Mooie tip! Eerst even uitdraaien voor je gaat wijzigen iddquote:Op donderdag 1 maart 2018 19:39 schreef geevee het volgende:
Een tip van mij,ik maak altijd voor ik iets aan ga passen in de aangifte een print van de gegevens zoals die zijn ingevuld door de belastingdienst dan kan je altijd dingen weer terug draaien als je een fout maakt,en aan het einde als je alles hebt ingevuld en doe dat in een mapje wat je bewaard voor als er vragen over komen,stop eventuele correspondentie en gekregen rekening in een A4 ordner en hou de bonnetjes en correspondentie minimaal 7 jaar beschikbaar voor de belastingen,doe dit in b.v. een verhuisdoos bij elkaar en zet die op de zolder of in de kelder of op een andere plaats om te bewaren voor als er nog vragen zijn.Je kunt ook dingen inscannen en die offline bewaren b.v. op een u.s.b. stick die zijn niet zo duur en nemen weinig plaats in en kan je eventueel in een safe of brandkast stoppen als de orginelen verloren zijn gegaan je kunt ze dan eventueel nog reproduceren sla dus op in p.d.f. formaat.
Ik vul daar altijd de datum van de koop in (overdracht bij notaris dus), geen flauw idee wanneer ik de offerte heb opgevraagd, of wanneer deze is goedgekeurd, was iig maanden eerder.quote:Op donderdag 1 maart 2018 19:48 schreef babipangang het volgende:
Wie kan me helpen, Hebt u deze lening afgesloten na 28 oktober 2012?
Datum afsluiten lening? Is dit de dag dat ik bij de notaris was voor de overdracht? Of de dag dat ik de offerte heb opgevraagd?
Was ook mijn idee om de overdrachtsdatum in te vullen, iemand die dit met zekerheid kan bevestigen? Of kan vertellen wat het anders moet zijn?:quote:Op donderdag 1 maart 2018 19:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik vul daar altijd de datum van de koop in (overdracht bij notaris dus), geen flauw idee wanneer ik de offerte heb opgevraagd, of wanneer deze is goedgekeurd, was iig maanden eerder.
Ja, je totale vermogen wordt verminderd met het bedrag dat je nog open hebt staan. Dit bedrag kan je via mijn DUO inzien.quote:Op donderdag 1 maart 2018 19:24 schreef multifase het volgende:
Box 3, vermogen (sowieso boven het drempelbedrag)
[..]
Inderdaad de datum van de notaris, dan gaat je lening pas lopen en ga je rente betalen en evt aflossen. Ik heb een paar terug een nieuwbouwwoning gekocht en dan is het heel duidelijk. Dan krijg je na het bezoek van de notaris een deel van het geleende bedrag op je bouwdepot gestort.quote:Op donderdag 1 maart 2018 19:54 schreef babipangang het volgende:
[..]
Was ook mijn idee om de overdrachtsdatum in te vullen, iemand die dit met zekerheid kan bevestigen? Of kan vertellen wat het anders moet zijn?:
Alleen de zaken die te maken hebben met de financiering, dus:quote:
Die laatste is de BTW over akte van levering en hypotheek en de inzage daarvan. Dus de helft wel en de andere helft niet.quote:Notariële kosten
#Tarief akte van levering ¤ 200,00 NIET
#Tarief akte van hypotheek ¤ 200,00 WEL
Kadaster kosten
Inschrijving kadaster geheel perceel KIK ¤ 77,00 NIET
#Kadastrale inzage levering ¤ 25,00 NIET
Inschrijving kadaster hypotheekakte KIK ¤ 77,00 WEL
#Kadastrale inzage hypotheek ¤ 25,00 WEL
Omzetbelasting
21% omzetbelasting over ¤ 450,00 ¤ 94,50 HELFT
Ik heb eigenlijk iets vergelijkbaars waarover ik twijfelquote:Op donderdag 1 maart 2018 21:27 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Alleen de zaken die te maken hebben met de financiering, dus:
[..]
Die laatste is de BTW over akte van levering en hypotheek en de inzage daarvan. Dus de helft wel en de andere helft niet.
Bron: https://www.consumentenbo(...)trekbare-kosten-huis
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hoe zit het met die laatste 3 kosten onder het kopje notariële kosten en dat met name die vertalersbegeleiding? Die zaken zijn namelijk ook meegenomen bij de btw, dus als die niet aftrekbaar zijn dan gaat de vlieger van 50/50 niet op lijkt me.Irene is bae <3
#Tarief akte van hypotheek ¤ 200,00quote:
officieel gaat de lening pas in op het moment van passeren bij de notaris, dus derhalve die datum aanhouden.quote:Op donderdag 1 maart 2018 19:48 schreef babipangang het volgende:
Wie kan me helpen, Hebt u deze lening afgesloten na 28 oktober 2012?
Datum afsluiten lening? Is dit de dag dat ik bij de notaris was voor de overdracht? Of de dag dat ik de offerte heb opgevraagd?
tarief uitstellen passeerdatum niet, dat ziet meer op de levering van de woning (en alleen kosten voor de hypotheek zijn aftrekbaar.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 02:49 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
Ik heb eigenlijk iets vergelijkbaars waarover ik twijfel
Notariële kosten
- Tarief akte van levering 227
- Tarief akte van hypotheek 337
- Kosten vertalersbegeleiding 75
- Tarief uitstellen passeerdatum 65
- Tarief GBA 65
Kadaster kosten
- Inschrijving geheel perceel KIK 77
- Kadastrale inzagen 30
- Inschrijving hypotheekakte 126
- Kadastrale inzagen 30
Diversen
- Taxatie 300
- Factuur tolk 338,80
Omzetbelasting
- 21% OB over 829 = 174,09
Hoe zit het met die laatste 3 kosten onder het kopje notariële kosten en dat met name die vertalersbegeleiding? Die zaken zijn namelijk ook meegenomen bij de btw, dus als die niet aftrekbaar zijn dan gaat de vlieger van 50/50 niet op lijkt me.
Dus je had 2 ton cash rondslingeren waar je anders belasting over moest betalen en nu moet je over de woning betalen... broekzak vestzak?quote:Op donderdag 1 maart 2018 14:55 schreef BrrrKoud het volgende:
Ik heb op 30 december 2016 een huis gekocht, zonder hypotheek.
Maar hey, nu moet ik volgens de belastingdienst vermogensbelasting aftikken over de woning omdat ik er per 1/1/2017 niet in woonde?
een woning die je aan het verbouwen bent (nieuwe keuken, nieuwe vloer etc.) valt niet onder de categorie "in aanbouw". dat ziet op nieuwbouwwoningen, woningen die nog niet zijn voltooid en dus (nog) niet als eigen woning kunnen dienen.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 08:58 schreef namliam het volgende:
[..]
Dus je had 2 ton cash rondslingeren waar je anders belasting over moest betalen en nu moet je over de woning betalen... broekzak vestzak?
Een eigen woning "in aanbouw" geld ook niet niet als vermogen maar als Eigen woning, misschien dat je het over die boeg moet zoeken? Het is immers relatief normaal dat je de woning eerst verbouwd voordat je er gaat wonen
Snap ik natuurlijk, daarom ook in die hoek... Ik vind het i.i.g. heel normaal dat je met de overdracht op 15 December (of iets dergelijks) niet direct op 16 December er woont.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 09:10 schreef ReMcOrE het volgende:
[..]
een woning die je aan het verbouwen bent (nieuwe keuken, nieuwe vloer etc.) valt niet onder de categorie "in aanbouw". dat ziet op nieuwbouwwoningen, woningen die nog niet zijn voltooid en dus (nog) niet als eigen woning kunnen dienen.
wellicht wel, maar als de Belastingdienst het niet als eigen woning ziet (omdat je er nog niet ingeschreven staat en het nog niet je 'hoofdverblijf' is) dan is het gewoon een bezitting in box 3 en mag je betalen over de WOZ-waarde.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 10:53 schreef namliam het volgende:
[..]
Snap ik natuurlijk, daarom ook in die hoek... Ik vind het i.i.g. heel normaal dat je met de overdracht op 15 December (of iets dergelijks) niet direct op 16 December er woont.
Een periode van weken dan wel maanden klussen af hankelijk van de staat van de woning, je Eigen wensen en hoeveel je uit besteed is helemaal niet gek... en ik denk dat de belasting dienst deze mening ook wel zal delen...
Mijn woning overdracht heb ik bewust om dit soort gelazer te voorkomen over 1 januari heen getilt...
je kunt de belasting van box 1 even schijf voor schijf met elkaar vergelijken, wellicht dat je door de loonsverhoging met een deel van je salaris net in de 52%-schijf terecht bent gekomen in 2017?quote:Op vrijdag 2 maart 2018 10:53 schreef Silenus het volgende:
Ik heb iets vreemds. Heb twee banen, waarover ik bij de één loonheffingskorting krijg en bij de ander niet. Daardoor krijg ik altijd een bepaald bedrag terug van de belastingdienst. Afgelopen jaar is er niets veranderd, behalve dat ik loonsverhoging heb gekregen. Nu moet ik ineens bijbetalen..Van 370 euro terug naar 150 euro betalen, dat is best een groot verschil.
Iemand een idee hoe dat kan?
Bij die tolk staat op de factuur dat het voor het passeren van de levering en hypotheek is dus 50/50 dan?quote:Op vrijdag 2 maart 2018 08:54 schreef ReMcOrE het volgende:
[..]
tarief uitstellen passeerdatum niet, dat ziet meer op de levering van de woning (en alleen kosten voor de hypotheek zijn aftrekbaar.
kosten vertalersbegeleiding denk ik 50 / 50, omdat dat zowel op de levering als de hypotheek ziet.
tarief GBA is aftrekbaar mits het gerelateerd is aan (of noodzakelijk was voor) de hypotheek, indien voor de levering dan niet aftrekbaar.
en de "vlieger dan 50/50" kwam toevallig zo uit in de situatie van Van_Poppel. in jouw geval kan de verhouding anders zijn, want niet elke genoemde post is belast met BTW.
de vraag is trouwens ook waar de factuur van de tolk precies opzit, daarvoor geldt hetzelfde als voor de kosten vertalersbegeleiding.
als het er beide opstaat dan inderdaad 50/50, dus is de helft aftrekbaar.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 15:26 schreef Jiang153 het volgende:
[..]
Bij die tolk staat op de factuur dat het voor het passeren van de levering en hypotheek is dus 50/50 dan?
Daarnaast is vertalingsbegeleiding eigenlijk niet hetzelfde als tolkwerkzaamheden?
Inderdaad, had wat cash over en daar dacht ik nu geen vermogensbelasting over te hoeven betalen.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 08:58 schreef namliam het volgende:
[..]
Dus je had 2 ton cash rondslingeren waar je anders belasting over moest betalen en nu moet je over de woning betalen... broekzak vestzak?
Een eigen woning "in aanbouw" geld ook niet niet als vermogen maar als Eigen woning, misschien dat je het over die boeg moet zoeken? Het is immers relatief normaal dat je de woning eerst verbouwd voordat je er gaat wonen
Volgens mij hebben wij dat de afgelopen 3 jaar al per leningdeel apart moeten doen?quote:Op vrijdag 2 maart 2018 22:37 schreef Bugno het volgende:
Wat een gekloot dat je nu voor elk leningdeel (heb er 4) apart de startdatum en hoofdsom moet invullenZe weten alles, behalve dit. Laat ze gewoon een veldje toevoegen met "Geldt deze startdatum voor alle leningdelen?"
Wel blij met de eindscore. Door handig schuiven tussen mij en mijn partner ook mooi een afrondingseuro meegepakt
Oh, dat kan. Heb in 2017 een woning gekocht, vandaar.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 22:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Volgens mij hebben wij dat de afgelopen 3 jaar al per leningdeel apart moeten doen?
Wij in 2013, ik deed daarvoor de aangifte van mijn man ook wel (die had ook een koopwoning), maar geen flauw idee hoe dat toen ging bij de aangifte, daar deed ik gewoon de gegevens er in gooien zonder er zelf belang bij te hebben zeg maarquote:Op vrijdag 2 maart 2018 23:00 schreef Bugno het volgende:
[..]
Oh, dat kan. Heb in 2017 een woning gekocht, vandaar.
Loop ook wel te klagen, maar eigenlijk denk ik dat we het hier uitermate top hebben geregeld. Nu in 10 minuten m'n aangifte gedaan.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 23:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wij in 2013, ik deed daarvoor de aangifte van mijn man ook wel (die had ook een koopwoning), maar geen flauw idee hoe dat toen ging bij de aangifte, daar deed ik gewoon de gegevens er in gooien zonder er zelf belang bij te hebben zeg maar
Nu we samen een huis hebben is dat wat anders
wat is allemaal aftrekbaar? ik neem aan de advies en afsluitkosten en de onderhoudskosten niet...quote:Advieskosten
U ontvangt van ons een advies voor de lening van uw woning. Zoals met u afgesproken,
betaalt u hiervoor advieskosten. In de brochure 'Uw hypotheekadvies bij de bank'
kunt u lezen wat u daarvoor kunt verwachten. U heeft deze brochure van ons ontvangen.
Kosten Hypotheekadvies: ¤ 1.000,00.
Afsluitkosten
Accepteert u onze offerte en/of aanvraagformulier(en) en ondertekent u deze? Dan
betaalt u voor de producten die u afsluit ook afsluitkosten.
Afsluitkosten totaal aan leningen voor uw woning: ¤ 350,00.
Afsluitkosten Overlijdensrisicoverzekering: ¤ 75,00.
Afsluitkosten Hypotheekbescherming: ¤ 65,00
De genoemde kosten gelden tot en met 30 juni. Sluit u het product af na deze datum?
Dan kunnen andere tarieven gelden.
Onderhoudskosten
Sluit u bij ons (één van) onderstaande producten af? Dan bieden wij u hiervoor service
en onderhoud. U betaalt ons hiervoor onderhoudskosten.
Onderhoudskosten Overlijdensrisicoverzekering: ¤ 25,00 per jaar.
Onderhoudskosten Hypotheekbescherming: ¤ 25,00 per jaar.
je mag alles verdelen hoe je het wil behalve; https://www.belastingdien(...)posten_niet_verdelenquote:Op zondag 4 maart 2018 11:27 schreef RamboDirk het volgende:
bij dat verdelen hoef je niet perse 50/50 te doen toch? Ik zit nu op een 20/80 verdeling wat het meest gunstig is.
Hoe kun je dat een beetje goed berekenen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |