Radiatoraanvoer en -retour (voetventiel) afsluiten (heb je een thermostaat kraan, die knop dan op * zetten), radiator leeg laten lopen via aftapding onderaan en verwijderen. Je systeem kan verder gevuld blijven en verwarmen.quote:Op zondag 14 januari 2018 10:49 schreef Stiphout11 het volgende:
Beste klussers, ik wil op de bovenverdieping 2 radiatoren tijdelijk afkoppelen ivm stuccadoren. Heb echter ook vloerverwarming. Hoe moet ik dit aanpakken? Zijn dit 2 aparte systemen? Heb vaker radiatoren ontkoppeld, maar nooit icm vloerverwarming!
Dank voor jullie advies!
OMG wat kan een mens moeilijk doen zeg….quote:Op zondag 14 januari 2018 11:19 schreef junkiexp het volgende:
Radiatoren en vloerverwarming zit in het zelfde circuit, dus je moet de installatie laten leeglopen tot onder de af te koppelen radiatoren.
Daarna de radiatoren afkoppelen, en de aansluitingen waterdicht maken.
Vervolgens de installatie weer vullen en ontluchten.
Want?quote:Op zondag 14 januari 2018 11:22 schreef blomke het volgende:
[..]
OMG wat kan een mens moeilijk doen zeg….
In een eenvoudig uitgevoerde cv installatie is dat vaak wel de wegquote:Op zondag 14 januari 2018 11:22 schreef blomke het volgende:
[..]
OMG wat kan een mens moeilijk doen zeg….
niet altijd, hier had ik het ook op het zelfde circuit zitten, totdat er op meerdere plekken leidingen gingen lekken.quote:Op zondag 14 januari 2018 11:19 schreef junkiexp het volgende:
Radiatoren en vloerverwarming zit in het zelfde circuit, dus je moet de installatie laten leeglopen tot onder de af te koppelen radiatoren.
Daarna de radiatoren afkoppelen, en de aansluitingen waterdicht maken.
Vervolgens de installatie weer vullen en ontluchten.
Klopt dan heb je een gescheiden circuit, komt eigenlijk bijna niet voor.quote:Op zondag 14 januari 2018 12:18 schreef CarltonBanks het volgende:
[..]
niet altijd, hier had ik het ook op het zelfde circuit zitten, totdat er op meerdere plekken leidingen gingen lekken.
Via de vloerverwarming kwam er zuurstof in het systeem en gingen de buizen van binnen uit roesten, nu heb ik nieuwe buizen aan de muren zitten en is de vloerverwarming middels een warmtewisselaar gescheiden van de radiatoren. (was goedkoper dan nieuwe (zuurstof dichte buizen) vloerverwarming laten aanleggen)
Dat zijn onderblokken, werkt perfect.quote:Op zondag 14 januari 2018 12:32 schreef Fer het volgende:
[ afbeelding ]
Ik heb zulke voetventielen. Rechts dat dopje eraf draaien, dikke inbus erin en indraaien.
Bij mij waren ze beiden dicht hierdoor, kraan is er ook af nu.quote:Op zondag 14 januari 2018 14:43 schreef junkiexp het volgende:
[..]
Dat zijn onderblokken, werkt perfect.
Wel ook de radiatorkraan dichtzetten, want het onderblok sluit alleen de retour af (uitzonderingen daargelaten.
Dat kan, sommige merken sluiten ook de aanvoer af.quote:Op zondag 14 januari 2018 14:49 schreef Fer het volgende:
[..]
Bij mij waren ze beiden dicht hierdoor, kraan is er ook af nu.
Aftapkraan en ontluchter open tot het leeg is.
Ligt er een beetje aan, als er geen O-ring op het staartstuk zit dan wel.quote:Op zondag 14 januari 2018 15:50 schreef Fer het volgende:
Ander vraagje, hoor er eigenlijk tape op het schroefdraad te zitten als je de radiator erop monteert? En is het heel erg dat de klemring van de koppeling vastgerot zit op de leiding?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |