abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_195526715
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 08:16 schreef mrevil1337 het volgende:

[..]

Ik weet dat ik het Topic ga schoppen maar ben benieuwd wat is het geworden, toch Tonzon of niet ?
Zelf zat ik ook te denken aan Tonzon maar iederkeer als iemand een vraag stelt hoor je daar de resultaten nooit meer van en is TS met de staart tussen de benen vertrokken.

Een mens plaatst niet snel een positief review, een negatief review is daarintegen wel heel snel gemaakt.
Het is nog erger.. we hebben niks gedaan. Er is wel iemand geweest met een tonzon sample. Het ziet eruit als een luchtzak van dun aluminiumfolie. Toen ik dat zag was het vertrouwen in tonzon weg. Misschien onterecht.

Daarna is het op de lange baan geschoven..
pi_195528453
Wij hebben tonzon. Vanaf 2014
pi_195528511
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 13:04 schreef Norro-tje het volgende:

[..]

Dat is lastiger met Tonzon, na wat wikken en wegen hebben wij uiteindelijk gekozen om de vloer met PUR te laten isloleren, mede omdat de onderkant van de vloer niet vlak is.

Let wel je kruipruimte moet hiervoor 50cm hoog zijn minimaal.
(gespoten)PUR vind ik riscovol mocht het fout gaan ivm uitharding/(na)dampen.
pi_195528757
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2018 13:09 schreef JanB het volgende:
Zelf wil ik onze vloer ook altijd nog een keer isoleren. Deze voelt altijd wat koud aan. Het is een houten vloer, met daaronder een 1,5 meter diepe kruipruimte die droog is. Toch maar eens proberen mooie pir-platen door het gat naar binnen zien te krijgen. Daar geloof ik persoonlijk meer in dan in Tonzon (niet onderbouwd, zit gewoon zo tussen de oren)
PIR-platen onder een houten vloer heeft ook zijn eigen uitdagingen. Zeker als je bijvoorbeeld zeil oid óp de vloer hebt sluit je het hout als het ware op. Vocht dat er in zit of komt kan er (bijna) niet meer uit.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_195533909
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 15:37 schreef mrevil1337 het volgende:

[..]

(gespoten)PUR vind ik riscovol mocht het fout gaan ivm uitharding/(na)dampen.
Dat hoor je wel eens inderdaad, al is het niet vaak in verhouding.
Het is voor iedereen een eigen keuze en natuurlijk wat er goed uitkomt bij de woning.
Heb ook wel eens Pir platen tegen een vloer aan verlijmt, werkt ook prima.
(__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste bunny into your
(")_(") signature to help him gain world domination
pi_195582369
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 12:16 schreef yinu het volgende:
Het is natuurlijk moeilijk te zeggen want de afgelopen winters waren niet echt heel koud, maar vroeger hadden we in de winter altijd overal kleedjes liggen vanwege de koude tocht (oud huis) en dat is nu echt niet meer nodig.
Koude tocht suggereert dat het voornaamste verschil is dat je kieren en gaten gedicht zijn. Daarvoor heb je geen Tonzon nodig maar volstaat elke folie.

Ik wil niet zeggen dat Tonzon niet goed is, maar er is gewoon heel veel onduidelijkheid over de werkelijke isolatiewaarde (alleen te meten met alternatieve methodes, niet netjes volgens de NEN) en de isolatiewaarde op lange termijn (vervuiling, stof). Terwijl je met andere materialen voor een vergelijkbare prijs wel weet wat je hebt.

Ik heb mijn kruipruimte laten isoleren met gevulde zakken EPS-isolatiekorrels. Enerzijds omdat het niet veel duurder was dan Tonzon, terwijl er geen discussie/twijfel is over de isolatiewaarde. Anderzijds omdat de vlioerconstructie in zijn geheel in de warme schil van het huis blijft liggen, waardoor je geen risico op houtrot o.i.d. krijgt. Wat onderhoud betreft zijn de zakken vrij eenvoudig kunt verplaatsen, mocht je een keer voor werkzaamheden in de kruipruimte moeten zijn.

[ Bericht 11% gewijzigd door stavromulabeta op 12-10-2020 08:21:46 ]
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_195586139
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 08:15 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Koude tocht suggereert dat het voornaamste verschil is dat je kieren en gaten gedicht zijn. Daarvoor heb je geen Tonzon nodig maar volstaat elke folie.

Ik wil niet zeggen dat Tonzon niet goed is, maar er is gewoon heel veel onduidelijkheid over de werkelijke isolatiewaarde (alleen te meten met alternatieve methodes, niet netjes volgens de NEN) en de isolatiewaarde op lange termijn (vervuiling, stof). Terwijl je met andere materialen voor een vergelijkbare prijs wel weet wat je hebt.

Ik heb mijn kruipruimte laten isoleren met gevulde zakken EPS-isolatiekorrels. Enerzijds omdat het niet veel duurder was dan Tonzon, terwijl er geen discussie/twijfel is over de isolatiewaarde. Anderzijds omdat de vlioerconstructie in zijn geheel in de warme schil van het huis blijft liggen, waardoor je geen risico op houtrot o.i.d. krijgt. Wat onderhoud betreft zijn de zakken vrij eenvoudig kunt verplaatsen, mocht je een keer voor werkzaamheden in de kruipruimte moeten zijn.
Werkt dat goed? Je legt ze op de bodem neer?

Ik zat daar ook aan te denken, omdat mijn betonnen vloer betonrot heeft. Dus niemand wil zijn vingers branden aan het isoleren van mijn vloer.
pi_195586217
quote:
2s.gif Op maandag 12 oktober 2020 12:37 schreef skrn het volgende:

[..]

Werkt dat goed? Je legt ze op de bodem neer?

Ik zat daar ook aan te denken, omdat mijn betonnen vloer betonrot heeft. Dus niemand wil zijn vingers branden aan het isoleren van mijn vloer.
Ze liggen op de vloer en tegen de opgaande wanden aan.
De kruipruimte zelf heeft nog wel enige mate van ventilatie, daardoor de is de isolatiewaarde ietsjes minder dan wanneer dezelfde isolatielaag direct tegen de vloer aan zou komen. Maar al met al weegt een net wat lagere isolatiewaarde voor mij niet op tegen voorkomen van een risico op rot. Het prettige is ook dat de constructie in het zicht blijft en je af en toe nog kunt gaan kijken of er problemen zijn of groter worden.
  maandag 12 oktober 2020 @ 17:19:06 #34
4330 PJ
Tja.....
pi_195591231
Foto in de woonkamer.

Foto op Tonzon gericht.

Foto op vloer kruipruimte gericht.

Al 5 jaar prima tevreden mee. Meer comfort etc.
Allemaal met een houtenvloer en daarop parket.

Kruipruimte is altijd droog.

[ Bericht 6% gewijzigd door PJ op 12-10-2020 17:30:16 ]
pi_195592791
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 17:19 schreef PJ het volgende:
Foto in de woonkamer.
[ afbeelding ]

Foto op Tonzon gericht.
[ afbeelding ]

Foto op vloer kruipruimte gericht.
[ afbeelding ]

Al 5 jaar prima tevreden mee. Meer comfort etc.
Allemaal met een houtenvloer en daarop parket.

Kruipruimte is altijd droog.
Wat zie ik nou precies op die foto? Dat de bovenkant van je vloer 17,6 C is en de onderkant van het tonzon 17,1 C?
  maandag 12 oktober 2020 @ 20:15:10 #36
4330 PJ
Tja.....
pi_195595316
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 18:35 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Wat zie ik nou precies op die foto? Dat de bovenkant van je vloer 17,6 C is en de onderkant van het tonzon 17,1 C?
Ja en de kruipruimte 15 graden. Gaat met name om de delta bovenzijde en onderzijde. De luchtzakken vd tonzon zijn stilstaand. De ventilatie vd kruipruimte heeft hier geen invloed op. De kamertemperatuur ttv de foto was 18 graden (tuindeuren stonden open).
pi_195596084
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 20:15 schreef PJ het volgende:

[..]

Ja en de kruipruimte 15 graden. Gaat met name om de delta bovenzijde en onderzijde. De luchtzakken vd tonzon zijn stilstaand. De ventilatie vd kruipruimte heeft hier geen invloed op. De kamertemperatuur ttv de foto was 18 graden (tuindeuren stonden open).
Dat kan toch bijna niet? Even op een bierviltje uitgerekend kom ik dan op een Rc-waarde van 0,8 W/m2K. Een houten vloer zonder enige isolatie (2cm houten planken, balklaag, verder niets) heeft al een vergelijkbare of hogere Rc-waarde (~0,9-1,0 W/m2K). Zou eigenlijk betekenen dat Tonzon helemaal niets doet, dat lijkt me dan ook weer sterk.

Met 12 cm matige normale isolatie (steenwol o.i.d.) zou de Rc-waarde op ~3 komen, en de temperatuur bovenkant vloer op 17,87 C.
  maandag 12 oktober 2020 @ 21:00:28 #38
4330 PJ
Tja.....
pi_195596266
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 20:53 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Dat kan toch bijna niet? Even op een bierviltje uitgerekend kom ik dan op een Rc-waarde van 0,8 W/m2K. Een houten vloer zonder enige isolatie (2cm houten planken, balklaag, verder niets) heeft al een vergelijkbare of hogere Rc-waarde (~0,9-1,0 W/m2K). Zou eigenlijk betekenen dat Tonzon helemaal niets doet, dat lijkt me dan ook weer sterk.

Met 12 cm matige normale isolatie (steenwol o.i.d.) zou de Rc-waarde op ~3 komen, en de temperatuur bovenkant vloer op 17,87 C.
Je begrijpt het principe vd tonzon niet denk ik. De stilstaande lucht (warme zak) is wat de isolatie geeft. In de winter kan de kruipruimte zelf terugzakken naar 3-4 graden de zak is dan nog steeds 18-20 graden.
pi_195596557
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 21:00 schreef PJ het volgende:

[..]

Je begrijpt het principe vd tonzon niet denk ik. De stilstaande lucht (warme zak) is wat de isolatie geeft. In de winter kan de kruipruimte zelf terugzakken naar 3-4 graden de zak is dan nog steeds 18-20 graden.
Stilstaande lucht is wat overal voor isolatie zorgt: in minerale wol is het de lucht tussen de vezels, in EPS de lucht in de cellen, in dubbelglas is het de spouw met edelgas. Wat Tonzon in theorie anders doet is dat het ook reflectie als isolatieprincipe probeert te gebruiken: Het weerkaatst warmtestraling terug naar de constructie. Vandaar ook de twijfels over de werking wanneer het materiaal vervuild/stoffig raakt na verloop van tijd.

Maar hoe dan ook, ongeacht het ventilatieprincipe zou je de winst in de oppervlaktetemperatuur van de vloer moeten zien. Dat is waar warmte verloren gaat. Als die oppervlaktetemperatuur aan de bovenzijde van de vloer x graden is onder de ruimtetemperatuur, gaat er x /0,166 W/m2 verloren. En dan maakt het geen moer uit wat er onder zit.
pi_195655966
Tonzon is zeer discutabel, - niet bewezen r-waarde. luchtzakken vereisen goede montage, zeer breekbaar. de bodemfolie (oranje) die je erbij krijgt heeft wel echt zeer veel effect, maar idereen kan zijn kruipruimte voorzien van een bodemfolie (gewoon plastic) op het zand, scheelt aanzienlijk ik de vochtigheid in huis/kruipruimte
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')