Afwachten wat het gaat worden. Aankomende maandag staat er al een storm langs de kust en ook de dagen daarna blijft het hard waaien met mogelijk donderdag een zware tot zeer zware storm.quote:Inmiddels laten meerdere weermodellen deze ontwikkeling voor komende donderdag zien. Een kleine rimpel aan de zuidwestflank van een lagedrukgebied ten noorden van Schotland, diept zeer snel uit en wordt uiteindelijk een venijnig opzichzelfstaand lagedrukgebiedje. Het geheel is dermate sterk op basis van de huidige berekeningen van de hoofdberekening van het Europese weermodel ECMWF, dat het alle energie van het eerdergenoemde lagedrukgebied bij Schotland overneemt. Mede gevoed door een zeer sterke straalstroom boven onze omgeving, zou dat in het meest extreme geval resulteren in windkracht 11 tot 12 langs de westkust en zelfs tot diep landinwaarts windstoten van orkaankracht, tot 140 kilometer per uur!
http://www.weer.nl/nieuws(...)achtige-weerkaarten/
Springtij is dan vrijdag, maar zal idd veel hoger zijn dan normaal.quote:Op zaterdag 13 januari 2018 14:17 schreef Nattekat het volgende:
Flinke waterstanden in Wales en het oosten van Ierland als dit uit komt. Een enorm windveld icm springtij.
Donderdagmiddag en vrijdagmiddag wordt dezelfde waterstand verwacht. De astronomische springtij valt samen met de lagere vloed vrijdagnacht.quote:Op zaterdag 13 januari 2018 14:20 schreef aloa het volgende:
[..]
Springtij is dan vrijdag, maar zal idd veel hoger zijn dan normaal.
* Nattekat stoft tuinstoel.jpg afquote:Op zondag 14 januari 2018 11:26 schreef aloa het volgende:
ICON (Duits weermodel) komt met windstoten boven de 150 km voor de waddeneilanden.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Termijn, 8 dagen vooruit voorspellen is zinloos.quote:Op zondag 14 januari 2018 16:02 schreef Sigaartje het volgende:
Allemaal leuk zo'n topic, maar waarom zegt KNMI hier niks over?
dat.quote:Op zondag 14 januari 2018 16:44 schreef Fred0w het volgende:
[..]
Termijn, 8 dagen vooruit voorspellen is zinloos.
Donderdag is nog maar vier dagen vooruit. Maar KNMI is meestal vrij behoudend. Geef ze geen ongelijk, scheelt gejammer van "zie je nou wel met je code rood" Henk en Ingrids.quote:Op zondag 14 januari 2018 16:44 schreef Fred0w het volgende:
[..]
Het is nu zondag en als ik de voorspellingen bekijk, is er niks aan het handje.quote:Op zondag 14 januari 2018 16:44 schreef Fred0w het volgende:
[..]
welke voorspellingen bekijk je dan?quote:Op zondag 14 januari 2018 16:51 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Het is nu zondag en als ik de voorspellingen bekijk, is er niks aan het handje.
Ja KNMI, die komen met een weeralarm als de dakpannen al van het gevlogen zijn.quote:Op zondag 14 januari 2018 17:17 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
www.knmi.nl
Windkracht 6 op donderdag.
Ik denk als Groot-Brittanië er niet was dat Nederland zeer ruige stormen te verwerken kreeg.quote:Op zondag 14 januari 2018 18:33 schreef Sigaartje het volgende:
De rode vlek is allang verdwenen als die bij ons aan komt.
idd, daarna wordt het een paarse vlek.quote:Op zondag 14 januari 2018 18:33 schreef Sigaartje het volgende:
De rode vlek is allang verdwenen als die bij ons aan komt.
Je hebt m'n hint niet begrepenquote:Op zondag 14 januari 2018 19:11 schreef aloa het volgende:
[..]
idd, daarna wordt het een paarse vlek.
[ afbeelding ]
Hij reageert op 'Sigaartje'quote:
Deze storm ontwikkeld zich juist na Groot Brittannië.quote:Op zondag 14 januari 2018 19:05 schreef DemonRage het volgende:
[..]
Ik denk als Groot-Brittanië er niet was dat Nederland zeer ruige stormen te verwerken kreeg.
Hoe was het toen?quote:Op zondag 14 januari 2018 19:17 schreef aloa het volgende:
[..]
Deze storm ontwikkeld zich juist na Groot Brittannië.
Deze storm is vergelijkbaar met die van oktober 2013, al kwam die vanuit het zuidwesten..
Het is geen orkaan die een gigantische lading energie uit de oceaan moet tanken om zichzelf in stand te kunnen houdenquote:Op zondag 14 januari 2018 19:43 schreef Sigaartje het volgende:
Wel raar, je zou denken dat de landmassa van UK de storm zou afremmen.
dit iddquote:Op zondag 14 januari 2018 19:55 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Het is geen orkaan die een gigantische lading energie uit de oceaan moet tanken om zichzelf in stand te kunnen houden
De straalstroom alleen is al genoeg om zo'n storm op gang te helpen.
In 2013 waren er meer dan 100 dakpannen van mijn dak geblazen.quote:Op zondag 14 januari 2018 19:33 schreef Sigaartje het volgende:
[..]
Hoe was het toen?
Ik ga het nieuws in ieder geval nauwlettend volgen. En m'n tuin opruimen.
Nee, valt mee.quote:Op zondag 14 januari 2018 22:50 schreef StarGazer het volgende:
Alweer een storm? Volgens mij hebben we de laatste 5 jaar vaker een storm dan daarvoor. Toeval?
twitter:Forecas55175638 twitterde op maandag 15-01-2018 om 12:50:11donderdag https://t.co/JVtToE6a3g reageer retweet
Bovenste plaatje = stevig windjequote:Op maandag 15 januari 2018 12:53 schreef Adrie072 het volgende:
[ afbeelding ]twitter:Forecas55175638 twitterde op maandag 15-01-2018 om 12:50:11donderdag https://t.co/JVtToE6a3g reageer retweet
[ afbeelding ]
Alhoewel ik de plaatjes niet kan duiden, ziet er het er wel angstaanjagend uit!
Weet eigenlijk niet waarom die het onderste plaatje erbij heeft gezet.quote:
Wat zien we op deze grafiek eigenlijk? Ik mis een legenda bij de y-as.quote:Op zaterdag 13 januari 2018 22:15 schreef aloa het volgende:
Vooral donderdag een uitschieter wat wind betreft
M/s (Meter per seconde)quote:Op maandag 15 januari 2018 13:18 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:
[..]
Wat zien we op deze grafiek eigenlijk? Ik mis een legenda bij de y-as.
ah dank. Ik kon de getallen niet zo goed thuisbrengen, maar was niet verder gekomen dan beaufort, kilometer per uur en knopen en dan waren het rare waarden. m/s gebruik ik niet zo vaakquote:
quote:Op maandag 15 januari 2018 19:07 schreef Adrie072 het volgende:
Van Gogh, had het niet mooier kunnen inkleuren!
Ik hoop dat die hele storm in het niets verdwijnt.quote:Op maandag 15 januari 2018 21:38 schreef FlyingEagle het volgende:
[..]
Wacht liever tot woensdagavond , kan nog veel veranderen.
quote:Op maandag 15 januari 2018 23:02 schreef aloa het volgende:
nieuwe run van ICON laat zeer zware windstoten zien, vooral voor de Noordzeekust.
[ afbeelding ]
Jaja....ik ga ook kijken op de dijkquote:Op maandag 15 januari 2018 23:03 schreef Nattekat het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Het is dat ik moet werken, anders was ik naar het strand gegaan
idd ja, het schommelt behoorlijk...quote:Op dinsdag 16 januari 2018 00:09 schreef jakosi het volgende:
Gisteren waren de projecties nog noordelijker, nu weer zuidelijker (precies onze hoogte). Het lijkt er momenteel op dat we de volle laag krijgen (kan, maar hoeft niet).
Holy shit. Start de evacuaties vandaag!quote:Op dinsdag 16 januari 2018 07:25 schreef DemonRage het volgende:
Icon 00Z run:
[ afbeelding ]
Dag Egmond, IJmuiden en Zandvoort![]()
![]()
![]()
Dag Hondsbossche- en Pettenner Zeewering, doei West-Frieslandquote:Op dinsdag 16 januari 2018 07:25 schreef DemonRage het volgende:
Icon 00Z run:
[ afbeelding ]
Dag Egmond, IJmuiden en Zandvoort![]()
![]()
![]()
Volgens mij gaat dit Friederike worden volgens de Duitse lijst.quote:
Ghe ghe ghe!quote:
De Engelsen hadden het over twee systemen... twijfelde alleen welke nu welke wasquote:Op dinsdag 16 januari 2018 09:42 schreef aloa het volgende:
[..]
Volgens mij gaat dit Friederike worden volgens de Duitse lijst.
Fionn, volgens de Engelsen...
https://www.metoffice.gov(...)ntre/uk-storm-centrequote:Op dinsdag 16 januari 2018 10:12 schreef Frutsel het volgende:
[..]
De Engelsen hadden het over twee systemen... twijfelde alleen welke nu welke was
Ja klopt... maar ik dacht dat ze het over twee systemen voor deze week hadden. Daardoor dacht ik dat Fionn de storm was van woensdag en er eventueel een tweede systeem was voor woensdag. kan het ff niet terugvinden maar ik zal dat dan wel verkeerd hebben.quote:Op dinsdag 16 januari 2018 10:17 schreef aloa het volgende:
[..]
https://www.metoffice.gov(...)ntre/uk-storm-centre
twitter:WilfredJanssen_ twitterde op dinsdag 16-01-2018 om 08:48:06De weermodellen hebben nog grootse moeite met de stormdepressie voor donderdag. Het kan nog alle kanten op, dus kans op een 'normaal' onstuimig dagje zonder storm is er ook! reageer retweet
Zit ook nog een mooi gifje bij, maar ik weet niet hoe deze te posten.twitter:wxcharts twitterde op dinsdag 16-01-2018 om 13:20:23Latest ARPEGE for the mid-week storm - slightly shallower low, therefore further south and slightly lower winds - but still a significant system with impacts possible across Wales, England, Netherlands and Germany with this track.https://t.co/mDWKxZEF7k https://t.co/DXra6Y334s reageer retweet
Is een embedded filmpje. (.mp4)quote:Op dinsdag 16 januari 2018 13:28 schreef Adrie072 het volgende:
Zit ook nog een mooi gifje bij, maar ik weet niet hoe deze te posten.twitter:wxcharts twitterde op dinsdag 16-01-2018 om 13:20:23Latest ARPEGE for the mid-week storm - slightly shallower low, therefore further south and slightly lower winds - but still a significant system with impacts possible across Wales, England, Netherlands and Germany with this track.https://t.co/mDWKxZEF7k https://t.co/DXra6Y334s reageer retweet
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |