abonnement Unibet Coolblue
pi_176381137
Website lijkt uit de lucht trouwens :D
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_176381839
quote:
Van Bronckhorst neemt drie jeugdspelers mee naar Marbella

De selectie van Feyenoord is dinsdag in alle vroegte vertrokken naar Marbella, waar het zich tot zondag zal gaan voorbereiden op de tweede seizoenshelft. Giovanni van Bronckhorst heeft 28 spelers in zijn groep opgenomen; bij deze ruime selectie zitten onder meer drie jeugdspelers.

Wouter Burger (16), Lutsharel Geertruida (17) en Orkun Kökcü (17) mogen in Zuid-Spanje laten zien wat ze in hun mars hebben. De drie jongelingen trainden maandag op Varkenoord ook al mee bij de selectie van de landskampioen. Ridgeciano Haps, Eric Botteghin en Jan-Arie van der Heijden zijn op de weg terug van blessureleed en gaan ook mee naar Marbella.

Michiel Kramer reist al niet meer mee naar Spanje: de spits hoopt spoedig een nieuwe club te vinden. Maandag werd nog duidelijk dat een overstap naar Sparta Rotterdam, NAC Breda of ADO Den Haag niet lijkt te gaan gebeuren voor Kramer, die nu inzet op een transfer naar het buitenland.

Feyenoord zal in Marbella dagelijks één of meerdere trainingen afwerken en zal aankomende zaterdag een oefenwedstrijd tegen FC Luzern spelen.

vi.nl
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
  dinsdag 9 januari 2018 @ 08:22:57 #53
268491 fetX
Al bezig met volgend seizoen
pi_176381894
Kramer niet mee _O_
  dinsdag 9 januari 2018 @ 09:01:44 #54
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_176382286
Geen El Bouchataoui en Toure?
VBL SC influencer
Left, right, behind
  dinsdag 9 januari 2018 @ 09:04:39 #55
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_176382327


Het vliegtuig lekt blijkbaar

RIP AAN DE NABESTAANDEN
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_176382373
quote:
11s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 09:04 schreef Caland het volgende:
[ afbeelding ]

Het vliegtuig lekt blijkbaar

RIP AAN DE NABESTAANDEN
:D
If you're absent during my struggle, don't expect to be present during my succes. - Will Smith
pi_176382388
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 09:01 schreef Caland het volgende:
Geen El Bouchataoui en Toure?
Toure zit bij standaard al bij de wedstrijdselectie, dus die zal wel mee zijn, De Bouch dus schijnbaar niet nee
To discover new counterintuitive things, boil things down to their fundamental truths and reason up from there, as opposed to reasoning by analogy. - E.M.
  dinsdag 9 januari 2018 @ 11:28:27 #58
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_176384239
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 09:09 schreef ace_eleven het volgende:

[..]

Toure zit bij standaard al bij de wedstrijdselectie, dus die zal wel mee zijn, De Bouch dus schijnbaar niet nee
Bouch is ziek blijkbaar.
pi_176385018
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 11:57 schreef Craptacular het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
pi_176387691
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 08:22 schreef fetX het volgende:
Kramer niet mee _O_
Vraag mij dan af waarom hij niet naar desbetreffende clubs gaat. In zijn geval lijkt het mij pakken wat je pakken kan.
pi_176388363
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 14:28 schreef Craptacular het volgende:

[..]

Vraag mij dan af waarom hij niet naar desbetreffende clubs gaat. In zijn geval lijkt het mij pakken wat je pakken kan.
Hij krijgt gewoon doorbetaald totdat zijn contract afloopt.....dus waarom zou hij zich druk maken.

Geen idee wat de bedoelingen van Kramer zijn maar als hij straks toch geen club accepteert ergens voor de transfer deadline zou ik als Feyenoord gewoon zeggen dat hij niet meer mag mee trainen met de groep.
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
pi_176388725
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 14:58 schreef klaasweetalles het volgende:

[..]

Hij krijgt gewoon doorbetaald totdat zijn contract afloopt.....dus waarom zou hij zich druk maken.
Hij kan natuurlijk gewoon verhuurd worden, en dat Feyenoord het salarisverschil ophoest, hebben wij een beetje korting op zijn salariskosten en hebben wij verder geen last van hem. Van zijn kant is het natuurlijk wel handig om wat speelminuten op te doen. Ik kan me voorstellen dat hij wel hoopt op een club met wat meer financiele mogelijkheden, en dat hij dus geen contract wilt tekenen bij een eredivisie-laagvlieger, maar voor verhuur zie ik niet zo veel problemen. Dan kan hij komende zomer alsnog ergens een contract tekenen (met eventueel wat tekengeld)
quote:
Geen idee wat de bedoelingen van Kramer zijn maar als hij straks toch geen club accepteert ergens voor de transfer deadline zou ik als Feyenoord gewoon zeggen dat hij niet meer mag mee trainen met de groep.
Dat lijkt me niet echt mogelijk. Hij staat gewoon bij ons onder contract, hij heeft dan denk ik wel gewoon het recht mee te trainen, maar het lijkt me wel evident dat hij zijn heil beter ergens anders kan zoeken ja. :)
To discover new counterintuitive things, boil things down to their fundamental truths and reason up from there, as opposed to reasoning by analogy. - E.M.
pi_176388938
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 09:09 schreef ace_eleven het volgende:

[..]

Toure zit bij standaard al bij de wedstrijdselectie, dus die zal wel mee zijn, De Bouch dus schijnbaar niet nee
Van de Feyenoord-site:
quote:
De volledige selectie van Feyenoord voor het trainingskamp ziet er als volgt uit:

Keepers
Justin Bijlow
Ramon ten Hove
Brad Jones
Kenneth Vermeer

Verdedigers
Sven van Beek
Eric Botteghin
Kevin Diks
Lutsharel Geertruida
Ridgeciano Haps
Jan-Arie van der Heijden
Jeremiah St. Juste
Tyrell Malacia
Miquel Nelom
Bart Nieuwkoop

Middenvelders
Karim El Ahmadi
Sofyan Amrabat
Wouter Burger
Emil Hansson
Orkun Kökcü
Renato Tapia
Jens Toornstra
Tonny Vilhena

Aanvallers
Bilal Basaçikoglu
Steven Berghuis
Jean-Paul Boëtius
Nicolai Jřrgensen
Sam Larsson
Dylan Vente

Dus Toure is toch ook niet mee :@
To discover new counterintuitive things, boil things down to their fundamental truths and reason up from there, as opposed to reasoning by analogy. - E.M.
pi_176389156
Toure is nog maar net een paar weken terug van een zware blessure dacht ik, misschien dat ie daarom niet mee is maar eerst weer met jong moet mee trainen/spelen.
pi_176390477
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 15:17 schreef ace_eleven het volgende:

[..]

Hij kan natuurlijk gewoon verhuurd worden, en dat Feyenoord het salarisverschil ophoest, hebben wij een beetje korting op zijn salariskosten en hebben wij verder geen last van hem. Van zijn kant is het natuurlijk wel handig om wat speelminuten op te doen. Ik kan me voorstellen dat hij wel hoopt op een club met wat meer financiele mogelijkheden, en dat hij dus geen contract wilt tekenen bij een eredivisie-laagvlieger, maar voor verhuur zie ik niet zo veel problemen. Dan kan hij komende zomer alsnog ergens een contract tekenen (met eventueel wat tekengeld)

[..]

Dat lijkt me niet echt mogelijk. Hij staat gewoon bij ons onder contract, hij heeft dan denk ik wel gewoon het recht mee te trainen, maar het lijkt me wel evident dat hij zijn heil beter ergens anders kan zoeken ja. :)
volgens mij zijn er wel een aantal rechtszaken geweest betreft het niet meetrainen met de groep in het verleden.

Ik weet niet wat die kramer nu dagelijks aan het uitvoeren is eigenlijk...niets?

Feyenoord kan zelf ook nog zeggen: we betalen kramer het laatste half jaar gewoon nog uit maar je bent niet meer welkom, we zijn je gewoon helemaal zat.
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
pi_176390732
DE
quote:
1s.gif Op maandag 8 januari 2018 22:51 schreef Elan het volgende:

[..]

Aandeel van Pi-Air was natuurlijk vele malen groter .
Tuurlijk, maar zonder de voorzet van Van Persie had Pi-Air niet gescoord tegen Inter ;)
  dinsdag 9 januari 2018 @ 16:51:51 #68
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_176390913
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 15:29 schreef ace_eleven het volgende:

[..]

Van de Feyenoord-site:

[..]

Dus Toure is toch ook niet mee :@
Inclusief Tapia hebben we straks 11 beschikbare verdedigers na de winterstop _O_

Amrabat nog als 3e rechtsback en we kunnen drie volledige laatste linies rouleren :P
  Hardste schreeuwer 2022 dinsdag 9 januari 2018 @ 18:35:23 #69
268260 Dr.Mikey
Games Crew van het jaar 2013
pi_176392782
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 15:29 schreef ace_eleven het volgende:

[..]

Van de Feyenoord-site:

[..]

Dus Toure is toch ook niet mee :@
Hopelijk geen rare fratsen in het begin van de voorbereiding was Gio heel enthousiast over en tegen hem om een week later Berghuis en Boetius te kopen en later nog Larsson.
They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure!
"WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?"
R.I.P DTS.
  dinsdag 9 januari 2018 @ 19:05:23 #70
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_176393461
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 18:35 schreef Dr.Mikey het volgende:

[..]

Hopelijk geen rare fratsen in het begin van de voorbereiding was Gio heel enthousiast over en tegen hem om een week later Berghuis en Boetius te kopen en later nog Larsson.
Heel gek om niet met alleen Bilal en een 16-jarig jochie als vleugelspelers de competitie in te gaan inderdaad
  dinsdag 9 januari 2018 @ 19:49:38 #71
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_176394598
Legioen Speler van de maand...

✔ September
✔ Oktober
✔ November
✔ December

Vier op een rij 👉 Steven Berghuis ✌✌

#Feyenoord

Geen schim van de Berghuis van vorig seizoen

- Elan
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_176394630
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 18:35 schreef Dr.Mikey het volgende:

[..]

Hopelijk geen rare fratsen in het begin van de voorbereiding was Gio heel enthousiast over en tegen hem om een week later Berghuis en Boetius te kopen en later nog Larsson.
Zou toch een beetje raar zijn om het op een 16 jarige te gooien.....

Zelfs Robben was als 16 jarige nog net niet goed genoeg om fysiek mee te kunnen...

Gelukkig krijgen we wel het idee dat Gio wel inziet dat hij de jeugd ook moet opleiden....vorig seizoen was wel een ramp.
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
  Hardste schreeuwer 2022 dinsdag 9 januari 2018 @ 19:51:21 #73
268260 Dr.Mikey
Games Crew van het jaar 2013
pi_176394631
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 19:05 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Heel gek om niet met alleen Bilal en een 16-jarig jochie als vleugelspelers de competitie in te gaan inderdaad
Boetius had je niet moeten halen had je Toure meer kansen kunnen geven het is ook elke keer zonde als Bilal invalt ipv van Toure
They wish to cure us. But I say to you, WE are the cure!
"WHAT IF YOU'RE RIGHT AND THEY'RE WRONG?"
R.I.P DTS.
  dinsdag 9 januari 2018 @ 19:52:39 #74
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_176394653
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 19:51 schreef Dr.Mikey het volgende:

[..]

Boetius had je niet moeten halen had je Toure meer kansen kunnen geven het is ook elke keer zonde als Bilal invalt ipv van Toure
Hij heet gewoon Touré, niet Van Touré (dat zou ook een beetje raar zijn)
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_176394770
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 19:51 schreef Dr.Mikey het volgende:

[..]

Boetius had je niet moeten halen had je Toure meer kansen kunnen geven het is ook elke keer zonde als Bilal invalt ipv van Toure
Touré was geblesseerd, ik geloof een maand of 2.
pi_176396596
Burger

"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
pi_176397178
Wouter Burger _O_ om zijn naam alleen al moet je hem altijd opstellen.
Ciao ciao, doei doei, al het goeie.
pi_176397232
Van der Heijden en Botteghin



"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
pi_176397391
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 15:29 schreef ace_eleven het volgende:

[..]

Van de Feyenoord-site:

[..]

Dus Toure is toch ook niet mee :@
Oh, ik dacht dat Geertruida vooral op het middenveld speelde. Misleidende toestanden in Football Manager.
pi_176398050
Wout BurgerKing , centrale verdediger toch ?
  dinsdag 9 januari 2018 @ 21:30:03 #81
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_176398245
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 21:24 schreef Duveldrinker het volgende:
Wout BurgerKing , centrale verdediger toch ?
Als je even 15 posts boven je kijkt zie je dat Feyenoord hem onder de middenvelders schaart.
pi_176399173
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 21:30 schreef hhh38 het volgende:

[..]

Als je even 15 posts boven je kijkt zie je dat Feyenoord hem onder de middenvelders schaart.
Ik dacht zelfs dat het een aanvallende middenvelder is.
pi_176399509
quote:
11s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 09:04 schreef Caland het volgende:
[ afbeelding ]

Het vliegtuig lekt blijkbaar

RIP AAN DE NABESTAANDEN
:D _O-
  dinsdag 9 januari 2018 @ 22:07:28 #84
434029 KillemWieft
Freedom is scary, deal with it
pi_176399629
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 21:02 schreef De_Kraam het volgende:
Wouter Burger _O_ om zijn naam alleen al moet je hem altijd opstellen.
Echte volksjongen bij dé volksclub.
Proud member of the IDGAF+FU2 community
pi_176399897
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 21:55 schreef Scrummie het volgende:

[..]

Ik dacht zelfs dat het een aanvallende middenvelder is.
Ow , hoe heette die verdediger dan, ook een grote blonde kerel.
pi_176400148
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 22:13 schreef Duveldrinker het volgende:

[..]

Ow , hoe heette die verdediger dan, ook een grote blonde kerel.
Demouge
pi_176400164
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 22:20 schreef kapiteintje het volgende:

[..]

Demouge
Nee Ferry de Haan
  dinsdag 9 januari 2018 @ 22:21:53 #88
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_176400185
Clemens Zwijnenberg
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_176400281
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 22:21 schreef Caland het volgende:
Clemens Zwijnenberg
Joffry Klaas
  dinsdag 9 januari 2018 @ 22:32:44 #90
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_176400570
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 22:13 schreef Duveldrinker het volgende:

[..]

Ow , hoe heette die verdediger dan, ook een grote blonde kerel.
Mats Knoester denk ik dan, al een tijdje niets meer van gehoord trouwens
pi_176400572
Van Beek
To discover new counterintuitive things, boil things down to their fundamental truths and reason up from there, as opposed to reasoning by analogy. - E.M.
pi_176400770
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 16:51 schreef hhh38 het volgende:

[..]

Inclusief Tapia hebben we straks 11 beschikbare verdedigers na de winterstop _O_

Amrabat nog als 3e rechtsback en we kunnen drie volledige laatste linies rouleren :P
Haha, das wel een serieuze bezetting ja. Maar toch ook broodnodig zo is gebleken :@
To discover new counterintuitive things, boil things down to their fundamental truths and reason up from there, as opposed to reasoning by analogy. - E.M.
pi_176400924
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 22:32 schreef hhh38 het volgende:

[..]

Mats Knoester denk ik dan, al een tijdje niets meer van gehoord trouwens
Juist ja die bedoel ik.
  dinsdag 9 januari 2018 @ 22:53:08 #94
406034 Bugno
Campione d. Mondo 91/92
pi_176401325
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 22:24 schreef Duveldrinker het volgende:

[..]

Joffry Klaas
*Geoffrey Claeys
Fitter. Happier. More productive
---------------------------------------------------
If you think in terms of a year, plant a seed; if in terms of ten years, plant trees; if in terms of 100 years, teach the people. - Confucius
pi_176401369
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 22:53 schreef Bugno het volgende:

[..]

*Geoffrey Claeys
De nieuwe Cowman
  woensdag 10 januari 2018 @ 08:35:44 #96
131800 Tarado
capô de fusca
pi_176405827
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2018 22:37 schreef ace_eleven het volgende:

[..]

Haha, das wel een serieuze bezetting ja. Maar toch ook broodnodig zo is gebleken :@
uiteindelijk had Feyenoord de minste goals tegen tot de winterstop, scorend vermogen is een groter probleem gebleken
pi_176406294
Het jaar 2018 wordt cruciaal voor De Kuip
Het is nog niet voorbij…
Na een fonkelende presentatie en een akkoord van de Rotterdamse gemeenteraad, kwam er na tien jaar strijd vorig jaar groen licht voor een nieuw Feyenoord-stadion. Kosten: een kleine vierhonderd miljoen euro. Dat lijkt het einde van het oude onderkomen. Maar De Kuip staat er nog steeds.

TEKST: IWAN VAN DUREN

Kent u dat verhaal van dat nieuwe stadion in Rotterdam?


Dat zou er in 2018 staan, liefst nog iets vroeger. Mooi op tijd voor de WK-finale. Want die zou naar Nederland komen. Eind 2008 gaf burgemeester Ivo Opstelten zijn afscheidscadeau aan de havenstad. Dat fonkelnieuwe stadion van internationale allure staat er nog steeds niet. Integendeel, er staat nog geen tuinhekje. De mensen achter het nieuwe en nog grotere project Feyenoord City zijn intussen druk bezig de financiering voor het nieuwste plan rond te krijgen.

Het had zo veel gemakkelijker gekund. De club had net zoals Barcelona en Real Madrid werk kunnen maken van een volledige metamorfose van het huidige stadion. Voor een fractie van het bedrag van Feyenoord City had er dan allang een volledig vernieuwde en verbouwde Kuip kunnen staan, waar de club makkelijk tot ver in deze eeuw in had kunnen spelen. Enfin, ook in 2017 speelde Feyenoord in de intussen behoorlijk verwaarloosde oude Kuip.

Pep Guardiola, Kevin De Bruyne en zelfs de mensen van het toch wel wat gewende Napoli raakten niet uitgepraat over de authentieke sfeer in De Kuip. Domweg het sterkste verkooppunt van de club. Vraag honderd supporters van willekeurige clubs naar het mooiste stadion, en vrijwel altijd is het antwoord: De Kuip. Binnenkort zullen ze een nieuw antwoord moeten gaan zoeken.

Want 2017 bracht niet alleen de titel naar Zuid. Na tien jaar drammen vond de lobby voor een ander en nieuw complex toch nog groen licht van de gemeente – met een enorme meerderheid – voor een schitterend stadion op stelten in de Maas. Geen stand-alone, maar onderdeel van een miljardenplan waarbij een heel stadsdeel op de schop gaat. Mits de mensen achter Feyenoord City met een goed financieringsplan komen. Die mits staat er nog steeds. Wie gaat dat betalen? De gemeente een beetje, mits de mits dus. De club kan het in elk geval niet ophoesten. Een simpele rekensom leert dat de middelen van de club onvoldoende zijn voor een stadion van vierhonderd miljoen euro. Het wachten is op witte rook uit de projectgroepen rond Feyenoord City.

Kosmos
Na het voorlopige ja van de gemeenteraad is het oorverdovend stil rond de financiering. Zo stil alsof het de formatie van een nieuw kabinet betreft. Dat is ook niet zo raar, want het dossier is explosief en er zijn erg veel mensen die er erg veel aan kunnen verdienen. Daarnaast is het geen pakje boter dat moet worden gekocht. Het grote wachten is dus nog op de financiering. Sceptici zijn er genoeg: ‘Dat moet dan wel een sjeik zijn, want de hele kosmos zegt dat dit anders niet mogelijk is’, weet raadslid Jos Verveen, die uitermate goed is ingevoerd in het dossier, onlangs tegen de plannen stemde en prompt frontaal botste met zijn partijgenoten van D66. ‘Ik ben echt niet tegen een nieuw stadion’, zegt hij, ‘maar ik krijg het niet berekend.’ Hoe langer het duurt voordat de beloofde financiers opstaan, hoe meer het gevoel groeit dat de gemeente er niet aan gaat ontkomen veel verder te gaan met haar financiële steun dan in mei werd afgesproken.

Containerschip
Zo nu en dan sijpelen er toch berichten door over de plannen. Want zonder goede financiële onderbouwing komt er domweg geen Feyenoord City aan de Maasoever. Dus is ook de gemeente er alles aan gelegen de sneeuwbal aan het rollen te krijgen. Intussen lijkt er volgens ingewijden en petit comité gesproken te worden over een heel ander plan dan er in mei geschetst werd. In de kleine kamertjes zou druk gerekend en getekend worden aan een plan waarbij Rotterdam veertig tot vijftig procent van de aandelen koopt en die het over een termijn van pakweg 25 jaar weer renteloos of met extreem lage rente terugverkoopt. Een simpele rekensom brengt ons dan op een investering van tussen de 150 en 200 miljoen euro. Mits de EU-regels dit toelaten, is het dan vervolgens de vraag wanneer en hoe je zo’n plan laat landen in een gemeenteraad. Het is alsof een containerschip door een wirwar van kleine riviertjes de weg naar de zee moet vinden. De woordvoerder van Feyenoord City reageert verbaast op de signalen die wij kregen. ‘Nee, de gemeente steekt er wel een bedrag van veertig miljoen in, maar deze constructie wordt niet besproken. Mij is daar in ieder geval niets van bekend.’ Waarvan akte. Niet waar dus.

Goldman Sachs
Maar hoe dan wel? Voorlopig lopen alleen de aanloopkosten al gigantisch op. Een heel team werkt aan de plannen van een project, dat alleen met absolute topmensen gerealiseerd kan worden. Vraag maar aan Dirk Scheringa, Joop Munsterman, Jan Smit en Karel Aalbers waar zij wakker van lagen. Vergezichten zijn lastig in een polderklimaat. En het geld vliegt intussen de deur uit: al voordat de eerste heipaal de grond in gaat, zijn er miljoenen geďnvesteerd. Niet alleen voor een eigen persvoorlichter. Die overigens wel beaamt dat er contacten zijn met de Amerikaanse zakenbank Goldman Sachs. Voor het verstrekken van een brugkrediet om precies te zijn: ‘Dan gaat het om alle kosten die gemaakt zijn voordat de eerste paal de grond in gaat.’ De berichten dat het om twintig miljoen euro zou gaan, wil hij niet bevestigen. De facturen van onder andere het architectenbureau stapelen zich op. Net als de kosten voor de lobbyisten, artist impressions, voorwerk, berekeningen, stadiontekeningen. Alleen daarvoor is nu al een flinke lening nodig. Goldman Sachs zal daar ongetwijfeld een flinke rente over bedingen.

Point of no return
Over de besprekingen met institutionele beleggers en banken voor de bouw die op 365 miljoen euro geraamd is, heeft de woordvoerder geen enkel nieuws. ‘Daar zullen we in een later stadium mee naar buiten treden.’ Pas als die financieringsplannen en onderbouwingen naar wens van de gemeente zijn, kan het project verder.

Het is niet te hopen dat de stadiondirectie zo gek is de huidige Kuip als onderpand te gebruiken, want stel nou dat de plannen niet doorgaan. Wie betaalt dan de rekeningen? Bij ieder groot project is er ook een point of no return. Dan is er zó veel geďnvesteerd, dat stoppen bijna geen optie meer is.

Megalomaan
‘De Kuip bouwen was ook een megalomaan plan volgens velen’, wist president-commissie Gerard Hoetmer van Feyenoord al eerder te vertellen. Hij heeft het roer bij de club stevig in handen en wil zelfs niet aan een Plan B denken. Waarschijnlijk is dat ook de enige manier om een dergelijk project te kunnen realiseren. Maar toch kijken andere clubs nieuwsgierig naar de manier waarop hij en de projectgroep dit voor elkaar willen krijgen. Want een club met een begroting van dik zestig miljoen, die een stadion van bijna vierhonderd miljoen wil gaan bouwen, zal op iedere calculator op een no go stuiten. Dat is net zo simpel als met een hypotheek. Iedereen wil wel een huis met een zwembad en een tennisbaan, maar een paar drukken op de knop bij de hypotheker zorgen dan al snel voor een bijstelling van de wensen. Feyenoord zit aan tafel, maar niet achter het stuur. Het grote wachten blijft op de financiële onderbouwing met namen en rugnummers. En ja, wie geschiedenis wil schrijven, moet ook volle kracht vooruit een risico durven nemen. Maar een eerlijk oordeel vellen over de kansen is vrijwel onmogelijk, omdat een deel van de aannames en berekeningen in de kluis blijven liggen.

Roze wolk
‘Ze zitten nu op een roze wolk, nadat de gemeente onder voorwaarden ja heeft gezegd, maar De Kuip staat er nog steeds en er is nog een lang traject te gaan’, zegt Robin van Holst. Hij is als voorman van Red De Kuip al vijf jaar de belangrijkste spreekbuis voor vernieuwbouw van het stadion. Maar ook hij ziet wel dat het oude stadion in blessuretijd is aanbeland en twee treffers achterstaat. Achter de schermen wordt hard gewerkt aan het nieuwe onderkomen. Diepe buiging als dat lukt overigens, voordat u denkt dat het nieuwe stadion geen grote stap voor de club zou zijn. Het is echter belangrijk ook te weten dat er wel degelijk alternatieven zijn. Hoop is altijd de laatste die het pand verlaat. Natuurlijk, het huidige stadion krijgt in de Feyenoord City-plannen ook een nieuwe bestemming. Dat hebben ze in elk geval bereikt, dat deel van de achterban dat als partizanen vocht voor een renovatie en vernieuwbouw van De Kuip. Voormalig Feyenoord-directeur Eric Gudde en stadiondirecteur Jan van Merwijk hebben nooit serieus willen kijken naar een veel eenvoudigere, goedkopere, duurzamere en passender oplossing. Ook Hoetmer stelt dat alleen nieuwbouw Feyenoord deze eeuw aan de top kan houden, of brengen, zo u wil.

WK-finale in Rotterdam
Terwijl mannen en vrouwen van snelle bedrijven duizenden uren steken in het nieuwe stadion, staat De Kuip er nog steeds. Ook in 2018, het jaar waarin het WK dus naar Nederland zou komen en de finale in het nieuwe stadion gespeeld zou worden. De aanjagers van nieuwbouw wisten destijds ook nog te melden dat het nieuwe stadion ook een belangrijk element zou kunnen zijn in het binnenhalen van de Olympische Spelen.

Iedere tijd kent zijn eigen optimisten. Maar soms mag je ook koesteren wat je hebt. En beseffen dat het heden op de geschiedenis is gebouwd. Er was ook een tijd dat alle gemeentes hun oude binnensteden wilden slopen, de gemeentes die daar destijds geen geld voor hadden, pronken nu met hun oude binnensteden. Tijdgeest heet zoiets.

Onbetaalbare magie
Denkend aan De Kuip, denken we aan 38 seconden over half drie, zondag 14 mei 2017. Voor het eerst hoorden we een stadion de adem inhouden. Ja, een stadion kan blijkbaar leven. Natuurlijk waren het de 45 duizend die collectief onbewust hun adem inhielden, toen ze het rechterbeen van Dirk Kuijt naar achteren zagen gaan. Zoekt u het maar op via Youtube. Zet het geluid hard en constateer dat het voor en na het doelpunt onmogelijk moet zijn geweest met elkaar te praten in het stadion, alleen die ene fractie van een seconde vlak voor de bevrijdende 1-0 van aanvoerder Kuijt is het doodstil. Een zwijgend stadion, natuurlijk kan het niet. Het bestaat uit stenen en metaal. En toch lijken sommige dingen alleen hier te kunnen gebeuren. Een magie die niet na lijkt te bootsten in een nieuw onderkomen. Feyenoord zonder dit stadion lijkt ineens een club als vele. Zelden wordt die overweging meegenomen door de nieuwbouwaanhangers. Een deel van de magie van de Rotterdamse club, die onbetaalbaar lijkt.

Het eerste doelpunt
Het eerste doelpunt was van Leen Vente tegen Beerschot, iets wat u na de treffer van Dylan Vente onlangs tegen Sparta wel weet. Maar de eerste keer dat er gejuicht werd, was misschien meteen wel typerend. Er viel namelijk niets te vieren, er was zelfs geen bal of elftal op het veld. Er stond niet eens een doelpaal. Het was in 1936. In Duitsland was ene Adolf Hitler aan een ongekende opmars bezig. Eén met grote gevolgen voor Rotterdam. Maar daar was niemand mee bezig op een herfstdag ergens in september toen er vijfienhonderd Rotterdammers op de staantribune aan de korte zijde op commando op en neer sprongen. Mariniers en werklozen die na ieder signaal van de man met de megafoon net deden of er een doelpunt was gemaakt. Minder dan vier jaar later werd het hart van Rotterdam verwoest door Duitse Stuka’s, het had weinig gescheeld of De Kuip was niet meer dan een paar jaar oud geworden. Menig Rotterdammer spoedde zich in de rookwalmen via water of weg naar Zuid om te zien of het stadion er nog stond. De geplande interland een paar dagen later werd nooit meer gespeeld.

Enorme vuurtorens
Vraag een supporter naar zijn eerste keer en hij of zij weet het meteen. Bij mijn eerste keer in 1978 waren mij al 34 miljoen mensen voorgegaan. Helemaal gezond zal het wel niet zijn, maar het staat me een stuk helderder voor de geest dan bijvoorbeeld mijn eerste zoen. Onderweg vertelden mijn vader en oom vanaf de achterbank, dat de bijnaam van Feyenoord Stadionclub was. Wat ik wel raar vond, omdat elke club toch een stadion had. Ik was ook al op Nieuw Monnikenhuize geweest, in De Koel en bij Haarlem. Wist ik veel.

Maar op de Brienenoord was al duidelijk dat dit toch even wat anders was. Als enorme vuurtorens stonden de lichtmasten aan de boorden van De Maas. De trappen af, het grote plein op waar friet en rookworst werden verkocht. Mannen in caravans kregen iedereen aan het lachen: ‘Gebruikte Feyenoord-vlaggen te koop, weinig mee gezwaaid.’

Van de wedstrijd weet ik weinig meer, beide doelpuntenmakers van toen zijn intussen overleden. Dick Nanninga en René Notten. Ik heb de treffers nooit gezien. Dat is dit jaar bijna veertig jaar geleden. Feyenoord eindigde dat seizoen als tiende. Weinig is nog hetzelfde in mijn leven, maar dat stadion staat er nog steeds. Geen argument om eeuwig te blijven, wel een overweging die niet in cijfers te vatten is. Veel leden van de enorme aanhang zullen de eerste stadionervaring als kiem van hun keuze voor Feyenoord aanvoeren. Want laten we eerlijk zijn, het voetbal is doorgaans een stuk minder betoverend dan de unieke sfeer. En ja, natuurlijk kan dat sentiment ook groeien met een nieuwe generatie in een nieuw stadion.

