abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_181226348
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 11:50 schreef snowballs het volgende:
Helemaal mee eens maar dit betekent dat een persoon dan alleen nog maar "verheerlijkt" moet worden.
Frank? Geloof dat de concensus is dat hij een bijzonder en controversieel persoon met het hart op de goede plaats was, die door zijn dwarse gedrag veel weerstand opriep. Dat noem ik nog geen verheerlijking.

quote:
Integendeel, ik probeer alleen uit te vinden waar deze verhalen dan vandaan komen.
Samenvatting: Vóór de jaren 70 waren er geen verhalen (behalve dan over Frank als excentrieke en dwarse landgoedeigenaar). Montenberg vindt het trammetje van het Ronde Huis, schrijft begin jaren 70 dat het een bordeel was en komt Schalkwijk tegen. Ene Septer schrijft in 1976 een wel erg sensationeel verhaal in Nunspeet Vooruit over jonge meisjes die tegen hun wil naar het Ronde Huis gebracht en vermoord werden. Schalkwijk en Montenberg komen in contact met Eldermans en zo wordt het occulte component toegevoegd. In 2006 schrijft onderzoeksjournalist Biesemaat het verhaal over Frank als Zwarte Duivel die zijn vrouw misbruikt en herhaalt verhaal over rituele kindermisbruik en moord. In 2011 komt Pegasus a.k.a. Tom Couzy met wel een heel bizarre interpretatie en volgens het boek van de werkgroep uit 2012 waren het geen meisjes maar prostituees. In alle voorgaande verhalen zijn de naar voren gebrachte "feiten" met elkaar in tegenspraak en neemt het verhaal steeds fantastischer vormen aan. My two cents: Er was geen sprake van rook, laat staan vuur.

quote:
Gespeculeerd word er aan beide kanten.
Door de werkgroepen is er materiaal verkeerd geinterpreteerd en is veel, via cherry-picking (ook conspiracy-term) aan de op voorhand geformuleerde beschuldiging "frank was facilitator occult-sexueel netwerk" gekoppeld. Op dit forum (en in W Taals boek) zijn door niet-gelovers vooral zaken ontkracht en ware feiten naar voren gebracht en in de juiste context geplaatst. Of zij (wij) nooit gespeculeerd hebben? Tuurlijk wel. En dat is open en bloot gedaan, en óf door onderzoek bevestigd, óf er werd naderhand gezegd: Ik (wij) weten het niet.
Ockhams scheermes: Wanneer er verschillende hypotheses zijn die een verschijnsel in gelijke mate kunnen verklaren, wordt vanuit dit principe aangeraden om die hypothese te kiezen welke de minste aannames bevat en de minste entiteiten veronderstelt.
pi_181226454
Wat niet weg neemt dat het een bron is geweest voor een paar mooie thrillers. Omdat in die boeken ook duidelijk staat dat het fictie is, kan ik dat waarderen... zo is de conspiratie wat mij betreft het mooist vast gelegd en blijft het mysterie levend
  donderdag 16 augustus 2018 @ 12:34:51 #203
415161 in-between
ik ben wel dom maar niet slim
pi_181226748
quote:
1s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 12:18 schreef gerhardius het volgende:
Wat niet weg neemt dat het een bron is geweest voor een paar mooie thrillers. Omdat in die boeken ook duidelijk staat dat het fictie is, kan ik dat waarderen... zo is de conspiratie wat mij betreft het mooist vast gelegd en blijft het mysterie levend
👍
"God is dood"...Nietzsche ---------"Nietzsche is dood"...God
pi_181227477
Heeft iemand enig idee waar de S-dossiers naar toe zijn gegaan na Hans’ overlijden?
pi_181227620
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 13:08 schreef gerhardius het volgende:
Heeft iemand enig idee waar de S-dossiers naar toe zijn gegaan na Hans’ overlijden?
Denk dat die bij Frans van Noppen liggen? Maar weet ik niet zeker.
pi_181227763
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 13:14 schreef snowballs het volgende:

[..]

Denk dat die bij Frans van Noppen liggen? Maar weet ik niet zeker.
misschien de moeite waard om daar navraag over te doen... heb jij daar contact mee, Martin?
pi_181227953
Alleen per mail eens mee geschreven, zou toen eens met hem om de tafel gaan zitten maar.... daar is teveel werk tussengekomen... :-) Maar zal hem eens aanschrijven.
pi_181241593
Iemand nog leuke foto's ;-)
Wie is de baas in het forum?
edit: Ik. afz Danny. Problemen mee? Mail.
pi_181242004
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 22:44 schreef lxhkrd het volgende:
Iemand nog leuke foto's ;-)
iemand nog een snoeischaar? Nog even en de hele locatie is volgegroeid met bomen...
pi_181242422
quote:
1s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 22:59 schreef gerhardius het volgende:

[..]

iemand nog een snoeischaar? Nog even en de hele locatie is volgegroeid met bomen...
Dat zeker! Bijzonder wat daar nu groeit. Zou SBB gezaaid hebben om complotdenkers af te schrikken?
pi_181242463
Voor de liefhebbers: op de mythstee kan tegenwoordig vrij gewandeld worden.
https://flic.kr/p/28nox4Z
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 03:32:10 #212
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_181245501
Naast de harde feiten zijn er zachte feiten. Feit is (zie hiervoor) dat die Frank niet vies van de vrouwtjes was. En dan komen er zachte feiten achteraan.
We hebben het over het zwaarchristelijke Nunspeet. Kleine plaats, mensen kennen elkaar en zeker de bewoner van een zeer opvallend huis. Het zal niet onbekend zijn gebleven dat hij een soort rokkenjager was, en vandaar worden de "zachte feiten", de roddels uit Nunspeet en omstreken, steeds erger. Het gaat er niet om dat het wáár is, het gaat erom dat mensen gelóven dat het waar is.
Dus als moeders tegen hun dochters waarschuwen voor die man, zeker in een cultuur waar seks taboe is, kan zo'n simpele waarschuwing uitgroeien tot ongekende proporties. Die "zachte feiten" kun je niet goed achterhalen, het is een taboe-onderwerp, er wordt niet over geschreven. En hoewel de een er lacherig over kan doen ("sterk verhaal"), kan de ander er angstig van worden, waarbij de irrationele angst langer kan blijven hangen. Dan gaan mensen verklaringen voor hun angsten zoeken. Ze "voelen iets" of denken iets gezien te hebben, of ze beoordelen een onschuldige situatie als bedreigend. Door het te delen brengen ze de angst over.
De psyche doet rare dingen met de mensen. Veel plaatsen in Nederland kennen spookhuizen door dat effect. Het Ronde Huis was waarschijnlijk te nieuw voor echte spookverhalen, vandaar de minder bovennatuurlijke dreigingen. Hoewel met de eeuwenoude offerplek later ook in die behoefte werd voorzien.
pi_181248192
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 23:21 schreef lxhkrd het volgende:
Voor de liefhebbers: op de mythstee kan tegenwoordig vrij gewandeld worden.
https://flic.kr/p/28nox4Z
Leuk, is dat tijdelijk of staan er echt "Opengesteld" borden?
Het puntje van een pen, is het felste wapen dat ik ken.
Jacob Cats (1577-1660).
Want wie schrijft, die blijft !
  vrijdag 17 augustus 2018 @ 11:12:41 #214
415161 in-between
ik ben wel dom maar niet slim
pi_181249532
quote:
1s.gif Op donderdag 16 augustus 2018 22:59 schreef gerhardius het volgende:

[..]

weet iemand wat voor soort boom of struik daar geplant is? Het groeid als kool nl.
"God is dood"...Nietzsche ---------"Nietzsche is dood"...God
pi_181249784
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 11:12 schreef in-between het volgende:

[..]

weet iemand wat voor soort boom of struik daar geplant is? Het groeid als kool nl.
Volgens mij is dat "onkruid" en niet ingeplant. Staatsbosbeheer heeft (of had) een beheerplan waarbij het gebied juist "open" gehouden zou worden daarmee de oude situatie herkenbaar zou blijven. Maar kan goed zijn dat ze daar weer vanaf geweken zijn.
pi_181250605
quote:
10s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 10:02 schreef Toppie_ het volgende:

[..]

Leuk, is dat tijdelijk of staan er echt "Opengesteld" borden?
Geen idee, er zijn in elk geval twee doorgangen in het hek.
pi_181251586
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 12:06 schreef lxhkrd het volgende:

[..]

Geen idee, er zijn in elk geval twee doorgangen in het hek.
Die zijn waarschijnlijk gemaakt i.v.m. boswerkzaamheden toen het een nieuwe eigenaar kreeg. Maar ja, als die geen bordjes neerzet dat je er niet in mag...
Het puntje van een pen, is het felste wapen dat ik ken.
Jacob Cats (1577-1660).
Want wie schrijft, die blijft !
pi_181251645
Toch maar weer eens een keer heen dan. Alleen al om de sfeer te proeven.
pi_181257507
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 12:55 schreef Lavenderr het volgende:
Toch maar weer eens een keer heen dan. Alleen al om de sfeer te proeven.
Altijd leuk!
pi_181257567
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 17:18 schreef snowballs het volgende:

[..]

Altijd leuk!
Er hangt echt een speciale sfeer daar. En het is er ook gewoon prachtig mooi. Toen ik er was bloeiden de rododendrons en dat was op zich al schitterend.
pi_181258945
Het blijft een mooie en mystieke plek.. Ik kom er graag.. Was vorige week met mijn zoon van 11 in Nunspeet zwemmen bij de Zandenplas en een bezoekje aan het ronde huis. Blijft bijzonder
  Moderator / Social Media snolleke vrijdag 17 augustus 2018 @ 21:27:26 #222
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_181263309
Dat lijkt me een leuk programma, zal het eens bekijken
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
pi_181263778
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 21:27 schreef capuchon_jongen het volgende:
Dat lijkt me een leuk programma, zal het eens bekijken
Het is geen programma hoor. Het is een mysterie of legende waarover inmiddels al een aantal boeken zijn geschreven. Onder andere door Wilmar Taal.
En een lang lopende reeks op BNW.
  Moderator / Social Media snolleke vrijdag 17 augustus 2018 @ 21:52:23 #224
358144 crew  capuchon_jongen
Belg
pi_181263829
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 21:49 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Het is geen programma hoor. Het is een mysterie of legende waarover inmiddels al een aantal boeken zijn geschreven. Onder andere door Wilmar Taal.
En een lang lopende reeks op BNW.
:o totaal verkeerd gelezen
Ik ben een man met een onverklaarbare fascinatie voor capuchons. Ze zijn mijn tweede huid—altijd om me heen, altijd vertrouwd. Ik draag ze niet alleen, ik lééf erin. Het voelt magisch als iemand er zachtjes aan trekt, een speels moment vol onverwachte connectie. En als mijn capuchon ergens blijft haken? Pure vreugde! Een klein avontuur in het alledaagse, alsof de wereld me even vasthoudt. Capuchons en ik? Een onafscheidelijk duo
pi_181263846
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2018 21:52 schreef capuchon_jongen het volgende:

[..]

:o totaal verkeerd gelezen
Kan gebeuren hoor :) Maar wellicht vind je de reeks wel leuk om na te lezen als je er tijd voor hebt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')