abonnement Unibet Coolblue
pi_176680022
In mijn woonplaats komt binnenkort een nieuwbouwproject in de verkoop waar ik erg in geinteresseerd ben Nu er is een informatiebijeenkomst waar je je kan inschrijven en dan volgt er een loting voor de huizen.

Maar nu vraag ik me af hoe zo'n loting precies in zijn werk gaat. er zijn 33 woningen van verschillende types te koop. moet je je nu inschrijven voor het hele project en als je ingeloot wordt kan je dan in een gesprek met de makelaar aangeven welke woning(type) je wilt? of schrijf je je in op 1 woning waar je om loot met de rest van de mensen die zich daarop hebben ingeschreven.

ik heb namelijk nog nooit zoiets meegemaakt en vroeg me af of er mensen zijn op dit forum die hier ervaring mee hebben (en misschien wat tips en tricks hebben om mijn kans op een woning zo hoog mogelijk te maken)

we zijn al bij een hypotheekadviseur langs geweest dus we weten hoeveel we kunnen lenen
Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.
- Rudyard Kipling
pi_176680132
Ik moest specifieke bouwnummers opgeven in volgorde van prioriteit. Als je echt een huis wil zou je ook op de mindere huizen van het project richten om je kans voor inloting te vergroten. Verder moet je gewoon geluk hebben.

Succes
pi_176680138
Ook een keer gehad.... er zijn dus 33 woningen, iedereen krijgt een nummer en stel dat er 100 belangstellenden zijn

De nummer die eerst getrokken wordt mag als eerste een huis kiezen, dan de 2de nummer etc.. stel dat de 10de persoon de huis wou die al gekozen is door een eerder persoon, dan kan hij zeggen: ik hoef geen huis omdat ik die al weggegeven is etc.... en zo gaat het verder totdat alle huizen weggegeven zijn

(helaas werd mijn nummer niet getrokken)
pi_176680318
Wij moesten onze voorkeurswoningen opgeven en vanuit daar werd gekozen.
I solemnly swear i'm up to no good
pi_176682020
Er zijn dus blijkbaar meerdere manieren waarop deze lotingen plaats kunnen vinden, zijn hier nog regels voor of is het bouwbedrijf vrij om zelf te bepalen hoe deze loting gaat?

welke gegevens moet je eigenlijk allemaal invullen alleen je contactgegevens of ook wat financiele gegevens (zodat het bouwbedrijf ook echt kan zien of je de woning uberhaubt wel kan betalen?)
Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.
- Rudyard Kipling
pi_176682836
Wij alleen onze contact gegevens :)
I solemnly swear i'm up to no good
pi_176684580
Wij hebben in 1999 ook met een loting meegedaan. Loting was niet openbaar. We hebben het enige huis gekregen waar we op ingeschreven hadden, dankzij.....een bevriende adviseur.
Niks eerlijk loten. Weet niet of dit inmiddels eerlijker gaat tegenwoordig.
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_176687007
Vaak kies je een een type of een specifieke kavel.

Overigens heeft het bouwbedrijf hier meestal weinig mee van doen. de project ontwikkelaar heeft vaak een makelaar.
pi_176722978
Net bij de informatie avond geweest en het blijkt geen loting te zijn maar dat de huizen worden toegewezen op basis van je financiële situatie

we hebben ons ingeschreven dus nu maar afwachten of we worden uitgekozen.
Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.
- Rudyard Kipling
  Moderator woensdag 24 januari 2018 @ 21:51:54 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_176726369
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 19:56 schreef DestroyerPiet het volgende:
Net bij de informatie avond geweest en het blijkt geen loting te zijn maar dat de huizen worden toegewezen op basis van je financiële situatie

we hebben ons ingeschreven dus nu maar afwachten of we worden uitgekozen.
Oke, dus je kunt niet eens binnen het aantal huizen aangeven wat je wel of wat je niet wilt en voor in aanmerking zou willen komen ? Vreemde manier van indelen dan...
pi_176732220
quote:
0s.gif Op woensdag 24 januari 2018 21:51 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Oke, dus je kunt niet eens binnen het aantal huizen aangeven wat je wel of wat je niet wilt en voor in aanmerking zou willen komen ? Vreemde manier van indelen dan...
ja dat kan wel. we hebben de bouwnummers aan kunnen geven die we het liefst wilden (op volgorde)

en mochten er meer mensen zich hebben ingeschreven op een bouwnummer dan wordt er eentje toegewezen op basis van je financiële gegevens en of je het huis ook kan betalen. pas als er meerdere gelijkwaardige inschrijvingen zijn op een kavel dan wordt er geloot.

ik neem aan dat systeem is bedacht om te voorkomen dat de makelaars met iemand in gesprek gaan die het huis uiteindelijk niet kunnen betalen.
Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.
- Rudyard Kipling
pi_176743257
Toevallig heb ik me laatst ook ingeschreven op een nieuwbouw project en uiteindelijk ook een appartement toegewezen gekregen.
Mocht 12 voorkeuren aangeven en het is uiteindelijk nummer 9 geworden.
Bij de inschrijving werd gevraagd om gegevens omtrent eigen vermogen en salaris, maar ook of ik een voorbehoud voor financiering wilde opnemen in het contract.
Ik heb hierbij nee aangegeven, vooral omdat het voor elkaar krijgen van de hypotheek geen probleem zou vormen, maar ook omdat je van te voren weet dat de mensen die geen voorbehoud voor financiering wensen de mensen zijn die als eerste worden uitgekozen.
Van lotingen is volgens mij zelden tot nooit sprake, dat is echt een wassen neus.
De aannemer wil zekerheid en die vind hij bij mensen die voldoende financiele middelen hebben om het huis zonder problemen te financieren.
In Amsterdam e.o., of eigenlijk de hele randstad, kun je een nieuwbouw woning echt op je buik schrijven als je een voorbehoud voor financiering wenst.
Natuurlijk wel link om je dan in te schrijven zonder voorbehoud, want als je wordt uitgekozen en je krijgt de hypotheek niet rond kost het je wellicht ook nog 10% van de aankoopprijs...
pi_176745474
Gefeliciteerd met je woning!

quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2018 19:01 schreef AeroxV8 het volgende:
Bij de inschrijving werd gevraagd om gegevens omtrent eigen vermogen en salaris, maar ook of ik een voorbehoud voor financiering wilde opnemen in het contract.
dat werd bij ons niet gevraagd wel een financiële check en de vraag of je je huidige woning verkocht wilde hebben voordat je tekende voor de koop van het nieuwe huis.

dat vond ik een beetje een vreemde vraag omdat een gemiddeld nieuwbouw project 2 jaar kan duren dus ik ga echt niet nu al mijn huis verkopen, want waar moet ik dan in de tussentijd wonen? Ik heb dus maar nee ingevuld omdat ik mensen die hun woning wel eerst verkocht willen hebben denk ik minder aantrekkelijk zijn voor verkoper.

wat ik ook heb gedaan is een beetje een gesprek aangeknoopt met de makelaars daar om te vertellen dat ik vroeger in die buurt ben opgegroeid en dat mijn ouders in de kerk (waar nu die huizen worden gebouwd) zijn getrouwd. ik dacht door het een beetje een persoonlijk verhaal mee te geven wordt er bij de toewijzing misschien wel eerder aan mij gedacht.

weet niet of het helpt. nu is het eventjes een week in spanning afwachten.
Words are, of course, the most powerful drug used by mankind.
- Rudyard Kipling
pi_176765815
Bij ons was het inschrijven voor een bepaald type woning tijdens de informatieavond. Daarna werd een x aantal mensen ingeloot. De mensen die ingeloot waren moesten een top 3 van bouwnummers opgeven van het type. Je kreeg dan uiteindelijk een voorstel voor één bouwnummer wat hun het beste uitkwam.
pi_176793653
quote:
0s.gif Op donderdag 25 januari 2018 19:01 schreef AeroxV8 het volgende:
Toevallig heb ik me laatst ook ingeschreven op een nieuwbouw project en uiteindelijk ook een appartement toegewezen gekregen.
Mocht 12 voorkeuren aangeven en het is uiteindelijk nummer 9 geworden.
Bij de inschrijving werd gevraagd om gegevens omtrent eigen vermogen en salaris, maar ook of ik een voorbehoud voor financiering wilde opnemen in het contract.
Ik heb hierbij nee aangegeven, vooral omdat het voor elkaar krijgen van de hypotheek geen probleem zou vormen, maar ook omdat je van te voren weet dat de mensen die geen voorbehoud voor financiering wensen de mensen zijn die als eerste worden uitgekozen.
Van lotingen is volgens mij zelden tot nooit sprake, dat is echt een wassen neus.
De aannemer wil zekerheid en die vind hij bij mensen die voldoende financiele middelen hebben om het huis zonder problemen te financieren.
In Amsterdam e.o., of eigenlijk de hele randstad, kun je een nieuwbouw woning echt op je buik schrijven als je een voorbehoud voor financiering wenst.
Natuurlijk wel link om je dan in te schrijven zonder voorbehoud, want als je wordt uitgekozen en je krijgt de hypotheek niet rond kost het je wellicht ook nog 10% van de aankoopprijs...
Damn wat oneerlijk op deze manier. Iemand die dus niet zomaar even 10% van de koopsom op kan hoesten is dus bij voorbaat al kansloos, want die heeft een voorbehoud van financiering nodig.

Blij dat het hier niet zo'n chaos op de woningmarkt is.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')