Oude roestbak
Al sinds de directies van stadion en club nieuwbouw willen, is er nauwelijks nog geďnvesteerd in onderhoud, laat staan dat er verbeteringen zijn aangebracht. De sterfhuisconstructie van De Kuip werkte bijna andersom. De Kuip werd een oude roestbak vergeleken met de moderne behuizingen van vele andere clubs. Het vreemde is dat er alleen maar meer publiek kwam en in plaats van het geschetste doemscenario in het rechterrijtje, werd Feyenoord vorig seizoen gewoon kampioen. De begroting van de club steeg met sprongen en afgelopen jaar schitterde de club op het hoogste Europese niveau vooral door de geweldige atmosfeer in het oude stadion. Zelfs als het historische bouwwerk het straks moet afleggen tegen een nieuw onderkomen, zal niemand kunnen zeggen dat het niet tot de laatste minuut voldeed. De vraag wat er was gebeurd als er wél was geďnvesteerd, zal helaas nooit beantwoord worden.

Waar blijven die investeerders?
Of is er nog een strohalm? De kansen dat het nieuwe stadion er daadwerkelijk zal komen, zijn nog nooit zo groot geweest. De projectgroep gaat voortvarend te werk en heeft dus na druk lobbywerk onder voorbehoud groen licht vanuit de gemeenteraad. Ergo: niemand die nog hardop durft te zeggen dat het project niet zal slagen. Daarbij dient wel aangetekend te worden dat er een heel aantal aannames onderbouwd moeten worden. Toch is het goed om aan het begin van 2018 nog eens te onderstrepen dat er wel degelijk een alternatief blijft voor de sprong voorwaarts. Hoe hard dat ook doodgezwegen wordt. Want wie bepaalt eigenlijk wanneer de nieuwbouw onhaalbaar is? Dat is toch niet het punt waar er al zó veel is geďnvesteerd, dat er geen weg meer terug is?

Een paar overwegingen:

Het is niet te hopen dat de stadiondirectie zo gek is de huidige Kuip als onderpand te gebruiken

1. Het stadion is er voor de voetbalclub
Een voetbalclub wil per definitie zo hoog mogelijk spelen en heeft daarvoor goede spelers nodig. Een stadion is een manier om geld te genereren om goede salarissen te betalen en zo nu en dan eens een topspeler aan te trekken. Een middel en geen doel. Feyenoord kon volgens de beleidsmakers nooit meer meedoen in de titelrace in het huidige stadion. Dat bleek al onzin. De aantrekkingskracht van De Kuip blijkt zelfs zonder innovaties alleen maar groter te worden. Zelfs zonder investeringen loopt Feyenoord qua begroting met zevenmijlslaarzen in op Ajax en PSV. Dat kan ook bij een upgrade van de oude Kuip.

2. Ken uw geschiedenis
Wat een gezeur van die mensen die tegen het nieuwe stadion zijn. De meeste kritische volgers zijn echter vooral bezorgd over de gevolgen voor de club. Geen stadion staat voor eeuwig. AS Roma speelt ook niet in het Colosseum. Feyenoord verhuisde lang geleden ook van de Kromme Zandweg. Ieder parlement wordt gecontroleerd. En die controle is nodig gebleken in het verleden. Feyenoord balanceerde zowel in de jaren zeventig, tachtig, negentig als in het eerste decennium van deze eeuw op de rand van een faillissement. De achterban kon keer op keer de scherven opruimen. Geen wonder dan ook dat de bestuurders van de club kritisch worden gevolgd. Zij zijn passanten.

Afgelopen jaar interviewden we Gerard Hoetmer.

De president-commissaris van de club is rabiaat voorstander van een verhuizing. Zijn helderheid en passie voor nieuwbouw waren in ieder geval klip en klaar. Niks mis mee. Er is grote behoefte aan mensen met vergezichten in ons voetbal. In ons land zelfs. Bij de vraag of hij verwachtte dat iedereen hem op zijn blauwe ogen zou vertrouwen, antwoordde hij het volgende: ‘Mensen willen alles tot achter de komma weten. Dat kan niet. Met die honderd procent zekerheid was Rotterdam Centraal er niet geweest, was de Brienenoord er niet geweest. Deze Kuip had er ook nooit gestaan. Gebouwd in een weiland, hoe kun je het verzinnen? Dat was pas megalomaan. Iedereen meenemen in iedere stap is geen optie. Dan kom je niet verder. Waarom stem je op mensen voor een parlement? Omdat je verwacht dat zij de kennis hebben de goede beslissingen te nemen. Dan moet je ook het vertrouwen hebben, dat mensen het beste met de club voorhebben. Wij zijn Feyenoord. We moeten de plek pakken die ons toekomt. Met grote regelmaat de nummer 1 zijn. Heb vertrouwen. Wij doen geen gekke dingen. Dat hebben we nooit gedaan en gaan we ook niet doen. We hebben alle hulp nodig van iedereen.’

3. Na ons de zondvloed?
Jorien van den Herik vroeg zich in een open brief twee jaar geleden af: ‘Na ons de zondvloed?’ Net als clubicoon Willem van Hanegem is de oud-voorzitter een van de prominente leden van de Feyenoord-familie die zich zorgen maken over de manier waarop een nieuw leven voor de oude Kuip onbespreekbaar leek. Ook in zijn tijd werd er al gepraat over een nieuw stadion en viel de keuze toch op verbouw. Nu is vernieuwbouw een bijna verboden woord. ‘Een keuze uit één is geen keuze.’ Precies dat is wat er uiteindelijk toch gebeurde. Hoe voortvarend de plannen ook zijn, er is wel degelijk een plan B. Zelfs nu nog.

4. Nieuwbouw is helemaal niet heilig
Ga eens kijken in erkende voetbaltempels als San Siro, Camp Nou, Bernabéu, Anfield, Stamford Bridge, het Philips Stadion of in Dortmund en Berlijn. Ook de huidige Kuip kan in een paar jaar gemoderniseerd worden, waarbij de club volgens serieuze berekeningen van onder meer het gerenommeerde bureau Hypercube ook kan gaan meedoen om de nationale titel. Europa moet je in het huidige voetballandschap vergeten als je geen oligarch op het ereterras hebt zitten. Keer op keer werden de plannen tot verbouw en renovatie van het huidige onderkomen in de prullenbak gegooid. Op de een of andere manier blijft een verhuizing naar een fonkelnieuw stadion de enige optie, terwijl niemand weet of de verhuizing van de oude eik Feyenoord niet tot beschadigde wortels zal leiden. De mensen van Feyenoord City schermen met ‘onderzoeken waaruit blijkt dat renovatie financieel niet rendabel is’. Duivels detail is dat niemand die onderzoeken kent.

Misschien dat er over tachtig jaar met net zoveel liefde op de geschiedenis van het nieuwe stadion wordt teruggekeken. Dat de pioniers van vandaag straks geheel in de geest van het nieuwe Rotterdam wederom het mooiste stadion van Nederland hebben neergezet. Maar gooi nooit je oude schoenen weg voordat je nieuwe hebt. Het woord is aan Feyenoord City. En oordelen over de pioniers van nu, kunnen we pas in 2025. Als de plannen in 2018 niet financieel onderbouwd kunnen worden, kun je nog steeds voor een kleine tweehonderd miljoen De Kuip verbouwen tot een moderne voetbaltempel. Hoe dan ook wordt 2018 een jaar waarin de toekomst van de 110 jaar oude club in beton gaat worden gegoten.

https://blendle.com/i/voe(...)dkMTQ0OTExMGNiIn0%3D
pi_176406310
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 08:35 schreef Tarado het volgende:

[..]

uiteindelijk had Feyenoord de minste goals tegen tot de winterstop, scorend vermogen is een groter probleem gebleken
Ik ben er nog altijd wel van overtuigd dat dat dus wel gerelateerd is. Als je in je eerste 15 wedstrijden met 12 verschillende verdedigers speelt, raakt je hele team natuurlijk nooit lekker ingespeeld. Is er minder vertrouwen en zakt alles verder in..

Scorebordjournalistiek om te zeggen dat de aanval niet fungeert. Nu het weer een beetje begon te draaien scoren we 12 keer in 2 wedstrijden, verder zijn er aanvallend veelal dezelfde namen die vorig seizoen nog wel lieten zien over scorend vermogen te beschikken.

Ter vergelijking, een Ziyech scoorde mid-december zijn eerste uit 126 schoten vanaf buiten de 16... En dat wordt dan wel iemand met een goed schot genoemd? Alles staat en valt met de hoeveelheid pogingen die je kunt doen, en daar kwam Feyenoord de eerste seizoenshelft gewoon te vaak tekort, omdat het hele team niet draaide.
To discover new counterintuitive things, boil things down to their fundamental truths and reason up from there, as opposed to reasoning by analogy. - E.M.
pi_176406474
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 09:17 schreef Luni het volgende:
[knip]
Soooowwww heey, lang stuk tekst, jammer dat er echt helemaal niets nieuws in staat :{
To discover new counterintuitive things, boil things down to their fundamental truths and reason up from there, as opposed to reasoning by analogy. - E.M.
  woensdag 10 januari 2018 @ 09:44:41 #100
131800 Tarado
capô de fusca
pi_176406617
quote:
0s.gif Op woensdag 10 januari 2018 09:18 schreef ace_eleven het volgende:

[..]

Ik ben er nog altijd wel van overtuigd dat dat dus wel gerelateerd is. Als je in je eerste 15 wedstrijden met 12 verschillende verdedigers speelt, raakt je hele team natuurlijk nooit lekker ingespeeld. Is er minder vertrouwen en zakt alles verder in..

Scorebordjournalistiek om te zeggen dat de aanval niet fungeert. Nu het weer een beetje begon te draaien scoren we 12 keer in 2 wedstrijden, verder zijn er aanvallend veelal dezelfde namen die vorig seizoen nog wel lieten zien over scorend vermogen te beschikken.

Ter vergelijking, een Ziyech scoorde mid-december zijn eerste uit 126 schoten vanaf buiten de 16... En dat wordt dan wel iemand met een goed schot genoemd? Alles staat en valt met de hoeveelheid pogingen die je kunt doen, en daar kwam Feyenoord de eerste seizoenshelft gewoon te vaak tekort, omdat het hele team niet draaide.
de spelers die over scorend vermogen beschikken zijn dezelfde maar dat zijn er toch minder dan vorig seizoen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')