FOK!forum / Klussen, Wonen en Huishouden / Rendement van inbouw houtkachel
thresherdonderdag 18 januari 2018 @ 14:37
Ik zit met een aantal vragen omtrent het rendement van onze inbouw houtkachel...

We hebben een Barbas Unilux 6-65 met een nominaal vermogen van 8 kW. Gezien het een inzethaard betreft zit er alleen een ruit aan de voorkant, verder is er geen mogelijkheid om warmte af te geven gezien de haard in een bestaande schouw is geplaatst welke op de schoorsteenpijp na volledig massief is.

Wanneer we de haard vol aan hebben krijgen we het in de woonkamer (+/- 100 m³) een halve graad warmer als het buiten rond het vriespunt is. Het is een huis van 1981 met HR++ beglazing. Als ik op de bank zit, ongeveer 3 meter bij de haard vandaan voel ik amper warmte... Tevens is de haard moeilijk te regelen.. als de enige luchtschuif op het toestel vol open staat hoor je het vuur bulderen en de haard enorm trekken. Als je de luchtschuif op half open zet (primaire lucht toevoer gesloten en alleen secundair en tertiair open volgens de handleiding) gaat het vuur domweg uit!

Nu dus de vraag, wie heeft er ook een inbouw/inzet haard en hoe is het rendement? Krijg je de woonkamer zo warm dat je in korte broek kunt gaan zitten, of moet je nog steeds een dikke trui aan?

Info over de kachel:
http://barbasbellfires.com/nl/haarden/unilux-6-65
http://barbasbellfires.co(...)NL_GA.pdf?1500385824
Zolderkamerdonderdag 18 januari 2018 @ 14:40
Is vrij logisch.. google eens naar grundofen of wärmespeicher..

Ik zou de schouw ombouwen tot kachel... Dan krijg je fatsoenlijk rendement uit een inbouwhaard..

ZlvT9pb.jpg
HmDM1fI.jpg

Door de hitte te geleiden word iedere graad gebruikt om op te warmen.. zelfs de rook word ook verbrand en wat er uit de schoorsteen komt is niet heel heet meer..

Bij een openhaardconstructie gaat alle warmte via de pijp rechtstreeks naar buiten..

Voordeel is ook dat je maar 1 keer in de 12 of 24u (afhankelijk van de uitvoering) stookt..

[ Bericht 20% gewijzigd door Zolderkamer op 18-01-2018 14:47:20 ]
thresherdonderdag 18 januari 2018 @ 14:46
Was een goede optie geweest voor dat we het huis gingen verbouwen. Dan hadden we de gehele bestaande schouw weg moeten slopen. Nu hebben we alleen de ombouw en plateau naast de schouw gesloopt en de Barbas in de opening van de oude openhaard geplaatst.

De Barbas kachel is overigens gewoon aangesloten op het bestaande (asbest) rookkanaal. Er is geen nieuwe RVS pijp geplaatst.
Zolderkamerdonderdag 18 januari 2018 @ 14:58
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2018 14:46 schreef thresher het volgende:
Was een goede optie geweest voor dat we het huis gingen verbouwen. Dan hadden we de gehele bestaande schouw weg moeten slopen. Nu hebben we alleen de ombouw en plateau naast de schouw gesloopt en de Barbas in de opening van de oude openhaard geplaatst.

De Barbas kachel is overigens gewoon aangesloten op het bestaande (asbest) rookkanaal. Er is geen nieuwe RVS pijp geplaatst.
Als de ruimte er is zou je boven de haard nog een deel kwijt kunnen..
Je kan dat spul los kopen.. Maar dan moet er wel ruimte zijn of gemaakt worden..

uEzJ9yp.jpg
NXq5hYD.jpg

Je kan verder weinig aan de bestaande situatie veranderen zonder behoorlijke ingrepen..

Het voordeligst is de inbouwhaard eruit en een gebruikte Jotul in de kamer zetten.. voor de schouw..
thresherdonderdag 18 januari 2018 @ 15:02
Een vrijstaande houtkachel zou (achteraf) een betere optie zijn! Warmte afgifte is optimaal.
Hadden we het beste de hele schouw weg kunnen slopen. Maar goed.. achteraf...

Maar ken je mensen met een inbouwkachel welke het wel fatsoenlijk warm krijgen?

