abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_176712534
Ik zit met het volgende:

Ik huur met mijn twee kinderen een oude huurwoning van 80m2 in de Amsterdamse Jordaan. Noodgedwongen heb ik al heel veel geld in de woning gestoken. En ik heb hem ook groter gemaakt door met toesteming een vliering te plaatsen.

Nu is het zo dat ik een paar jaar geleden beloofd heb de woning te kopen en tot 18 februari staat de prijs vast op ¤175.000, wat een buitenkans is.

Helaas heb ik nog steeds geen goede baan, alleen tijdelijke- en flexcontracten enzo, lang niet goed genoeg om een hypotheek bij de bank mee te krijgen. Door een deel te verhuren aan studenten of expats zou ik de aflossing altijd wel kunnen betalen, maar de bank is gebonden aan de regels van de AFM. Een zakelijke hypotheek lukt ook niet omdat we hier blijven wonen.

Nu zijn er, zover ik zie, drie mogelijkheden:

1. Ik vind een hypotheek van een vermogende particulier, of van meerdere mensen dmv een familiehypotheek. Door een deel te verhuren kan ik altijd afbetalen en de woning is veel meer waarde dan de hypotheek. Rente en voorwaarden zijn bespreekbaar. Maar hoe vind ik iemand die dat wil doen? Viavia lukt niet, rijke mensen aanschrijven is nog niet gelukt (iemand tips?). Een advertentie op Marktplaats? Op een andere plek of website? Iemand een goed idee?

2. Een vastgoedondernemer wil het kopen, opknappen en doorverkopen. Ik krijg dan 75% van de winst. Maar dan kan ik denk ik nergens anders terecht binnen de ring?

3. Alles blijft zoals het is. Mijn huur is niet heel hoog en de buurt is erg fijn, mijn kinderen hebben hier goed opgevoede klasgenootjes en vriendjes. Maar ik weet dus niet wat de huur kan gaan doen... en het is toch erg zonde om niet alle mogelijkheden te overwegen.

[ Bericht 1% gewijzigd door broodjekroketmetmosterd op 24-01-2018 14:17:41 ]
pi_176712600
Ik denk dat optie 3 je enige reële optie is. Want welke particulier gaat iemand zonder stabiel inkomen een hypotheek geven. Denk eraan dat er dan ook nog kk bijkomen.
pi_176712924
Dank voor het meedenken! Inderdaad moet er nog kk bij.

Ik heb mijn post iets aangepast. De derde verdieping en de zolder zijn apart te gebruiken Als ik de derde verdieping verhuur(¤1300-1500) heb ik de aflossing (¤600-¤750) er al dubbel of meer uit. Als ik dat een paar jaar doe kan ik extra aflossen of sparen. De hypotheekverstekker zou eerste hypotheekrecht hebben en het hypotheekbedrag 1/3 van de marktwaarde. Dus er is zo goed als geen risico dat het geld ook kwijtraakt.

Mocht het niet lukken om een hypotheek te vinden dan heb ik daar vrede mee, maar toch wil ik het nog proberen!

Heeft iemand tips hoe ik iemand zou kunnen vinden? Iemand die ik zou kunnen vragen?
pi_176713293
Misschien via crowdfunding?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_176713933
Dank je!

Ik vond alleen een website, jungo.nl geloof ik, waar een deel van de hypotheek via crowdfunding kon. Maar dan moest de helft via de bank.

Weet iemand daar meer van?
pi_176713943
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 11:32 schreef Ticootje het volgende:
Misschien via crowdfunding?
Als je verwacht dat je over een paar jaar wel een bankhypotheek kunt krijgen is een crowdlening een optie. Dan leen je geld uit met hypothecaire zekerheid voor bijvoorbeeld een periode van 5 jaar. Daarna herfinancier je na 5 jaar bij een bank voor een wellicht gunstigere rente.

Vraag het hier eens: WGR / [Crowdfunding] #177 Met gesponsorde mailer
pi_176713979
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 10:49 schreef Aanstootgevendenaam het volgende:
Ik denk dat optie 3 je enige reële optie is. Want welke particulier gaat iemand zonder stabiel inkomen een hypotheek geven. Denk eraan dat er dan ook nog kk bijkomen.
Ik weet niet of het geheel onmogelijk is.

80m2 in de Jordaan voor dit bedrag is natuurlijk een koopje tenzij het een bouwval is. Een particulier zal dit ook wel zien waarbij de risico's nihil is indien het huis op te eisen is...
pi_176714143
Het is 80m2 in totaal en de derde verdieping (max 25m2?) kun je verhuren voor 1300 - 1500 euro per maand?
pi_176714198
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 11:09 schreef broodjekroketmetmosterd het volgende:De hypotheekverstekker zou eerste hypotheekrecht hebben en het hypotheekbedrag 1/3 van de marktwaarde. Dus er is zo goed als geen risico dat het geld ook kwijtraakt.
Daar kom je sowieso al in een probleem, voor 1/3 van de marktwaarde kan jij die woning niet aanschaffen. Dan komt de belasting even gezellig langs om geld op te halen.

Zie bijvoorbeeld https://www.flynth.nl/nie(...)g-goedkoper-verkopen
pi_176714204
#Certeco dank je! Ik dacht dat bij Crowdfunding ook de rgels van de AFM golden maar misschien is dat niet zo? ik ga mijn vraag daar zeker ook stellen.

#Elby1988 Inderdaad! En het is zeker geen bouwval, het is een mooi en stevig pand alleen intern moet er wel een en ander afgebouwd worden. En er mag nog een dakterrasje op het zuiden worden gemaakt. Ik heb goed contact met de gemeente hierover.
pi_176714335
#Spiritus de derde verdieping is 40m2 en hier in Amsterdam centrum betalen mensen wel ¤1700 euro voor veel minder.

#Coritchando goed punt! Daar had ik wel aan gedacht: maar we hebben die prijs 5 jaar geleden afgesproken en toen was de woning veel minder waard en half casco.
pi_176714403
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 12:23 schreef broodjekroketmetmosterd het volgende:
#Coritchando goed punt! Daar had ik wel aan gedacht: maar we hebben die prijs 5 jaar geleden afgesproken en toen was de woning veel minder waard en half casco.
Daar heeft de belasting dan weer niets mee te maken, die kijken naar de huidige situatie.
Ofwel, er komt een taxatierapport en een verkoopprijs, en als die teveel uit elkaar lopen heb je een probleem.

Beter had de eigenaar alle opknapwerkzaamheden betaald, nu ga je het dubbel betalen als je het huis koopt.
pi_176714477
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 12:23 schreef broodjekroketmetmosterd het volgende:
#Spiritus de derde verdieping is 40m2 en hier in Amsterdam centrum betalen mensen wel ¤1700 euro voor veel minder.
Dus dan hou jij 40m2 over met twee kinderen? Daar moet je ook maar zin in hebben. Verder moet die verdieping als zelfstandige woonruimte worden ingericht met een keuken en een badkamer.

Ik zou het wel weten, gewoon die 80m2 voor jezelf houden.
pi_176715351
#Spiritusbus het is aan de kleine kant maar in Amsterdam normaal :)

Ik kan op zolder een klein badkamertje en keukenblokje maken. Er is al een slaapkamer en op de vliering kan ik nog twee kleine maken.
En over een aantal jaar kunnen we hopelijk wel de hele 80m2 gebruiken, of 60m2 als we dan de helft van de derde verdieping verhuren.

[ Bericht 0% gewijzigd door broodjekroketmetmosterd op 24-01-2018 13:28:25 ]
  woensdag 24 januari 2018 @ 13:24:59 #15
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_176715685
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 12:27 schreef Coritchando het volgende:

[..]

Daar heeft de belasting dan weer niets mee te maken, die kijken naar de huidige situatie.
Ofwel, er komt een taxatierapport en een verkoopprijs, en als die teveel uit elkaar lopen heb je een probleem.

Beter had de eigenaar alle opknapwerkzaamheden betaald, nu ga je het dubbel betalen als je het huis koopt.
ik zou me geen zorgen maken. te meer omdat je al een tijd huurt. Een verhuurd huis wordt wel vaker flink onder de waarde verkocht.

Als je aan kan tonen/aanneembaar maakt dat je al flink hebt opgeknapt zullen ze het niet als gift zien.

Ik neem aan dat jullie geen familie zijn? Dan ligt het wat lastiger.
Tot nooit .......
  woensdag 24 januari 2018 @ 13:25:40 #16
405730 Spaardertje
Sparen, maar ook uitgeven!
pi_176715705
Jeetje ik zou voor dat geld ook wel een woning in de Jordaan willen. :P :D
Student, 21 jaar, interesses: gezondheidszorg, reizen en crowdfunding. Tevens zeer gelukkig in de liefde! ❤️
  woensdag 24 januari 2018 @ 13:27:04 #17
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_176715740
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 13:25 schreef Spaardertje het volgende:
Jeetje ik zou voor dat geld ook wel een woning in de Jordaan willen. :P :D
ik niet, het blijft amsterdam.
Tot nooit .......
pi_176715815
Kan je geen hypotheek afsluiten bij de huidige eigenaar/verhuurder?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176715851
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 12:16 schreef broodjekroketmetmosterd het volgende:
#Certeco dank je! Ik dacht dat bij Crowdfunding ook de rgels van de AFM golden maar misschien is dat niet zo? ik ga mijn vraag daar zeker ook stellen.
Kijk eens op de volgende sites:
www.geldvoorelkaar.nl
www.sameningeld.nl

In combinatie met een 1e hypotheekrecht zou je tegen 5/6% kunnen lenen zonder veel te hoeven aflossen.
pi_176715910
#Speekselklier Dank je, ik kan aantonen dat de zolder een paar jaar geleden nog casco was. Ik ben absoluut geen familie van de eigenaar en als ik de correspondentie laat zien gelooft de belastingdienst echt wel dat de eigenaar me niet wil bevoordelen:) Hij heeft het voor een prikje gekocht samen met een paar andere appartementen. En als ik koop, heeft hij er toch meer winst uit dan wanneer ik blijf huren.

[ Bericht 0% gewijzigd door broodjekroketmetmosterd op 24-01-2018 13:43:49 ]
  woensdag 24 januari 2018 @ 13:40:12 #21
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_176716024
het enige dat zou kunnen is dat je over de huidige waarde overdrachtsbelasting betaald. Maar dan spreek je over 2%, daar kom je wel over heen denk ik. Verder is huren met recht op koop niet vreemd in de OG wereld.
Tot nooit .......
pi_176716082
#blomke dank je! Dat heb ik al eerder gevraagd, toen wilde hij alleen een kleine tweede hypotheek verstrekken. Bovendien vertrouw ik hem niet door eerdere ervaringen met hem.
Misschien vraag ik het nog een keer als ik eerst alle andere mogelijkheden heb geprobeerd.

#djh77 dank je! Ik had daar eerder gekeken en om de één of andere reden kon ik daar toen niet terecht. Volgens mij omdat ze zich daar ook aan de regels van de AFM moeten houden. Maar ik ga het nog even nakijken!
pi_176716120
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 12:27 schreef Coritchando het volgende:

Huis in bewoonde staat is flink lager van de taxatie bij vrije verkoop.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176716222
Wat fijn, al die mensen die meedenken! :)

Ik ga mijn vraag even bij de crowdfundafdeling hier stellen.

En als iemand nog een rijke particulier weet die ik zou kunnen benaderen, heel graag!
de hele Quote staat er vol mee maar hun emailadressen staan er niet bij haha.
pi_176716255
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 13:09 schreef broodjekroketmetmosterd het volgende:
#Spiritusbus het is aan de kleine kant maar in Amsterdam normaal :)

En over een aantal jaar kunnen we hopelijk wel de hele 80m2 gebruiken, of 60m2 als we dan de helft van de derde verdieping verhuren.
Als je die huurders er dan nog uitkrijgt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')