Dat gaan ze controleren ja?quote:Op donderdag 14 december 2017 14:49 schreef Molo het volgende:
Meeste banken eisen dat je er zelf in gaat wonen als ze je de hypotheek verstrekken
Als je hypotheekrente aftrek wil moet je er sowieso wonen. En in je hypotheekovereenkomst staat waarschijn een clausule met dat je je het niet mag verhuren. Dit wordt gedaan omdat wanneer jij je hypotheek niet meer kan betalen en de hypotheker beslag legt op jouw huis het erg lastig verkopen is wanneer er huurders inzitten. Huurders die huurbescherming genieten krijg je er namelijk niet zomaar uit. Wellicht dat de kans dat ze het controleren klein is, maar je hebt wel een groot probleem als ze erachter komen.quote:
Afgezien dat (1) je hypotheek verstrekker toestemming moet geven, en (2) je de hypotheek rente niet mag aftrekken is dit inderdaad mogelijk.quote:Op donderdag 14 december 2017 14:48 schreef opabrutus het volgende:
Dag allemaal, de volgende situatie doet zich voor:
Momenteel woon ik in een huurhuis in de vrije sector van ¤600.
Ik heb een vaste baan en ga een huis kopen met een hypotheek van ca. ¤190.000 en zal deze verhuren voor ca. ¤2000 per maand (kamerverhuur).
Is het mogelijk dat ik een huis koop, hier niet zelf woon en kamers verhuur, en vervolgens in mijn huurhuis blijf wonen?
Op de site van de belastingdienst word ik niet veel wijzer voor deze specifieke situatie.
Je hoeft het niet zakelijk te doen, kan gewoon prive. Je moet het inderdaad belasten.quote:Op donderdag 14 december 2017 15:11 schreef trigt013 het volgende:
Die 2000 euro zijn bedrijfsinkomsten, dus trek er eerst 21% BTW vanaf. Daarna alle kosten voor onderhoud 2% van pandwaarde. De rest moet je nog een deel reserveren voor bedrijfsrisico's Maar ga er maar gerust vanuit dat je er netto ongeveer 800 euro van overhoudt. Geen bank wil dit financieren als hypotheek en je hebt ook geen HRA dus ook zal je rekening moeten houden met rentelasten in je kostenplaatje.
Op een hypotheek van 190.000 met een gemiddelde rente van 4% op zakelijke leningen zal je rentelasten 633 euro zijn.
https://www.belastingdien(...)dernemer_voor_de_btwquote:Op donderdag 14 december 2017 15:21 schreef XL het volgende:
[..]
Je hoeft het niet zakelijk te doen, kan gewoon prive. Je moet het inderdaad belasten.
Verhuur van een huis is niet btw plichtigquote:Op donderdag 14 december 2017 15:23 schreef trigt013 het volgende:
[..]
https://www.belastingdien(...)dernemer_voor_de_btw
Dan nog ben je BTW plichtig omdat je een product of dienst levert.
Langlopende huur is niet met btw belastquote:Op donderdag 14 december 2017 15:23 schreef trigt013 het volgende:
[..]
https://www.belastingdien(...)dernemer_voor_de_btw
Dan nog ben je BTW plichtig omdat je een product of dienst levert.
Ik kan het niet vinden in de vrijstellingen lijst.quote:Op donderdag 14 december 2017 15:26 schreef XL het volgende:
[..]
Langlopende huur is niet met btw belast
Algemene kennis vriendquote:Op donderdag 14 december 2017 15:29 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Ik kan het niet vinden in de vrijstellingen lijst.
Dat vind ik ook sterkquote:Op donderdag 14 december 2017 15:28 schreef dopfles1 het volgende:
Vraag mij wel af waar je een huis ad 190k kan verhuren voor 2k per maand.
Laat me dan andersom zien dat je er wel btw over moet betalen!quote:Op donderdag 14 december 2017 15:29 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Ik kan het niet vinden in de vrijstellingen lijst.
Ik geloof het wel, maar ik ken de algemene ondernemers regeling. Ben nooit een huisjesmelker geweest. Of huurder.quote:
Ik gok dat TS het wil gaan splitsen en als aparte kamers wil gaan verhuren met een totale opbrengst van 2000 euro.quote:Op donderdag 14 december 2017 15:28 schreef dopfles1 het volgende:
Vraag mij wel af waar je een huis ad 190k kan verhuren voor 2k per maand.
Dan nog! Wel verstandig om maanden met leegstand op te vangen.quote:Op donderdag 14 december 2017 15:44 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ik gok dat TS het wil gaan splitsen en als aparte kamers wil gaan verhuren met een totale opbrengst van 2000 euro.
En dat mag dan vaak weer niet van de gemeente zonder vergunning.quote:Op donderdag 14 december 2017 15:44 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ik gok dat TS het wil gaan splitsen en als aparte kamers wil gaan verhuren met een totale opbrengst van 2000 euro.
HRA kan je niet claimen en de bank controleert weldegelijk.quote:Op donderdag 14 december 2017 17:37 schreef opabrutus het volgende:
Klopt, het pand zal bestaan uit aparte kamers die gezamenlijk 2000 opbrengen.
Qua belasting begreep ik inderdaad wel dat het in box 3 valt, en er dus alleen 1.2% vermogensrendementheffing zou moeten worden betaald over de waarde van het verhuurde deel.
Eventueel kan ik tijdelijk inschrijven in de koopwoning. De huurwoning is een vrije sector woning dus kan ik ook blijven huren zonder er ingeschreven te zijn. Zolang de huur betaalt word houd ik de sleutel.
Zoals ik het dus begrijp is de zelfbewoningsplicht van een bank de grootste uitdaging. Als ik toezeg er zelf te wonen en er zelf een tijdje woon en ingeschreven sta dan zie ik geen probleem. Het lijkt me sterk dat een bank met auto's rondrijd om te inspecteren wie er in de huizen woont waarop zij een hypotheek verstrekken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |