Hoe zit het dan met het minen van bitcoins? Een miner investeert 1000 euro in hardware en elektriciteit. Hij krijgt daar voor 2000 euro aan bitcoin's aan terug. Geen zero sum lijkt me.quote:Op woensdag 10 januari 2018 07:15 schreef The_Temp het volgende:
[..]
Bitcoin is zero sum. Jouw winst is het verlies van iemand anders.
Jij koopt een bitcoin van Jantje voor 100 euro. Jij hebt dan een voorlopig verlies van 100 euro en Jantje een winst van 100 euro.
Dan komt Pietje en die koopt hem van je over voor 1000 euro. Pietje heeft nu een verlies van 1000 euro, jij een winst van 900 euro, en Jantje (nog steeds) een winst van 100 euro.
Dit kan je nog duizenden keren herhalen met doorverkopen en doorverkopen, maar de som blijft 0.
Dat is niet het geval met aandelen, omdat bedrijven waarde creëren. Er zijn nog steeds winnaars en verliezers, maar de optelsom voor alle deelnemers is (over een langere periode) positief.
Nee, daar gaat 1000 euro verloren. Die worden deels betaald door diegene aan wie de miner zijn BTC verkoopt.quote:Op woensdag 10 januari 2018 11:12 schreef grimselman het volgende:
[..]
Hoe zit het dan met het minen van bitcoins? Een miner investeert 1000 euro in hardware en elektriciteit. Hij krijgt daar voor 2000 euro aan bitcoin's aan terug. Geen zero sum lijkt me.
Natuurlijk is dit een zeepbel op uitbarsten.quote:Oprichter Palmer, die in 2015 uit het project stapte, heeft zelf nooit dogecoins in zijn bezit gehad. Hij waarschuwt voor de zeepbel die elk moment uit elkaar kan spatten. “Het zegt heel veel over de cryptomarkt wanneer mensen bereid zijn om een munt met een grappige hond erop te kopen. Veel gekker wordt het niet”, besluit Palmer.
Ik heb het nergens over verkopen gehad. Volgens mij is er dan 1000 euro gecreeerd.quote:Op woensdag 10 januari 2018 11:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, daar gaat 1000 euro verloren. Die worden deels betaald door diegene aan wie de miner zijn BTC verkoopt.
Nee. Je kunt moeilijk van waarde-creatie spreken als er enkel sprake is van een marktprijs.quote:Op woensdag 10 januari 2018 11:33 schreef grimselman het volgende:
[..]
Ik heb het nergens over verkopen gehad. Volgens mij is er dan 1000 euro gecreeerd.
Economische waarde is de waarde die een goed bezit in het vrije economische verkeer. Dus dan is er in jouw voorbeeld 10 miljard aan waarde gecreeerd.quote:Op woensdag 10 januari 2018 12:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee. Je kunt moeilijk van waarde-creatie spreken als er enkel sprake is van een marktprijs.
Als er 10 miljoen bitcoin in omloop zijn, en de koers stijgt met 1000 euro, is er dan 10 miljard aan economische waarde gecreerd? Nee, er is niks met economische waarde gecreeerd.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |