https://www.elsevierweekb(...)-toestemming-570250/quote:Seks mag in Zweden vanaf juli alleen nog met expliciete toestemming
De discussie rondom #MeToo neemt bizarre proporties aan in Zweden. Wie in Zweden seks met iemand wil hebben, heeft daar binnenkort uitdrukkelijke toestemming voor nodig van de wederpartij.
De regering in Stockholm wil de zedenwet scherp aanpassen: zonder expliciete toestemming kan iemand worden veroordeeld voor verkrachting, meldt de Zweedse krant The Local. Premier Stefan Löfven geeft zijn goedkeuring.
Feministische regering wil toestemming van beide kanten
Op dit moment is het in Zweden zo dat een verbale of non-verbale weigering van seks nodig is om tot een veroordeling voor verkrachting te komen.
De Zweedse regering, die zichzelf als ‘feministisch’ bestempelt, wil dat omdraaien. Toestemming van beide kanten is nodig, anders kan er sprake zijn van een strafbaar feit. Het gaat daarbij niet per se om schriftelijke toestemming: zoals de wet er nu uitziet, is ook verbale toestemming voldoende. Hoe die wet gehandhaafd gaat worden, is vooralsnog niet duidelijk.
Ook bij langdurige relaties is toestemming nodig
De wet geldt bovendien voor alle seksuele relaties: of het nu om een eerste date gaat, een langdurige relatie of om groepsseks. ‘De boodschap is simpel: je moet aan de persoon met wie je seks wilt, vragen of hij of zij het ook wil. Als je er niet zeker van bent, moet je het niet doen. Seks moet altijd vrijwillig zijn,’ zei Löfven zondag tijdens een kersttoespraak.
Daarnaast wordt het aantal misdrijven in de wet uitgebreid. De Zweedse regering wil er twee nieuwe strafbare feiten in opnemen: de ‘onvoorzichtige verkrachting’ en de ‘nonchalante aanranding’.
De regering wil dat de zogeheten goedkeuringswet vanaf 1 juli volgend jaar van kracht gaat. Het is een reactie op de wereldwijde ophef rondom #MeToo, aldus de regering. Het gaat er volgens Löfven om de ‘behoeftes van het slachtoffer’ op de eerste plaats te zetten, en om de ‘normen en waarden’ van de maatschappij aan te passen.
Hoho misschien was dat wel onder dwang. Alles filmen voortaan.quote:Op dinsdag 19 december 2017 15:08 schreef maryen65 het volgende:
Nou als ik een man was wilde ik het zwart op wit hebben
Vergeet de onafhankelijke getuige om mee te tekenen niet.quote:Op dinsdag 19 december 2017 15:11 schreef Karina het volgende:
onvoorzichtige verkrachting?
Wat moet ik me hier bij voorstellen? En bestaat er dan ook 'voorzichtige verkrachting'?
En als man dus voortaan niet alleen condooms maar ook 'letters of intent' meebrengen naar de kroeg.
Heb je geen formulieren voor een orgie?quote:Op dinsdag 19 december 2017 15:12 schreef Perrin het volgende:
[ afbeelding ]
(op aanvraag ook homo/lesbo-versies beschikbaar)
Daar zijn aparte formulieren voor idd.quote:Op dinsdag 19 december 2017 15:19 schreef J.A.R.V.I.S. het volgende:
[..]
Heb je geen formulieren voor een orgie?
Gewoon een notaris naast de condoomautomaat op de wcquote:Op dinsdag 19 december 2017 15:11 schreef Karina het volgende:
En als man dus voortaan niet alleen condooms maar ook 'letters of intent' meebrengen naar de kroeg.
Je moet ook zorgen dat je een flink aantal van dat soort contracten gewoon al klaar hebt liggen zodat er alleen nog even een krabbeltje hoeft te worden gezet. Vanaf nu dus nooit meer zonder contract de deur uit.quote:Op dinsdag 19 december 2017 15:27 schreef BansheeBoy het volgende:
Ben je in een hitsige bui en wil je je vrouw upstairs brengen voor wat akoestiek moet je eerst de pc en printer aanzetten, contract uitprinten, laten ondertekenen door beiden: weg hitsige bui.²
Maak je geen zorgen. Twee keer 'wil je dit' en 'weet je het zeker' is meer dan voldoende om iedere zin bij de meeste vrouwen te laten verdwijnen, dan ben je nog niet eens bij de printer geweest.quote:Op dinsdag 19 december 2017 15:27 schreef BansheeBoy het volgende:
Ben je in een hitsige bui en wil je je vrouw upstairs brengen voor wat akoestiek moet je eerst de pc en printer aanzetten, contract uitprinten, laten ondertekenen door beiden: weg hitsige bui.²
Het mooie aan lekker vruchtbaar akoestisch bezig zijn is toch juist de spontaniteit. Die verdwijnt hiermee volledig. Wel mooie tool om de vergrijzing in te zetten.quote:Op dinsdag 19 december 2017 15:29 schreef Hathor het volgende:
[..]
Je moet ook zorgen dat je een flink aantal van dat soort contracten gewoon al klaar hebt liggen zodat er alleen nog even een krabbeltje hoeft te worden gezet. Vanaf nu dus nooit meer zonder contract de deur uit.
Nee, er is ook een grijs gebied dat je meer zin hebt dan de tegenpartij en dat je die moet overhalen.quote:Op dinsdag 19 december 2017 15:32 schreef blondetrien het volgende:
Bij seks moet je sowieso uitgaan van een nee tenzij de tegenpartij instemt toch?
Mijn vriendin heeft nog nooit toestemming gevraagd aan mij. Tijd om haar op te sluiten.quote:Op dinsdag 19 december 2017 15:38 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Als je het niet zeker weet moet je het niet doen.
Wat is hier zo erg aan eigenlijk? Vind het vrij logisch dat als er geen verbale of non verbale toestemming is je uit moet gaan van een nee, of voor verduidelijking moet zorgen voor je verder gaat.
Of voor de rechter te slepen #youtoo.quote:Op dinsdag 19 december 2017 15:42 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Mijn vriendin heeft nog nooit toestemming gevraagd aan mij. Tijd om haar op te sluiten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |