abonnement Unibet Coolblue
pi_176375163
Ik ben bezig met het plaatsen van een nieuw toilet met Geberit inbouwreservoir. Nu wil ik de bestaand waterleiding (koper met uiteinde van schroefdraad ) aansluiten dmv een flexibele slang. Nu verschillen de maten van de leiding en de Geberit. Hoe kan ik deze het makkelijkst met elkaar verbinden zonder gebruik van solderen/koperen leidingen?
pi_176375286
Eigenlijk mag het niet. (lekgevaar)
Maar je kunt gewoon een flexibel slangetje halen bij de bouwmarkt. Zien er ongeveer zo uit, en zijn met verschillende uiteindes te verkrijgen.
https://www.douchecabine.(...)sEAQYAiABEgLMP_D_BwE
pi_176375298
Duct tape?

Oftewel, doe het a.u.b. netjes en veilig en maak een vaste verbinding. Flexibel is ook mogelijk maar op en duur niet veilig m.b.t. lek vrij zijn zeg maar.
pi_176376144
Ieder reservoir wordt met flex aangesloten. Zolang er een rubber in zit en goed vast, bereikbaar na montage... Dan zit je goed.
Laat die handjes wapperen!
pi_176377842
Schijnbaar nog nooit ( op fatsoendelijke wijze) een reservoir aangesloten?

Gewoon met koper, of flexibel kunstof leiding aansluiten, doormiddel van perskoppelingen, of soldeer koppelingen.
Geen knelkoppelingen gebruiken waar je achteraf niet meer bij komt.
pi_176379636
quote:
1s.gif Op maandag 8 januari 2018 21:13 schreef Knuppel1983 het volgende:
Eigenlijk mag het niet. (lekgevaar)
Maar je kunt gewoon een flexibel slangetje halen bij de bouwmarkt. Zien er ongeveer zo uit, en zijn met verschillende uiteindes te verkrijgen.
https://www.douchecabine.(...)sEAQYAiABEgLMP_D_BwE
Omdat na 10 jaar die leidingen gaan rotten? De leiding komt binnen onder de wasbak dus daar kan ik bij en dan via het kastje naar het reservoir dus mocht het lekken hoef iok alleen de deksel te slopen van tegels die op het reservoir komt.

Mijn probleem is alleen dat ik amateur ben in leidingen en die flexibele mij wel een oplossing leek behalve dat de koperen leiding volgens mij een kleinere maar heeft dan de geberit stopkraan dus dat verschil moet ik ergens overbruggen met een koppeling..? Die koppeling om naar de juiste maat te komen zou dan in het kastje moeten komen zodat vanaf daar de veilige slang komt naar het reservoir.

pi_176392532
Ik zou een vakman inschakelen, die klaart het klusje in een half uur.
Weet je zeker dat je het goed hebt, en lekkage vrij.

Die rvs gevlochten slangen lekken vaker, dan dat een loodgieter de boel goed aansluit. En een klein lek achter je reservoir merk je niet op, met alle ellende van dien.
pi_176393619
Flexibele slangen gekocht. Loodgieters komen pas over 4 weken en zondag moet het dicht zijn en getegeld. Ik hou wel alle aansluitingen in het zicht... Dus in het reservoir en in het kastje
pi_176394043
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2018 21:08 schreef kurk_droog het volgende:
Nu wil ik de bestaand waterleiding (koper met uiteinde van schroefdraad ) aansluiten dmv een flexibele slang.
Daar zijn overgangen voor (duimse maten) met binnen- en buitendraad. Als je het een beetje uitvogelt, kan je met de goede overgangen, de bestaande waterleidinguiteinde (heb je 'n foto?), verbinden met de flexibele slang en die weer met het reservoir.

Ik geef je groot gelijk dat je dit zelf aanlegt, zonder de hulp van "vaklui" (de naam alleen al).

Hieronder een paar voorbeelden van duimse overgangen:


Deze kan je aan 2 kanten solderen en dan dichtschroeven:



Een sok:
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176396754
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 19:30 schreef blomke het volgende:

[..]

Daar zijn overgangen voor (duimse maten) met binnen- en buitendraad. Als je het een beetje uitvogelt, kan je met de goede overgangen, de bestaande waterleidinguiteinde (heb je 'n foto?), verbinden met de flexibele slang en die weer met het reservoir.

Ik geef je groot gelijk dat je dit zelf aanlegt, zonder de hulp van "vaklui" (de naam alleen al).

Hieronder een paar voorbeelden van duimse overgangen:
[ afbeelding ]

Deze kan je aan 2 kanten solderen en dan dichtschroeven:

[ afbeelding ]

Een sok:
[ afbeelding ]


Ik heb gelukkig al een schroefdraad aan het uiteinde zitten dus ik kan daar gewoon tape op doen en dan die flexibele slang vastdraaien. Eigenlijk exact wat jij zegt. De stopkraan van de Geberit die hang ik los in het reservoir zodat ik bij een lekkende slang er altijd bij kan. Ik neem aan dat die slangen niet halverwege lekken maar puur bij de aansluitingen.
pi_176405358
Ga vooral al geen tape iod gebruiken bij een 2 delige koppeling, zoals een slang.
Daar hoort een pakking tussen en verder niks!!

Ook die verloop koppelingen allemaal, nergens voor nodig, en alleen maar lekkage gevoelig!
pi_176405697
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 20:52 schreef kurk_droog het volgende:
Eigenlijk exact wat jij zegt. De stopkraan van de Geberit die hang ik los in het reservoir zodat ik bij een lekkende slang er altijd bij kan. Ik neem aan dat die slangen niet halverwege lekken maar puur bij de aansluitingen.
Klopt, via de drukknoppenopening kan je erbij. Zo is die Geberit ook ontworpen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176413830
Is dat trouwens gipsplaat wat voor je reservoir gezet is?
Zit er nog iets achter van hout?
pi_176416968
Je had gewoon uponor flexibele buis kunnen kopen met klik koppelingen. Had je het goed gehad zonder kans op lekken.

Want voordat jij achter het lek komt is alles al zeiknat
pi_176417035
Zal TS weinig uitmaken, na meermaals advies, prutst TS liever, dan dat er goed werk word gemaakt.

Maar daar zal die wel achterkomen zodra die last krijgt van waterslag ;)
pi_176418170
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2018 19:05 schreef Makrolon het volgende:
Je had gewoon uponor flexibele buis kunnen kopen met klik koppelingen. Had je het goed gehad zonder kans op lekken.

Want voordat jij achter het lek komt is alles al zeiknat
daar ga ik nog even naar kijken. Als dat makkelijker en beter is breng ik dat andere terug. Het maakt mij wel degelijk uit namelijk maar ik wil geen moeilijk gedoe hebben.
pi_176418221
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 16:33 schreef Baszos het volgende:
Is dat trouwens gipsplaat wat voor je reservoir gezet is?
Zit er nog iets achter van hout?
er zit gips inderdaad. Ik had geen ruimte voor multiplex erachter ivm de bestaande afvoer(puur vervangen oude inbouw voor een nieuwe geberit) dus was daar afhankelijk van. Ik heb wel in de onderste opening van het inbouwreservoir extra hout gemaakt zodat het gips daar bij dat moment niet in de lucht drukt.
pi_176418377
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 19:08 schreef Baszos het volgende:
Zal TS weinig uitmaken, na meermaals advies, prutst TS liever, dan dat er goed werk word gemaakt.

Maar daar zal die wel achterkomen zodra die last krijgt van waterslag ;)
wat ik zeg, ik wil het goed maar ik moet ook dit weekend klaar zijn met tegelen dus een vakman gaat niet meer lukken. Jullie zeggen dus dat de kans op lekker bij die geweven slangen bijna 100 procent is?
pi_176418689
Ten eeste zou ik zorgen voor een goede stevige achterwand voor je toilet pot!

100% lekken zeker niet, maar het is gewoon veel gevoeliger ervoor.

Sluit gewoon met vaste of flexibele buis aan, monteer je kraantje in je reservoir zoals het bedoeld is, en beugel je waterleiding!
Je bent met die rvs slang zoveel verlopen aan het gebruiken, om je slang aan te kunnen sluiten, dat je teveel dingen bent aant inbouwen, wat alleen maar kan gaan lekken.

Je gaat dadelijk dingen uit 'noodzaak' doen, waar je later alleen maar spijt en ellende mee krijgt!
pi_176421087
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 20:16 schreef Baszos het volgende:
Ten eeste zou ik zorgen voor een goede stevige achterwand voor je toilet pot!

100% lekken zeker niet, maar het is gewoon veel gevoeliger ervoor.

Sluit gewoon met vaste of flexibele buis aan, monteer je kraantje in je reservoir zoals het bedoeld is, en beugel je waterleiding!
Je bent met die rvs slang zoveel verlopen aan het gebruiken, om je slang aan te kunnen sluiten, dat je teveel dingen bent aant inbouwen, wat alleen maar kan gaan lekken.

Je gaat dadelijk dingen uit 'noodzaak' doen, waar je later alleen maar spijt en ellende mee krijgt!
Wat ik zeg, de achterwand is stevig zat. Het gips kan prima de druk doorgeven op het stalen frame en de houten balkjes die ik ertussen geplaatst heb. De rest ga ik ook toepassen, bedankt voor de hulp :)
pi_176422249
quote:
1s.gif Op woensdag 10 januari 2018 19:54 schreef kurk_droog het volgende:

[..]

daar ga ik nog even naar kijken. Als dat makkelijker en beter is breng ik dat andere terug. Het maakt mij wel degelijk uit namelijk maar ik wil geen moeilijk gedoe hebben.
Ga even langs Warmteservice, daar helpen ze je zo aan de juiste spullen.
pi_176423671
Flexibel slang kan maar ik zou voor Alupex gaan.

Op de foto is het t-stuk de koude.
Die koperen leiding is zo te zien 12mm.
Dat betekent dat het schroefdraad wat je hebt 3/8'' is.

Je hebt dan een schroefbus 3/8x15 nodig.
De 3/8 kan monteer je met teflon op het t-stuk.

In de andere kant van de schroefbus monteer je een overgangsadapter van alupex buis 16 naar knel 15.
Dan een stuk alupex buis 16.
Vervolgens daarop een overgangsadapter van alupex buis naar knel 15, en die monteer je in een schroefbus 1/2x15.
Dat stopkraantje van Geberit is namelijk 1/2.

Vergeet ook niet om 2 click beugels 16 aan te schaffen :)

Overigens als je toch de RVS slang wilt gebruiken, koop een slang van 1/2 binnen naar 3/8 binnen.
Ben je gelijk in één keer klaar, en nog met minder koppelingen ook.

Overigens gaan die slangen ook weer niet zo heel snel lekken als je er maar af blijft.
Alleen het is bedoelt om een kraan af te monteren, niet om iets te installeren.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_176426884
quote:
2s.gif Op woensdag 10 januari 2018 23:22 schreef junkiexp het volgende:

Op de foto is het t-stuk de koude.
Die koperen leiding is zo te zien 12mm.
Dat betekent dat het schroefdraad wat je hebt 3/8'' is.

Je hebt dan een schroefbus 3/8x15 nodig.
De 3/8 kan monteer je met teflon op het t-stuk.

In de andere kant van de schroefbus monteer je een overgangsadapter van alupex buis 16 naar knel 15.
Dan een stuk alupex buis 16.
Vervolgens daarop een overgangsadapter van alupex buis naar knel 15, en die monteer je in een schroefbus 1/2x15.
Dat stopkraantje van Geberit is namelijk 1/2.

Waarom niet gewoon het hele stuk 12 mm solderen vanaf het bestaande leiding en dan naar een 12 mm knel - 1/2" schroefbus?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_176434470
De draad van een tstuk is niet geschikt om een schroefbus op te draaien!

T-stuk eraf, nieuw t stuk erop, met een directe overgang na de gewenste flexibele buis.
Achter op het kraantje van je geberit een haakse schroefbus 1/2" x gewenste slang.

Zo de minste verbindingen, en kleinste kans op lekkage.
Zoals eerder gezegt, erachter niet met knelkoppelingen gaan werken.
pi_176441489
quote:
0s.gif Op donderdag 11 januari 2018 15:55 schreef Baszos het volgende:
De draad van een tstuk is niet geschikt om een schroefbus op te draaien!
Klopt, daarom sugegreerde ik ook daar een soldeerverbinding naar een bu schroefdraad te plaatsen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')