Dit omdat ik het idee hebt dat er meer warmte uit deze kachel te halen valt en het mij niet duidelijk is waarom er nu te weinig warmte af komt. Mocht dit met dit type niet mogelijk zijn houdt het natuurlijk op en kunnen we mooi kijken naar het vuur en daarnaast de verwarming gewoon aan laten :(
Zolderkamerdonderdag 18 januari 2018 @ 15:05
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2018 15:02 schreef thresher het volgende:
Een vrijstaande houtkachel zou (achteraf) een betere optie zijn! Warmte afgifte is optimaal.
Hadden we het beste de hele schouw weg kunnen slopen. Maar goed.. achteraf...

Maar ken je mensen met een inbouwkachel welke het wel fatsoenlijk warm krijgen?

Dit omdat ik het idee hebt dat er meer warmte uit deze kachel te halen valt en het mij niet duidelijk is waarom er nu te weinig warmte af komt. Mocht dit met dit type niet mogelijk zijn houdt het natuurlijk op en kunnen we mooi kijken naar het vuur en daarnaast de verwarming gewoon aan laten :(
Koop een infrarood thermometer op ebay en meet de rook uit de schoorsteen maar eens.. ik denk dat daar je antwoord zit.. Denk dat ie loeiheet is..

Je wilt massa opwarmen.. dat geeft de meeste warmte waar je het wilt hebben.. Dus hoe zwaarder de kachel, en hoe langer de (eventueel gestapelde) pijp in de ruimte, hoe beter..

De warmte verdwijnt direct naar buiten bij een inbouwhaard in een schouw..

Kun je er geen bank aan vast metselen waar je de afvoer doorheen omleid? (heb je direct een warm zitplekje)

[ Bericht 2% gewijzigd door Zolderkamer op 18-01-2018 15:11:34 ]
Sintesi1donderdag 18 januari 2018 @ 15:11
Zelf ben ik geen fan van inbouwhaarden.. geven in verhouding weinig warmte af..

Hoe lang stook je de kachel gemiddeld? het kan even duren voordat de warmte zich opbouwt in de schouw. Het duurt dan ook langer voordat de schouw warmte af gaat geven.

Beste optie zou zijn het weghalen van de schouw en een mooie Jacobus 9 neer te zetten ;)
blomkedonderdag 18 januari 2018 @ 16:10
Wat hierboven gezegd is: of aanpassen of een kachel (Dick Geurts) neerzetten.

Ik weet niet of je nog bij het rookgaskanaal kunt achter de schouw, maar ik heb in Duitsland gezien dat ze met een ventilator boven in en roosters onderin, warme lucht door de ruimte tussen schouw en rookgaskanaal lieten circuleren en via de onderkant de kamer in bliezen. Gaf flink wat extra warme lucht over de vloer.
blomkedonderdag 18 januari 2018 @ 16:14
quote:
Volgens dit verhaal, zit de rookgastemperatuur op 323 graden. JE stookt dus vooral voor de mussen.
LXIVdonderdag 18 januari 2018 @ 16:39
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2018 14:37 schreef thresher het volgende:
Ik zit met een aantal vragen omtrent het rendement van onze inbouw houtkachel...

We hebben een Barbas Unilux 6-65 met een nominaal vermogen van 8 kW. Gezien het een inzethaard betreft zit er alleen een ruit aan de voorkant, verder is er geen mogelijkheid om warmte af te geven gezien de haard in een bestaande schouw is geplaatst welke op de schoorsteenpijp na volledig massief is.

Wanneer we de haard vol aan hebben krijgen we het in de woonkamer (+/- 100 m³) een halve graad warmer als het buiten rond het vriespunt is. Het is een huis van 1981 met HR++ beglazing. Als ik op de bank zit, ongeveer 3 meter bij de haard vandaan voel ik amper warmte... Tevens is de haard moeilijk te regelen.. als de enige luchtschuif op het toestel vol open staat hoor je het vuur bulderen en de haard enorm trekken. Als je de luchtschuif op half open zet (primaire lucht toevoer gesloten en alleen secundair en tertiair open volgens de handleiding) gaat het vuur domweg uit!

Nu dus de vraag, wie heeft er ook een inbouw/inzet haard en hoe is het rendement? Krijg je de woonkamer zo warm dat je in korte broek kunt gaan zitten, of moet je nog steeds een dikke trui aan?

Info over de kachel:
http://barbasbellfires.com/nl/haarden/unilux-6-65
http://barbasbellfires.co(...)NL_GA.pdf?1500385824
Ik heb een vrijstaande houtkachel en een forse woonkamer van 56m2. Die stook ik zonder verwarming op naar 23 graden als ik de kachel aan doe. Ik verstook dan op een avond misschien 2 armen vol hout. Dan stook ik van 17:00 tot ca 22:00
LXIVdonderdag 18 januari 2018 @ 16:40
Daarvoor stookte ik wel eens een open haard (zonder voorzet oid, echt open). Dan kon ik er 2 of 3 x zoveel hout in gooien, en kreeg ik het nooit warm. Wat stralingswarmte van de voorkant, maar veel nare koude trek van de achterkant. Als je niet voro de haard zat was het sowieso niet warm.
Knuppel1983donderdag 18 januari 2018 @ 16:45
Ik heb ook zo’n Barbas inbouwhaar met 1 raam aan de voorzijde. Zat er al in bij aankoop woning, maar ga hem verwijderen. Rendement is niet hoog. Moet de kachel echt urenlang goed opstoken, dan pas ga je hem echt voelen. Dan is de schoorsteen al zo warm dat het op de slaapkamer ook warm wordt. Kachelraampje open doen is dan echt te heet, je kunt er dan zonder handschoenen niet meer in porren. Kachelraampje dicht heb ik het idee dat 80 procent van alle warmte via de schoorsteen verdwijnt.

Mijn kachel is ook 8kw maar de woonkamer is een stuk kleiner. Bij mij krijg ik het een aantal graden warmer. En dan heeft mijn kachel nog een opening aan de bovenkant die warmte uitstraalt. Dat jij maar een halve graad haalt is dus niet vreemd.
goed_volkdonderdag 18 januari 2018 @ 19:02
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2018 15:02 schreef thresher het volgende:
Maar ken je mensen met een inbouwkachel welke het wel fatsoenlijk warm krijgen?

Ja, hier. Maar wel met een vrijstaand model... Wij stoken praktisch; met de kachel aan gaat het sneller dan de cv :')
Anyway, ik ben benieuwd of je zelf de kachel geplaatst hebt, of dat iemand dat voor je gedaan heeft. Meer terzijde.
Rendement van inbouwhaarden is niet zo hoog, anders dan zorgen dat je ventilatie-openingen maakt en de warme lucht naar buiten blaast, zijn er niet zoveel opties, denk ik. Of je moet inderdaad echt gaan hakken. Ik ben overigens wel verbaasd dat je het asbest kanaal hebt gehouden. Niet leuk voor latere verkoop van je woning. En is het wel goed gasdicht?
tux87donderdag 18 januari 2018 @ 19:07
De inbouwhaarden met een luchtcirculatie geven wél rendement. Mdesign heb ik ervaring mee, maar er zijn er meer. Hoewel er niks gaat boven een flinke gietijzeren kachel
blomkevrijdag 19 januari 2018 @ 08:52
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2018 19:07 schreef tux87 het volgende:
Hoewel er niks gaat boven een flinke gietijzeren kachel
Corten staal.
aegir_de_vikingvrijdag 19 januari 2018 @ 09:22
Bestaan er geen geforceerde ventilatie kits voor jouw inbouwkachel? M'n ouders hadden vroeger ook een inbouw Barbas met 2 elektrische fans onderop die de lucht circuleerde rondom de kachel en warme lucht de kamer inblies.
Edit: deze heten convectie-ventilatoren en zijn wellicht als optie beschikbaar:
_SDB3087.jpg

Volgens deze lijst echter niet beschikbaar voor de unilux

[ Bericht 28% gewijzigd door aegir_de_viking op 19-01-2018 09:30:58 ]
Zolderkamervrijdag 19 januari 2018 @ 10:13
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2018 19:07 schreef tux87 het volgende:
De inbouwhaarden met een luchtcirculatie geven wél rendement. Mdesign heb ik ervaring mee, maar er zijn er meer. Hoewel er niks gaat boven een flinke gietijzeren kachel
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 08:52 schreef blomke het volgende:

[..]

Corten staal.
Steen bedoelen jullie zeker..
Staal koelt veel te snel af.. de juiste steen heeft een aantal dagen nodig voor ie helemaal afgekoeld is..
threshervrijdag 19 januari 2018 @ 10:21
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 09:22 schreef aegir_de_viking het volgende:
Bestaan er geen geforceerde ventilatie kits voor jouw inbouwkachel? M'n ouders hadden vroeger ook een inbouw Barbas met 2 elektrische fans onderop die de lucht circuleerde rondom de kachel en warme lucht de kamer inblies.
Edit: deze heten convectie-ventilatoren en zijn wellicht als optie beschikbaar:
[ afbeelding ]

Volgens deze lijst echter niet beschikbaar voor de unilux
Is helaas niet beschikbaar voor mijn kachel (Barbas Unilux).
Wel voor de Barbas Universal.

Voor mijn kachel kun je alleen een convectie-kit kopen zonder ventilatoren. Maar dat kan alleen als je de haard in een nieuwe schouw bouwt waarbij je de uitstroomroosters kan plaatsen. In mijn geval, een massief blok steen, kan dat helaas niet.
nogeenoudebekendevrijdag 19 januari 2018 @ 10:22
quote:
0s.gif Op donderdag 18 januari 2018 19:02 schreef goed_volk het volgende:

[..]

Ja, hier. Maar wel met een vrijstaand model...
Vrijstaande inbouwkachel? :+.
blomkevrijdag 19 januari 2018 @ 11:35
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 10:13 schreef Zolderkamer het volgende:

Steen bedoelen jullie zeker..
Staal koelt veel te snel af..
Door die snelle afkoeling, geeft staal snel de warmt door aan de ruimte. Steen houdt de warmte langer vast, die kan je beter in het eind in je verbrandingsproces plaatsen, in het rookkanaal bijv.

[ Bericht 0% gewijzigd door blomke op 19-01-2018 11:42:23 ]
Zolderkamervrijdag 19 januari 2018 @ 11:43
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 11:35 schreef blomke het volgende:

[..]

Door die snelle afkoeling, geeft staal snel de warmt door aan de ruimte. Sten houdt de warmte langer vast, die kan je beter in het eind in je verbrandingsproces plaatsen, in het rookkanaal bijv.
Klopt het is snel.. en dus moet je ook snel hout bijvullen..
Een stenen (of leem etc) kachel (en dan bedoel ik niet eentje met wat stenen platen tegen een stalen kachel) is bedoeld om warm te blijven..

Die stook je eens per 12/24 uur met 1 vulling.. (hoe meer massa hoe minder stoken)
Dus als je het leuk vind om te stoken is dat niet de juiste keuze..
Als je lekkere warmte wilt zonder steeds te moeten bijvullen is het ideaal..

De truc van een stenen kachel is dat de warmte helemaal opgebruikt is voor dat hij uit de schoorsteen verdwijnt..
(het rookkanaal is grotendeels onderdeel van de kachel, en kan rustig tien meter lang zijn voor ie in de bestaande schoorsteen loopt)

Nou heeft hij hier een bank ernaast staan.. maar die zou je dus ook onderdeel van de kachel kunnen laten zijn.. waardoor je een verwarmde bank maakt..
(nou is dit een vierkant blok.. maar je kan ook gewoon vrije organische vormen gebruiken en de tegels achterwege laten)

Je voelt ook geen hitte.. of kou.. maar het is gewoon door en door behaaglijk

[ Bericht 5% gewijzigd door Zolderkamer op 19-01-2018 11:55:00 ]
Fervrijdag 19 januari 2018 @ 12:17
Heeft zo’n kachel dan ook een condensafvoer nodig net als een HR ketel?
goed_volkvrijdag 19 januari 2018 @ 12:45
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 januari 2018 12:17 schreef Fer het volgende:
Heeft zo’n kachel dan ook een condensafvoer nodig net als een HR ketel?
Nee, vocht uit de vuurkamer gaat via de pijp. Voor zover je vocht hebt natuurlijk, da niet moeten.
De ombouw moet altijd voorzien worden van een aantal roosters, voor lucht toevoer en afvoer. Opgave door de fabrikant. Eventueel vocht wordt hierdoor weg geventileerd.
pauluspoldermaandag 4 februari 2019 @ 20:06
Goedenavond! ik kom dit topic tegen omdat ik precies hetzelfde probleem ervaar met mijn dure Barbas inbouwhaard. De CV brengt ons huis op 21.5 graad, met de Barbas aan houd ik hem niet op die temp en zakt hij een halve graad. Ik heb geen roosters in het rookkanaal (achteraf jammer!) De installateur is al een paar keer langs geweest maar kan nix doen. We hebben de haard nu 6 maanden. Rendement valt erg tegen. Zal ik achteraf alles weer laten openbreken om roostertjes te laten zetten? ( als dat kan...) Iemand n idee? Ik ben vooral geschrokken dat er dus meer mensen met zo'n heel dure haard zijn die niet tevreden zijn... grrrr
Sounddragondinsdag 5 februari 2019 @ 08:22
Ik snap sowieso heel de beredenering van het inbouwen van een houtkachel in een haardschouw.. Je stookt een kachel heet met hout en die bouw je dan met 5 van de 6 radiaterende zijden in een stenen schouw |:(

