Ah dat is al een begin..quote:Op zondag 4 februari 2018 12:19 schreef Fer het volgende:
Ik denk dat het in PTA sneller zal gaan.
Ik heb dit gevonden
https://en.m.wikipedia.org/wiki/DIN_72552
En waarschijnlijk gaat BAT op 30 en IG op 15. Voor de rest moet je het schema even posten.
Dankquote:Op zondag 4 februari 2018 13:56 schreef Vonkenboer het volgende:
Op verzoek TS een schopje richting PTA
Trailer?quote:Op zondag 4 februari 2018 14:26 schreef Zolderkamer het volgende:
Als ik weet waar T voor staat dan ben ik al een heel eind verder.. (schema word groter als je even klikt)
[..]
Dank
Geen terugveerstanden, 2 draaistanden en 1 als je de sleutel indrukt:quote:Op zondag 4 februari 2018 15:02 schreef Ridocar het volgende:
Vraagjes:
1, Hoeveel posities, inclusief de terugverende, heeft het nieuwe contactslot?
2, Heb je een multimeter? Dan kun je met de doorgangtester de verbindingen op het contactslot bepalen van alle posities. Het resultaat is een tabel met horizontaal de contactpunten, verticaal de schakelposities en verbindingen met kruisjes waar de verbonden contacten zitten.
Dat klopt idd.. (alleen is er in de huidige situatie een schakelaar tussen gezet, maar dat maakt op zich weinig uit)quote:Op zondag 4 februari 2018 14:36 schreef Fer het volgende:
[..]
Trailer?
Ik heb nog nooit een tractor van dichtbij gezien (stadse jongen) maar ik begrijp dat het een gecombineerde contact/lichtschakelaar is en L1/L2 dimlicht grootlicht zijn?
Ah, so.quote:Op zondag 4 februari 2018 15:14 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Geen terugveerstanden, 2 draaistanden en 1 als je de sleutel indrukt:
[ afbeelding ]
Ik heb zo 123 geen werkende multimeter, wel gewoon een spanningstester.. Alleen de opzet van het topic was, dat ik er zo wel uit zou komen..![]()
Nu zit BAT en IG waarschijnlijk bij elkaar op.. (morgen even kijken)quote:Op zondag 4 februari 2018 15:01 schreef Fer het volgende:
Ik zou zeggen:
BAT = 30 (Constant 12V)
IG = 15 (Geschakeld 12V voor de startmotor, controlelampjes en knipperlicht)
L1 = 57 (Dimlicht)
L2 = 56 (Groot licht)
T = 58 (Aanhanger verlichting gaat branden samen met 57 Dimlicht)
of
T = 54 (Aanhanger verlichting gaat al branden samen met 15 contact)
Dat is afhankelijk van hoe het nu gaat.
Ja ik ga morgen eerst even onorthodox proberen.. mocht ik fout gokken dan ga ik idd meten..quote:Op zondag 4 februari 2018 15:43 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ah, so.
Ik heb ook geen verstand van tractoren, alleen van elektriciteit en storingzoeken enzo.
Ook van een spanningzoeker (ik neem aan dat je zo'n lampje in een prikker met een draadje bedoelt) kun je met behulp van een accu een doorgangtester maken.
[ afbeelding ]
VLNR: schema doorgangtester, blanco tabel, voorbeeld contacten
En met een tabel kun je zelf bepalen hoe je je contactslot overzet.
Nee, bij de nieuwe is sleutel indrukken contact waarschijnlijk.. (dat is vaker zo bij tractoren, je steekt de sleutel in, en dan kun je hem een tikje indrukken en uittrekken)quote:Op zondag 4 februari 2018 17:15 schreef Fer het volgende:
Maar 1 is contact, 2 lichten aan?
Dan zouden 15/54 op 1 aan gaan en 56-58 op 2?
Het begon met, oh.. allemaal letters ipv cijfers.. laat ik eens op google kijken of er een overzichtje is die het converteert.. Toen dacht ik.. er zijn vast wel lui op FOK! die het wat langer uit hebben gehouden tijdens electroles..quote:Op maandag 5 februari 2018 12:37 schreef Barcaconia het volgende:
BAT is altijd +30 (directe + van accu)
IGN is altij +15 (contactgeschakelde + van accu)
In jouw schema is L1 de rood/witte kabel naar de lamp en L2 de rode kabel. Er staat niet gespecificeerd welke functie deze hebben (stadslicht/dimlicht bijv) Daarvoor heb je een beschrijving van componenten L1 en L2 nodig.
Logischerwijs zou ik zeggen dat stand L1 de achterlichten + stadslichten zijn, en L2 de achterlichten + dimlichten.
Vervolgens ga je op je nieuwe schakelaar meten wat wanneer schakelt. Ik neem aan in zowel indrukken als stand 1 + 2 allemaal 30 naar 15 schakelt.
In stand 1 zal waarschijnlijk kleine verlichting (L1) aangezet worden, dus bijv 58+57. En in stand 2 waarschijnlijk 56 (L2). Maar daar kom je alleen maar achter door te meten of het schema van de schakelaar zelf op te zoeken.
In jouw schema gaat T naar een ongedefinieerd component, daarvoor zul je een uitgebreider schema moeten plaatsen met definities van T bijv.
In het schema gaat het gloeien en starten via een aparte schakelaar, niet via de contactschakelaar (die eigenlijk verlichtingschakelaar is). Die schakelaar krijgt spanning van de IGN stand van de eerste schakelaar
Jup hij blijft dan draaien.. dat gaat via de gashendel.. die druk je dicht en op het laatste stukje sluit ie de dieseltoevoer..quote:Op maandag 5 februari 2018 13:18 schreef Fer het volgende:
Zomaar nieuwsgierig, maar ik zie nergens de dieselafsluiter. Waarschijnlijk heb je zo’n stopknop, maar als je met draaiende motor de sleutel eruit trekt, blijft hij dan draaien?
Oude lijnpompen hebben een mechanische afsluiter geen elektrische. Vaak gewoon aan het einde van je gasstang.quote:Op maandag 5 februari 2018 13:18 schreef Fer het volgende:
Zomaar nieuwsgierig, maar ik zie nergens de dieselafsluiter. Waarschijnlijk heb je zo’n stopknop, maar als je met draaiende motor de sleutel eruit trekt, blijft hij dan draaien?
Welk relais dan?quote:Op maandag 5 februari 2018 15:00 schreef Zolderkamer het volgende:
Oke... als ik het slot niet aangesloten heb, word alsnog het relais geactiveerd, zodra ik de accu aansluit..![]()
Ik kan niets anders bedenken dan dat het relais de accu leegtrekt.. ik heb de bedrading nagelopen en dat lijkt allemaal juist te zijn..
Maar ik kan me niet voorstellen dat het zo hoort.. dan zou er een massaslot op moeten en dat heeft er nooit opgezeten oid..
Van/in de spanningsregelaar (de spanningsregelaar tikt zodra ik de accu aansluit)quote:
Massaslot?quote:Op dinsdag 6 februari 2018 22:10 schreef Zolderkamer het volgende:
Maargoed.. lang verhaal kort:
[ afbeelding ]
Jup.. Die kost 3 euro..quote:
Neuh het was wel een hele echte sleutel.. Wat er nu in zit is van of voor Zetor/Ursus..quote:Op woensdag 7 februari 2018 22:39 schreef derLudolf het volgende:
Zo'n bijzondere sleutel was het anders ook niet geweest, schroevendraaier past ook
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |