Multiculti?quote:Op maandag 26 februari 2018 11:08 schreef JaafkeJunior het volgende:
Vannochtend (half 7) naar het werk staat er een golfje 3 voor mij bij het verkeerslicht zonder lichten aan, ik dus even seinen
stapt er een petje van een jaar of 20 uit met een agressieve houding
Vriendelijk verzocht om zijn lichten aan te doen en terug in zijn auto te gaan zitten.
Bijna niemand belt, en als iemand belt dan krijgt ie een standaard antwoord terug en als het echt erg wordt een bos bloemen.quote:Op maandag 26 februari 2018 20:25 schreef twi het volgende:
Ik snap vooral al die mensen die in een bedrijfswagen met koeienletters bestickerd zo asociaal rijden niet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Als ook van de sarcastische opmerkingen
Die aanleiding was er waarschijnlijk wel, maar dan mogelijk al kilometers voor je. Je zat in een zogenaamde spookfile.quote:Op donderdag 1 maart 2018 16:49 schreef Gezicht het volgende:
Irritatie in deze is dat er totaal geen aanleiding was voor de plotselinge stop/file. Alles reed direct weer door.
Heb ik ook eens gehad jammer genoeg niet achterhaald welk bedrijf het was. Was een heel klein logoquote:Op maandag 26 februari 2018 20:25 schreef twi het volgende:
Ik snap vooral al die mensen die in een bedrijfswagen met koeienletters bestickerd zo asociaal rijden niet. Vanmiddag weer zo'n busje van Van Galen op de A15 die met 140 km/h de snelweg in komt voegen, de uitvoegers rechts inhalend en vervolgens in één keer tussen drie auto's naar de linkerbaan doorschuiven zonder je knipperlicht uit te steken. Gelukkig voorspelbaar, maar zulke figuren wil je toch niet met jouw naam los laten op de weg?
Bekend punt en inderdaad spookfile.quote:Op donderdag 1 maart 2018 16:49 schreef Gezicht het volgende:
Vanochtend op een paar haartjes na een kettingbotsing weten te voorkomen op de A2 richting Eindhoven bij Leende. Helemaal vanuit het niets gingen we op nog geen 200 meter van 120 km/h naar stilstaan. Heb flink in de ABS gehangen en ben de middenberm op uitgeweken, maar goed ook want m'n achterligger stond opeens naast me na de remactie. Gelukkig was ik met een redelijk nieuwe auto van de baas waar de remmen nog goed van werken.
Irritatie in deze is dat er totaal geen aanleiding was voor de plotselinge stop/file. Alles reed direct weer door.
http://www.traffic-simulation.de/quote:Op donderdag 1 maart 2018 19:47 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Die aanleiding was er waarschijnlijk wel, maar dan mogelijk al kilometers voor je. Je zat in een zogenaamde spookfile.
Zo'n spookfile is een soort schokgolf die met ongeveer 20-30 kilometer per uur tegen de rijrichting in beweegt.
Oorzaak is veelal te korte afstand tussen de voertuigen, waardoor als één voertuig iets moet bijremmen, die daarachter iets harder moet bijremmen en die daarachter nog iets harder moet bijremmen en dan moet er vanzelf iemand zo hard remmen dat hij stil komt te staan.
Je ziet het bij druk verkeer vaak ontstaan op de linkerbaan als je ergens in de verte een vrachtwagen ziet opdoemen. Mensen houden te weinig afstand, iemand propt hem er vanaf de rechterbaan met iets te weinig snelheid tussen om de vrachtwagen voorbij te kunnen gaan, daardoor degene daarachter op de rem, en die rembeweging loopt vervolgens als een schokgolf naar achteren toe, waardoor de linkerbaan ineens bijna stil komt te staan.
Leg dat even de mensen uit in dit topic die niet snappen dat als je bij file inhaalt over een rijstrook die verderop geritst wordt in de overige rijstroken dat het aantal mensen dat moet remmen hoger wordt t.o.v. met ruimte tussen de voertuigen ritsen.quote:Op donderdag 1 maart 2018 19:47 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
Die aanleiding was er waarschijnlijk wel, maar dan mogelijk al kilometers voor je. Je zat in een zogenaamde spookfile.
Zo'n spookfile is een soort schokgolf die met ongeveer 20-30 kilometer per uur tegen de rijrichting in beweegt.
Oorzaak is veelal te korte afstand tussen de voertuigen, waardoor als één voertuig iets moet bijremmen, die daarachter iets harder moet bijremmen en die daarachter nog iets harder moet bijremmen en dan moet er vanzelf iemand zo hard remmen dat hij stil komt te staan.
Je ziet het bij druk verkeer vaak ontstaan op de linkerbaan als je ergens in de verte een vrachtwagen ziet opdoemen. Mensen houden te weinig afstand, iemand propt hem er vanaf de rechterbaan met iets te weinig snelheid tussen om de vrachtwagen voorbij te kunnen gaan, daardoor degene daarachter op de rem, en die rembeweging loopt vervolgens als een schokgolf naar achteren toe, waardoor de linkerbaan ineens bijna stil komt te staan.
Keb weleens zo een detacheerder gebeld die ging het een en ander opzoeken in zijn systeem wie het geweest zou kunnen zijn en die belde mij, nadat hij het had bevestigd, op om te melden dat hij persoon X de volgende maandag op kantoor had gevraagd.quote:Op maandag 26 februari 2018 20:25 schreef twi het volgende:
Ik snap vooral al die mensen die in een bedrijfswagen met koeienletters bestickerd zo asociaal rijden niet. Vanmiddag weer zo'n busje van Van Galen op de A15 die met 140 km/h de snelweg in komt voegen, de uitvoegers rechts inhalend en vervolgens in één keer tussen drie auto's naar de linkerbaan doorschuiven zonder je knipperlicht uit te steken. Gelukkig voorspelbaar, maar zulke figuren wil je toch niet met jouw naam los laten op de weg?
Bij goed ritsen hoort er helemaal niemand te remmen. Rechts moet ruimte (zonder remmmen) voor links en links moet idd snelheid aanpassen aan rechts. En dan bij voorkeur zo ver mogelijk naar voren van baan wisselen. Ik zie voornamelijk twee problemen bij ritsen. 1 is idd dat sommige automobilisten vol gas doorblijven rijden en dan op het einde de auto in een miniem gaatje willen proppen. 2 is dat er vaak ook geen ruimte wordt gelaten aan mensen die iets langer doorijden (met dezelfde snelheid), waardoor die worden gedwongen zich er tussen te proppen.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 19:47 schreef ludovico het volgende:
[..]
Leg dat even de mensen uit in dit topic die niet snappen dat als je bij file inhaalt over een rijstrook die verderop geritst wordt in de overige rijstroken dat het aantal mensen dat moet remmen hoger wordt t.o.v. met ruimte tussen de voertuigen ritsen.
Want dat krijg je niet in die botte koppies, die komen niet verder dan "je moet gewoon volledig het asfalt benutten en maximaal doorrijden" maximaal doorrijden tot daar en toe, maar stop gewoon met inhalen als het verkeer naast je stapvoets rijdt.
Ritsen is een sprookje.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 21:18 schreef Joppy het volgende:
[..]
Bij goed ritsen hoort er helemaal niemand te remmen. Rechts moet ruimte (zonder remmmen) voor links en links moet idd snelheid aanpassen aan rechts. En dan bij voorkeur zo ver mogelijk naar voren van baan wisselen. Ik zie voornamelijk twee problemen bij ritsen. 1 is idd dat sommige automobilisten vol gas doorblijven rijden en dan op het einde de auto in een miniem gaatje willen proppen. 2 is dat er vaak ook geen ruimte wordt gelaten aan mensen die iets langer doorijden (met dezelfde snelheid), waardoor die worden gedwongen zich er tussen te proppen.
Dit jojo effect is wel degelijk waar te nemen, na het ritspunt rijdt het opeens door.. Dat heeft alles te maken met die auto er tussen rammen.. Immers, als het echt te druk is op de weg zou het na het ritspunt niet fatsoenlijk doorrijden.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 21:49 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ritsen is een sprookje.
Als de eerste auto's ruimte moeten maken, moeten ze gas los laten. Hoe meer auto's je naar achter gaat, hoe meer snelheid er afgenomen moet worden, tot het dus stilstaat.
Inderdaad, het jojo effect en daardoor het tot stilstand komen van een verkeersstroom komt niet door het moeten gaan delen van de beschikbare ruimte voor het ritsen maar door onaangepast gedrag van enkelingen die een veel te groot verschil in snelheid hebben ten opzichten van de rijdende verkeersstroom.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 22:02 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dit jojo effect is wel degelijk waar te nemen, na het ritspunt rijdt het opeens door.. Dat heeft alles te maken met die auto er tussen rammen.. Immers, als het echt te druk is op de weg zou het na het ritspunt niet fatsoenlijk doorrijden.
Als het te druk is op de weg moeten ze na het ritspunt nog steeds gas los laten etc etc... Dan zou het gewoon overal stil moeten staan.
Jawel want je bent dan voorbij de flessenhals. Wat daarvoor gebeurt is niet direct relevant voor wat erna gebeurt.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 22:02 schreef ludovico het volgende:
[..]
Dit jojo effect is wel degelijk waar te nemen, na het ritspunt rijdt het opeens door.. Dat heeft alles te maken met die auto er tussen rammen.. Immers, als het echt te druk is op de weg zou het na het ritspunt niet fatsoenlijk doorrijden.
Die flessenhals zegt niks over het totaal aantal auto's en dus de afstand die nodig is tussen de auto's... Kortom, niet te druk om bij een bepaalde snelheid met bepaalde afstand achter elkaar te rijden, toch gaat het fout.... Dat is gewoon het remmen / niet goed ritsen wat er dus gedaan wordt.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 22:51 schreef daNpy het volgende:
[..]
Jawel want je bent dan voorbij de flessenhals. Wat daarvoor gebeurt is niet direct relevant voor wat erna gebeurt.
Als je 2 rijstroken hebt waarvan 70% van de capaciteit op elke strook gebruikt wordt en je gaat deze samenvoegen naar 1 strook met een maximale capaciteit van 100%, wat gebeurt er dan? Juist, dat past niet.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 22:57 schreef ludovico het volgende:
[..]
Die flessenhals zegt niks over het totaal aantal auto's en dus de afstand die nodig is tussen de auto's... Kortom, niet te druk om bij een bepaalde snelheid met bepaalde afstand achter elkaar te rijden, toch gaat het fout.... Dat is gewoon het remmen / niet goed ritsen wat er dus gedaan wordt.
Je zou kunnen stellen dat het stuk snelweg na de "flessenhals" minder automobilisten per vierkante meter heeft rijden omdat mensen bij de flessenhals moeten wachten met "oprijden" op de snelweg...quote:Op vrijdag 2 maart 2018 22:59 schreef daNpy het volgende:
[..]
Als je 2 rijstroken hebt waarvan 70% van de capaciteit op elke strook gebruikt wordt en je gaat deze samenvoegen naar 1 strook met een maximale capaciteit van 100%, wat gebeurt er dan? Juist, dat past niet.
Als jouw theorie klopt kun je namelijk ook met 200km/h ritsen. Maar die plek is er simpelweg niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |