Daar sta ik best voor open, maar niet hier in dit specifieke topic.quote:Op maandag 5 februari 2018 01:27 schreef Kloonhommel het volgende:
Sta je eigenlijk wel open voor een discussie?
Zou dat erfelijk zijn denk je?quote:Op maandag 5 februari 2018 11:09 schreef Samuel24 het volgende:
ja mijn vader is volgens mij wel autistisch.
ja ik denk het wel ja. net zoals mensen die bijvoorbeeld een bolle kop hebben. die zijn ook erfelijk.quote:Op maandag 5 februari 2018 11:22 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Zou dat erfelijk zijn denk je?
Erkenning voor mezelf en duidelijkheid voor mijn behandelaar wat betreft mij eigen situatie.quote:Op maandag 5 februari 2018 11:07 schreef Lunatiek het volgende:
Het zou handig zijn als TS antwoord gaf op de vraag wat een autisme-diagnose van de ouder voor invloed heeft op de behandeling van het autistische kind.
Maar waarom heb je dit topic dan geopend? Want over ervaringen met ouders met autisme gaat niet echt heel erg. Jouw eigen ervaringen vallen daar ook niet onder, want je moeder is niet gediagnosticeerd. Het gaat dus vooral om jouw verwachtingen voor wat betreft een eventuele diagnose, dat is op zich ook prima, maar dan moet je wel de mensen die daarop doorvragen netjes te woord staan, of zelf ophouden met posten over je eigen ouders.quote:Op maandag 5 februari 2018 12:01 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Erkenning voor mezelf en duidelijkheid voor mijn behandelaar wat betreft mij eigen situatie.
En mijn moeder kan in aanmerking komen voor een coach. Mijn idee is dat zoiets heel goed is voor haar. Niet om van anderen te horen wat ze moet doen, maar dat iemand haar helpt uit te vinden wat ze zelf graag wilt.
En als zij wilt spuien dat ze problemen heeft met haar dominante zoon die haar leven bepaalt, dan is dat OK. Want dan spuit ze tenminste wel en blijft het niet malen in haar kop.
Maar ik ben het met Summer2Bird eens: ik moet de situatie eigenlijk accepteren zoals die is en er geen verwachtingen aan koppelen.
Allang bekend dat autisme een erfelijkheidsaspect heeft - naast mogelijk een deel aangeleerd.quote:Op maandag 5 februari 2018 11:22 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Zou dat erfelijk zijn denk je?
autisme kan je niet aanleren hoor.quote:Op maandag 5 februari 2018 13:38 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Allang bekend dat autisme een erfelijkheidsaspect heeft - naast mogelijk een deel aangeleerd.
De website die ik heb gepost gaat over mensen met autistische ouders, los van of dat gediagnosticeerd is. Als die diagnose niet gesteld, ben je er weliswaar niet zeker van, maar het gaat over wat het met jou hebt gedaan.quote:Op maandag 5 februari 2018 12:39 schreef Samzz het volgende:
[..]
Maar waarom heb je dit topic dan geopend? Want over ervaringen met ouders met autisme gaat niet echt heel erg. Jouw eigen ervaringen vallen daar ook niet onder, want je moeder is niet gediagnosticeerd. Het gaat dus vooral om jouw verwachtingen voor wat betreft een eventuele diagnose, dat is op zich ook prima, maar dan moet je wel de mensen die daarop doorvragen netjes te woord staan, of zelf ophouden met posten over je eigen ouders.
Zeker wel. Wat bepaalde autistische trekjes aangaat, is 't een feest van herkenning. Zelfs van die kleine dingetjesquote:Op maandag 5 februari 2018 08:56 schreef Lokasenna het volgende:
Lijken jullie ook veel op je autistische ouder, of juist helemaal niet?
Nee, maar je kunt wel autistisch gedrag aanleren. Als je ouders problemen hebben met het uiten van emoties, als voorbeeld, hoe kun je dat dan van hen leren in je eerste levensjaren?quote:Op maandag 5 februari 2018 13:41 schreef Samuel24 het volgende:
[..]
autisme kan je niet aanleren hoor.
je kan het toch ook van andere mensen leren? op school leer je toch ook van alles enzo?quote:Op maandag 5 februari 2018 17:58 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee, maar je kunt wel autistisch gedrag aanleren. Als je ouders problemen hebben met het uiten van emoties, als voorbeeld, hoe kun je dat dan van hen leren in je eerste levensjaren?
Dat denk ik ook.quote:Op maandag 5 februari 2018 17:58 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Nee, maar je kunt wel autistisch gedrag aanleren. Als je ouders problemen hebben met het uiten van emoties, als voorbeeld, hoe kun je dat dan van hen leren in je eerste levensjaren?
Naar mijn weten zijn de eerste drie jaren het belangrijkst en die vormen de basis van je gedrag. Als je in die periode bijvoorbeeld traunatische ervaringen meemaakt, komt het niet meer goed en blijf je altijd hechtingsproblemen houden en emotionele instabiliteitquote:Op maandag 5 februari 2018 18:02 schreef Samuel24 het volgende:
[..]
je kan het toch ook van andere mensen leren? op school leer je toch ook van alles enzo?
Tegen welke problemen loop je het meest aan? Heb je weleens hulp gekregen of zou je dat willen?quote:Op maandag 5 februari 2018 21:06 schreef krijtlijk het volgende:
Interessant topic. Ik vermoed dat dat mijn vader autistisch is. Ik heb zelf wel de diagnose en ik lijk erg op mijn vader. Hij heeft moeite met onverwachte veranderingen, onverwacht bij iemand op visite gaan of spontaan even een stukje wandelen zijn altijd lastig. Op vakantie gaan doet hij wel maar wel erg goed voorbereid zodat hij niet voor verrassingen komt te staan. Hij houdt zich aan vaste patronen en mijn moeder is denk ik ook een stabiele factor waardoor alles goed loopt. Zelf ben ik ook een ouder maar dat loopt minder goed, ik heb helaas niet de stabiele factor naast mij die mij kan helpen met de opvoeding van mijn kinderen. En ik ben heel eerlijk, als ik 10 jaar geleden wist wat ik nu wist was ik niet aan kinderen begonnen. Niet omdat ik niet van ze hou, juist wel. Ik had hun graag alle ellende willen besparen
Maakt het überhaupt uit wat de oorzaak is van het probleem van autisme, als blijkbaar opvoeding ervoor kan zorgen dat een hele generatie voor de buitenwereld autistisch wordt?quote:Op zondag 4 februari 2018 08:35 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Niemand veroordeelt je.
Jij schrijft dat je zelf een diagnose hebt, maar dat er nog naar een passende behandeling wordt gezocht. Je schrijft ook dat een diagnose van je moeder jou kan helpen. Dat is onrealistisch: een diagnose van je moeder laat PsyQ niet miraculeus een passende behandeling voor jou vinden.
Verder: zoals ik hierboven schreef, de generatie 65+ kan heel goed door opvoeding "autistische trekjes" hebben gekregen. In elk van ons zitten autistische trekjes, en bij die generatie werden die gestimuleerd omdat dat gedrag de norm was.
Het verschil met een echte autist is dat ander gedrag de autist extreem veel energie kost, en dat is iets waar ik je niet over hoor.
Dat laatste bedoel ik ja, maar ook dat ik dan vind, als het zo is dat autistische kenmerken bij mensen voor kunnen komen zonder dat zij daadwerkelijk autistisch zijn, de 'voordelen' van een autisme diagnose (coaching, aanpassing werkomgeving) ook voor deze doelgroep zou moeten gelden. En dan ben je nog wel even bezig, dan zijn er bijna geen mensen meer zonder extra begeleiding denk ik. Want iemand met die klachten heeft er last van. Zoals je zelf zegt, het leven is sneller geworden. Iedereen die dat niet aankan, ongeacht waar het vandaan komt, heeft dan recht op conpensatie. Tenzij autisme lichamelijk aantoonbaar wordt, zodat er daadwerkelijk bewijs is wie wel en niet autistisch is.quote:Op woensdag 7 februari 2018 00:22 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Als ik zo vrij mag zijn: daar ben ik het niet mee eens. Autisme houdt echt wel in dat de hersenen informatie op een andere manier verwerken dan mensen die dat niet hebben. Het is niet beter of slechter; het is anders.
Waar mensen met ASS in worden benadeeld, is dat de wereld om hen heen niet is afgesteld op hun behoeften en kwaliteiten. Er komen steeds meer prikkels, alles moet sneller, er wordt meer flexibiliteit verwacht en dan zijn er ook communicatieproblemen met anderen, omdat de meeste mensen dingen kunnen inschatten op basis van intuitie en gevoel, terwijl zij dat meer doen door de dingen die ze waarnemen te beredeneren. Wat overigens niet wil zeggen dat mensen met ASS geen gevoel hebben - integendeel zelfs! - ze hebben wel meer moeite om dat te kunnen uiten en ook om zowel die van henzelf als die van andere mensen goed te kunnen inschatten.
Maar ik denk dat jij bedoelt dat mensen op basis van bepaalde gedragskenmerken in een hokje worden gezet en aan de kant worden gezet, is het niet?
Nog maar een keerquote:Op zondag 4 februari 2018 07:07 schreef Samzz het volgende:
Offtopic berichten verwijderd. Ook wil ik TS met klem vragen normaal en zonder persoonlijk te worden te reageren op andere users
Ja, ik heb het over twee verschillende dingen:quote:Op dinsdag 6 februari 2018 22:31 schreef geeninspiratie1235 het volgende:
[..]
Maakt het überhaupt uit wat de oorzaak is van het probleem van autisme, als blijkbaar opvoeding ervoor kan zorgen dat een hele generatie voor de buitenwereld autistisch wordt?
Vind het wel interessant want inderdaad de mensen die ik ken van deze generatie noemen zich ook vaak autistisch of worden zo genoemd door anderen zonder officieel een diagnose te hebben, gewoon omdat ze de trekken bij zichzelf herkennen.
Autistisch is een woord geworden om een set gedragskenmerken te beschrijven, net als introvert of extravert of dwangmatig. Net als borderline, ADHD enzovoort.
Onzin. Het is allang bewezen dat *iedereen* baat heeft bij een autisme-vriendelijke werkomgeving, dus productiever is.quote:Op woensdag 7 februari 2018 07:09 schreef geeninspiratie1235 het volgende:
[..]
Dat laatste bedoel ik ja, maar ook dat ik dan vind, als het zo is dat autistische kenmerken bij mensen voor kunnen komen zonder dat zij daadwerkelijk autistisch zijn, de 'voordelen' van een autisme diagnose (coaching, aanpassing werkomgeving) ook voor deze doelgroep zou moeten gelden.
Niet mee eens. Flexibele werkomgevingen, agile werken, is in sommige bedrijven absoluut handig.quote:Op zondag 11 februari 2018 07:08 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Onzin. Het is allang bewezen dat *iedereen* baat heeft bij een autisme-vriendelijke werkomgeving, dus productiever is.
quote:Op zondag 11 februari 2018 07:08 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Onzin. Het is allang bewezen dat *iedereen* baat heeft bij een autisme-vriendelijke werkomgeving, dus productiever is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |