Uiteraard wil ik niet de problemen van je moeder bagatelliseren en ik hoop ook voor jou dat ze passende hulp bij haar problematiek vinden. Er wordt snel naar autisme gegrepen als verklaring als mensen in een bepaald patroon blijven hangen of emotioneel onbereikbaar lijken te zijn. Je moeder is misschien door de scheiding en het overlijden van haar ouders kort daarop zodanig getraumatiseerd, dat ze misschien nu zo is zoals ze is. Bij ons in de omgeving woonde eens iemand die haar kind had verloren en was daar jaren overstuur van, dus zo gek is het niet dat sommige mensen in een bepaalde gebeurtenis blijven hangen.quote:Op zondag 4 februari 2018 00:01 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Als ze een andere diagnose krijgt. Ik vind het prima. Omdat er echt zo ontzettend veel aanwijzingen toch daarnaar refereren, vind ik autisme het meest logische. En omdat er een uitgebreid onderzoek voor nodig is om dat te kunnen vaststellen, komt er sowieso wat uit.
Je kan niet stellen dat er niks aan de hand is met een vrouw die nog steeds wegkwijnt n.a.v. een scheiding die 25 jaar geleden plaatsvond maar daar somehow in wilt blijven hangen. Het is trouwens wel verder in haar familie gediagnosticeerd, maar dan zijn het kleinkinderen van haar zussen. Een van haar zussen beweert zelf dat ze het heeft, maar net als mijn moeder is dat niet haar eigen mening maar neemt ze dat gewoon over van wat anderen tegen haar zeggen.
Tuurlijk zou ik er persoonlijk ook mee geholpen zijn als ze gediagnosticeerd word. Dat zou mijn situatie ook verklaren. En de reden waarom ik dat verklaard wil hebben, is omdat ik ondanks dat ik al twee jaar bij PsyQ zit nog steeds geen behandeling krijg, want "ze zijn op zoek naar een passende behandeling". En ik ben waarschijnlijk zo dwangmatig aan het piekeren, omdat het fokking zoveel pijn doet om je te realiseren dat de enige die van mij hield zich niet laat helpen, de rest bij voorbaat negatief over mij denkt. En er is een mooie wereld om mij heel met allemaal leuke aardige mensen, maar ik durf mij aan niemand te binden. En in plaats van behandeling staren behandelaars zich blind op oppervlakkige trekjes zoals "maakt moeilijk oogcontact", "schrijft lange mails en wijdt uit in zijn verwoording" dus hij zal wel autistisch zijn tot het tegendeel is bewezen.
Het hoeft echter ook geenszins te betekenen dat ze een psychische stoornis heeft.quote:Op zondag 4 februari 2018 00:01 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Als ze een andere diagnose krijgt. Ik vind het prima. Omdat er echt zo ontzettend veel aanwijzingen toch daarnaar refereren, vind ik autisme het meest logische. En omdat er een uitgebreid onderzoek voor nodig is om dat te kunnen vaststellen, komt er sowieso wat uit.
Je kan niet stellen dat er niks aan de hand is met een vrouw die nog steeds wegkwijnt n.a.v. een scheiding die 25 jaar geleden plaatsvond maar daar somehow in wilt blijven hangen. Het is trouwens wel verder in haar familie gediagnosticeerd, maar dan zijn het kleinkinderen van haar zussen. Een van haar zussen beweert zelf dat ze het heeft, maar net als mijn moeder is dat niet haar eigen mening maar neemt ze dat gewoon over van wat anderen tegen haar zeggen.
Het gaat je helemaal niet om haar, dat zij hulp krijgt. Het gaat jou om jou. Jij hebt de onrealistische verwachting dat je ineens op magische wijze geholpen zal worden als je moeder gediagnosticeerd wordt met een stoornis.quote:Tuurlijk zou ik er persoonlijk ook mee geholpen zijn als ze gediagnosticeerd word. Dat zou mijn situatie ook verklaren. En de reden waarom ik dat verklaard wil hebben, is omdat ik ondanks dat ik al twee jaar bij PsyQ zit nog steeds geen behandeling krijg, want "ze zijn op zoek naar een passende behandeling". En ik ben waarschijnlijk zo dwangmatig aan het piekeren, omdat het fokking zoveel pijn doet om je te realiseren dat de enige die van mij hield zich niet laat helpen, de rest bij voorbaat negatief over mij denkt. En er is een mooie wereld om mij heel met allemaal leuke aardige mensen, maar ik durf mij aan niemand te binden. En in plaats van behandeling staren behandelaars zich blind op oppervlakkige trekjes zoals "maakt moeilijk oogcontact", "schrijft lange mails en wijdt uit in zijn verwoording" dus hij zal wel autistisch zijn tot het tegendeel is bewezen.
Ten eerste, jij bent er niet bij. Je kan dus niet oordelen dat ik er helemaal naast zit. Daarbij is het ook uitermate respectloos om van een situatie die je niet kent er vanuit te gaan dat ik er met mijn door jou vermeende gedachtekronkels het bij het verkeerde eind heb.quote:Op zondag 4 februari 2018 00:51 schreef madam-april het volgende:
[..]
Het hoeft echter ook geenszins te betekenen dat ze een psychische stoornis heeft.
[..]
Het gaat je helemaal niet om haar, dat zij hulp krijgt. Het gaat jou om jou. Jij hebt de onrealistische verwachting dat je ineens op magische wijze geholpen zal worden als je moeder gediagnosticeerd wordt met een stoornis.
Het enige wat ik zei, is dat een vrouw die nog steeds die na +25 jaar nog steeds wegkwijnt vanwege haar scheiding en daar in 'wil' blijven hangen, niet perse een psychische stoornis heeft.quote:Op zondag 4 februari 2018 01:44 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Ten eerste, jij bent er niet bij. Je kan dus niet oordelen dat ik er helemaal naast zit. Daarbij is het ook uitermate respectloos om van een situatie die je niet kent er vanuit te gaan dat ik er met mijn door jou vermeende gedachtekronkels het bij het verkeerde eind heb.
Ik baseer me op de dingen die jij zelf zegt. Jij zegt letterlijk dat je jouw situatie verklaard wil hebben omdat je denkt dat je dan een passende behandeling zal krijgen en dat jouw situatie verklaard zal worden als je moeder een diagnose krijgt.quote:Verder is de stelling dat ik verwachtingen heb ook een aanname van jou.
Ook dat ik het allemaal alleen maar voor mezelf doe.... Ik ken mezelf inmiddels al een klein beetje en ik weet echt wel wat ik voel en dat ik het zeker niet alleen maar in eigenbelang doe.
https://lh3.googleusercon(...)EepJhD4UkomlOe-=h310
Deze is voor jou.
Lul je hier nou eens niet uit. Daarbij, al zou ik het alleen maar in eigenbelang doen: wie denk je wel niet dat je bent om mij daarop te veroordelen?!quote:Op zondag 4 februari 2018 02:10 schreef madam-april het volgende:
[..]
Het enige wat ik zei, is dat een vrouw die nog steeds die na +25 jaar nog steeds wegkwijnt vanwege haar scheiding en daar in 'wil' blijven hangen, niet perse een psychische stoornis heeft.
[..]
Ik baseer me op de dingen die jij zelf zegt. Jij zegt letterlijk dat je jouw situatie verklaard wil hebben omdat je denkt dat je dan een passende behandeling zal krijgen en dat jouw situatie verklaard zal worden als je moeder een diagnose krijgt.
Ik heb het over mijn ervaring met een ouder.quote:Op zaterdag 3 februari 2018 23:06 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Je gaf zelf aan dat jouw posts niets met autisme te maken hadden maar meer met wat uitzonderingsgevallen of zo?
Zelf heb ik meer de indruk dat je "de autist" meer als een soort hopeloos geval als deezer wilt zien, maar dan weet je niks (en hij was een troll, waarom had niemand dat door?).
Niemand veroordeelt je.quote:Op zondag 4 februari 2018 03:13 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Lul je hier nou eens niet uit. Daarbij, al zou ik het alleen maar in eigenbelang doen: wie denk je wel niet dat je bent om mij daarop te veroordelen?!
quote:Op zondag 4 februari 2018 12:35 schreef handkant het volgende:
ik denk dat mn pa autist is mn moeder borderline en me broer een narcist. Altijd wel gezellig gehad met elkaar dus het was niet nodig om het verder te onderzoeken
Ik weet niet hoe je erbij komt dat ik me ergens uit probeer te lullen.. En waar veroordeel ik je precies?quote:Op zondag 4 februari 2018 03:13 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Lul je hier nou eens niet uit. Daarbij, al zou ik het alleen maar in eigenbelang doen: wie denk je wel niet dat je bent om mij daarop te veroordelen?!
Jij bent geen psycholoog en zelfs al was je een psycholoog dan nog zou je geen diagnose kunnen stellen zonder uitgebreid onderzoek.quote:Denk je nou echt dat ik een Wikipedia-pagina heb gelezen over autisme en daarop al mijn conclusies baseer? Ik ben dan misschien geen psycholoog, maar achterlijk ben ik ook niet. Ik werk ook op een plek waar toevallig een heel groot deel in meer of mindere mate ASS hebben. Ik herken zoveel van hen terug in mijn moeder. En andere mensen die ook bekend zijn met autisme, omdat ze het zelf hebben of anderen die het hebben goed kennen, denken ook dat zij het heeft. Alleen de meeste mensen inclusief die arrogante huisarts denken: autisme = introvert, geen oogcontact, alles hetzelfde willen, monotoon praten, goed in wiskunde, "rare maniertjes"
En wat is je punt? Ga je er zodoende meteen vanuit dat ik het bij het verkeerde eind heb, dat er niks met mijn moeder aan de hand is en dat ik dus gewoon vreemde dingen in mijn hoofd haal? Want zo komt het over namelijk.quote:Op zondag 4 februari 2018 20:00 schreef madam-april het volgende:
Jij bent geen psycholoog en zelfs al was je een psycholoog dan nog zou je geen diagnose kunnen stellen zonder uitgebreid onderzoek.
Maak jij ook mee dat ze jou vaak onderbreekt en ook niet lijkt te begrijpen dat jij je door zoiets genegeerd kan voelen? Kan er alleen een dialoog plaatsvinden als jij meegaat in haar beleving?quote:Op zondag 4 februari 2018 20:09 schreef ChildoftheStars het volgende:
Hm... even puur vanuit de vraag uit het de OP: Ja, ik ben opgevoed door een moeder met asperger en soms is dat knap lastig geweest. Als kind, maar nu ook, krijg ik regelmatig vragen over wat normaal sociaal gedrag is, waarom contacten fout lopen, maar ook met het niet aanvoelen van grenzen. Soms ben ik meer ouder dan kind in de relatie. Desondanks houd ik enorm veel van mijn moeder, ze doet altijd haar best. Alleen soms lukken dingen niet
Mijn punt is, dat jij die diagnose niet kan stellen. Ik ga er helemaal niet vanuit dat jij het bij het verkeerde eind hebt, maar ik ga er net zo min vanuit dat je het bij het goede eind hebt.quote:Op zondag 4 februari 2018 22:37 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
En wat is je punt? Ga je er zodoende meteen vanuit dat ik het bij het verkeerde eind heb, dat er niks met mijn moeder aan de hand is en dat ik dus gewoon vreemde dingen in mijn hoofd haal? Want zo komt het over namelijk.
Ik ga deze discussie niet met jou voeren. Voor dit soort stellingen zit je in het verkeerde topic. Voor jou ben ik een anoniem internet-persoon, maar hier zit wel een mens met gevoel. Je hebt de verkeerde vraag op het verkeerde moment gesteld. Er zijn een hoop FOK!-nerds met het empathisch vermogen van een amoebe die dit gewoon niet begrijpen en uitermate dom en lomp zijn, maar van jou had ik dit niet verwacht.quote:Op zondag 4 februari 2018 22:58 schreef madam-april het volgende:
[..]
