abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 20 december 2017 @ 16:33:34 #1
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_175867908
In de keuken heb ik last van een vocht-probleem. Foto's zeggen meer:

Foto van buitenkant:

Een half jaar geleden had ik hetzelfde en toen heb ik het plaatje buiten vervangen zodat het niet meer zo makkelijk in-regent (het zit op een plat dak), maar kennelijk was dat niet genoeg.

De binnenkant van het ventilatie-gat voelt ook een beetje vochtig (daar ligt nu die groene troep op de derde foto), dus ik vermoed dat er regenwater naar binnen waait of dat het condens is o.i.d.

Heeft iemand tips hoe ik dit kan oplossen?
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_175868459
Zou beginnen om de afvoer van het bovenste platte dak niet precies voor het rooster uit te laten komen. Gegarandeerd dat er veel water naar boven spettert je ventilatie plaatje in.
Dus even een 90 graden bochtje en wat extra pijp erop zetten.

De vochtplek lijkt onder het ventilatie gat te beginnen, dus wellicht dat dit je probleem oplost.
Hoe nieuw/goed/bterouwbaar is het rode platte dak?
  woensdag 20 december 2017 @ 16:59:57 #3
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_175868593
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 16:56 schreef .SP. het volgende:
Zou beginnen om de afvoer van het bovenste platte dak niet precies voor het rooster uit te laten komen. Gegarandeerd dat er veel water naar boven spettert je ventilatie plaatje in.
Dus even een 90 graden bochtje en wat extra pijp erop zetten.

De vochtplek lijkt onder het ventilatie gat te beginnen, dus wellicht dat dit je probleem oplost.
Hoe nieuw/goed/bterouwbaar is het rode platte dak?
Oh ja, heel goed punt, dat ga ik zeker sowieso doen! Het rode platte dak is volgens mij best betrouwbaar, is redelijk recent neergezet en ziet er prima uit (net als de kit bij de randen). Ik heb al even zitten googlen om (naast die afvoer op een andere plek te laten spetteren, thanks!) een soort ventilatie-rooster te gebruiken die meer "anti-regen" is, maar daar kan ik weinig over vinden.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_175869092
Dit is vragen om problemen. Probeer het eens met die ventilatieopening helemaal dicht.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 20 december 2017 @ 17:21:12 #5
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_175869181
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 17:18 schreef blomke het volgende:
Dit is vragen om problemen. Probeer het eens met die ventilatieopening helemaal dicht.
Je bedoelt dichtmetselen? Of een plaatje ervoor ofzo? En dan gewoon die plek niet als ventilatie gebruiken? (is op zich een mogelijkheid, ik heb meer ventilatie-opties in die ruimte)
pi_175870661
Dit is uberhaupt een kansloze situatie. Dat rode dak heeft geen waterkering (loodslab). Met als gevolg dat het water tegen je wand loopt, en daar wordt opgenomen. Ventilatiegat of niet, je vochtprobleem blijft.

Wat er bij die stadsuitloop is gebeurd weet ik ook niet, maar gezien de hoeveelheid teer heeft daar iemand flink lopen prutsen. De aansluiting op een evt. buis hoort horizontaal te liggen, de stadsuitloop heeft van zichzelf afschot.
  woensdag 20 december 2017 @ 23:07:00 #7
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_175881131
quote:
1s.gif Op woensdag 20 december 2017 18:25 schreef Knuppel1983 het volgende:
Dit is uberhaupt een kansloze situatie. Dat rode dak heeft geen waterkering (loodslab). Met als gevolg dat het water tegen je wand loopt, en daar wordt opgenomen. Ventilatiegat of niet, je vochtprobleem blijft.

Wat er bij die stadsuitloop is gebeurd weet ik ook niet, maar gezien de hoeveelheid teer heeft daar iemand flink lopen prutsen. De aansluiting op een evt. buis hoort horizontaal te liggen, de stadsuitloop heeft van zichzelf afschot.
Ja, goed punt. Dat zat ik me ook al af te vragen. Dus? Dicht (laten) metselen?
  Moderator donderdag 21 december 2017 @ 06:26:30 #8
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_175885002
Hét lijkt mij al niet bevorderlijk dat op deze manier een hwa afvoer recht boven een ventilatie rooster zit.
pi_175885545
Met zo'n open eind aan de afvoer precies bij het rooster, krijg je ben een beetje regenbui natuurlijk flink wat opspattend water binnen.

Zorg voor een stukje pijp naar beneden, dan een 90 graden bocht zodat het water horizontaal uitstroomt over het dak. Bij voorkeur uiteraard richting de afvoer van het platte dak.

Dat zal al heel veel vocht schelen.

Het ontbreken van een loodslab op zich is niet direct een probleem, want je muur heeft een stuclaag die bedoeld is om vocht buiten te houden. Maar de stuclaag vertoont scheuren en is dus niet meer waterdicht. Als er water op het rode dak blijft staan, zal dat op elk plekje waar het stucwerk beschadigd is in de muur trekken.
pi_175885811
quote:
0s.gif Op woensdag 20 december 2017 17:21 schreef JeOma het volgende:
Of een plaatje ervoor ofzo? En dan gewoon die plek niet als ventilatie gebruiken? (is op zich een mogelijkheid, ik heb meer ventilatie-opties in die ruimte)
Dat bedoel ik. Ok wat verder hierboven staat: als dat stucwerk nat wordt en niet goed droogt, blijft er enig vocht in die muur trekken. Btw spouwmuur??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')