Leuk modeverschijnsel om een open haard waar je normaal boomonderdelen in kieperde en waar je lekker vonken en een heerlijk houtvuur-luchtje van terugkreeg, om te toveren naar een lekker makkelijk gebruiksdingetje zonder al te veel karakter, maar de logica is wmb hetzelfde als een auto aan een flatgebouw vastmaken en dan naar je werk proberen te rijden.
Tastelessdinsdag 5 februari 2019 @ 09:16
Hey Tresher, Ik heb ook zo'n kachel gehad in mijn vorig huis maar was heel tevreden. Voor de meeste Barbas kachels kun je ventilators kopen die je plaats naast de aslade waardoor je koude lucht aanzuigt en over de kachel heen blaast om vervolgens via het kader de warme lucht te laten ontsnappen.

Wat ik echt niet goed snap is: Heb je nu een massieve schouw zonder openingen aan de zijkant (roosters)?. Als dit zo is zit hier inderdaad je probleem. Als het goed is heeft je kachel naast de kachelpijp aansluiting aan weerszijden 1 kleine ronde opening waarmee je natuurlijke convectie kunt creeën. Een optie is om deze vanaf de zijkant vrij te kappen en er buizen op aan te sluiten.

Maar eigenlijk kun je het beste de volledige schouw wegbreken en een nieuwe plaatsen. De kachel is het probleem niet.
pauluspolderdinsdag 5 februari 2019 @ 16:52
Wij hadden vroeger die gezellige knisperende open haard ook, maar: rendement laag, je moet er toch bij in de buurt blijven, en tot slot: veel stof en gehoest in de familie. Best wel logisch om voor de Barbas te kiezen, toch?
Zithdinsdag 5 februari 2019 @ 18:03
Er zijn meer opties om uit te kiezen hoor.
pauluspolderwoensdag 6 februari 2019 @ 11:17
Ja Zith, maar het was meer een reactie op sounddragons post!
Uit diverse reacties blijkt dat ik misschien het beste de hele ombouw kan vernieuwen?
Blijft een belangrijk punt dat de Barbas niet de verwachtingen waarmaakt...
Als reactie op het feit dat het logisch zou zijn dat een kachel met maar aan een kant een raam minder warmte zou geven dan eentje die 3 kanten uitstraalt: mij hebben ze wijsgemaakt dat dat niet uitmaakt. Want: kachel met meer "ramen" verliest meer warmte . aan een kant raam: dan wordt de kachel zelf veel heter! ( en geeft op die manier meer hitte af). (ik ben ook maar een leek ). ik ben trouwens benieuwd wat trasher als oplossing heeft gevonden
Trasher, ben je daar nog?
icecreamfarmer_NLwoensdag 6 februari 2019 @ 14:59
Ik heb een unilux-6-55 en dat ding doet het goed wanneer ik hem gebruik. Al staat hij er eigenlijk alleen voor de sier. Ik heb hem wel in laten pakken met speciale isolatie zodat de warmte in de kachel blijft en niet naar de muren gaat.

Overigens heb ik een ander probleem en dat is wanneer ik de kachel niet gebruik er een koude lucht uitkomt ondanks dat ik de luchttoevoer dicht heb zitten. Sterker nog als ik de lucht toevoer open zet heb ik er minder last van. Heb een externe luchttoevoer met klep aan de buitenkant. Jullie daar ook last van.
Ai_KaRaMBawoensdag 6 februari 2019 @ 15:10
Ik heb zelf een Barbas inzethaard (Universal-5 65), en ben daar zeer tevreden over. In no-time is mijn woonkamer heerlijk warm. Die inzethaarden hebben een relatief hoog rendement (tegen de 80%) doordat ze de lucht dmv convectie verwarmen. Als je de convectie niet gebruikt zoals bedoeld, zul je inderdaad nooit het vermogen halen wat wordt gespecificeerd.
pauluspolderwoensdag 6 februari 2019 @ 18:12
Dag Karamba, ik heb er ook zo een
maar herken je berhasl over snel warm niet ... heb jij er ventilatoren bij?
En: op de juiste wijze stoken? Ik doe het volgens het boekje. De luchtschuif staat trouwens wel meestal wel helemaal open. Mijn hout heeft een vocht % van 15-20 %.
even terzijde: hoe/waar stel ik in dat ik een melding van een nieuw bericht op het topic is???
pauluspolderwoensdag 6 februari 2019 @ 18:12
berhasl = verhaal
Ai_KaRaMBadonderdag 7 februari 2019 @ 12:48
Ik heb geen ventilatoren. Wel heb ik ruimte rondom/boven de kachel (hij is ingebouwd in een holle ruimte), en heb de convectie doppen uit de kachel verwijderd, zodat vrije luchtstoming mogelijk is de woonkamer in, en naar de bovenverdieping.

Bij het opstoken duurt het inderdaad even voor hij goed brand (half uurtje ofzo?), maar tegen de tijd dat de klep dicht en de luchtschuif tot halverwege kunnen, heb ik een comfortabele fik.

Ik gebruik de kachel in principe als bijverwarming. De CV slaat uit als de kachel brand, en de hele woonkamer warmt ook nog wel enkele graden op gedurende de avond. Ook als ik rustig stook: ik begin met een blok of 4, en dan ongeveer elk uur a anderhalf uur 1 blokje erbij. Stralingswarmte op de bank (ca 3 meter van de kachel) is goed te voelen.

De verbranding is erg efficiënt: weinig as, en de schoorsteenveger is elk jaar weer verbaast over hoe weinig roet er in mijn rookkanaal is aangeslagen.
Legwiehdonderdag 7 februari 2019 @ 18:44
Dit toestel is duidelijk niet aangesloten. Toestel correct aangesloten geeft meer dan voldoende warmte. Wil je hulp of kan ik je ergens mee helpen stuur me dan een Pb.
pauluspolderzondag 10 februari 2019 @ 16:27
Dag Legwieh, bedoel je mijn toestel? En : hoe stuur ik je een Pb? Ik hoor het graag. De installateur heeft me trouwens gebeld en stelt voor een Barbas ventilator in te bouwen ( op mijn kosten) .
Ai_KaRaMBamaandag 11 februari 2019 @ 09:53
Als de ventilator de lucht nergens heen kan blazen omdat de lucht-doppen aan de bovenkant nog dicht zitten en niet zijn aangesloten, zal dat denk ik niet heel veel toevoegen...
Daankonwoensdag 13 februari 2019 @ 13:53
Ik heb excact dezelfde kachel zonder convectieset. Er komt warmte van de kachel maar dit kan veel beter naar mijn idee.

Vandaag kwam ik erachter dat de doppen die verwijderd dienen te worden om convectiebuizen aan te koppelen ( die ik niet heb) los zitten. 1 dop zat schuin en anders was verdwenen, vermoedelijk in de holle ruimte achter de kachel gevallen. Veel warmte verwijfd nu in de schouw die vol isolatie zit, isolatie was ook goed warm terwijl er dagen niet gestookt is.
Ik ben geïnteresseerd in welke ventilator er geplaatst worden en waar deze precies komt.
Legwiehwoensdag 13 februari 2019 @ 17:20
Een inzethaard in een bestaande haard dien je altijd te isoleren op het moment dat er een massief schouwlichaams is. Doe je dit niet loop je de kans dat je eerst de volledige massa van de schouwmantel moet opwarmen. Voordat je de warmte uit het toestel krijgt. Bij een beetje schouw duurt dit een aantal uur. Als je dus niet continu aan het stoken bent heb je dus nooit warmte. En hooguit een schouw die niet meer koud is (maar ook niet warm)
Daankonwoensdag 13 februari 2019 @ 17:21
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 09:53 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Als de ventilator de lucht nergens heen kan blazen omdat de lucht-doppen aan de bovenkant nog dicht zitten en niet zijn aangesloten, zal dat denk ik niet heel veel toevoegen...
Indien de luchtdoppen aan de bovenkant dichtzitten komt de warmte aan de voorkant boven het deurtje. Ventilator lijkt mij nog steeds zinvol maar ik heb geen idee waar deze veilig geplaatst kan worden.
Legwiehwoensdag 13 februari 2019 @ 18:37
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2019 17:21 schreef Daankon het volgende:

[..]

