzelf progressief of links vinden.

Het volledige onderzoek kan je
hier vinden

There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_7500790
quote:
Op maandag 23 december 2002 16:12 schreef golfer het volgende:

[..]

Dat is wat overdreven, maar zoals ik al eens in eerdere discussies over dit onderwerp heb aangegeven, is er een objectief onderzoek geweest door Mark Deuze, waaruit wel naar voren kwam dat de meeste journalisten zichzelf progressief of links vinden.

Het volledige onderzoek kan je
hier vinden

En een quote uit het artikel:
quote:
Politiek
Politiek gezien beschouwen de journalisten zich bijna zonder uitzondering als links (32 procent) dan wel links van het midden (47 procent), hoewel vele journalisten opmerkten dat dergelijke classificaties toch 'niet meer van deze tijd' zijn. Slechts 20 procent situeert zichzelf in het politieke midden en maar 1 procent noemt zichzelf 'rechts'.
Elsevier had dit ook een keer onderzocht (of het was dit artikel) en concludeerde ook dat links de overhand had in de media. Vooral (eind)redacteuren van het NOS (radio)journaal zijn bekende linksdenkenden. In het programma "de leugen regeert" werd -hoe heet hij ook alweer- de eindredacteur van het NOS-journaal aan de tand gevoeld vanwege de uitlating van Fillip Freriks: "zonder de aanslagen van 11 september geen Pim Fortuyn." Critici vonden dit een te duidelijke mening van de hoofdredacteur. Hijzelf vond van niet.

Vooral vanwege die zogenoemde linkse partijdigheid zijn de Nova-presentatoren destijds allemaal vervangen door nieuw bloed.

"I reject your reality and substitute my own"- Adam Savage
pi_7501249
Journalisten kunnen best links stemmen, dat wil nog niet zeggen dat zij hun denkbeelden via de media willen verspreiden. De eeuwige beschuldiging aan de media dat ze linkse propaganda verspreiden komt voort uit een soort gefrustreerd underdogcomplex: 'wij mogen nooit zeggen wat we denken', 'de media is links', 'de PvdA beheerst de NOS' etc. Alles wat niet in het straatje past heet dan links. Wanneer er toevallig linkse politici zijn bij Kopspijkers is dat linkse propaganda. Als er kritiek is op de LPF is dat linkse propaganda. En passant wordt er een linkse elite bedacht die alles beheerst, en de waarheid moedwillig onderdrukt. O o wat zijn we zielig. Alle kritiek is overigens snel verdwenen wanneer Netwerk een uitzending heeft over moslimfundamentalisten o.i.d.

Een kleine kanttekening wel, er zijn bepaalde journalisten (m.n. Job Frieszo) die wel erg hun (idd linksgezinde) mening laten doorschemeren. De Volkskrant heeft ook redacteuren die weinig objectieve artikelen schrijven. Daar staan dan weer mensen als Jeroen Pauw of Frits Wester tegenover. Over het algemeen valt het reuze mee, en wordt het schromelijk overdreven door mensen die niet inzien dat andere denkbeelden dan de hunne niet per se 'linkse propaganda' is.

It is much easier to be critical than to be correct.
pi_7512807
De meeste journalisten zullen best links zijn, de invloedrijkste media weer niet.
De grootste krant (Telegraaf) is rechts.
Het grootste opinieweekblad (Elsevier) is rechts.
En op TV zijn er inderdaad ook wat invloedrijke gezichten die CDA (Wester) of VVD (Van Scherrenburg) schijnen te stemmen.

Overigens is het ook een keer onderzocht onder ambtenaren, en daar kwam een lichte voorkeur voor links uit behalve op de departementen Landbouw, Defensie en ik geloof BuZa.

Als mensen goed hun werk doen, prima! Het zal wel met de aard van het werk en met de bijhorende vergoeding te maken hebben dat bepaalde typen mensen voor een vak kiezen.

pi_7512819
ja is overwegend links, meen daar ook ooit iets van gehoord te hebben in B&W of op nova.
Het leven is wat je gebeurt terwijl je andere plannen maakt - Jonh Lennon
pi_7513738
quote:
Op maandag 23 december 2002 12:23 schreef kasper het volgende:

[..]

Job Friezo - partijprogramma CD

Ik heb nooit begrepen dat daar zoveel ophef over was. Frieszo reageerde op de suggestie om te rommelen met artikel 1 - het enige andere partijprogramma waar dat ook in stond was dat van de CD. Dat heeft dus niets met links en rechts te maken, het was gewoon een journalistieke afweging. Je kan je afvragen of het had gemoeten maar als Marijnissen iets raars roept over het communisme, of laatst met dat boek met GlastravLoon, dan gebeurt hetzelfde.

Ik ben al een jaar of tien werkzaam als journalist bij diverse media. Toevallig in mei nog een schaduwverkiezing gehouden op een redactie: en uiteraard stemt de meerderheid links, dat is geen verrassing. Maar ik zie in de praktijk ook wat voor invloed dat heeft op hun werk. Linkse journalisten brengen toch geen links nieuws? De neiging is juist kritischer te zijn naar datgene waar ze affiniteit mee hebben. De Volkskrant is bij uitstek een krant die enorm kritisch op de PvdA is geweest. De Telegraaf moest in het begin helemaal niets hebben van Fortuyn. Bovendien zijn journalisten vrijwel nooit lid van een partij. Ik vind het getuigen van weinig kennis van zaken als er zo over de media geoordeeld wordt. Het zijn juist die 'linkse' media die Fortuyn op een troon zetten en meewerkten aan zijn succes.

Ik ken het onderzoek van Deuze, denk zelf dat het wat overtrokken is - en het hangt er vanaf wat je links of rechts vindt. Persoonlijk vind ik mensen die nu op de PvdA stemmen niet links. Maar nogmaals, wat een journalist stemt, is niet belangrijk voor zijn werk. Ik hoor graag betere voorbeelden die het tegendeel bewijzen.

pi_7513754
De pers is overwegend bang behalve Jeroentjuh.
  dinsdag 24 december 2002 @ 02:16:11 #24
9977 Vibromass
A Fistful of Boomstick
pi_7514111
Ik denk eigenlijk dat links toch wel wat sterker vertegenwoordigd is, hoewel de verhouding vaak schromelijk overdreven wordt. Zoals Ryan al zei heeft het waarschijnlijk te maken met de achtergrond van het soort persoon wat de journalistiek in gaat.

Het lijken mij over het algemeen geletterde, betrokken mensen uit het middenklasse milieu. Personen die voor het grote geld gaan of minder interesse hebben in maatschappelijke vraagstukken zullen toch minder gauw in een journalistieke functie terecht komen.

Klagen over de status quo is echter wel makkelijk. Mensen die zich er aan storen moeten anders misschien zelf maar proberen de journalistiek in te gaan en de balans zo om te kiepen.

Zo kunt u gemasseerd worden terwijl u lekker TV kijkt.
pi_7514161
quote:
Op dinsdag 24 december 2002 01:51 schreef fatima het volgende:
De pers is overwegend bang behalve Jeroentjuh.
Jeroen Pauw? Dat vind ik nou niet echt een voorbeeld van een onafhankelijk denkende kritische geest, hij vraagt niet door op de goede momenten. De betere journalisten zitten niet bij de tv maar bij de radio imo. En bij tijdschriften en kranten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')