ik vond de samenvatting van jou in zijn boek wel heel scherp.quote:Op woensdag 29 augustus 2018 09:37 schreef Wilmar_Taal het volgende:
Maar om de boel weer even on topic te slepen: iemand het boek gelezen van Bodhi Vartman? 'Het Ronde Huis van een andere zijde bezien'? Ik ga er binnenkort eens een artikel aan wagen voor Skepter. Ik kan namelijk een paar conclusies wel trekken:
- Paragnosie is geen goede methode voor geschiedschrijving
- Er is geen rode lijn in alle paranormale waarnemingen, sterker nog, het verhaal waaiert helemaal uiteen en bij sommige waarnemingen is er zelfs sprake van compleet nieuwe elementen zoals ridders, kastelen, elfjes en een Napoleontisch slagveld.
- Sommige paragnosten kunnen prachtig googlen. Zo stelt Jan van der Heijde dat Albert Einstein in het Ronde Huis is geweest. Hij heeft kennelijk de correspondentie gevonden tussen de kleindochter van Frank van Vloten en de heer Einstein. In de correspondentie wordt overigens gesproken over Spinoza, het Ronde Huis komt nergens ter sprake.
- Sommige delen van het boek zijn rechtstreeks overgenomen van het internet, dus copyrightschending.
- Er worden bijzondere verbanden gelegd met Aleister Crowley, de OTO en de MMM.
Het is een verwarrend boek om te lezen, er zit niet echt een lijn in het betoog. De familie Van Vloten en aangetrouwd volk wordt voorgesteld, maar hoe dat zich weer verhoudt met de paranormale waarnemingen... Ik vind het een wonderlijk boek. Leuk om in de kast te hebben, maar geschiedkundig gezien voegt het niets toe.
Ja, daar ben ik het mee eens. Het is al een conclusie en daar wordt naar toe gewerkt.quote:Op zondag 9 september 2018 21:59 schreef in-between het volgende:
Je geeft duidelijk aan wat er mis is met de onderzoeken en de onderzoekers naar het ronde huis.
En dat is eigenlijk onjuist als je het mij vraagt....quote:Op zondag 9 september 2018 22:17 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ja, daar ben ik het mee eens. Het is al een conclusie en daar wordt naar toe gewerkt.
Je zou als tegengif het boek van Wilmar Taal eens moeten lezen. 'Wie Nunspeet zegt, zegt Van Vloten. De Sage van het Ronde Huis'.quote:Op dinsdag 18 september 2018 21:55 schreef MF22 het volgende:
Ik fiets dagelijks langs het ronde huis. Moet toegeven dat de plek vreemde energie heeft, vooral snachts. Was in het begin nog wel eens angstig in het donker over de Plaggeweg te fietsen, maar ben daar nu wel overheen. Het stuk land wat Van Vloten ooit toebehoorde heeft verder een vreemde uitstraling. Dat heeft veel te doen met de enigszins exotische begroeing, dat afsteekt met wat in dat gebied zo groeit. En er hangt gewoon een vreemde sfeer.
In de boekhandel in Nunspeet heb ik beide boeken gekocht (Ronde huis werkgroep en die van Bodhi). De eerste is zo vreselijk, zo tergend slecht geschreven en amateuristisch in elkaar gezet. Dat andere boek is eigenlijk net zo slecht.
Ik nam het onderwerp best serieus aanvankelijk, maar na het lezen van die absurde onzin was ik er wel klaar mee ergens.
Heb daar een keer doorheen gebladerd, maar kon me niet echt boeien. Misschien nog eens proberen. Herinner me dat het erop leek Van Vloten weer opgehemeld werd, wat me nou ook weer niet correct lijkt.quote:Op dinsdag 18 september 2018 23:02 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Je zou als tegengif het boek van Wilmar Taal eens moeten lezen. 'Wie Nunspeet zegt, zegt Van Vloten. De Sage van het Ronde Huis'.
Het boek van Taal weerlegt vrij nuchter alle geruchten. Dat is inderdaad saai omdat al het sensationele daarmee wegvalt.quote:Op woensdag 19 september 2018 02:41 schreef MF22 het volgende:
[..]
Heb daar een keer doorheen gebladerd, maar kon me niet echt boeien. Misschien nog eens proberen. Herinner me dat het erop leek Van Vloten weer opgehemeld werd, wat me nou ook weer niet correct lijkt.
Mijn conclusie is dat over dit onderwerp gewoon geen goede literatuur is geschreven. Het is wel een fascinerend onderwerp desondanks.
Nee daar heb je alles gelijk in.quote:Op woensdag 19 september 2018 05:38 schreef Lunatiek het volgende:
[..]
Het boek van Taal weerlegt vrij nuchter alle geruchten. Dat is inderdaad saai omdat al het sensationele daarmee wegvalt.
Van Vloten wordt niet opgehemeld, maar je kunt de man moeilijk van allerlei uitspattingen beschuldigen als daarvoor geen enkel bewijs bestaat. Dat is denk ik ook de crux van de hele legende: het publiek wìl dat er iets te griezelen is, dat er een verhaal is. De figuur van Van Vloten is daarbij een uitstekende Kop van Jut omdat hij behoorlijk excentriek was en bovenal een vreemde voor de Nunspeetse gemeenschap.
Over de sfeer van het gebied: die vervreemding van het bos dat een bos lijkt maar dat door het parkachtige niet echt is, of andersom het park dat meer bos lijkt (uncanny valley) zie je ook bij landgoed Bornia/Heidestein te Zeist (40 jaar terug sterker dan nu na de renovaties). Daar heb je ècht ondergrondse gangen, btw. Wat in Zeist ontbreekt is een verleden met een excentrieke eigenaar, maar als je wilt kun je daar eveneens heel veel uit je duim zuigen. Dat laatste is leuk voor fictie, maar niet voor historisch onderzoek.
Als je meer sensatie wilt, kan ik je de thrillers van Almar Otten (Het Ronde Huis) en Jacob Vis (De Zwarte Duivel) van harte aanbevelen. Die hebben hun research in de krochten van de pseudowetenschap en folklore goed gedaan.quote:Op woensdag 19 september 2018 12:32 schreef MF22 het volgende:
[..]
Nee daar heb je alles gelijk in.
Ik zal het boek lezen, dat lijkt me het verstandigst.
quote:Op woensdag 19 september 2018 12:32 schreef MF22 het volgende:
[..]
Het boek wordt niet meer uitgegeven. Je zou je geluk nog kunnen beproeven in Barneveld, bij boekhandel Romijn. Daar heb ik er recentelijk nog eentje zien staan. Anders wordt het boekenwinkeltjes.nl...quote:Op woensdag 19 september 2018 12:32 schreef MF22 het volgende:
[..]
Welverdiend hoor!quote:Op maandag 1 oktober 2018 11:48 schreef Wilmar_Taal het volgende:
Recentelijk ook de tweede Ronde Huisgroep op Facebook verlaten. Niet alleen een enorme bak onzin die daar verkondigd wordt, maar ook nog eens mensen die zaken erbij betrekken die in principe niets met het Ronde Huis van doen heeft. Zoals 'waarom staat ons Koningshuis geen DNA af"? Het antwoord geven ze zelf: omdat we er dan achterkomen dat ze niet van Willem van Oranje afstammen... Kunst, dat wisten ze in 1815 al zonder DNA. Weer een ander figuur heeft het alleen maar over stront (met name die in je ogen en oren), wil verder niet in discussie erover, maar eist wel respect. Klinkt bekend. Mijn opmerking dat als je alles opvat als slavernij je zelf wel eens een slaaf zou kunnen zijn in je opvattingen werd niet gewaardeerd...
Overigens, mijn stilte van de afgelopen twee weken was vanwege een zeer ontspannende vakantie in Frankrijk, Limburg en uiteraard de Veluwe. Daar heb ik met een journalist gesproken die op dit moment een heel dik artikel over het Ronde Huis aan het tikken is. Deze week of volgende week in De Stentor.
Nicequote:Op dinsdag 2 oktober 2018 08:38 schreef Wilmar_Taal het volgende:
Zoals het ernaar uitziet gaat The Silent Listener een tweede druk beleven, en dan wil ik daar de recentelijk naar voren gekomen informatie ook in verwerken. Het zou leuk zijn als in deze stukken nog iets grappigs over Eldermans naar boven komt.
Als dat bij opperhoofd Danny binnenkomt, denk ik niet dat die zich daar veel van aantrekt, en nu al helemaal niet.quote:Op maandag 8 oktober 2018 09:08 schreef Wilmar_Taal het volgende:
Zijn er al mailtjes bij Fok binnengekomen dat je voor mij moet uitkijken omdat ik een vrijmetselaar zou zijn?
Niet bij de PRquote:Op maandag 8 oktober 2018 09:08 schreef Wilmar_Taal het volgende:
Zijn er al mailtjes bij Fok binnengekomen dat je voor mij moet uitkijken omdat ik een vrijmetselaar zou zijn?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |