Ik wil veranderen. Mijn nieuwe gok is: 9 puppies, 4 teefjes, 5 reutjes, 6 bruine en 3 zwarte puppies.quote:Op maandag 27 augustus 2018 22:57 schreef tombolafan het volgende:
[..]
ooooh jeeeejjjjjj
Ik ga morgen een excelsheet maken
De gokken vanaf vandaag tellen al mee? Of die van gister ook?
En het is all inclusive, met kinder-entertainmentquote:Op maandag 27 augustus 2018 22:57 schreef tombolafan het volgende:
[..]
ooooh jeeeejjjjjj
Ik ga morgen een excelsheet maken
De gokken vanaf vandaag tellen al mee? Of die van gister ook?
Soms wel, gelukkig (lang) niet altijdquote:Op maandag 27 augustus 2018 23:11 schreef madeliefff het volgende:
O Ik wist niet dat dekken zo ging joh ....met het vasthouden van de honden. Weer wat geleerd![]()
Ik blijf hierbij.quote:Op maandag 27 augustus 2018 11:10 schreef Sarasi het volgende:
Ik gok op twaalf puppies.Vijf teefjes, zeven reutjes.
Ik blijf bij mijn gok.quote:Op maandag 27 augustus 2018 22:23 schreef Charlie_Brown het volgende:
Omdat ze de vorige keer moet goedmaken ga ik uit van 13 puppies, 5 reutjes waarvan 2 rood en 7 teefjes waarvan 1 rood. 🐕succes en gefeliciteerd alvast!
Ah lief van je. Ik kon het niet aanbieden want weinig tijd. Ga zelfs de bevalling missen vrees ikquote:Op maandag 27 augustus 2018 22:25 schreef tombolafan het volgende:
[..]
Ik wil het best voor je bijhouden
Ja, das eigenlijk genetisch hetzelfde, rood en geel (zoals Moose is) en beide zit er niet inquote:Op dinsdag 28 augustus 2018 07:41 schreef Charlie_Brown het volgende:
[..]
Ik blijf bij mijn gok.
Maar met rood bedoel ik dus de kleur van Moose. Had in mijn slaperig hoofd zitten dat hij mooi donker rood is.
Geel worden puppies alleen als ze het kleurtje van beide ouders krijgen (recessief). Cookie heeft een DNA test gehad en draagt volgens die test geen geel. Dan kunnen pups het niet van Cookie krijgen, en dus kunnen er eigenlijk geen gele pups uit dit nestje komen. Tenzij de DNA test fout was.quote:Op dinsdag 28 augustus 2018 12:08 schreef T-D het volgende:
Miss_Isis
Als de moeder bruin is en de vader geel, krijg je dan geen bonte puppies? Of hoe werkt dat?
Maar de vaderhond is wel geel toch?quote:Op dinsdag 28 augustus 2018 12:10 schreef Sarasi het volgende:
[..]
Geel worden puppies alleen als ze het kleurtje van beide ouders krijgen (recessief). Cookie heeft een DNA test gehad en draagt volgens die test geen geel. Dan kunnen pups het niet van Cookie krijgen, en dus kunnen er eigenlijk geen gele pups uit dit nestje komen. Tenzij de DNA test fout was.
Puppies moeten het gen van beide ouders krijgen. Dat kan dus niet omdat Cookie geen geel draagt. En dus kunnen puppies geen gele vacht krijgen. Als Moose wel geel doorgeeft, kan het wel zo zijn dat een puppy van Cookie zelf weer gele puppies kan krijgen.quote:Op dinsdag 28 augustus 2018 12:13 schreef T-D het volgende:
[..]
Maar de vaderhond is wel geel toch?
Ja ik weet verder niks van honden fokken, enige waar ik ooit kleintjes mee heb gehad was met cavia's
Wat Sarasi zegt kloptquote:Op dinsdag 28 augustus 2018 12:08 schreef T-D het volgende:
Miss_Isis
Als de moeder bruin is en de vader geel, krijg je dan geen bonte puppies? Of hoe werkt dat?
Ja ik bedoelde inderdaad gevlekt. Wel interessant dit, er kunnen dus eigenlijk geen gele puppies uit komen? Dan kan ik mijn antwoord bij de prijsvraag nog aanpassen.quote:Op dinsdag 28 augustus 2018 13:25 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Wat Sarasi zegt klopt![]()
Bont (geel/bruin gevlekt bedoel je?) worden ze sowieso niet. Labradors zijn effen van kleur op hier en daar soms een klein vlekje wit na (en er zijn natuurlijk hier en daar wel eens uitzonderingen op maar die zijn erg zeldzaam. Wil er gerust over uitleggen maar dat wordt dan 2 A4'tjes tekst). Dus nee, ze worden sowieso effen. En dan zijn er drie mogelijkheden voor een Labrador: effen zwart, effen geel, of effen bruin.
In dit geval is Cookie bruin, en Moose geel. Dat zijn beide recessieve ('onderdanig' zeg maar) kleuren, die allebei op een ander gen liggen. Dat die kleuren recessief zijn betekent dat een hond er twee kopietjes (één gekregen van vader en één gekregen van moeder) van moet hebben om die kleur te zijn. Als Cookie geen geel heeft om door te geven, en Moose geen bruin, dan worden alle pupjes dus zwart
Cookie is inderdaad bb,EE en Moose is B-,ee. Of hij wel of geen bruin draagt is niet te zien aan de buitenkant. Alleen als hij bruin zou zijn onder het geel (dus bb,ee) zie je dat aan de buitenkant, vanwege roze/bruin pigment op neus en oogranden. En dat is idd een kleurfout, dat zou niet mijn voorkeur hebbenquote:Op dinsdag 28 augustus 2018 13:34 schreef Sarasi het volgende:
Dus Cookie is sowieso bb|EE, toch? En Moose is ee|onbekend? Maar je zou toch aan z'n neus enzo al wel moeten kunnen zien of ie (veel) bruin draagt, ja of nee? Dus er vanuit gaande dat jullie een kleurfoutloze hond voor Cookie hebben uitgezocht, is Moose BB of Bb, toch? Dat zou dan betekenen dat er 50% kans is op een gemixt nest (uitgaande van zoveel puppies dat er minstens één bruin is als Moose Bb is) en áls het dan een gemixt nest is, zijn 50% van de puppies bruin. Maar als Moose wel een kleurfout heeft, is 'ie misschien wel bb, en dan zouden alle puppies bruin worden. Dat is niet een optie die je noemde, dus ga ik er vanuit dat Moose geen kleurfout heeft.
Of maak ik nu een fout?
Klopt, de kans op gele puppy's is heel erg klein. Het kan in theorie wel, maar dan zou er een fout moeten zijn gemaakt in het laboratorium. En hoewel dat wel eens voorkomt (het blijft mensenwerk) is het gelukkig erg zeldzaam.quote:Op dinsdag 28 augustus 2018 13:32 schreef T-D het volgende:
[..]
Ja ik bedoelde inderdaad gevlekt. Wel interessant dit, er kunnen dus eigenlijk geen gele puppies uit komen? Dan kan ik mijn antwoord bij de prijsvraag nog aanpassen.
Nou en!quote:Op dinsdag 28 augustus 2018 13:46 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Klopt, de kans op gele puppy's is heel erg klein. Het kan in theorie wel, maar dan zou er een fout moeten zijn gemaakt in het laboratorium. En hoewel dat wel eens voorkomt (het blijft mensenwerk) is het gelukkig erg zeldzaam.
Joh, ik dacht dat gevlekte puppies ook mogelijk was.quote:Op dinsdag 28 augustus 2018 13:50 schreef SacreCoeur het volgende:
[..]
Nou en!
Kom ik met mijn 4x blond
Stond wel in het gequote stuk in de OP van dat topic hoor, goed lezenquote:Op dinsdag 28 augustus 2018 13:50 schreef SacreCoeur het volgende:
[..]
Nou en!
Kom ik met mijn 4x blond
Als er een fout gemaakt is, denk ik dat de kans op 4x blond ongeveer net zo waarschijnlijk is als 1x blond.quote:Op dinsdag 28 augustus 2018 13:50 schreef SacreCoeur het volgende:
[..]
Nou en!
Kom ik met mijn 4x blond
Klopt helemaal! Is een snel gemaakte denkfout dat er dan misschien maar één gele bij zou zitten, omdat de kans zo klein is, maar dat is niet hoe het werkt. Als er een fout is gemaakt en als Cookie toch een kopietje geel draagt dan is het meteen (statistisch gezien) 50% van het nest dat geel zou zijnquote:Op dinsdag 28 augustus 2018 13:54 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Als er een fout gemaakt is, denk ik dat de kans op 4x blond ongeveer net zo waarschijnlijk is als 1x blond.
Omdat iedereen dan met de verkeerde info ging rekenen.
Ik was gewoon dwars dus daarom een blonde erbij gegokt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |