abonnement Unibet Coolblue
pi_177087098
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 14:19 schreef polderturk het volgende:
Wat is beter voor het milieu?

Graag alle punten opnoemen.
Wat wil je graag horen, dan dan pas ik de aannames daarop aan.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 10 februari 2018 @ 17:29:43 #27
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_177087159
Afhankelijk van het gedrag van de consument, de producent, het product en de hele keten.
Uiteindelijk is het 't beste als mensen wat minder spulletjes kopen. Het gemiddelde product dat wordt gekocht is minder dan 3 maanden in gebruik door de consument, of het is opgegeten, of het is weggegooid.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  zaterdag 10 februari 2018 @ 17:31:30 #28
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_177087194
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 17:25 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

1 dingetje kopen kost geen geheel datacenter hoor :X
1 dingetje online kopen betekend een website die gehost moet worden, waar een datacentrum voor nodig is.
Nu zal een datacentrum niet op 1 website leunen, dat is ondoenelijk. Maar feit blijft dat er geen dingetje online te kopen valt zonder een datacentrum en die dingen zijn serieuze grootverbruikers mbt energie. Zelfs als je dat deelt door het aantal klanten is dat stevig te noemen.

Dan heb je nog de omgeving waarop het gehost moet worden, die ook geproduceerd en vervoert moeten worden, ook iets wat je in de berekening mee moet nemen.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  zaterdag 10 februari 2018 @ 17:32:37 #29
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_177087227
quote:
15s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 17:29 schreef GSbrder het volgende:
Afhankelijk van het gedrag van de consument, de producent, het product en de hele keten.
Uiteindelijk is het 't beste als mensen wat minder spulletjes kopen. Het gemiddelde product dat wordt gekocht is minder dan 3 maanden in gebruik door de consument, of het is opgegeten, of het is weggegooid.
En dit vooral. Dat hele consumeer dit, want dat is beter voor het milieu is baarlijke onzin. Minder consumeren, dat is beter voor het milieu.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  zaterdag 10 februari 2018 @ 17:38:01 #30
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_177087340
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 17:23 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat hangt sterk af of de lokale producent een energievreter is die enorm inefficient werkt en de efficientie van de producent aan de andere kant van de wereld. Transport heeft niet zo'n groot effect op vervuiling.
De bezorger die 1km moet rijden heeft meer effect dan het transport van china naar rotterdam.
Weet je het zeker? Afaik hebben de ~13 grootste schepen (of hoeveel waren het?) vd wereld meer invloed dan al het verkeer over land.

Edit; ah, 15;
https://eenvandaag.avrotr(...)le-autos-ter-wereld/
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
  zaterdag 10 februari 2018 @ 17:40:54 #31
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_177087403
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 17:32 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

En dit vooral. Dat hele consumeer dit, want dat is beter voor het milieu is baarlijke onzin. Minder consumeren, dat is beter voor het milieu.
Dat is dan weer slecht voor de economie en indirect zorgt het voor minder snelle ontwikkelingen op het gebied van groene energievoorzieningen en transport.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_177087467
Hangt van het product af natuurlijk.
  zaterdag 10 februari 2018 @ 17:46:37 #33
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_177087558
Ik haal mijn bananen altijd zelf uit Ecuador..
  zaterdag 10 februari 2018 @ 17:47:43 #34
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_177087586
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 17:40 schreef embedguy het volgende:

[..]

Dat is dan weer slecht voor de economie en indirect zorgt het voor minder snelle ontwikkelingen op het gebied van groene energievoorzieningen en transport.
De economie, bah. Wat een slecht systeem is dat inmiddels. De illusie van eeuwige groei die veel kapot maakt.

Minder consumeren en wat dan wel geconsumeerd wordt richten op duurzaam werkt gewoon.
Maar dat hele consumeer meer van dit, want dat is goed voor het milieu is een enorme leugen.
Neem dat bijvangst verhaal in de visserij. Natuurlijk is het prima zoveel mogelijk te gebruiken van wat gevangen wordt. Maar wat minder vis eten waardoor er minder gevangen hoeft te worden werken toch echt beter.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  zaterdag 10 februari 2018 @ 17:59:00 #35
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_177087844
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 17:47 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

De economie, bah. Wat een slecht systeem is dat inmiddels. De illusie van eeuwige groei die veel kapot maakt.

Minder consumeren en wat dan wel geconsumeerd wordt richten op duurzaam werkt gewoon.
Maar dat hele consumeer meer van dit, want dat is goed voor het milieu is een enorme leugen.
Neem dat bijvangst verhaal in de visserij. Natuurlijk is het prima zoveel mogelijk te gebruiken van wat gevangen wordt. Maar wat minder vis eten waardoor er minder gevangen hoeft te worden werken toch echt beter.
Worden mensen ook meteen wat minder oud, scheelt ook weer in de consumptie 👍

De groei van de economie haalt toch heel wat elende uit de wereld weg. Armoede in 3e wereldlanden, mensen worden slimmer wat in minder oorlog zal resulteren (denk ik, al zijn de gevolgen wel groter als het dan toch gebeurt).
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
  zaterdag 10 februari 2018 @ 18:04:14 #36
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_177087948
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 17:47 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

De economie, bah. Wat een slecht systeem is dat inmiddels. De illusie van eeuwige groei die veel kapot maakt.

Minder consumeren en wat dan wel geconsumeerd wordt richten op duurzaam werkt gewoon.
Maar dat hele consumeer meer van dit, want dat is goed voor het milieu is een enorme leugen.
Neem dat bijvangst verhaal in de visserij. Natuurlijk is het prima zoveel mogelijk te gebruiken van wat gevangen wordt. Maar wat minder vis eten waardoor er minder gevangen hoeft te worden werken toch echt beter.
Ik ben wel een voorstander van groei, maar dat hoeft niet per se in een lineair systeem te worden uitgevoerd. Ook denk ik dat incrementele stapjes naar duurzamer consumeren (groenten in plaats van vis, vis in plaats van kip, of kip in plaats van biefstuk) wel in de goede richting is, maar ik deel met je dat mensen minder spullen moeten kopen of reizen moeten maken om de aarde niet teveel te belasten. Zonder groei gaan de volgende generaties het een stuk slechter krijgen, dat hoeft van mij ook niet.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
pi_177103475
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 17:38 schreef embedguy het volgende:

[..]

Weet je het zeker? Afaik hebben de ~13 grootste schepen (of hoeveel waren het?) vd wereld meer invloed dan al het verkeer over land.

Edit; ah, 15;
https://eenvandaag.avrotr(...)le-autos-ter-wereld/
Tja, zo kan ik er nog meer... als je vergeet dat er een triljoen producten per schip worden vervoerd, waardoor je de vervuiling door een triljoen kan delen dan is inderdaad elke scheet meer vervuilender.... Als je iets met de auto ophaalt is alle vervuiling op rekening van dat ene product.

Daarom is boodschappen halen in de supermarkt met de auto ook veruit het meest vervuilender en het transport naar de supermarkt of het vervoeren per schip van voedsel verwaarloosbaar.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 11 februari 2018 @ 11:25:18 #38
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_177103656
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 11:16 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Tja, zo kan ik er nog meer... als je vergeet dat er een triljoen producten per schip worden vervoerd, waardoor je de vervuiling door een triljoen kan delen dan is inderdaad elke scheet meer vervuilender.... Als je iets met de auto ophaalt is alle vervuiling op rekening van dat ene product.

Daarom is boodschappen halen in de supermarkt met de auto ook veruit het meest vervuilender en het transport naar de supermarkt of het vervoeren per schip van voedsel verwaarloosbaar.
De 15 grootste cargo schepen zijn vervuilender dan al het landverkeer bij elkaar...

No way dat de postbezorger vervuilender is...
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_177103668
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 11:25 schreef embedguy het volgende:

[..]

De 15 grootste cargo schepen zijn vervuilender dan al het landverkeer bij elkaar...

No way dat de postbezorger vervuilender is...
dan lees je niet... dat hoeft niet hoor.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_177103895
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 11:25 schreef embedguy het volgende:

[..]

De 15 grootste cargo schepen zijn vervuilender dan al het landverkeer bij elkaar...

Daar geloof ik niks van. Bron?
Waarom zetten ze geen zeilen op die cargoschepen? Of waarom worden er geen zonnepanelen op geplaatst? Zet er een elektromotor op die op waterstof draait. Stel zo een schip is 300 meter lang en 40 meter breed. Het dek zou dan met 12000 m2 aan zonnepanelen bedekt kunnen worden. Dit zou dan een vermogen van 1,7 megawatt kunnen leveren. Als je aan de zijkanten van die kantelbare zonnepanelen zou zetten die je tijdens de bootreos horizontaal zet en als je aangemeerd bent verticaal, dan zou je 3 x 1,7 MW = 5,1 MW kunnen produceren. Tel daar de energie op van de windzeilen. Hoe hard zou een vrachtschip dan kunnen gaan? En wat als de windzeilen ook zouden bestaan uit zonnepanelen?
  zondag 11 februari 2018 @ 11:37:36 #41
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_177103907
quote:
0s.gif Op zondag 11 februari 2018 11:25 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

dan lees je niet... dat hoeft niet hoor.
Sorry?

Lijkt mij common sense. Zoals ik het beredeneer zal een groot percentage van de producten die zo'n schip vervoerd vroeg of laat vervoerd worden via landverkeer door pakketbezorgers en particulieren. Als ik dat goed aanneem dan zijn de cargoschepen per definitie vervuilender.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
  zondag 11 februari 2018 @ 11:41:08 #42
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_177103979
quote:
1s.gif Op zondag 11 februari 2018 11:36 schreef polderturk het volgende:

[..]

Daar geloof ik niks van. Bron?
Waarom zetten ze geen zeilen op die cargoschepen? Of waarom worden er geen zonnepanelen op geplaatst? Zet er een elektromotor op die op waterstof draait. Stel zo een schip is 300 meter lang en 40 meter breed. Het dek zou dan met 12000 m2 aan zonnepanelen bedekt kunnen worden. Dit zou dan een vermogen van 1,7 megawatt kunnen leveren. Als je aan de zijkanten van die kantelbare zonnepanelen zou zetten die je tijdens de bootreos horizontaal zet en als je aangemeerd bent verticaal, dan zou je 3 x 1,7 MW = 5,1 MW kunnen produceren. Tel daar de energie op van de windzeilen. Hoe hard zou een vrachtschip dan kunnen gaan? En wat als de windzeilen ook zouden bestaan uit zonnepanelen?
In eerste zin idd erg ongeloofwaardig maar het schijnt echt zo te zijn.
Bron staat boven ergens al. Bron zelf niet gelezen btw maar er zijn er zat andere op internet te vinden.

Die schepen zijn giga gigantisch, zullen wel wat meer nodig hebben. Verder kost hun huidige brandstof niet veel (misschien dat ze zelfs betaald krijgen om die troep te verstoken, idk) en gelden er geen milieuwetten op open zee.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_177136601
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 17:38 schreef embedguy het volgende:

[..]

Weet je het zeker? Afaik hebben de ~13 grootste schepen (of hoeveel waren het?) vd wereld meer invloed dan al het verkeer over land.

Edit; ah, 15;
https://eenvandaag.avrotr(...)le-autos-ter-wereld/
Schepen gebruiken vaak "ruwe" brandstof waar veel zwavel inzit, auto's rijden op ontzwavelde brandstof. Zure regen heeft nadelige effecten boven land en op de "waterkwaliteit" (voor fauna en flora) in kustgebieden, maar midden op de oceaan is het effect vrijwel verwaarloosbaar.
Dan is het onzinnig om te zeggen dat 15 schepen even vervuilend zijn als alle auto's op aarde. De uitstoot van auto's (fijn stof, stikstofoxides ..) is geconcentreerd in steden, waar mensen het inademen. Misschien heeft de uitstoot van de schepen nadelige effecten op het leven in de oeaan, maar in het wild hebben zwakkere dieren sowieso weinig kans om te overleven..
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  donderdag 15 februari 2018 @ 00:46:29 #44
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_177192569
Nou nou, jullie redden de wereld hoor :')

Wat is er beter voor het milieu als ik, in mijn ziekelijke koopdrift, tyfuszooi uit China koop, dat binnen 3 weken in de vullisbak of garage ligt? :')

Millennials :')
  donderdag 15 februari 2018 @ 06:55:20 #45
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_177194848
quote:
0s.gif Op maandag 12 februari 2018 19:29 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Schepen gebruiken vaak "ruwe" brandstof waar veel zwavel inzit, auto's rijden op ontzwavelde brandstof. Zure regen heeft nadelige effecten boven land en op de "waterkwaliteit" (voor fauna en flora) in kustgebieden, maar midden op de oceaan is het effect vrijwel verwaarloosbaar.
Dan is het onzinnig om te zeggen dat 15 schepen even vervuilend zijn als alle auto's op aarde. De uitstoot van auto's (fijn stof, stikstofoxides ..) is geconcentreerd in steden, waar mensen het inademen. Misschien heeft de uitstoot van de schepen nadelige effecten op het leven in de oeaan, maar in het wild hebben zwakkere dieren sowieso weinig kans om te overleven..
Gehoord van het broeikasteffect?

Wat betreft zwavel heb je wellicht gelijk, maar wb co2 zal land/zee niet veel uitmaken voor het broeikasteffect.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_177194901
Online is beter voor het milieu (je hoeft geen producten te koelen én winkels te verwarmen), offline is beter voor je portemonnee, want was is ¤3,- aan brandstofkosten nou (voor een benzineauto die 1:15 verbruikt) als je minimaal ¤4,- kan besparen op de producten? Ik krijg in het weekend niet betaald voor werk, of ik nou op de bank hang of rond rij voor boodschappen levert mij beide niets op.

En boodschappenbezorgers werken toch ook met tijdvakken waarin ze komen? Ik kan in de 'de bezorger komt tussen 11:00 en 12:00' tijd rustig 3 winkels bezoeken.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_177202407
quote:
7s.gif Op donderdag 15 februari 2018 06:55 schreef embedguy het volgende:

[..]

Gehoord van het broeikasteffect?

Wat betreft zwavel heb je wellicht gelijk, maar wb co2 zal land/zee niet veel uitmaken voor het broeikasteffect.
Maar die 15 schepen stoten niet evenveel CO2 uit als alle auto's op aarde.
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
pi_177208149
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 februari 2018 14:21 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Niets kopen is het beste.

Alle punten
Precies, maar dan is het weer zo saai en stagneert de economie, dus dat schiet ook niet op. Ik zeg: gewoon winkelen waar je de artikelen terplekke kunt voelen en desnoods kopen. Winkelen in de winkel en vervolgens als een mietje online gaan kopen omdat het 2 euro goedkoper is, vind ik een schande.
  donderdag 15 februari 2018 @ 18:01:24 #49
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_177209726
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 07:05 schreef Resistor het volgende:
Online is beter voor het milieu (je hoeft geen producten te koelen én winkels te verwarmen)
Online producten kopen zorgt ervoor dat die distributiecentra vers vlees, vis of ijsjes kunnen verkopen die op kamertemperatuur liggen opgeslagen? Voor wat betreft airconditioning en verwarming heb je wellicht een puntje, maar ik vraag me af of dit opweegt tegen de vervoersbeweginingen. Vergeet niet, veel winkels verkopen hun producten op plekken waar duizenden mensen per dag langskomen, bezorgauto's brengen hun spullen in woonwijken waar met een beetje pech een handjevol mensen iets willen hebben.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  donderdag 15 februari 2018 @ 20:33:06 #50
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_177213550
quote:
0s.gif Op donderdag 15 februari 2018 13:30 schreef crystal_meth het volgende:

[..]

Maar die 15 schepen stoten niet evenveel CO2 uit als alle auto's op aarde.
Ah, je hebt gelijk. Ik zie nu pas dat de bron die ik eerder gaf mijn bewering al onderuit haalde (ik had die bron niet eens zelf gelezen).

https://www.nrc.nl/nieuws(...)o2-u-1417001-a558324

Wat betreft zwaveluitstoot dus ook veel verandering gaande.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')