abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_176089020
quote:
1s.gif Op donderdag 28 december 2017 20:24 schreef Kizu het volgende:
Hoe kan ik het beste nu aanpakken?
Zelfs eens wat tijd en moeite nemen om je de materie eigen te maken zodat je niet afhankelijk bent van een of ander belastingadviseur kneusje.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_176089782
quote:
1s.gif Op donderdag 28 december 2017 20:12 schreef Mrmime het volgende:

[..]

Dan reken er maar op dat je kunt terugbetalen. Vind het ook eerlijk gezegd behoorlijk naïef om te denken dat de overheid jouw toeslagjes controleert en corrigeert wanneer nodig.
Dat laatste doet de overheid wel hoor. Achteraf, bij de definitieve berekening. De voorlopige berekening en voorschotbedragen krijg je op basis van oude gegevens en door jezelf ingevoerde getallen.

Pas als je de definitieve berekening hebt ontvangen is het geld echt van jou. Als je vooraf niet controleert of de juiste gegevens gebruik worden, loop je zoals TS inderdaad het risico dat je achteraf de ontvangen voorschotten moet terugbetalen omdat je er geen recht op hebt.
pi_176090029
quote:
1s.gif Op donderdag 28 december 2017 20:43 schreef Leandra het volgende:

[..]

Is het ook niet, sterker nog; het heeft er niets mee te maken.
Behalve dat de BD je inkomensgegevens van de definitieve aanslag wel gebruikt als basis voor de berekening van de toeslagen, en dus ook alleen maar de inkomensgegevens, niet of je fiscaal partner bent.

Toeslagen aanvragen en stopzetten of wijzigen zijn je eigen pakkie an, niet alleen toeslagen trouwens voor HRA geldt hetzelfde, mijn vader kreeg na de verkoop van het huis ook het jaar daarna nog vrolijk HRA gestort, nee ze trokken niet de conclusie dat hij geen hypotheekrenteaftrek moest ontvangen omdat hij geen hypotheek meer had.
Nee, hij kreeg geen HRA gestort. Hij kreeg hooguit een voorlopige teruggaaf teruggestort op basis van verouderde gegevens die bij de definitieve aangifte wel gecorrigeerd worden. Dat stopzetten is trouwens ook niet moeilijk. Even opnieuw een voorlopige aangifte doen zonder HRA en andere aftrekposten en je krijgt niets meer maandelijks gestort.
pi_176092307
En ik zou 2018 ook gelijk even checken en aanpassen als ik jou was.. anders komt dat er ook nog eens bovenop. De eerste termijn heb je waarschijnlijk al binnen.. dus zet die maar vast apart :X

Overigens zijn ze bij Toeslagen wel bekend met dit probleem en gaan ze vanaf heden de 'klant' (persoon die toeslag ontvangt) actiever benaderen en informeren of het bedrag aan ontvangen toeslag te hoog danwel te laag is o.b.v. doorgefactureerde uren kinderopvang, te beginnen bij (grootverbruikers zoals ik) kinderopvangtoeslag.

Ik heb een tijdje terug een rapport terug zitten lezen, vrij opvraagbaar via de site van de rijksoverheid/belastingdienst. Je valt werkelijk waar achterover als je leest hoeveel miljoenen er over 2015 aan teveel/onterecht betaalde toeslag is afgeschreven omdat dat nooit meer terug geind kan worden omdat mensen giga in de problemen komen.
pi_176136095
Mensen die het zorg/huur/kinder/ toeslag niet snappen...

Het is werkelijk dood en dood simpel.

Bij huurtoeslag alleen staand : inkomen tot 22.200 recht op huurtoeslag, als koppel 30.150
Verdien je meer dan deze bedragen heb je er gewoon geen recht op.
Bij zorgtoeslag als koppel meer dan 35.000 geen recht op deze toeslag.

Als je alleen woont of samenwoont, gewoon het bruto/sv loon bij elkaar optellen x 12 + 8 % zit je er boven heb je er geen recht op, ontvang je deze toeslag en stijgt je inkomen gewoon inloggen op mijntoeslagen.nl en je geschatte jaarloon doorgeven.

Ik gaf destijds een iets hoger inkomen door, zodat ik altijd terug kreeg ipv terug moet betalen.
Interessant he ?
pi_176138501
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2017 01:20 schreef Zwolsboy het volgende:

Bij huurtoeslag alleen staand : inkomen tot 22.200 recht op huurtoeslag, als koppel 30.150

Als je alleen woont of samenwoont, gewoon het bruto/sv loon bij elkaar optellen x 12 + 8 % zit je er boven heb je er geen recht op, ontvang je deze toeslag en stijgt je inkomen gewoon inloggen op mijntoeslagen.nl en je geschatte jaarloon doorgeven.

Ik gaf destijds een iets hoger inkomen door, zodat ik altijd terug kreeg ipv terug moet betalen.
Je vergeet het belangrijkste: de bedragen die je maandelijks ontvangt zijn slechts voorschotten. Waar je recht op hebt wordt pas achteraf berekend.

Om terugbetalen te voorkomen zorg ik altijd dat ik als schatting vooraf een jaarinkomen opgeef wat net iets te hoog is. 5 procent er bovenop ofzo. Als je dan een bonus of loonsverhoging krijgt of een paar overuren laat uitbetalen zit je nog goed wat betreft de toeslagen.
  zaterdag 30 december 2017 @ 09:11:04 #32
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_176139027
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2017 01:20 schreef Zwolsboy het volgende:

Waarbij je een belangrijk punt vergeet: als "koppel" is voor de huurtoeslag en zorgtoeslag verschillend.
Als je geen fiscaal partner bent kun je wel ieder recht hebben op zorgtoeslag, terwijl het gezamenlijke inkomen te hoog is voor huurtoeslag.

Het recht op zorgtoeslag kan ook komen te vervallen doordat je trouwt of een kind krijgt, terwijl dat dan de enige verandering in de situatie is, en die verandert dan vaak met terugwerkende kracht.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_176139725
quote:
1s.gif Op donderdag 28 december 2017 20:24 schreef Kizu het volgende:
Hoe kan ik het beste nu aanpakken?
Stop zetten, er rekening mee houden dat je dit moet terug betalen en kijken wat er volgend jaar gebeurd.

Wij hebben op het begin deze fout ook gemaakt maar nooit meer iets over gehoord en de verjaring is verstreken.
pi_176139747
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 december 2017 07:54 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

Je vergeet het belangrijkste: de bedragen die je maandelijks ontvangt zijn slechts voorschotten. Waar je recht op hebt wordt pas achteraf berekend.

Om terugbetalen te voorkomen zorg ik altijd dat ik als schatting vooraf een jaarinkomen opgeef wat net iets te hoog is. 5 procent er bovenop ofzo. Als je dan een bonus of loonsverhoging krijgt of een paar overuren laat uitbetalen zit je nog goed wat betreft de toeslagen.
En als je een koopwoning hebt mag je de rente aftrekken van je inkomen waardoor het best zou kunnen dat je toch weer toeslagen krijgt.
pi_176140621
Zet maar alvast zoveel mogelijk geld opzij, daarna betaalregeling aanvragen voor het terugbetalen.

Toeslagen is iets wat je zelf moet bijhouden, omdat alles achteraf gebeurt hier maar toeslagen vooruit worden betaalt.
pi_176140710
quote:
2s.gif Op donderdag 28 december 2017 20:23 schreef junkiexp het volgende:
Wat hierboven wordt gezegd, het staat in principe niet gelinkt aan elkaar tot je definitieve aanslag.
Maar dan volgens mij alleen als je samen aangifte doet.
Zo ben ik vorig jaar 1000 euro zorgtoeslag misgelopen, ik had er recht omdat ik een negatief inkomen had, dat mag je dan van het positieve inkomen van je fiscaal partner aftrekken en zodoende kwam ik onder de grens uit.
Kwam ik helaas 6 dagen te laat achter, wel zonde ;( ;(
Negatief inkomen wordt op nul gesteld voor de toeslagen.
pi_176145217
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2017 10:39 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

Negatief inkomen wordt op nul gesteld voor de toeslagen.
Wat ik mij kan herinneren wordt het van het positieve inkomen afgehaald.
Want als ik het bij het rekenvoorbeeld meer negatief ingaf werd de toeslag ook meer.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_176148511
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 december 2017 09:11 schreef Leandra het volgende:

[..]

Waarbij je een belangrijk punt vergeet: als "koppel" is voor de huurtoeslag en zorgtoeslag verschillend.
Als je geen fiscaal partner bent kun je wel ieder recht hebben op zorgtoeslag, terwijl het gezamenlijke inkomen te hoog is voor huurtoeslag.

Het recht op zorgtoeslag kan ook komen te vervallen doordat je trouwt of een kind krijgt, terwijl dat dan de enige verandering in de situatie is, en die verandert dan vaak met terugwerkende kracht.
Klopt, maar je kunt op de website van de belastingdienst al je gegevens invullen en dan komt er vanzelf uitrollen waar je zoal recht op hebt.
  zaterdag 30 december 2017 @ 16:23:05 #39
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_176151260
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 december 2017 15:02 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Klopt, maar je kunt op de website van de belastingdienst al je gegevens invullen en dan komt er vanzelf uitrollen waar je zoal recht op hebt.
Punt is dat dat recht verandert als je een kind krijgt of gaat trouwen terwijl je al samenwoonde.
Toen je nog samenwoonde en geen fiscaal partner was kon er dan gewoon recht op zorgtoeslag zijn, terwijl dat dan (afhankelijk van de hoogte van het gezamenlijke inkomen) vaak vervalt bij de geboorte van een kind of een huwelijk. Of zoals in dit geval: samen een huis gekocht. Het kan zelfs zijn dat je er niet eens voor hoeft te verhuizen, omdat je de huurwoning koopt waar je al samenwoonde.
Mensen vergeten dat nogal eens.
Wullie bin KOEL © Soneal
  zaterdag 30 december 2017 @ 16:24:23 #40
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_176151306
quote:
2s.gif Op zaterdag 30 december 2017 13:22 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Want als ik het bij het rekenvoorbeeld meer negatief ingaf werd de toeslag ook meer.
Net zoals mijn inkomen niet bij dat van mijn man wordt opgeteld, lijkt het me ook niet logisch dat jouw negatieve inkomen van het inkomen van je partner kan worden afgetrokken.

Je mag het wel anders verrekenen:
https://www.belastingdien(...)werk-en-woning-box-1
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_176151428
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2017 16:24 schreef Leandra het volgende:

[..]

Net zoals mijn inkomen niet bij dat van mijn man wordt opgeteld, lijkt het me ook niet logisch dat jouw negatieve inkomen van het inkomen van je partner kan worden afgetrokken.
Dat wordt toch wel opgeteld?
Bij toeslagen.nl geef je een gezamenlijk toetsingsinkomen op, op basis daarvan wordt je toeslag berekend.
En dat is wel logisch, want hoe meer je samen verdiend, hoe minder toeslag.
  zaterdag 30 december 2017 @ 16:28:37 #42
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_176151475
quote:
2s.gif Op zaterdag 30 december 2017 16:27 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Dat wordt toch wel opgeteld?
Bij toeslagen.nl geef je een gezamenlijk toetsingsinkomen op, op basis daarvan wordt je toeslag berekend.
En dat is wel logisch, want hoe meer je samen verdiend, hoe minder toeslag.
Ja, voor de toeslagen, maar een negatief inkomen moet je belastingtechnisch anders verrekenen, je kunt het voor de toeslagen niet van het inkomen van je partner aftrekken.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_176151752
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 december 2017 16:28 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja, voor de toeslagen, maar een negatief inkomen moet je belastingtechnisch anders verrekenen, je kunt het voor de toeslagen niet van het inkomen van je partner aftrekken.
Dat doe ik niet, ik vul negatief inkomen in.
2016 bijvoorbeeld 5K negatief.

Vriendin 50K positief.
Dan krijgen wij ¤ 465,- kinderopvangtoeslag.

Als ik bij mij 0 invul en bij mijn vriendin 45K is dat ¤ 465,- kinderopvangtoeslag.

Dus toeslagen.nl doet dat zelf al.

En over het verlies verrekenen met voorgaande jaren, dat deed de BD voor mij zelf al voor het jaar 2016.
Maar dat staat hier in principe los van.
pi_176152862
quote:
2s.gif Op zaterdag 30 december 2017 13:22 schreef junkiexp het volgende:

[..]

Ja, je hebt gelijk. Ik was even in de war met de situatie dat er verliesverrekening is toegepast. Dan wordt dat verrekende verlies op nul gezet, zodat het toetsingsinkomen hoger is. Wat ook logisch is, anders zou het twee keer in twee verschillende jaren worden meegeteld.
  Redactie Frontpage zaterdag 30 december 2017 @ 17:06:47 #45
38148 crew  Innisdemon
pi_176153281
quote:
5s.gif Op donderdag 28 december 2017 19:49 schreef Kizu het volgende:

En wat als het klopt dat wij straks ineens veel geld zouden terug moeten betalen waar we bang voor zijn?

Tja, dan moet je terugbetalen. Je had er dan klaarblijkelijk geen recht op.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')