abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_176494297
Beste klussers, ik wil op de bovenverdieping 2 radiatoren tijdelijk afkoppelen ivm stuccadoren. Heb echter ook vloerverwarming. Hoe moet ik dit aanpakken? Zijn dit 2 aparte systemen? Heb vaker radiatoren ontkoppeld, maar nooit icm vloerverwarming!
Dank voor jullie advies!
pi_176495017
Radiatoren en vloerverwarming zit in het zelfde circuit, dus je moet de installatie laten leeglopen tot onder de af te koppelen radiatoren.
Daarna de radiatoren afkoppelen, en de aansluitingen waterdicht maken.

Vervolgens de installatie weer vullen en ontluchten.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_176495062
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 10:49 schreef Stiphout11 het volgende:
Beste klussers, ik wil op de bovenverdieping 2 radiatoren tijdelijk afkoppelen ivm stuccadoren. Heb echter ook vloerverwarming. Hoe moet ik dit aanpakken? Zijn dit 2 aparte systemen? Heb vaker radiatoren ontkoppeld, maar nooit icm vloerverwarming!
Dank voor jullie advies!
Radiatoraanvoer en -retour (voetventiel) afsluiten (heb je een thermostaat kraan, die knop dan op * zetten), radiator leeg laten lopen via aftapding onderaan en verwijderen. Je systeem kan verder gevuld blijven en verwarmen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176495081
quote:
2s.gif Op zondag 14 januari 2018 11:19 schreef junkiexp het volgende:
Radiatoren en vloerverwarming zit in het zelfde circuit, dus je moet de installatie laten leeglopen tot onder de af te koppelen radiatoren.

OMG wat kan een mens moeilijk doen zeg….
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176495111
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 11:22 schreef blomke het volgende:

[..]

Want?
Ik lees nergens dat TS voetventielen heeft.
In de praktijk en zeker in wat oudere huizen komt het heel vaak voor dat er geen voetventielen zijn.
Ook aftappers zijn lang niet altijd aanwezig helaas.
  Moderator zondag 14 januari 2018 @ 11:32:44 #6
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_176495278
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 11:22 schreef blomke het volgende:

[..]

In een eenvoudig uitgevoerde cv installatie is dat vaak wel de weg :?
pi_176496157
quote:
2s.gif Op zondag 14 januari 2018 11:19 schreef junkiexp het volgende:

niet altijd, hier had ik het ook op het zelfde circuit zitten, totdat er op meerdere plekken leidingen gingen lekken.

Via de vloerverwarming kwam er zuurstof in het systeem en gingen de buizen van binnen uit roesten, nu heb ik nieuwe buizen aan de muren zitten en is de vloerverwarming middels een warmtewisselaar gescheiden van de radiatoren. (was goedkoper dan nieuwe (zuurstof dichte buizen) vloerverwarming laten aanleggen)

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 14-01-2018 12:23:12 ]
pi_176496398

Ik heb zulke voetventielen. Rechts dat dopje eraf draaien, dikke inbus erin en indraaien.
.
pi_176498980
quote:
0s.gif Op zondag 14 januari 2018 12:18 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

niet altijd, hier had ik het ook op het zelfde circuit zitten, totdat er op meerdere plekken leidingen gingen lekken.

Via de vloerverwarming kwam er zuurstof in het systeem en gingen de buizen van binnen uit roesten, nu heb ik nieuwe buizen aan de muren zitten en is de vloerverwarming middels een warmtewisselaar gescheiden van de radiatoren. (was goedkoper dan nieuwe (zuurstof dichte buizen) vloerverwarming laten aanleggen)
Klopt dan heb je een gescheiden circuit, komt eigenlijk bijna niet voor.
Maar dan klopt mijn werkwijze nog steeds als de vloerverwarming op de begane grond gesitueerd is ;)
pi_176499015
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2018 12:32 schreef Fer het volgende:
[ afbeelding ]

Ik heb zulke voetventielen. Rechts dat dopje eraf draaien, dikke inbus erin en indraaien.
Dat zijn onderblokken, werkt perfect.
Wel ook de radiatorkraan dichtzetten, want het onderblok sluit alleen de retour af (uitzonderingen daargelaten.
pi_176499154
quote:
2s.gif Op zondag 14 januari 2018 14:43 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Dat zijn onderblokken, werkt perfect.
Wel ook de radiatorkraan dichtzetten, want het onderblok sluit alleen de retour af (uitzonderingen daargelaten.
Bij mij waren ze beiden dicht hierdoor, kraan is er ook af nu.

Aftapkraan en ontluchter open tot het leeg is.
.
pi_176499188
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2018 14:49 schreef Fer het volgende:

[..]

Bij mij waren ze beiden dicht hierdoor, kraan is er ook af nu.

Aftapkraan en ontluchter open tot het leeg is.
Dat kan, sommige merken sluiten ook de aanvoer af.
Is ook veel logischer en praktischer omdat je dan ook de kraan kan vervangen zonder aftappen.
Maar het mag allemaal niets kosten in Nederland, vandaar dat er veel onderblokken zijn die alleen de retour afsluiten.
Ik zie zelfs regelmatig onderblokken die helemaal niet afsluitbaar zijn, dan praat je over 3-4 euro verschil per onderblok.
Echt een hele slechte besparing, want ik moet dan 30 euro extra rekenen om af te tappen :')
pi_176500228
Als alles leeg moet, vergeet dat niet je de pomp van de vloerverwarming ff van de stroom af te halen. Die vind droog draaien niet heel tof ;)
pi_176500279
Ander vraagje, hoor er eigenlijk tape op het schroefdraad te zitten als je de radiator erop monteert? En is het heel erg dat de klemring van de koppeling vastgerot zit op de leiding?
.
pi_176500549
quote:
1s.gif Op zondag 14 januari 2018 15:50 schreef Fer het volgende:
Ander vraagje, hoor er eigenlijk tape op het schroefdraad te zitten als je de radiator erop monteert? En is het heel erg dat de klemring van de koppeling vastgerot zit op de leiding?
Ligt er een beetje aan, als er geen O-ring op het staartstuk zit dan wel.
Ik gebruik altijd Loctite 55 trouwens, werkt veel fijner dan tape.

In principe is het niet erg, gewoon weer goed vastdraaien en dan dicht het af.
Als je zeker wilt zijn de snijring schuin doorzagen en dan weer een nieuwe snijring plaatsen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')