abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_177558379
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 20:05 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Ik ben nog nooit bij een verkeerslicht van achteren aangereden. Doe ik het toch beter dan een autonome auto.

[..]

Ik wel, ik stond te wachten en na 5 seconden was de achterkant van m'n bestelbus ineens een paar centimeter korter omdat de bestuurder van een Sorbo busje (Ford Transit) afgeleid was en achterop reed. Mijn busje leek nog wel te repareren maar onder de mat bleek helaas toch dat de boel ontzet was. Total lossje....

quote:
De gemiddelde mens is blijkbaar beter in het ontwijken van aanrijdingen dan een autonome auto.

Overigens zijn de 6,5 miljoen kilometers vrijwel allemaal afgelegd in mooi weer.

[..]

Er zitten tot nu toe altijd nog bestuurders in de zelf rijdende auto's die kunnen ingrijpen en dat ook regelmatig doen, al leggen ze gemiddeld wel steeds meer miles af zonder te hoeven ingrijpen.

Het zijn niet voor niets testauto's.

quote:
Nee, hoor. Dat kunnen ze niet. Ze kunnen alleen maar reageren.
En hoe anticipeer jij bijvoorbeeld op dingen die een zelfrijdende auto niet kan?
pi_177558573
Gaat veel veiliger zijn, levens gevaarlijk om mensen dit te laten doen
  vrijdag 2 maart 2018 @ 20:16:41 #113
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177558631
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 20:09 schreef MaGNeT het volgende:

En hoe anticipeer jij bijvoorbeeld op dingen die een zelfrijdende auto niet kan?
Simpel, ik zie dat iemand wil gaan inhalen voordat die persoon het zelf heeft bedacht. Of ik zie de stuiterende bal op de stoep en weet dat er een kindje bij hoort. En dat zijn maar 2 alledaagse voorbeelden.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_177558647
Alle autonome auto's zullen ook in connectie staan met elkaar, dus die maken nooit ongelukken met zichzelf.

Dan heb je overstekend wild, rotsblokken dat soort dingen dat hou je altijd maar nu minder ketting botsingen omdat alle andere auto's het direct weten.

Dan heb je het overige verkeer fietsers, voetgangers die niet goed opletten, dan heb je nu ook.
Die slachtoffers zullen minder zijn omdat een autonome auto sneller zal kunnen anticiperen.
pi_177558959
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 20:07 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Nee, hoor. Ik denk er alleen wat meer over na ipv alleen de mooie brochures te geloven.

We hebben het over autonome voertuigen en jij komt met schaakcomputers....
Dat laatste is zo gek niet als het lijkt hoor. Maar goed. Nadenken is uitstekend natuurlijk en ik ben ook geen fan van marketing-shit. Het is hun werk om de dingen mooier voor te stellen dan ze in werkelijkheid zijn. Maar we gaan het meemaken. Ik ben er van overtuigd dat deze autonome vehikels op zeer superieure wijze aan het verkeer gaan deelnemen.

Het is inderdaad vervelend om links en rechts ingehaald te worden als mens door het elektronische schroot maar wel realiteit. Wij blijken iets minder superieur dan wij dachten. :) :( ;)

Wel zorgwekkend is de ethiek. Zo een ding gaat in een bepaalde situatie toch "kiezen". En dat kan niet helemaal in overeenstemming zijn met de verschillende "belangen" van betrokkenen. Dat zijn de bekende dilemma's van of je die dikke man over de reling zou duwen om een trein te stoppen die dreigt 10 onschuldige mensen te doden en dat soort leuke spelletjes.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_177558971
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 20:16 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Simpel, ik zie dat iemand wil gaan inhalen voordat die persoon het zelf heeft bedacht.
:o

Wist je dat zelfrijdende auto's geen last hebben van zelfoverschatting?

quote:
Of ik zie de stuiterende bal op de stoep en weet dat er een kindje bij hoort. En dat zijn maar 2 alledaagse voorbeelden.
Die stuiterende bal hebben we al behandeld, zo'n zelfrijdende auto scant sowieso constant voor overstekende personen of dieren en zal dus niet verrast zijn. Geen reactietijd, geen schrikreactie.

Misconception 4: Self-driving cars are controlled by classical computer algorithms (if-then rules)

When thinking about self-driving cars, we easily fall into the trap of envisioning them as controlled by huge programs consisting of millions of elaborate rules which specify how the car must act for every possible situation.

But a self-driving car does not have any rule such as:
“IF a ball rolls across the road THEN reduce the speed and watch for children that might come running after the ball.”
Programmers who develop a self-driving car do not work with some exceptionally detailed “theory of driving” which they then translate into computer algorithms.

Such cars heavily rely on machine learning and pattern recognition – approaches from the field of artificial intelligence. A core problem, for example, is interpreting sensor- and image data: What kind of an object is in front of the vehicle? Is it another vehicle, a pedestrian, a bicycle, an animal? Instead of developing many rules for recognizing these objects, a sophisticated learning algorithm is fed with many images containing objects. Each image is annotated with the kind of object that it contains. Now the learning algorithm begins its work. It examines the images and guesses the kind of object in each image. Initially most of its guesses will be wrong. Therefore the algorithm modifies internal parameters or parts of its structure somewhat and tries again. This process continues, discarding changes that reduce the algorithm’s accuracy, keeping changes that increase the accuracy, until it correctly classifies all images. Afterward, when entirely new images are presented to the algorithm it will classify them with high accuracy. The algorithm has learned! Thus a driverless car may not explicitly recognize the ball but rather consider it as an unidentified object which is unexpectedly moving across the road. It does not need to increase its vigilance (which is already at 100%) to search for children which might follow the ball but it will treat this as a disturbance of the road situation by an unidentified moving object which implies an additional risk and therefore – depending on the complexity and clarity of the road situation – reduce its velocity or stop altogether. The precise form of the object is not important – if a lone skateboard were to suddenly slide across the street the car would react in the same manner.


Bron: http://www.driverless-future.com/?page_id=774
pi_177559422
Mensen zijn al zulke luie donders, en dan een zelfbesturende auto nemen, dan hoef je slechts voor de deur maar in te stappen, niet goed voor de mens, die heeft beweging nodig.
Bovendien is het niet uitgesloten dat er geen ongelukken met zelfrijdende auto; s komen, er kunnen storingen of problemen met de chassis of banden ontstaan, want wie gaat als allesautomatisch gaan minimaal een maal per maand naar de bandenspanning kijken en desnoods lucht bij voegen?
En dan ga ja naar een bestemming, en daar staat alles vol geparkeert, hoe en waar zal die auto zich zelf dan gaan parkeren?, of je neemt toevallig een bestemming die niet op de kaart of in het systeem staat ingevoerd. Stel dat je naar Qatrebras wenst te gaan, naar welke Qatrebras zal het vehikel jou brengen in Frankrijk of in Friesland?
pi_177559610
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 20:40 schreef suizebol het volgende:
Mensen zijn al zulke luie donders, en dan een zelfbesturende auto nemen, dan hoef je slechts voor de deur maar in te stappen, niet goed voor de mens, die heeft beweging nodig.
Bovendien is het niet uitgesloten dat er geen ongelukken met zelfrijdende auto; s komen, er kunnen storingen of problemen met de chassis of banden ontstaan, want wie gaat als allesautomatisch gaan minimaal een maal per maand naar de bandenspanning kijken en desnoods lucht bij voegen?
Ik stap nu ook altijd naast m'n woning in, in m'n niet zelfrijdende auto. Die 2 meter lopen zal het verschil maken? Neuh.

Iedere beetje luxe en moderne auto is al voorzien van sensoren die de bandenspanning meten en geeft netjes een waarschuwing als de spanning te laag is. Dat is zeker geen probleem om te implementeren in een zelfrijdende auto.

En voor een park van zelfrijdende auto's sowieso niet, deze moeten bijna dagelijks gereinigd worden en dan is zo'n controle ook prima te combineren.

quote:
En dan ga ja naar een bestemming, en daar staat alles vol geparkeert, hoe en waar zal die auto zich zelf dan gaan parkeren?, of je neemt toevallig een bestemming die niet op de kaart of in het systeem staat ingevoerd. Stel dat je naar Qatrebras wenst te gaan, naar welke Qatrebras zal het vehikel jou brengen in Frankrijk of in Friesland?
In dit topic ga ik uit van zelfrijdende auto's die "on demand" werken. De auto rijdt door naar z'n volgende klus of terug naar de "centrale" om daar bij te laden en eventueel voor een schoonmaakbeurt of onderhoud.

En Quatrebras bij Burgum zou voor mij "20 minuten reistijd" op de display opleveren ipv een paar dagen :P

Lijkt me een kleine moeite dat zo'n auto om een bevestiging vraagt, net als mijn TomTom.

Zat wel een goede dancing daar, als je nog van de stappersgeneratie bent.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 02-03-2018 20:52:32 ]
  zaterdag 3 maart 2018 @ 18:41:03 #119
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177581485
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 20:27 schreef MaGNeT het volgende:

Wist je dat zelfrijdende auto's geen last hebben van zelfoverschatting?
Jij wel, dan?

quote:
..... Geen reactietijd, geen schrikreactie.
Maar wel remweg....die ik al heb verkort door in te houden, voordat er uberhaupt iets gebeurd is. Anticiperen, heet dat.

Je blinde vertrouwen in de techniek is aandoenlijk, naief en ook een beetje dom.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zaterdag 3 maart 2018 @ 18:51:37 #120
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177581737
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 20:27 schreef Bart2002 het volgende:

Dat laatste is zo gek niet als het lijkt hoor.
Want jij ziet overeenkomsten tussen de volledig gestructureerde wereld van het schaakbord met de totale chaos die het openbaar verkeer is?

quote:
Ik ben er van overtuigd dat deze autonome vehikels op zeer superieure wijze aan het verkeer gaan deelnemen.
Eerst zien, dan geloven. We hebben nog altijd te maken met fabrikanten die geld willen verdienen.
Of denk jij dat een autonome Dacia net zo veilig is als een autonome Volvo? En denk jij dat 'sjoemelsoftware' definitief tot de verleden tijd behoort?

quote:
Wel zorgwekkend is de ethiek. Zo een ding gaat in een bepaalde situatie toch "kiezen". En dat kan niet helemaal in overeenstemming zijn met de verschillende "belangen" van betrokkenen. Dat zijn de bekende dilemma's van of je die dikke man over de reling zou duwen om een trein te stoppen die dreigt 10 onschuldige mensen te doden en dat soort leuke spelletjes.
The Robotic Laws bestaan al. Kwestie van toepassen, toch?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_177582327
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 18:51 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
met de totale chaos die het openbaar verkeer is?
Dat zie je verkeerd. Echt waar kapitein. E.e.a. valt prima te overzien. Dat kan je zijdelings al afmeten aan dat zelfs de meest stomme mens het rijbewijs kan halen. Het vraagt daarna nog wel wat gewenning maar dan gaat het best goed. Voor hard- en software is dat een eitje. Het stelt echt niet zoveel voor als jij denkt. Het is geen "totale chaos".

Je hebt er gewoon weinig verstand van, van deze zaken, is mijn conclusie. Je zit gevangen in jouw eigen denkbeelden die niet kloppen. Je denkt echt na maar negeert alles wat tegen jouw vast ingenomen standpunt indruist. Wat begrijpelijk is want zo werkt dat op een forum. Maar je moet je desondanks eens verdiepen in de mogelijkheden die beyond marketing en reclame gaan.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 3 maart 2018 @ 19:18:31 #122
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177582419
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 19:14 schreef Bart2002 het volgende:

Dat zie je verkeerd.
Als jij niet inziet dat verkeer totale chaos is, dan heeft verder discussieren geen enkele zin.
Fijne avond. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_177582576
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 19:18 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Als jij niet inziet dat verkeer totale chaos is, dan heeft verder discussieren geen enkele zin.
Fijne avond. :)
Ik leg nota bene nog uit waarom dat niet zo is. Maar mijn laatste alinea klopt dus. Jij bent i.i.g. niet "in" voor een echte discussie omdat je bent vastgeroest in jouw standpunten en denkbeelden. "Verkeer" is "Totale Chaos". Punt. Daar zult u het mee moeten doen. Je snapt zelf ook wel dat dat niet lekker gaat en niet goed komt.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 3 maart 2018 @ 19:37:38 #124
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177582962
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 19:24 schreef Bart2002 het volgende:

Ik leg nota bene nog uit waarom dat niet zo is.
Nee, hoor. Wat je opschrijft is alleen maar perceptie. Jouw perceptie. Dus subjectief.

De luchtvaart is gestructureerd, het openbare verkeer niet. En zelfs in de luchtvaart, waar ze al decennia lang ervaring hebben, durven ze vliegtuigen niet autonoom te laten separeren.

Maar jij hebt er verstand van, natuurlijk.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_177583022
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 19:37 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Nee, hoor. Wat je opschrijft is alleen maar perceptie. Jouw perceptie. Dus subjectief.

De luchtvaart is gestructureerd, het openbare verkeer niet. En zelfs in de luchtvaart, waar ze al decennia lang ervaring hebben, durven ze vliegtuigen niet autonoom te laten separeren.

Maar jij hebt er verstand van, natuurlijk.
Ik vind dit een wat teleurstellende uitkomst van al de moeite die ik erin steek. Maar goed. Wij worden het niet eens en dat is helemaal niet erg. :) ;)

Met autonoom vliegen hebben ze natuurlijk 0 ervaring in de luchtvaart. Dus je kunt het autoriteitsprincipe daar niet opvoeren. Ze hebben erg veel ervaring maar niet met dat.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 3 maart 2018 @ 19:40:57 #126
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_177583080
Auto’s die van iedereen zijn, daar voelt zich niemand voor verantwoordelijk. Ik denk niet dat veel mensen daar aan gaan meedoen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 3 maart 2018 @ 19:50:46 #127
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177583337
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 19:24 schreef Bart2002 het volgende:

Ik leg nota bene nog uit waarom dat niet zo is.


Gewoon een gemiddelde dag in een Europese stad. Geen chaos, zegt 'ie. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_177583422
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 19:50 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Gewoon een gemiddelde dag in een Europese stad. Geen chaos, zegt 'ie. :)
Dat lijkt voor ons stervelingen zo Kapitein. Je moet ook niet vergeten dat die stervelingen juist de oorzaak zijn van de "chaos" die je daar ziet. Maar dat kan dus anders. Maar daar wilt u bij voorbaat en ongezien niet aan. Dat is uw (en ons) probleem.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  zaterdag 3 maart 2018 @ 20:00:16 #129
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177583616
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 19:53 schreef Bart2002 het volgende:

Je moet ook niet vergeten dat die stervelingen juist de oorzaak zijn van de "chaos" die je daar ziet.
Ik leef in het hier en nu, niet in een sc-fi die zich afspeelt in 2391. In het hier en nu is verkeer een chaos. Dat jij denkt dat dat, in een verre toekomst, misschien anders gaat zijn, is geen wetenschappelijke onderbouwing. Het is een idee, een wens, een droom en niet meer dan dat.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_177597087
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 19:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Auto’s die van iedereen zijn, daar voelt zich niemand voor verantwoordelijk. Ik denk niet dat veel mensen daar aan gaan meedoen.
Een héél belangrijk punt.

Zelfrijdende auto's komen er uiteindelijk misschien wel. Maar collectief? Alleen voor de mensen die incidenteel een auto nodig hebben. Want voor wie zich dagelijks moet verplaatsen zal een deel-auto niet snel voordeliger zijn dan een eigen voertuig.
En als het privé bezit niet of nauwelijks duurder is dan het collectief, dan wil je lekker je eigen wagentje dicht bij huis hebben staan en niet voor elke rit een auto moeten reserveren.
pi_177597720
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 18:41 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

Maar wel remweg....die ik al heb verkort door in te houden, voordat er uberhaupt iets gebeurd is. Anticiperen, heet dat.

Je blinde vertrouwen in de techniek is aandoenlijk, naief en ook een beetje dom.
Stel, een zelfrijdende auto rijdt 50km/u door een straat waar je 50 mag.
Een kind steekt over, reactietijd is verwaarloosbaar, de auto staat na 13,8 meter stil.

Stel jij rijdt op dat moment 40km/u omdat je je gas inhoudt.
De afstand afgelegd tijdens een gemiddelde reactietijd en remweg opgeteld zijn dan 19,9 meter.

Daarnaast rolt er niet altijd eerst een bal de straat over, er kan ook gewoon plots een kind met fiets van een oprit komen op een plek waar jij 50 rijdt, dan heb je al 27,7 meter afgelegd vanaf het moment dat je het waarneemt tot het moment dat je stilstaat.

Je gaat het wat betreft reactietijd echt niet redden, zelfs niet als je inhoudt.
pi_177598059
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 19:50 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]



Gewoon een gemiddelde dag in een Europese stad. Geen chaos, zegt 'ie. :)
Mooi dat je L'Arc de Triomphe erbij haalt.

Het Franse Navya is sinds eind 2017 met autonome voertuigen aan het testen in Parijs en gaat ook deze rotonde niet uit de weg bij het testen.
pi_177598146
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 19:50 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Gewoon een gemiddelde dag in een Europese stad. Geen chaos, zegt 'ie. :)
Neuh, patronen zijn wat lastiger dan gemiddeld, maar ze zijn er wel. Stuur een zelfrijdende auto met chauffeur er vaak genoeg over een hij zal ze vanzelf leren. En het mooiste: iedere zelfrijdende auto leert tegelijk. Daarnaast kan hij ook nog al het verkeer in ieder hoek in een keer zien en heeft hij geen last van stress.
pi_177598399
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 19:40 schreef Pietverdriet het volgende:
Auto’s die van iedereen zijn, daar voelt zich niemand voor verantwoordelijk. Ik denk niet dat veel mensen daar aan gaan meedoen.
De auto's zijn niet van "iedereen", ze zijn van het bedrijf dat ze exploiteert ;)

Vergeet niet dat er nu iedere dag ongeveer 2 tot 2,5 miljoen mensen met het OV reizen.
Dat is sowieso al een flinke groep waar klanten te vinden zijn.

Daarnaast rijdt niet iedereen 15.000 of meer kilometers per jaar, dan kan het omslagpunt voor een kilometerprijs t.o.v. vaste en deels variabele lasten ineens heel interessant worden.

En dan nog de groep die wel een rijbewijs heeft maar eigenlijk geen plaats voor een auto, je spaart alleen al de parkeervergunning uit.

Uiteraard zal er een groep mensen zijn voor wie het niet werkt of die er (nog) niet aan zal willen maar ik verwacht zeker een toekomst voor de autonome auto en een forse afname van autobezit.
  zondag 4 maart 2018 @ 17:40:20 #135
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177605187
quote:
1s.gif Op zondag 4 maart 2018 12:29 schreef kipknots het volgende:

Neuh, patronen zijn wat lastiger dan gemiddeld, maar ze zijn er wel. Stuur een zelfrijdende auto met chauffeur er vaak genoeg over een hij zal ze vanzelf leren. En het mooiste: iedere zelfrijdende auto leert tegelijk. Daarnaast kan hij ook nog al het verkeer in ieder hoek in een keer zien en heeft hij geen last van stress.
Heb je wel eens van Windows gehoord?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 4 maart 2018 @ 17:41:50 #136
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177605225
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 12:10 schreef MaGNeT het volgende:

Stel, een zelfrijdende auto rijdt 50km/u door een straat waar je 50 mag.
Een kind steekt over, reactietijd is verwaarloosbaar, de auto staat na 13,8 meter stil.

Stel jij rijdt op dat moment 40km/u omdat je je gas inhoudt.
De afstand afgelegd tijdens een gemiddelde reactietijd en remweg opgeteld zijn dan 19,9 meter.

Daarnaast rolt er niet altijd eerst een bal de straat over, er kan ook gewoon plots een kind met fiets van een oprit komen op een plek waar jij 50 rijdt, dan heb je al 27,7 meter afgelegd vanaf het moment dat je het waarneemt tot het moment dat je stilstaat.

Je gaat het wat betreft reactietijd echt niet redden, zelfs niet als je inhoudt.
Leuk dat je jezelf probeert te overtuigen. Schattig, naief en een beetje dom. :)
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_177606511
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 17:41 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Leuk dat je jezelf probeert te overtuigen. Schattig, naief en een beetje dom. :)
Goed beargumenteerd, ik waardeer het hoeveel werk je in je reacties steekt.
  zondag 4 maart 2018 @ 18:43:43 #138
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_177606619
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 18:36 schreef MaGNeT het volgende:

Goed beargumenteerd, ik waardeer het hoeveel werk je in je reacties steekt.
Het maakt niet uit hoeveel werk ik er in steek, jij gaat je visie toch niet veranderen. Pas als een naaste van jou door een autonome auto wordt doodgereden, ga je heel misschien je roze bril afzetten. Ik vind jou naief en een beetje dom.

Heb je wel eens van Windows gehoord?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  zondag 4 maart 2018 @ 18:45:26 #139
468652 denattedweil
Piscatoria Cyprino
pi_177606658
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 12:10 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Stel, een zelfrijdende auto rijdt 50km/u door een straat waar je 50 mag.
Een kind steekt over, reactietijd is verwaarloosbaar, de auto staat na 13,8 meter stil.

Stel jij rijdt op dat moment 40km/u omdat je je gas inhoudt.
De afstand afgelegd tijdens een gemiddelde reactietijd en remweg opgeteld zijn dan 19,9 meter.

Daarnaast rolt er niet altijd eerst een bal de straat over, er kan ook gewoon plots een kind met fiets van een oprit komen op een plek waar jij 50 rijdt, dan heb je al 27,7 meter afgelegd vanaf het moment dat je het waarneemt tot het moment dat je stilstaat.

Je gaat het wat betreft reactietijd echt niet redden, zelfs niet als je inhoudt.
Dit voorbeeld is puur theoretisch en het gaat niet om het inhouden an sich.

Het gaat om het anticiperen. Door ervaring weten wij wat er kan gebeuren in bepaalde situaties, wat een computer niet weet. Iemands lichaamstaal, houding, kinderen aan het spelen..

Je houdt rekening met de situatie.
pi_177606862
quote:
1s.gif Op zondag 4 maart 2018 18:45 schreef denattedweil het volgende:

[..]

Dit voorbeeld is puur theoretisch en het gaat niet om het inhouden an sich.

Het gaat om het anticiperen. Door ervaring weten wij wat er kan gebeuren in bepaalde situaties, wat een computer niet weet. Iemands lichaamstaal, houding, kinderen aan het spelen..

Je houdt rekening met de situatie.
Ik ben het met je eens dat mensen anders kunnen redeneren en anticiperen dan een computer.

Maar een mens is zeker niet feilloos, mensen maken dagelijks vele fouten tijdens het autorijden of onderschatten het gevaar en gelukkig lopen de meeste fouten met een sisser af.

Een simpel voorbeeld is het voorbijrijden van een bus die gestopt is om mensen in- en uit te laten. Ik zie wekelijks mensen die zonder op of om te kijken zo'n bus passeren terwijl altijd het gevaar loert dat er iemand voor de bus langs oversteek.

"Ja maar ik doe dat wel altijd"... kan best... toch worden er jaarlijks vele mensen aangereden, ook op zebrapaden terwijl je daar als voetganger toch altijd voorgelaten zou moeten worden.
Afgelopen zomer is een kennis van mij zwaargewond geraakt toen hij bij Zevenhuizen door een automobilist op de stoep is aangereden, helemaal in de poeier en nu nog aan revalideren.

Het is absoluut zo dat een computer van zichzelf niet anticipeert. Maar... die zelfrijdende auto's werken met zelflerende algoritmen en leggen jaarlijks bij elkaar miljoenen echte kilometers af op de weg en nog vele malen meer in simulaties aan de hand van deze ritten.

Je kan zo'n zelfrijdende auto écht laten leren dat als er een grote bus of vrachtwagen stil staat, dat daar iemand achter vandaan kan komen die niet oplet.

Daarnaast hebben ze een reactiesnelheid van miliseconden, waar mensen 0,7 seconden of langer nodig hebben om überhaupt te kunnen reageren op iets.

Maar goed, ik weet dat ik sommige mensen niet zal kunnen overtuigen.
Maar ook als ik jou niet overtuig, zal het Waymo een zorg zijn. Die auto komt er.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 04-03-2018 19:07:38 ]
pi_177607005
Een computer kan alles wat de mens kan maar dan beter. Het is juist heel logisch dat auto's autonoom gaan rijden. Ik zie het op de korte termijn niet gebeuren, maar het komt er wel. Vooral als je ziet hoe de gemiddelde persoon rijdt en hoe iedereen altijd 2 km/u harder moet dan de ander. Gigantisch inefficiënt.

Wat alleen niet handig is, is dat de helft van de auto's autonoom is :P Het moet alles zijn, of niets. Ik denk dat het slim is om te beginnen met autonoom rijden te activeren op snelwegen. Fileprobleem is echt zo opgelost.

quote:
1s.gif Op zondag 4 maart 2018 18:45 schreef denattedweil het volgende:

[..]

Dit voorbeeld is puur theoretisch en het gaat niet om het inhouden an sich.

Het gaat om het anticiperen. Door ervaring weten wij wat er kan gebeuren in bepaalde situaties, wat een computer niet weet. Iemands lichaamstaal, houding, kinderen aan het spelen..

Je houdt rekening met de situatie.
Hoezo zou een computer dat niet kunnen weten? Kwestie van programmeren. Denk je werkelijk dat je slimmer bent dan een computer? Als je in een drukke straat rijdt zie hij de 50 kinderen al voordat jij met je ogen geknipperd hebt.
Facts don't care about your feelings
pi_177607533
Twijfel eerlijk gezegd er nog wel over. Nog minder controle voor de mens. Vroeger was een auto nog vrijheid. We leveren al heel veel vrijheid en privacy in voor gemak. Maar goed ik rij zelf een Tesla dus werk er gewoon aan mee :')
Facts don't care about your feelings
pi_177607700
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 19:35 schreef YoshiBignose het volgende:
Twijfel eerlijk gezegd er nog wel over. Nog minder controle voor de mens. Vroeger was een auto nog vrijheid. We leveren al heel veel vrijheid en privacy in voor gemak. Maar goed ik rij zelf een Tesla dus werk er gewoon aan mee :')
Ik ben ook best wel een "petrol-head". Oude Volvo's gehad, zelf gesleuteld (zover ik dat kan), rij nu een V50 met 5-cilinder en heb geen hekel aan autorijden.

Dit topic is dan ook niet mijn "voorkeur" van hoe ik de nabije toekomst zie maar meer mijn "visie" van hoe ik het zie. Ieder automerk is op dit moment bezig met elektrische en zelfrijdende auto's en zie het als "onvermijdelijk".

Het zal voor velen "vrijheid" opleveren en voor anderen als een beperking voelen maar ik twijfel er niet aan dat ze er gaan komen.

Privacy is wel een issue bij zelfrijdende auto's, vooral als ze "on demand' worden. Ik ben benieuwd hoe daar mee omgesprongen wordt. Aan de andere kant hebben ook die bedrijven te maken met de AVG / privacy wetgeving.

Mijn volgende auto zal misschien al een elektrische zijn, als Volvo een beetje opschiet. En mogelijk is dat dan ook gelijk mijn (één na) laatste eigen auto.
pi_177607768
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 19:43 schreef MaGNeT het volgende:

Mijn volgende auto zal misschien al een elektrische zijn, als Volvo een beetje opschiet. En mogelijk is dat dan ook gelijk mijn (één na) laatste eigen auto.
Polestar :P

Facts don't care about your feelings
pi_177607784
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 19:48 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Polestar :P

[ afbeelding ]
500 exemplaren per jaar :P Wel een mooi apparaat!

De nieuwe V60 / XC40 lijkt me wel wat, eventueel eerst als T8 (hybrid) en later een elektrisch exemplaar.
pi_177723330
Nieuws van Waymo (Google):

Bron: https://tweakers.net/nieuws/136151/waymo-begint-volgende-week-tests-met-zelfrijdende-trucks.html

quote:
Waymo begint volgende week tests met zelfrijdende trucks

Google-zusterbedrijf Waymo gaat zelfrijdende vrachtwagens de weg op sturen, met vracht en al. De wagens zullen ladingen vervoeren naar Googles datacentra vanuit de Amerikaanse stad Atlanta, in de staat Georgia.

Waymo stelt in een Medium-post dat het in het afgelopen jaar road tests met vrachtwagens heeft gedaan in Californië en Arizona en dat de software goed op weg is om te rijden zoals een mens dat zou doen. In tegenstelling tot Waymo's praktijken in Arizona, zit er bij de vrachtwagens nog wel een back-upchauffeur in de cabine. De vooruitgang op het gebied van zelfrijdende vrachtwagens zou snel gaan omdat de software en sensoren hetzelfde zijn als bij Waymo's zelfrijdende minibusjes, maar dan in een andere configuratie.

Waymo zegt er niet bij in wat voor mate de vrachtwagens uiteindelijk autonoom moeten gaan rijden. Bij dergelijke grote voertuigen is rijden op de snelweg lang niet zo'n grote uitdaging als rijden in steden, met nauwere straten. Naar verwachting is er meer ontwikkeling nodig voordat een vrachtwagen level 4-automatisering bereikt.

Tegelijkertijd werken andere bedrijven aan dezelfde technologie voor trucks. Dat zijn Uber, Starsky en Embark, zo schrijft Ars Technica. Deze bedrijven richten zich vooralsnog voornamelijk op autonoom rijden op de snelweg.
Bron: https://arstechnica.com/tech-policy/2018/03/waymo-moves-beyond-driverless-taxis-with-trucking-program

quote:
Waymo self-driving trucks are hauling gear for Google data centers

Waymo, Google's self-driving car company, is moving beyond driverless taxis. The company announced on Friday that its self-driving trucks have begun hauling real cargo in the Atlanta area. A safety driver in the truck will take over if anything goes wrong.

"Over the past year, we’ve been conducting road tests of Waymo’s self-driving trucks in California and Arizona," Waymo wrote in a blog post. Now the trucks are going to haul loads to Google's data centers in the state of Georgia.

Waymo already announced in January that it was expanding testing of its self-driving taxi service to the Atlanta area.

Waymo's trucks will have plenty of competition. Earlier this week, Uber announced that its driverless trucks would begin hauling freight in Arizona—also with a safety driver in the truck.

Meanwhile, a startup called Starsky Robotics announced an initial test this week of its technology for remotely driven trucks. Another startup called Embark has been hauling real cargo with autonomous trucks (and a safety driver behind the wheel) since last fall.

Waymo hasn't provided much detail about its driverless truck tech, but there's reason to believe it may be more advanced than what its competitors have developed so far. The other three companies we've mentioned—Uber, Starsky, and Embark—have all focused on freeway driving, which is generally considered the easiest type of driving to automate.

Uber uses a "transfer hub" model, where a human driver takes a trailer through busy city streets at the beginning and end of a trip, while a self-driving truck drives a long-haul, freeway-only route in between. Starsky envisions trucks driving autonomously on the freeway, but having a human driver driving the truck remotely at the beginning and end of the trip.

"Embark is also focusing on handling freeway driving, with a human driver on board who navigates city streets," TechCrunch wrote last summer.

Initially, Waymo will have a safety driver behind the wheel just like these other companies. But Waymo's ambition has long been to develop "level 4" vehicles that can handle complex traffic conditions on city streets. Last November the company was confident enough in its driverless minivans to take the safety driver out of the driver's seat.

Waymo says it uses the same technology for its trucks, so it's a good guess that the company is aiming to achieve the same level of autonomy for its trucking fleet. That would mean a truck that can drive itself all the way from one loading dock to another—no safety driver, transfer hub, or remote operator needed.

"Things like braking, turning, and blind spots are different with a fully-loaded truck and trailer," Waymo writes. The company still has work to do, but starting with the industry-leading software in its minivans gives Waymo a significant head start.
  zaterdag 10 maart 2018 @ 20:52:02 #148
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_177731959
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 20:00 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
In het hier en nu is verkeer een chaos.
Ben ik met je eens, maar op dat plaatje van die rotonde is het chaos en kunnen mensen toch rijden, met een aantal relatief eenvoudige regels. Zoals:
- ik blijf op m'n rijbaan
- ik geef m'n richting aan
- ik houd afstand van m'n voorganger
- ik anticipeer op wat er voor me gebeurt
- enzovoort

Met dat soort regels kom je al een heel eind. Nou weet ik niet op basis van welke algoritmes de software van Waymo/Tesla/Uber werkt, maar ik wil aangeven dat chaos niet automatisch inhoudt dat het niet haalbaar is. Plus, autonoom rijden hoeft niet overal en altijd te werken. Als het bijvoorbeeld alleen op de snelweg en op het parkeerterrein werkt, dan is dat al een hele mooie stap.

Waar ikzelf nog wel vraagtekens bij heb, is de kwaliteit van de huidige sensoren. Als ik de diverse filmpjes op internet kijk, dan zie ik regelmatig dat Tesla-rijders moeten ingrijpen op bepaalde plekken. Bijvoorbeeld als ze onder een brug door rijden, dan zien die sensoren ineens een groot contrastverschil wanneer de schaduw van de brug niet langer op de weg valt. Ook zie ik problemen met bijvoorbeeld sneeuw langs de weg, in de filmpjes van TeslaBjorn die vrijwel al zijn ritten in Noorwegen doet.

Ook vraag ik me af of het kostentechnisch wel interessant is. Zelf rijd ik een deelauto, omdat ik maar 2 dagen per week een auto nodig heb. Maar als jij gewoon elke dag naar je werk rijdt, wat valt er dan te delen?
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
pi_177822915
De technologie is zo verschrikkelijk snel gegaan in m`n bijna 30-jarig bestaan dat het me niks zal verbazen als ik straks inderdaad zelfrijdende voertuigen om me heen heb. En dat is heel leuk als je beroep buschauffeur is want het lijkt me ook niet zo moeilijk om op bepaalde lijnen een bus zonder chauffeur te laten rijden. Er zijn immers al genoeg vrijliggende busbanen dus de infrastructuur is niet zo moeilijk aan te passen lijkt me. Precies zo`n test is twee jaar geleden al gedaan:



Uit bovenstaand filmpje blijkt dus dat de "chauffeur" aanwezig in de bus moet zijn om te controleren of alles goed blijft gaan. Denken ze nou daadwerkelijk dat ik zo gek ben om daar voorin te zitten om te kijken hoe de computer mijn werk uitvoert? Maar dat boeit toch niet want er zullen genoeg andere mensen zijn die dat wel willen.

Heel spijtig dat de toekomst betekent dat hobby`s gaan verdwijnen. Ik ben geen buschauffeur geworden om veel geld te verdienen maar omdat het me altijd machtig leek om zo`n ding te besturen. Motorgeluiden zullen ook bijna volledig gaan verdwijnen want alles moet immers ook elektrisch.

Gelukkig hebben we de thuiscomputer nog waar ik mijn hobby ook volledig tot leven kan blijven brengen. In mijn ogen is de computer een aartsvijand maar ook een grote vriend, thuis zal je altijd zelf achter het stuur kunnen kruipen van een voertuig met ronkende motor die je zelf bestuurt. Je moet alleen wel van games/simulaties houden. ;)
Tok.
  donderdag 15 maart 2018 @ 22:19:50 #150
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_177849820
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 20:03 schreef kip_zonder-kop het volgende:
De technologie is zo verschrikkelijk snel gegaan in m`n bijna 30-jarig bestaan dat het me niks zal verbazen als ik straks inderdaad zelfrijdende voertuigen om me heen heb. En dat is heel leuk als je beroep buschauffeur is want het lijkt me ook niet zo moeilijk om op bepaalde lijnen een bus zonder chauffeur te laten rijden. Er zijn immers al genoeg vrijliggende busbanen dus de infrastructuur is niet zo moeilijk aan te passen lijkt me. Precies zo`n test is twee jaar geleden al gedaan:



Uit bovenstaand filmpje blijkt dus dat de "chauffeur" aanwezig in de bus moet zijn om te controleren of alles goed blijft gaan. Denken ze nou daadwerkelijk dat ik zo gek ben om daar voorin te zitten om te kijken hoe de computer mijn werk uitvoert? Maar dat boeit toch niet want er zullen genoeg andere mensen zijn die dat wel willen.

Heel spijtig dat de toekomst betekent dat hobby`s gaan verdwijnen. Ik ben geen buschauffeur geworden om veel geld te verdienen maar omdat het me altijd machtig leek om zo`n ding te besturen. Motorgeluiden zullen ook bijna volledig gaan verdwijnen want alles moet immers ook elektrisch.

Gelukkig hebben we de thuiscomputer nog waar ik mijn hobby ook volledig tot leven kan blijven brengen. In mijn ogen is de computer een aartsvijand maar ook een grote vriend, thuis zal je altijd zelf achter het stuur kunnen kruipen van een voertuig met ronkende motor die je zelf bestuurt. Je moet alleen wel van games/simulaties houden. ;)
ja het beroep busschauffeur is straks vergane glorie
Taxi chauffeur ook

Parkeergarages in de stad ook
en autoverkoper zou ik ook niet meer voor kiezen
Ik heb mijn laatste auto gehad en verkocht

heb ik een auto nodig dan doe ik snappcar, is echt goed
binnenkort bestel je in ieder stad ter wereld een auto met je mobiel , die als je er bent vanzelf teruggaat naar de garage ergens onder een industrie terrein
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_177890809
Leuke video van Waymo met 360 view laat je zien wat een autonome auto ziet!


En nog een keynote over de vorderingen:



[ Bericht 16% gewijzigd door TheFreshPrince op 17-03-2018 19:57:41 ]
pi_177939519
http://metro.co.uk/2018/03/19/self-driving-uber-car-hits-kills-cyclist-crossed-road-7400145/

quote:
Self-driving Uber car hits and kills cyclist as she crosses road

A self-driving Uber car struck and killed a bicyclist after she jaywalked across a road. The victim, who has not been named, was run over by the autonomous Volvo XC90 in Tempe, Arizona early Monday.

Cops said the vehicle had an operator behind the wheel, but that the car was in self-drive mode at the time of the tragedy. Footage from abc15 showed the Volvo with a crumpled front end in the wake of the impact, while the woman’s mangled bike lay at the side of the road. The woman was rushed to hospital following the crash, where she died from her injuries.

No passengers were in the car at the time of the smash. Police said the woman had not been crossing the road at a crosswalk, sparking speculation that that may have confused the car into not braking for her as she traversed the road.

An Uber spokesman said: ‘Our hearts go out to the victim’s family. ‘We are fully cooperating with local authorities in their investigation of this incident.’ Uber has self-driving cars in Phoenix, Pittsburgh, San Francisco and Toronto. It announced after Monday’s accident that it was pausing operations of self-driving cars. Autonomous cars arrived in Tempe in February 2017, with one Uber crashing just a month later. That accident occurred when another driver failed to yield to it, and left the SUV on its side.
Van de 3500 verkeersdoden die er vandaag wereldwijd gevallen zijn, is helaas de eerste door een zelfrijdende auto.

Ben wel benieuwd wat er gebeurd is, stak de vrouw ineens over of heeft de auto + bestuurder haar over het hoofd gezien?

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 19-03-2018 19:43:27 ]
pi_177940464
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2018 19:31 schreef MaGNeT het volgende:
http://metro.co.uk/2018/03/19/self-driving-uber-car-hits-kills-cyclist-crossed-road-7400145/

[..]

Van de 3500 verkeersdoden die er vandaag wereldwijd gevallen zijn, is helaas de eerste door een zelfrijdende auto.

Ben wel benieuwd wat er gebeurd is, stak de vrouw ineens over of heeft de auto + bestuurder haar over het hoofd gezien?
Snap het bericht niet helemaal. Ze was toch een fietser, wat heeft een zebrapad er dan mee te maken? Jaywalking is toch dat je ergens oversteekt waar het niet mag? Dan heeft ze pech. Als ik oversteek op plekken waar het niet mag dan gebruik ik m'n ogen. Als je voor een metro springt die rijdt zonder machinist ben je ook dood.
Facts don't care about your feelings
pi_177940626
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2018 20:05 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Snap het bericht niet helemaal. Ze was toch een fietser, wat heeft een zebrapad er dan mee te maken? Jaywalking is toch dat je ergens oversteekt waar het niet mag? Dan heeft ze pech. Als ik oversteek op plekken waar het niet mag dan gebruik ik m'n ogen. Als je voor een metro springt die rijdt zonder machinist ben je ook dood.
Het verhaal is nog wat onduidelijk, sommige sites melden alleen een "voetganger" maar er ligt duidelijk iets wat ooit een goede fiets was.

Het kan het falen van de techniek zijn, het kan ook zijn dat ze (noem maar wat) 20 meter voor de auto passeerde ineens overstak. Dan is de remweg al te lang in veel gevallen, ook voor een Volvo met rondom schijfremmen.

Het zal in ieder geval tot de bodem uitgezocht worden, camera's genoeg en ze nemen ook op.
pi_177940744
Ja het is wel belangrijk voor de voortgang van autonoom rijden. Paar van dit soort gevallen waarbij blijkt dat het aan de technologie lag en het kan heel lang gaan duren...
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 20 maart 2018 @ 08:06:52 #156
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177949192
Uber stopt voorlopig met het livetesten van autonoom rijden.
And so is the past
pi_177949461
Voordat de 'software', techniek en infrastructuur goed genoeg is om mensen massaal te overtuigen, zal men wel wat meer dan tien jaar nodig hebben, zou ik zeggen.
pi_177951704
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 08:06 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Uber stopt voorlopig met het livetesten van autonoom rijden.
Dat is niet voor het eerst. Dat doen die bedrijven altijd als er een incident is geweest waarbij de oorzaak nog niet vaststaat.

Is ook logisch, als het een fout zit in de AI algoritmen of als blijkt dat de lidar of camera's een dode hoek hebben dan wil men dat eerst weten en oplossen voor er verder getest wordt.

Waymo en Uber hebben nu met al hun auto's ongeveer 10,000,000 kilometers afgelegd op de weg. Daarnaast nog honderden miljoenen in simulaties, waarbij constant geleerd wordt.

Er is altijd 1 situatie waarbij zowel een mens als een computer niet meer op tijd kan ingrijpen: als iets of iemand oversteekt binnen de afstand van reactietijd + remweg.

De gemiddelde remweg bij een noodstop (hangt af van banden, ondergrond, model auto) is:

10km/u -> 0,48 meter
30km/u -> 4,3 meter
50km/u -> 12 meter
60km/u -> 17,4 meter
70km/u -> 23,6 meter
80km/u -> 30,8 meter
90km/u -> 39 meter
120km/u -> 69,3 meter

Bij nat wegdek kan je dat ongeveer verdubbelen.

En dat is allemaal nog zonder de reactietijd.
pi_178058320
Er is inmiddels bewegend beeld vrijgegeven van het ongeval, waarbij je overigens de klap zelf niet ziet.


Bijzonder dat de Uber auto het niet zag aankomen, dit is juist wat een Lidar zou moeten kunnen oppikken (tot zo'n 300 meter afstand).

De vrouw in kwestie stak ook zonder kijken over, bijzonder...

Maar ik vraag me af, gezien de snelheid en de vreemde plek of ik zelf nog op tijd had kunnen ingrijpen. Uitwijken? Misschien. Remmen? Nee.

[ Bericht 10% gewijzigd door TheFreshPrince op 24-03-2018 15:47:07 ]
pi_178059203
Een artikel over de vermeende problemen bij Uber:

https://www.nytimes.com/2(...)ng-cars-arizona.html

quote:
SAN FRANCISCO — Uber’s robotic vehicle project was not living up to expectations months before a self-driving car operated by the company struck and killed a woman in Tempe, Ariz.

The cars were having trouble driving through construction zones and next to tall vehicles, like big rigs. And Uber’s human drivers had to intervene far more frequently than the drivers of competing autonomous car projects.

Waymo, formerly the self-driving car project of Google, said that in tests on roads in California last year, its cars went an average of nearly 5,600 miles before the driver had to take control from the computer to steer out of trouble. As of March, Uber was struggling to meet its target of 13 miles per “intervention” in Arizona, according to 100 pages of company documents obtained by The New York Times and two people familiar with the company’s operations in the Phoenix area but not permitted to speak publicly about it.

Yet Uber’s test drivers were being asked to do more — going on solo runs when they had worked in pairs.

And there also was pressure to live up to a goal to offer a driverless car service by the end of the year and to impress top executives. Dara Khosrowshahi, Uber’s chief executive, was expected to visit Arizona in April, and leaders of the company’s development group in the Phoenix area wanted to give him a glitch-free ride in an autonomous car. Mr. Khosrowshahi’s trip was called “Milestone 1: Confidence” in the company documents.

Uber Suspends Tests of Self-Driving Vehicles After Arizona Crash MARCH 25, 2017
Tech companies like Uber, Waymo and Lyft, as well as automakers like General Motors and Toyota, have spent billions developing self-driving cars in the belief that the market for them could one day be worth trillions of dollars.

The crash, which occurred Sunday night, was a major setback for Uber, which has been trying to improve its image since Mr. Khosrowshahi replaced Travis Kalanick as the company’s chief executive in a messy transfer of power last August. In February, Uber also settled a longstanding legal fight with Waymo.

On Monday, Uber halted autonomous car tests in Arizona, Pittsburgh, San Francisco and Toronto. It is not clear when the company will revive them.

The Tempe Police Department said it was investigating the crash, and has not determined whether the car was at fault. A Volvo XC90 sport utility vehicle equipped with Uber’s sensing technology struck Elaine Herzberg, 49, while it was going 40 miles an hour in a 45-mile-an-hour zone. According to the police, the car, with one safety driver and operating in autonomous mode, did not slow down before impact.

A video shot from the vehicle’s dashboard camera showed the safety driver looking down, away from the road. It also appeared that the driver’s hands were not hovering above the steering wheel, which is what drivers are instructed to do so they can quickly retake control of the car. Ms. Herzberg, pushing a bicycle across the street, appeared in the camera right before she was hit.

“As we develop self-driving technology, safety is our primary concern every step of the way,” said Matt Kallman, an Uber spokesman. “We’re heartbroken by what happened this week, and our cars remain grounded. We continue to assist investigators in any way we can.”

Uber has been testing its self-driving cars in a regulatory vacuum in Arizona. There are few federal rules governing the testing of autonomous cars. Unlike California, where Uber had been testing since spring of 2017, Arizona state officials had taken a hands-off approach to autonomous vehicles and did not require companies to disclose how their cars were performing.

Waymo and Cruise, a self-driving car company owned by GM, reported their “intervention” numbers to California regulators. Uber’s goals in Arizona were mentioned in internal documents — Arizona does not have reporting requirements — and it has not been testing self-driving cars in California long enough to be required to report them.

Uber’s first road tests in its self-driving car effort, code-named Project Roadrunner, were actually in Pittsburgh in September 2016. The Phoenix area was added a year ago, and quickly became the company’s main testing ground, with 400 employees and more than 150 autonomous cars driving local roads because of "favorable regulatory environment, favorable weather conditions,” according to a company document.

When Mr. Khosrowshahi took over as Uber’s chief executive, he had considered shutting down the self-driving car operations, according to two other people familiar with Mr. Khosrowshahi’s thinking.

But he became convinced that it was important to Uber’s long-term prospects. His visit to Phoenix was seen by the Arizona team as a critical opportunity to demonstrate their progress, according to the people familiar with the company’s operations in the Phoenix area. They wanted to take him on a ride without human interventions to demonstrate that the cars could handle so-called edge cases, tricky road situations that are hard to predict.

“With autonomy, the edge cases kill you, so you’ve got to build out for all the edge cases,” Mr. Khosrowshahi said at a conference in November. “Which makes it a very, very difficult problem.”

By September 2017, Uber’s autonomous cars had driven one million miles in a year nationwide. Uber tallied its second million in 100 days and added its next million at an even faster clip, according to company documents.

Early on in Phoenix, there were two groups of test drivers. A smaller group “stressed” the cars by putting them in challenging situations where, without human intervention, they would have crashed.

A larger group of drivers was focused on picking up customers in the autonomous vehicles. Those drivers were expected to pay more attention to little details, often taking control to prevent a “bad experience” like hard braking, according to a company document.

Around October, Uber merged the two groups to get to a point where it could offer a truly driverless car service to customers “as quickly as possible.” The customer pickup service was mostly dropped so drivers could focus on accumulating miles and gathering data to help the system become more reliable.

Around the same time, Uber moved from two employees in every car to one. The paired employees had been splitting duties — one ready to take over if the autonomous system failed, and another to keep an eye on what the computers were detecting. The second person was responsible for keeping track of system performance as well as labeling data on a laptop computer. Mr. Kallman, the Uber spokesman, said the second person was in the car for purely data related tasks, not safety.

Waymo had also moved from two operators at all times to one in some situations in late 2015, said Johnny Luu, a Waymo spokesman. Waymo still uses two test drivers when it is adding new systems or moving to a new location.

But Uber’s autonomous cars are not operating nearly as well as those of its competitors. Cruise reported to California regulators that it went more than 1,200 miles per intervention. After its strong California results, Waymo is now testing cars in Chandler, Ariz., a Phoenix suburb, with no safety drivers.

Mr. Kallman said miles per intervention was not a measure of safety but a rate of system improvement that could differ depending on where and how the cars were driven.

When Uber moved to a single operator, some employees expressed safety concerns to managers, according to the two people familiar with Uber’s operations. They were worried that going solo would make it harder to remain alert during hours of monotonous driving. Mr. Kallman said it delayed the start of its single-driver initiative to allow for more training and to make sure drivers felt comfortable for the new role.

Uber also developed an app, mounted on an iPad in the car’s middle console, for drivers to alert engineers to problems. Drivers could use the app anytime without shifting the car out of autonomous mode. Often, drivers would annotate data at a traffic light or a stop, but many did so while the car was moving, said the two people familiar with Uber’s operations. Mr. Kallman said it designed the app to meet government safety guidelines for in-car software to minimize distractions.

Waymo had a different solution when it moved to a single safety driver. It added a button on the steering wheel for drivers to create an audio explanation when they took the car out of autonomous mode.

Not all drivers followed Uber’s training. One was fired after falling asleep at the wheel and being spotted by a colleague. Another was spotted air drumming as the autonomous car passed through an intersection, according to the two people familiar with Uber’s operations.

Uber was planning to seek regulatory approval by December to start a self-driving car service in Arizona, according to company documents. Uber said the vehicles would have to be safer than human drivers before they would commercialize it. They would not operate around the clock and would stop for bad weather or traffic. And the service did not need to prove “longer-term financial viability.”

Already, one milestone will be missed. Mr. Khosrowshahi will not travel to Phoenix next month, because of scheduling problems that came up before the crash, Mr. Kallman said. But it is unclear how the crash will ultimately affect Uber’s plans for autonomous vehicles.

“The collection of bad news around Uber creates a reputation in people’s minds,” said Michael Ramsey, an automotive analyst at Gartner. “Every other company would get a black eye, too, but they might be forgiven. For Uber, it’s going to be hard to shake.”
Het artikel doet vermoeden dat Waymo z'n zaakjes beter voor elkaar heeft.
pi_178549707
Bron: https://www.engadget.com/2018/04/16/tesla-battery-packs-live-longer

quote:
Tesla batteries will live longer than expected, survey finds
The packs are on track to last over 500,000 miles.

Tesla batteries retain over 90 percent of their charging power after 160,000 miles, according to data gathered by a Dutch-Belgium Tesla owners group. According to its survey of over 350 owners, the EVs dropped about 5 percent of their capacity after 50,000 miles, but lose it at a much slower rate after that. If the trend holds, most Tesla vehicles will still have 90 percent capacity after around 300,000 km (185,000 miles), and 80 percent capacity after a whopping 800,000 km (500,000 miles).

Tesla has no battery degradation warranty on its Model S and X luxury EVs, but guarantees that the Model 3 will retain 70 percent battery capacity after 120,000 miles (long-range battery) and 100,000 miles (shorter-range battery). That's a bit more generous than the one Nissan offers on the Leaf (66 percent over 100,000 miles) for instance. According to the survey data, Tesla will easily be able to meet this mark.

Lost battery capacity over time is one of the biggest concerns for EV buyers, so this new data, based on real-world usage, should be reassuring. There are some outlier EVs that lost capacity more quickly than others, for reasons that aren't clear, though. As such, while the data looks promising, it might be best to reserve judgement pending larger scale surveys with higher-mileage EVs.
Dat is goed nieuws voor mensen die bezorgd waren over de levensduur van Lithium accu's in Tesla's.

[ Bericht 0% gewijzigd door TheFreshPrince op 16-04-2018 12:03:00 ]
pi_178549813
Bron: https://tweakers.net/nieuws/137395/waymo-doet-aanvraag-om-zelfrijdende-autos-zonder-bestuurder-te-gaan-testen.html

quote:
Waymo doet aanvraag om zelfrijdende auto's zonder bestuurder te gaan testen

Waymo, de tak binnen Googles moederbedrijf Alphabet voor zelfrijdende auto's, heeft een verzoek gedaan om auto's te testen die geen bestuurder meer hebben. Voorheen was er altijd nog een bestuurder aanwezig om eventueel in te kunnen grijpen.

Dat meldt de San Francisco Chronicle op basis van bronnen vrijdag. Een woordvoerder van Waymo bevestigde vervolgens een aanvraag te hebben gedaan voor het testen van bestuurderloze zelfrijdende auto's in de Amerikaanse staat Californië. Dat wil het bedrijf gaan doen nabij zijn hoofdkantoor in Mountain View. Of de aanvraag al is goedgekeurd, blijkt niet uit de berichtgeving.

Waymo gebruikt voor zijn tests met zelfrijdende auto's de Chrysler Pacifica. Aannemelijk is dat het ook deze auto's wil inzetten voor de tests waarbij er geen bestuurder meer meerijdt voor eventuele ingrepen. Volgens de San Francisco Chronicle wil Waymo voor zijn tests eerst gebied in kaart brengen door ritten te doen waarbij er nog een bestuurder meerijdt, waarna er een poging wordt gedaan met volledig bestuurderloze ritten.

Er zijn verscheidene bedrijven die bezig zijn met het testen van zelfrijdende auto's, maar in de meeste gevallen rijdt er een bestuurder mee die kan ingrijpen als de software voor onveilige situaties zorgt. Sinds kort is het echter mogelijk om een aanvraag te doen in Californië om de bestuurder thuis te laten. Er is nog een ander bedrijf dat een aanvraag heeft gedaan om niet langer bestuurders te laten meerijden, maar het is niet bekend wie dat is.
Bron: https://www.sfchronicle.com/business/article/Exclusive-Waymo-appplies-for-no-driver-testing-12832425.php

quote:
Exclusive: Waymo applies for no-driver testing in California

Waymo, the self-driving unit of Google parent Alphabet, this week applied to test cars without drivers on California roads, The Chronicle has learned — even as a pair of recent crashes has heightened fears about the safety of autonomous vehicles.

Waymo confirmed Friday that it had submitted an application to the California Department of Motor Vehicles to test cars without a backup driver behind the wheel. So far, only two companies have applied for such permits, and the other company’s identity has not been publicly revealed.

According to a source familiar with the matter, Waymo plans to start testing near its Mountain View headquarters, an area where its fleet of self-driving Chrysler Pacifica minivans have already logged many miles with backup drivers. Over time, the company will expand testing of autonomous cars with no backup driver to more of the Bay Area, the source said.

Waymo’s approach will be to extensively map a terrain by having vehicles with test drivers cover it first, before using no-driver cars.

The move comes less than a month after a fatal accident involving a self-driving Uber SUV in Arizona raised fresh concerns about the safety of autonomous cars. That vehicle had a backup driver behind the wheel when it struck and killed a pedestrian on March 19, but dashcam videos showed the driver was not watching the road.

Days later, a Tesla Model X operating in Autopilot mode slammed into a concrete freeway divider near Mountain View, killing the driver. Although Autopilot, which requires the driver to pay attention, does not represent full self-driving technology, it is considered a major step in that direction.

Waymo CEO John Krafcik said that the Arizona tragedy would not have happened with a Waymo car.

“We have a lot of confidence that our technology would be robust and would be able to handle situations like that one,” Krafcik told a car dealers group the week after the accident.

There’s a certain poetic justice in Waymo being an early applicant for California’s no-driver car permits.

The company started testing autonomous vehicles in 2009, when the idea was considered as futuristic as personal jetpacks. It was the third company to receive a permit for road tests — with backup drivers behind the wheel — in California. Its cars have driven themselves some 5 million miles, 2 million of them in California.

Waymo’s success in getting cars to drive themselves has spurred major automakers, tech companies and startups to pursue the same goal in what is now a worldwide, multibillion-dollar race.

Waymo at one point designed a bubble-shaped autonomous car that had no steering wheel or brake pedal, but California officials would not allow it onto public roads until those features had been added. Under the new permit program to which Waymo applied this week, California now can approve cars without manual controls, although Waymo’s existing autonomous fleet all have controls allowing a human driver to take the wheel.

The DMV confirmed that it has now received applications from two companies for no-driver testing, which became legal in the state on April 2. The department has not identified either company.

The first company to apply submitted an application in early April, the DMV said. The department notified that company on Thursday that its application was incomplete and asked for more information.

The DMV has 10 days after applications are submitted to say if they are complete and an indefinite timeline to approve or deny requests.

The DMV requires the companies applying for permits to notify specific cities where they plan to operate and submit a law enforcement interaction plan to local police departments. Representatives of some cities that received the notices said they were excited to welcome Waymo’s no-driver cars. All of those cities have already been sites for Waymo’s autonomous testing with backup drivers.

Autonomous vehicle technology “is going to be crucial in helping the Silicon Valley reach its safety and transportation goals,” said Los Altos Councilwoman Jeannie Bruins.

“Waymo has done extensive vehicle testing on our local streets with a good safety record,” Mountain View City Manager Dan Rich, said in a statement. He commended the company for committing to “transparency and information sharing.”

In Sunnyvale, Mayor Glenn Hendricks likewise said he looks forward to working with Waymo.

However, some autonomous-car experts questioned whether it’s premature to unleash no-driver cars, especially in light of the recent Uber and Tesla crashes. Both incidents are still under investigation.

“Ultimately it is not Krafcik’s confidence in AV readiness that should matter; it should be the DMV’s confidence, based on objective data, studies, and verifiable tests,” said Benicia lawyer Jim McPherson, who runs the SafeSelfDrive consultancy, in an email. The DMV has followed traditional U.S. policy of ceding vehicle-safety concerns to federal regulators, who in turn have deferred them back to developers, again in line with long-standing policy.

One source of objective data is the DMV’s required disengagement reports, which show how often a company’s backup drivers need to take control of their self-driving vehicles during tests. Waymo’s report for 2017 showed that happened, on average, once every 5,600 miles. (By contrast, Uber struggles to achieve a disengagement rate of once every 13 miles, the New York Times reported.)

“If that rate still holds today, and if Waymo deploys 100 cars that drive 50 miles per day, then there will be an average of one disengagement somewhere in Mountain View every day,” McPherson wrote. “Let’s all hope no one gets hurt.”

Each company that applies for a permit must specify where and under what conditions the no-driver cars can operate.

Waymo told the DMV its cars can handle city streets as well as highways up to 65 mph, and can navigate both day and night, through fog and light rain. The implication is that the cars are not yet ready for snow or torrential downpours.

Under California rules, cars without drivers must be able to communicate with remote operators who can intervene in case the cars get confused by obstacles such as road construction.

Sources said that Waymo does not plan on operating its cars remotely — even in difficult situations — but it will remotely monitor them during tests. If one of the cars encounters something it doesn’t understand, such as complicated road construction, the car will contact Waymo for help recognizing the situation. After human testers give it feedback, the car will then decide how to navigate the situation.

Waymo has been doing public road tests of no-driver cars in Arizona since October 2017, starting in Phoenix but with plans to expand. It has announced plans to start a driverless taxi service in Arizona this year.

While the company has not said anything about offering robot taxis in the Bay Area, sources said it is likely to follow a similar evolution here as in Arizona.

Waymo has done extensive no-driver tests in California at Castle, a a former military base in Merced County. Because it is a private test track, Castle is not subject to the same rules as public roads.
pi_178977778
De schuldvraag bij dit ongeluk is in ieder geval niet zo moeilijk.

Een auto reed vermoedelijk door rood, week uit en schoot door de middenscheiding op de weghelft van de zelfrijdende auto. Lijkt me bijna niet te voorkomen.



[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 06-05-2018 21:33:58 ]
pi_178983521
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 21:28 schreef MaGNeT het volgende:
De schuldvraag bij dit ongeluk is in ieder geval niet zo moeilijk.

Een auto reed vermoedelijk door rood, week uit en schoot door de middenscheiding op de weghelft van de zelfrijdende auto. Lijkt me bijna niet te voorkomen.

Je kan het van twee kanten zien. Als iedereen een zelfrijdende auto reed was dit nooit gebeurd, maar als ik in de zelfrijdende auto zat (en ik reed zelf) dan had ik dit nog kunnen ontwijken. De zelfrijdende auto (tenminste nu nog) geen camera's om dit soort ongelukken te voorkomen.

Maar nu ik er zo over nadenken had ik ook weer iemand anders kunnen rammen als ik ontweek, net als de grijze auto. Ach ja :P
Facts don't care about your feelings
pi_178983670
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2018 08:49 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Je kan het van twee kanten zien. Als iedereen een zelfrijdende auto reed was dit nooit gebeurd, maar als ik in de zelfrijdende auto zat (en ik reed zelf) dan had ik dit nog kunnen ontwijken. De zelfrijdende auto (tenminste nu nog) geen camera's om dit soort ongelukken te voorkomen.

Maar nu ik er zo over nadenken had ik ook weer iemand anders kunnen rammen als ik ontweek, net als de grijze auto. Ach ja :P
De Lidar kan 360 graden rondom zien, tot zo'n 300 meter afstand volgens opgaaf.
Dus ik denk wel dat Waymo dit meeneemt in het algoritme om ingrijpen te verbeteren.
En natuurlijk, wat je zegt, het moet ook maar kunnen (ivm andere weggebruikers naast je).

Als je de beelden bekijkt (lijkt langzaam afgespeeld) dan was er amper 1 tot 2 seconden om in te grijpen.

De video laat verder ook niet zien of er nog andere auto's (schuin) naast of achter de auto reden.

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 07-05-2018 09:07:11 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')