Indien de luchtdoppen aan de bovenkant dichtzitten komt de warmte aan de voorkant boven het deurtje. Ventilator lijkt mij nog steeds zinvol maar ik heb geen idee waar deze veilig geplaatst kan worden.
Bij een universal-6 zit de ventilator in het toestel.
Daankonwoensdag 13 februari 2019 @ 20:06
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2019 18:37 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Bij een universal-6 zit de ventilator in het toestel.
Klopt maar we hebben het over de unilux.
De universal heeft een schuine binnenwand.
Legwiehwoensdag 13 februari 2019 @ 21:18
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2019 20:06 schreef Daankon het volgende:

[..]

Klopt maar we hebben het over de unilux.
De universal heeft een schuine binnenwand.
Bij de unilux kun je geen ventilator inbouwen.
Daankondonderdag 14 februari 2019 @ 08:53
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2019 21:18 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Bij de unilux kun je geen ventilator inbouwen.
dat dacht ik al gelezen te hebben.
Hoe is deze optimaal aan te sluiten zonder de mogelijkheid om convectie roosters in de zijkant van de schouw te maken?
Tastelessdonderdag 14 februari 2019 @ 15:24
Optimaal en zonder de mogelijkheid om convectie roosters in de zijkant van de schouw te maken gaan niet samen. ;)
Legwiehzondag 17 februari 2019 @ 10:26
quote:
1s.gif Op donderdag 14 februari 2019 08:53 schreef Daankon het volgende:

[..]

dat dacht ik al gelezen te hebben.
Hoe is deze optimaal aan te sluiten zonder de mogelijkheid om convectie roosters in de zijkant van de schouw te maken?
Toestel isoleren aan achter/zij- en bovenkant. Dit kan met keramische deken. Deze is bestand tot 1200 graden en gaat niet stinken(wat andere isolatie materialen wel kunnen doen).

Deze dus:
https://www.schoorsteenwe(...)JEAQYAiABEgJ6sPD_BwE
pauluspolderdinsdag 12 maart 2019 @ 13:43
Na een tijdje weer aan het stoken geslagen met mijn Barbas universal-6 70.
Na de bovenstaande comments te hebben gelezen vraag ik me af of de oa door Daan genoemde luchtdoppen/openingen wel dicht zijn. Ik heb namelijk ook het idee dat er bij mij GEEN/WEINIG warmte uit de convectieopeningen bovenin de kachel komt, en dat schouw langzaam maar zeker wel heel erg warm wordt. Alsof de warmte daar in gaat zitten. (Ik weet alleen niet of de warmte van de schouw van binnenuit komt, of omdat het verwarmd wordt omdat het direct boven de kachel zit, dus toch via de kamer.)
Mijn concrete vraag: kan ik zelf controleren of de genoemde luchtdoppen open of dicht zijn? Ik ben benieuwd, alvast bedankt, Paul
Harry_Turtlemaandag 25 maart 2019 @ 22:05
Ik heb ook een inbouwhaard, een Barbas Panolux 65. Het rendement van een inbouw is helaas een stuk minder dan een kachel, valt mij ook tegen. Maar op een meter of 2 voel je zeker nog wel warmte en de huiskamer wordt zo'n 3 graden warmer. De hele benedenverdieping wordt maar 1 /1.5 graad warmer.
kibozaterdag 4 juni 2022 @ 07:21
Hier een Dik Geurts (instyle corner) laten plaatsen in de open (hoek)haard.
Nominaal vermogen van die kachel is 9KW .
Hiermee kon ik afgelopen winter de woonkamer (180m3) moeiteloos op 21 graden krijgen.
Als ik berkenhout stookte ging het zelfs naar de 23 en moest ik de gangdeur openzetten.