Mijn punt is, dat jij die diagnose niet kan stellen. Ik ga er helemaal niet vanuit dat jij het bij het verkeerde eind hebt, maar ik ga er net zo min vanuit dat je het bij het goede eind hebt.
Ik kan niet beoordelen of je moeder een stoornis heeft, maar jij ook niet.
Waarom denk je dat jij geholpen zou zijn als je moeder een diagnose krijgt?
Adem eens in en uit. Ik heb het topic ff doorgelezen en het valt me op hoe snoeihard je naar iedereen lijkt uit te halen die een mening heeft die niet meteen de jouwe is. Het kan niet zo zijn dat iedereen met je eens is, dan is het geen discussie meer maar een stelletje ja-knikkers. Ben je daar echt mee gebaat?quote:Op maandag 5 februari 2018 00:21 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Ik ga deze discussie niet met jou voeren. Voor dit soort stellingen zit je in het verkeerde topic. Voor jou ben ik een anoniem internet-persoon, maar hier zit wel een mens met gevoel. Je hebt de verkeerde vraag op het verkeerde moment gesteld. Er zijn een hoop FOK!-nerds met het empathisch vermogen van een amoebe die dit gewoon niet begrijpen en uitermate dom en lomp zijn, maar van jou had ik dit niet verwacht.
En hou er nou over op!
Het is wel dat ze een dialoog aangaat, maar heel heftig wil discussiëren wanneer ik een andere mening heb. Daarnaast is empathie en omgaan met emoties een enorm punt. Ze kan me enorm eenzaam laten voelen. Aan de ene kant wil ze dat ik deel wat ik beleef, maar ze weet er niet mee om te gaan, waardoor ze woedeaanvallen krijgt. Dit koopt ze vervolgens weer af, terwijl ik liever een knuffel zou krijgen. Alleen dat snapt ze niet.quote:Op zondag 4 februari 2018 22:45 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Maak jij ook mee dat ze jou vaak onderbreekt en ook niet lijkt te begrijpen dat jij je door zoiets genegeerd kan voelen? Kan er alleen een dialoog plaatsvinden als jij meegaat in haar beleving?
Ik vind dit heel erg ontzettend moeilijk. Ik was mij er voorheen niet eens bewust van, maar mensen zeiden tegen mij dat mijn moeder erg overheersend is, terwijl ik altijd het idee heb gehad dat ik degene ben die dwars is. Ik ben nu meer bewust van hoe het contact nou eigenlijk gaat en er is nooit wederkerigheid. En dat voelt erg kut, want het gaat ook nooit komen.
Heh? Ze zegt alleen dat het kán dat je moeder autisme heeft maar dat het niet hóéft, aangezien er nog geen officiele diagnose is gesteld. Dat klopt ook gewoon. Niks doms/lomps aan.quote:Op maandag 5 februari 2018 00:21 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
[..]
Ik ga deze discussie niet met jou voeren. Voor dit soort stellingen zit je in het verkeerde topic. Voor jou ben ik een anoniem internet-persoon, maar hier zit wel een mens met gevoel. Je hebt de verkeerde vraag op het verkeerde moment gesteld. Er zijn een hoop FOK!-nerds met het empathisch vermogen van een amoebe die dit gewoon niet begrijpen en uitermate dom en lomp zijn, maar van jou had ik dit niet verwacht.
En hou er nou over op!
quote:Op maandag 5 februari 2018 08:42 schreef ChildoftheStars het volgende:
[..]
Het is wel dat ze een dialoog aangaat, maar heel heftig wil discussiëren wanneer ik een andere mening heb. Daarnaast is empathie en omgaan met emoties een enorm punt. Ze kan me enorm eenzaam laten voelen. Aan de ene kant wil ze dat ik deel wat ik beleef, maar ze weet er niet mee om te gaan, waardoor ze woedeaanvallen krijgt. Dit koopt ze vervolgens weer af, terwijl ik liever een knuffel zou krijgen. Alleen dat snapt ze niet.
De wederkerigheid is er wel, maar dat kost vooral vanuit mijn kant veel energie.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |