abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_184830101
registreer om deze reclame te verbergen
Hey Tresher, Ik heb ook zo'n kachel gehad in mijn vorig huis maar was heel tevreden. Voor de meeste Barbas kachels kun je ventilators kopen die je plaats naast de aslade waardoor je koude lucht aanzuigt en over de kachel heen blaast om vervolgens via het kader de warme lucht te laten ontsnappen.

Wat ik echt niet goed snap is: Heb je nu een massieve schouw zonder openingen aan de zijkant (roosters)?. Als dit zo is zit hier inderdaad je probleem. Als het goed is heeft je kachel naast de kachelpijp aansluiting aan weerszijden 1 kleine ronde opening waarmee je natuurlijke convectie kunt creeŽn. Een optie is om deze vanaf de zijkant vrij te kappen en er buizen op aan te sluiten.

Maar eigenlijk kun je het beste de volledige schouw wegbreken en een nieuwe plaatsen. De kachel is het probleem niet.
pi_184837608
Wij hadden vroeger die gezellige knisperende open haard ook, maar: rendement laag, je moet er toch bij in de buurt blijven, en tot slot: veel stof en gehoest in de familie. Best wel logisch om voor de Barbas te kiezen, toch?
  Moderator dinsdag 5 februari 2019 @ 18:03:58 #28
230491 crew  Zith
pls tip
pi_184838838
Er zijn meer opties om uit te kiezen hoor.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_184851889
Ja Zith, maar het was meer een reactie op sounddragons post!
Uit diverse reacties blijkt dat ik misschien het beste de hele ombouw kan vernieuwen?
Blijft een belangrijk punt dat de Barbas niet de verwachtingen waarmaakt...
Als reactie op het feit dat het logisch zou zijn dat een kachel met maar aan een kant een raam minder warmte zou geven dan eentje die 3 kanten uitstraalt: mij hebben ze wijsgemaakt dat dat niet uitmaakt. Want: kachel met meer "ramen" verliest meer warmte . aan een kant raam: dan wordt de kachel zelf veel heter! ( en geeft op die manier meer hitte af). (ik ben ook maar een leek ). ik ben trouwens benieuwd wat trasher als oplossing heeft gevonden
Trasher, ben je daar nog?
pi_184856008
Ik heb een unilux-6-55 en dat ding doet het goed wanneer ik hem gebruik. Al staat hij er eigenlijk alleen voor de sier. Ik heb hem wel in laten pakken met speciale isolatie zodat de warmte in de kachel blijft en niet naar de muren gaat.

Overigens heb ik een ander probleem en dat is wanneer ik de kachel niet gebruik er een koude lucht uitkomt ondanks dat ik de luchttoevoer dicht heb zitten. Sterker nog als ik de lucht toevoer open zet heb ik er minder last van. Heb een externe luchttoevoer met klep aan de buitenkant. Jullie daar ook last van.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  woensdag 6 februari 2019 @ 15:10:56 #31
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_184856252
Ik heb zelf een Barbas inzethaard (Universal-5 65), en ben daar zeer tevreden over. In no-time is mijn woonkamer heerlijk warm. Die inzethaarden hebben een relatief hoog rendement (tegen de 80%) doordat ze de lucht dmv convectie verwarmen. Als je de convectie niet gebruikt zoals bedoeld, zul je inderdaad nooit het vermogen halen wat wordt gespecificeerd.
pi_184860125
Dag Karamba, ik heb er ook zo een
maar herken je berhasl over snel warm niet ... heb jij er ventilatoren bij?
En: op de juiste wijze stoken? Ik doe het volgens het boekje. De luchtschuif staat trouwens wel meestal wel helemaal open. Mijn hout heeft een vocht % van 15-20 %.
even terzijde: hoe/waar stel ik in dat ik een melding van een nieuw bericht op het topic is???
pi_184860137
berhasl = verhaal
pi_184873543
Ik heb geen ventilatoren. Wel heb ik ruimte rondom/boven de kachel (hij is ingebouwd in een holle ruimte), en heb de convectie doppen uit de kachel verwijderd, zodat vrije luchtstoming mogelijk is de woonkamer in, en naar de bovenverdieping.

Bij het opstoken duurt het inderdaad even voor hij goed brand (half uurtje ofzo?), maar tegen de tijd dat de klep dicht en de luchtschuif tot halverwege kunnen, heb ik een comfortabele fik.

Ik gebruik de kachel in principe als bijverwarming. De CV slaat uit als de kachel brand, en de hele woonkamer warmt ook nog wel enkele graden op gedurende de avond. Ook als ik rustig stook: ik begin met een blok of 4, en dan ongeveer elk uur a anderhalf uur 1 blokje erbij. Stralingswarmte op de bank (ca 3 meter van de kachel) is goed te voelen.

De verbranding is erg efficiŽnt: weinig as, en de schoorsteenveger is elk jaar weer verbaast over hoe weinig roet er in mijn rookkanaal is aangeslagen.
pi_184880264
Dit toestel is duidelijk niet aangesloten. Toestel correct aangesloten geeft meer dan voldoende warmte. Wil je hulp of kan ik je ergens mee helpen stuur me dan een Pb.
pi_184938827
Dag Legwieh, bedoel je mijn toestel? En : hoe stuur ik je een Pb? Ik hoor het graag. De installateur heeft me trouwens gebeld en stelt voor een Barbas ventilator in te bouwen ( op mijn kosten) .
  maandag 11 februari 2019 @ 09:53:39 #37
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_184951004
Als de ventilator de lucht nergens heen kan blazen omdat de lucht-doppen aan de bovenkant nog dicht zitten en niet zijn aangesloten, zal dat denk ik niet heel veel toevoegen...
pi_184992121
Ik heb excact dezelfde kachel zonder convectieset. Er komt warmte van de kachel maar dit kan veel beter naar mijn idee.

Vandaag kwam ik erachter dat de doppen die verwijderd dienen te worden om convectiebuizen aan te koppelen ( die ik niet heb) los zitten. 1 dop zat schuin en anders was verdwenen, vermoedelijk in de holle ruimte achter de kachel gevallen. Veel warmte verwijfd nu in de schouw die vol isolatie zit, isolatie was ook goed warm terwijl er dagen niet gestookt is.
Ik ben geÔnteresseerd in welke ventilator er geplaatst worden en waar deze precies komt.
pi_184995299
Een inzethaard in een bestaande haard dien je altijd te isoleren op het moment dat er een massief schouwlichaams is. Doe je dit niet loop je de kans dat je eerst de volledige massa van de schouwmantel moet opwarmen. Voordat je de warmte uit het toestel krijgt. Bij een beetje schouw duurt dit een aantal uur. Als je dus niet continu aan het stoken bent heb je dus nooit warmte. En hooguit een schouw die niet meer koud is (maar ook niet warm)
pi_184995317
quote:
0s.gif Op maandag 11 februari 2019 09:53 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
Als de ventilator de lucht nergens heen kan blazen omdat de lucht-doppen aan de bovenkant nog dicht zitten en niet zijn aangesloten, zal dat denk ik niet heel veel toevoegen...
Indien de luchtdoppen aan de bovenkant dichtzitten komt de warmte aan de voorkant boven het deurtje. Ventilator lijkt mij nog steeds zinvol maar ik heb geen idee waar deze veilig geplaatst kan worden.
pi_184996735
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2019 17:21 schreef Daankon het volgende:

[..]

Indien de luchtdoppen aan de bovenkant dichtzitten komt de warmte aan de voorkant boven het deurtje. Ventilator lijkt mij nog steeds zinvol maar ik heb geen idee waar deze veilig geplaatst kan worden.
Bij een universal-6 zit de ventilator in het toestel.
pi_184998796
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2019 18:37 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Bij een universal-6 zit de ventilator in het toestel.
Klopt maar we hebben het over de unilux.
De universal heeft een schuine binnenwand.
pi_185000894
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2019 20:06 schreef Daankon het volgende:

[..]

Klopt maar we hebben het over de unilux.
De universal heeft een schuine binnenwand.
Bij de unilux kun je geen ventilator inbouwen.
pi_185008041
quote:
1s.gif Op woensdag 13 februari 2019 21:18 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Bij de unilux kun je geen ventilator inbouwen.
dat dacht ik al gelezen te hebben.
Hoe is deze optimaal aan te sluiten zonder de mogelijkheid om convectie roosters in de zijkant van de schouw te maken?
pi_185014119
Optimaal en zonder de mogelijkheid om convectie roosters in de zijkant van de schouw te maken gaan niet samen. ;)
pi_185060803
quote:
1s.gif Op donderdag 14 februari 2019 08:53 schreef Daankon het volgende:

[..]

dat dacht ik al gelezen te hebben.
Hoe is deze optimaal aan te sluiten zonder de mogelijkheid om convectie roosters in de zijkant van de schouw te maken?
Toestel isoleren aan achter/zij- en bovenkant. Dit kan met keramische deken. Deze is bestand tot 1200 graden en gaat niet stinken(wat andere isolatie materialen wel kunnen doen).

Deze dus:
https://www.schoorsteenwe(...)JEAQYAiABEgJ6sPD_BwE
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')