Wie kan mij hier in Jip en Janneke taal uitleggen hoe de futures handel nu precies werkt? Ik ben er al aardig ingedoken en ik begrijp hoe short en long gaan werken, maar hoe de handel van de futures an sich nou precies werkt... Geen idee.
Wat ik al weet:
- Futures worden gesettled in cash, maar voor de eenvoud van het verhaal wil ik even uitgaan van settlement in Bitcoin
- Bij long gaan neem je de verplichting op je om bij afloop van het contract de overeengekomen aantal Bitcoin te kopen, voordeel bij koersstijging
- Bij short gaan neem je juiste de verplichting op je bij afloop van het contract de overeengekomen aantal Bitcoin te verkopen, voordeel bij koersdaling
- Futures zijn handig voor bijvoorbeeld miners, die de volatiliteit van Bitcoin kunnen hedgen om er zeker van de zijn een x bedrag per geminede Bitcoin te ontvangen zodat ze altijd hun gemaakte kosten dekken
Maar ik heb ook een aantal vragen:
- Is de koers van Bitcoin van het moment dat het contract geschreven/overeengekomen wordt uitgangspunt?
- Wanneer besluit iemand om juist hun long of short positie te verkopen? Die logica gaat er bij mij nog niet echt in.
Ik zie het zelf nu als volgt:
- Stel Bitcoin staat op een koers van $15.000 op het moment dat de future geschreven wordt
- Een partij neemt een longpositie in op 'Contract F'
- Andere partij neemt een shortpositie in op 'Contract F'
- In het contract staat de koers van $15.000 genoteerd
Stel Bitcoin stijgt nu door naar $20.000. De longpositie maakt winst, want bij settlement ontvangen zij een Bitcoin die $20.000 waard is terwijl ze hier $15.000 voor moeten betalen aan de tegenpartij. De shortpositie maakt verliest, want zij moeten op de markt een Bitcoin kopen voor $20.000 terwijl het hem $15.000 oplevert (dat ontvangen ze van de tegenpartij die long in).
Nu zit er tussen het schrijven van de future en de settlement volgens mij 4 weken. In die tijd wordt het future contract verhandeld. Vanaf hier begrijp ik het niet meer. Stel, een week nadat de future geschreven is gaat de koers van Bitcoin naar $18.000. Das goed nieuws voor de partij die long gegaan is ($3.000 winst), maar slecht nieuws voor de partij die short gegaan is ($3.000 verlies).
Wat is een logische stap voor beide partijen? Kan partij long het contract nu opeens verkopen voor $3.000 aan iemand anders? En wie koopt nu nog de shortzijde van het contract? Dat wil toch geen kip hebben?
[ Bericht 0% gewijzigd door fckdedeurkruk op 03-02-2018 12:01:14 ]