abonnement Unibet Coolblue
pi_177241407
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 21:39 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Dat anderen het doen betekent niet dat wij het ook maar moeten doen natuurlijk. Als je hiermee infecties kan voorkomen, waarom niet? In ieder geval tot er bijvoorbeeld een test op de markt komt die de infectie veel eerder weet op te sporen.

Ze zijn kortgezegd een risicogroep, de noodzaak is er nauwelijks gezien de lage aantallen en geschiktheid factoren. Waarom dat risico lopen? Je speelt met andermans gezondheid. Hoe nobel en altruistisch ik het vind dat men donor of bloeddonor wil worden. Er is geen man overboord als het niet kan.

Betekent wel dat DE afweging van Sanquin niet de enige en rechtvaardigste manier hoeft te zijn.
dag
  Forum Admin vrijdag 16 februari 2018 @ 21:46:42 #77
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_177241521
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 21:42 schreef Peter het volgende:

[..]

Betekent wel dat DE afweging van Sanquin niet de enige en rechtvaardigste manier hoeft te zijn.
Dat ben ik met je eens.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_177241563
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 21:46 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens.
Ik snap de uitleg best, maar ik hoef het er niet mee eens te zijn. Laten we het daar op houden. En met mij nog meerdere mensen dus.
dag
  Forum Admin vrijdag 16 februari 2018 @ 21:49:25 #79
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_177241622
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 21:47 schreef Peter het volgende:

[..]

Ik snap de uitleg best, maar ik hoef het er niet mee eens te zijn. Laten we het daar op houden. En met mij nog meerdere mensen dus.
Natuurlijk. Daar is het een discussieplatform voor. Ik zet veiligheid in deze boven de wensen van in dit geval homoseksuelen. Al begrijp ik goed hoe dat over kan komen.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_177242106
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 20:19 schreef Physsic het volgende:

[..]

Ik dacht ook dat ze dat niet deden, maar ik las zojuist dat dat wel het geval is.
Waarschijnlijk heeft het te maken met dat het na de besmetting maanden kan duren voordat HIV aan te tonen is in het bloed. Vandaar ook het uitgangspunt dat als je het afgelopen nog homoseksueelcontact hebt gehad, dat je dan geen bloed kan doneren.
dat klopt, ze testen bij elke donatie op

hiv
hepatitis B
hepatitis C
hepatitis E
syfilis

Dus ik vind t vrij vreemd dat homo’s niet mogen doneren.
Ik snap inderdaad incubatietijd enzo, maar dat maakt dat het lijkt of ze bij homo’s gewoon niet (willen) geloven dat die eerlijk zijn met het invullen van die lijst en bij hetero’s wel. Dat slaat natuurlijk nergens op.
compact en kleverig.
pi_177242234
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 21:49 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Natuurlijk. Daar is het een discussieplatform voor. Ik zet veiligheid in deze boven de wensen van in dit geval homoseksuelen. Al begrijp ik goed hoe dat over kan komen.
Ik ben en blijf aan de ene kant van mening dat veiligheid vanzelfsprekend voorop hoort te staan hierbij en dat de medische wetenschap hierover moeten oordelen. Aan de andere kant vraag mij af of de inzichten hierover wel juist zijn. Dit omdat in andere landen homo's blijkbaar wel bloed mogen doneren. Verschilt de medische wetenschap in Nederland en de medische wetenschap daar dan van inzicht hierover en waarom? Of is er sprake dat men in deze landen niet de veiligheid voorop heeft staan, maar homoseksuelen laten doneren om hen niet te kwetsen?

In die landen is natuurlijk ook ervaring opgedaan met het doneren van bloed door homoseksuelen en wellicht ook wel specifiek onderzoek gedaan. Wat kan Nederland daar van leren?

Het is natuurlijk altijd mooi dat er mensen zijn die hun bloed willen doneren. Daarom zou het erg jammer zijn als mensen onterecht hiervan buitengesloten worden en daarnaast ook nog onnodig worden gekwetst.
  vrijdag 16 februari 2018 @ 22:32:28 #82
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_177242851
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 17:41 schreef Geerd het volgende:
Waarom hebben homos eigenlijk meer aids dan heteros?
Nemen die het niet zo nou?
Anale seks gaat (veel) vaker gepaard met wondjes bij gever en nemer. Combineer dat met het feit dat homo's vaak een gevarieerder seksleven hebben dan hetero's dan krijg je dus nogal wat uitwisseling van bloed tussen veel verschillende mensen. Zo'n virus reist dan ver en snel.

Anale seks staat garant voor overdracht bij 1 per 71 exposures. Vaginale seks is goed voor 1 per 1200 exposures.

Dat is nogal een verschil.

[ Bericht 7% gewijzigd door SpecialK op 16-02-2018 22:44:54 ]
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  vrijdag 16 februari 2018 @ 22:33:45 #83
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_177242871
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 22:03 schreef JaniesBrownie het volgende:

[..]

dat klopt, ze testen bij elke donatie op

hiv
hepatitis B
hepatitis C
hepatitis E
syfilis

Dus ik vind t vrij vreemd dat homo’s niet mogen doneren.
Ik snap inderdaad incubatietijd enzo, maar dat maakt dat het lijkt of ze bij homo’s gewoon niet (willen) geloven dat die eerlijk zijn met het invullen van die lijst en bij hetero’s wel. Dat slaat natuurlijk nergens op.
Dat testen ze volgens mij niet per individu maar per batch, wat weer scheelt
pi_177243087
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 22:03 schreef JaniesBrownie het volgende:

[..]

dat klopt, ze testen bij elke donatie op

hiv
hepatitis B
hepatitis C
hepatitis E
syfilis

Dus ik vind t vrij vreemd dat homo’s niet mogen doneren.
Ik snap inderdaad incubatietijd enzo, maar dat maakt dat het lijkt of ze bij homo’s gewoon niet (willen) geloven dat die eerlijk zijn met het invullen van die lijst en bij hetero’s wel. Dat slaat natuurlijk nergens op.
Hoezo? Als ze zouden denken dat homo's liegen dan zouden ze hetero's niet op hun woord kunnen geloven, want wie zegt dat het werkelijk hetero's zijn? En homo's kunnen wel bloed geven als ze een jaar geen sex hebben gehad.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  vrijdag 16 februari 2018 @ 22:46:56 #85
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_177243134
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 22:43 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Hoezo? Als ze zouden denken dat homo's liegen dan zouden ze hetero's niet op hun woord kunnen geloven, want wie zegt dat het werkelijk hetero's zijn? En homo's kunnen wel bloed geven als ze een jaar geen sex hebben gehad.
Ik mag als hetero niet eens bloed doneren.

En dat is prima. Bij mij is het wellicht irrelevant maar er zijn 10 mensen die op hetzelfde criterium worden afgewezen die wel bepaald risicogedrag vertonen. Het gaat om het indammen van risico, niet over het uitbannen of het haarscherp targeten van risico per individu. Het is een spelletje van getallen.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_177244996
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 22:03 schreef JaniesBrownie het volgende:

[..]

dat klopt, ze testen bij elke donatie op

hiv
hepatitis B
hepatitis C
hepatitis E
syfilis

Dus ik vind t vrij vreemd dat homo’s niet mogen doneren.
Ik snap inderdaad incubatietijd enzo, maar dat maakt dat het lijkt of ze bij homo’s gewoon niet (willen) geloven dat die eerlijk zijn met het invullen van die lijst en bij hetero’s wel. Dat slaat natuurlijk nergens op.
Incubatietijd misschien?
pi_177247436
En als een hetero hiv heeft en liegt ?

Waarom worden homo's nog steeds niet geaccepteerd, heb je enig idee hoe snel een lesbine relatie stuk gaat, denk dat daar meer kans is op hiv. Tis volgens mij ook een fabel dat een homo vol in het rond ketst en zuigt.
Interessant he ?
  zaterdag 17 februari 2018 @ 06:46:58 #88
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_177247857
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 03:24 schreef Zwolsboy het volgende:
En als een hetero hiv heeft en liegt ?

Waarom worden homo's nog steeds niet geaccepteerd, heb je enig idee hoe snel een lesbine relatie stuk gaat, denk dat daar meer kans is op hiv. Tis volgens mij ook een fabel dat een homo vol in het rond ketst en zuigt.
Het is al eerder uitgelegd. Kontseks heeft een grotere kans op overdracht van HIV dan vaginale seks. Hetero's en potten hebben vaker vaginale dan anale sekse. Homo's zijn dus de grotere risicogroep.

Ik snap niet dat hier zo moeilijk over gedaan wordt. De gezondheid van patienten lijkt mij veel belangrijker dan de gekwetste gevoelens van homo's.
pi_177248297
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 06:46 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Het is al eerder uitgelegd. Kontseks heeft een grotere kans op overdracht van HIV dan vaginale seks. Hetero's en potten hebben vaker vaginale dan anale sekse. Homo's zijn dus de grotere risicogroep.

Ik snap niet dat hier zo moeilijk over gedaan wordt. De gezondheid van patienten lijkt mij veel belangrijker dan de gekwetste gevoelens van homo's.
het gaat mij niet om gekwetste gevoelens hoor.

Er worden in de vragenlijst al vragen gesteld die je uitsluiten voor donatie als je de laatste twaalf maanden seks hebt gehad met n man die seks heeft gehad met een man, waarom niet gewoon mannen die homo zijn en n vaste relatie hebben toelaten? Als die hiv vrij zijn, is de kans net zo groot dat ze het krijgen in de periode van 12 maanden als n hetero.
Dan lijkt het dus aan te komen op: geloven we dat die man en zijn partner monogaam zijn?

Mannen met wisselende contacten weigeren, prima, maar zoals het nu geregeld is, slaat het de plank mis.

Overigens testen ze wel ál het gedoneerde bloed. Niet per batch.
compact en kleverig.
pi_177248317
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 22:43 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Hoezo? Als ze zouden denken dat homo's liegen dan zouden ze hetero's niet op hun woord kunnen geloven, want wie zegt dat het werkelijk hetero's zijn? En homo's kunnen wel bloed geven als ze een jaar geen sex hebben gehad.
dit is pas sinds kort he. En is n verbetering, maar nog steeds niet logisch.
compact en kleverig.
  zaterdag 17 februari 2018 @ 09:33:04 #91
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_177248511
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 09:11 schreef JaniesBrownie het volgende:
Overigens testen ze wel ál het gedoneerde bloed. Niet per batch.
ja ze testen het allemaal ...

... In batches

Stuk goedkoper dan alles individueel testen hè
pi_177248887
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 09:33 schreef hugecooll het volgende:

[..]

ja ze testen het allemaal ...

... In batches

Stuk goedkoper dan alles individueel testen hè
ik snap niet wat je bedoelt?
Je bedoelt dat er veel tegelijk getest wordt en dat het daardoor goedkoper is?
Want dan snap ik niet zo goed wat je ermee wilde zeggen?
compact en kleverig.
  zaterdag 17 februari 2018 @ 09:55:18 #93
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_177248969
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 09:51 schreef JaniesBrownie het volgende:

[..]

ik snap niet wat je bedoelt?
Je bedoelt dat er veel tegelijk getest wordt en dat het daardoor goedkoper is?
Want dan snap ik niet zo goed wat je ermee wilde zeggen?
door het verhoogde risico zul je dan dus meer batches ook individueel moeten testen, wat dus duurder is
pi_177248976
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 03:24 schreef Zwolsboy het volgende:
En als een hetero hiv heeft en liegt ?

Waarom worden homo's nog steeds niet geaccepteerd, heb je enig idee hoe snel een lesbine relatie stuk gaat, denk dat daar meer kans is op hiv. Tis volgens mij ook een fabel dat een homo vol in het rond ketst en zuigt.
Dat is wel beeld dat door de media opgeroepen wordt bij jongeren dat homo's vol in het rond ketsen en zuigen. Zou dus gemakkelijk voor de homo's moeten zijn om dat fabeltje de wereld uit te helpen?
pi_177249031
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 09:55 schreef torentje het volgende:

[..]

Dat is wel beeld dat door de media opgeroepen wordt bij jongeren dat homo's vol in het rond ketsen en zuigen. Zou dus gemakkelijk voor de homo's moeten zijn om dat fabeltje de wereld uit te helpen?
De statistieken wijzen uit dat er meer hiv en hepatitis besmette homo's zijn dan hetero's. Dat is geen fabeltje
pi_177249097
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 februari 2018 18:42 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Geloof jij ook al het fabeltje dat alle homo's aan kontseks doen?
Penetratie is geen verplichting in een relatie, kijk o.a. naar lesbiennes.
Die fisten elkaar toch?
  zaterdag 17 februari 2018 @ 10:03:51 #97
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_177249139
SEX / Vreemdgegaan, nu een SOA en ik zit er doorheen... mooi voorbeeld ook van waarom de 60-jarige vriend van TS geen bloed mag duiven
pi_177249172
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 09:55 schreef hugecooll het volgende:

[..]

door het verhoogde risico zul je dan dus meer batches ook individueel moeten testen, wat dus duurder is
Over dat verhoogde risico kan gediscussieerd worden. In n monogame relatie die lang genoeg is om de incubatieperiode te overbruggen, is dat er nl niet.

Maar ik begreep altijd dat er wel individueel getest wordt. Er wordt ook op het formulier gevraagd of ze je mogen informeren als er wat gevonden wordt, dat zou toch niet kunnen als er niet individueel getest wordt?
compact en kleverig.
pi_177249197
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 09:58 schreef Hexx. het volgende:

[..]

De statistieken wijzen uit dat er meer hiv en hepatitis besmette homo's zijn dan hetero's. Dat is geen fabeltje
dat klopt.
Maar als je geen hiv hebt en n monogame relatie met iemand die geen hiv heeft, is er geen risico dat je het krijgt.
compact en kleverig.
  zaterdag 17 februari 2018 @ 10:08:37 #100
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_177249236
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 februari 2018 10:05 schreef JaniesBrownie het volgende:

[..]

Over dat verhoogde risico kan gediscussieerd worden. In n monogame relatie die lang genoeg is om de incubatieperiode te overbruggen, is dat er nl niet.

Maar ik begreep altijd dat er wel individueel getest wordt. Er wordt ook op het formulier gevraagd of ze je mogen informeren als er wat gevonden wordt, dat zou toch niet kunnen als er niet individueel getest wordt?
volgens mij doen ze een hele rits tegelijk en checken ze het pas los van elkaar als in die groep wat wordt gevonden, maar ik weet niet meer waar ik dat had gelezen

Staat mss in het vorige topic hierover, ergens in 2015 in LIF (zoeken op sanquin)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')