abonnement Unibet Coolblue
pi_175686928
Verfvraag, misschien weet hier iemand een zinnig antwoord te geven.

We maakten van mdf deuren voor een inbouwkast. Nu willen we de deuren netjes aflakken.
De gestuukte muren zijn ral 9010 getext. De deuren willen we ook wit. De verfwinkel adviseert een teint witter te pakken, omdat verf op hout 'geler' opkleurt dan latex op de muur.
De bouwmarkt adviseert ral 9010 lak.

We snappen dat de kleur nooit totaal gelijk zal zijn maar willen geen 'vergeelde' deuren. Wat is wijsheid?

Alvast bedankt voor het meedenken!
pi_175686946
quote:
1s.gif Op woensdag 13 december 2017 07:40 schreef Malteser het volgende:
Wat is wijsheid?
Wijsheid of levenswijsheid is de kunst om in alle levensomstandigheden juist te oordelen en te handelen. De betekenis is dus praktisch of moreel.

In de beschrijvingen van (levens)wijze mensen komt een zekere stereotypering naar voren: Volgens sommige beschrijvingen zijn wijzen: mensen die fouten gemaakt hebben, en daarvan geleerd hebben. Zij hebben genoten en geleden, keuzes gemaakt, gehandeld en de verantwoordelijkheid voor hun daden aanvaard. Wijzen hebben niet alleen hun eigen belang maar ook dat van hun medemensen bevorderd.

Zij hebben zichzelf leren kennen en zichzelf geaccepteerd; zij hebben de waarheid leren kennen en lijden niet meer. Zij zijn ondanks ondervonden tegenslagen gelukkig; dankbaar; vriendelijk en worden niet (meer) geplaagd door onvervulde verlangens, hebben een goed geweten en de meesten zijn niet bang voor de dood. Je zou kunnen zeggen dat zij toonbeelden zijn van een geslaagd menselijk leven, de belichaming van humaniteit.

Volgens sommigen wordt wijsheid door ervaring verkregen. Anderen daarentegen zijn van oordeel dat juist onervaren (kinderen) heel wijs kunnen zijn. Opvattingen over wijsheid spelen een rol in, onder andere: filosofie en religie en wisselen volgens de heersende culturele traditie. Wijsheid is een van de kardinale deugden in het Christendom, en een van de vijf krachten (en ook een paramita) in het Boeddhisme.

"We kunnen veelwetend zijn door andermans kennis, maar we kunnen niet wijs zijn door andermans wijsheid." (Michel de Montaigne)
  Boks-Chick woensdag 13 december 2017 @ 08:11:17 #3
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_175687093
de mdf platen gewoon eerst in mdf (wit) grondverf zetten. Daarna kan je dezelfde kleur, dus RAL 9010 gebruiken voor je deuren.

Ik heb hier zopas hetzelfde gedaan. Mijn persoonlijke ervaring is dat RAL 9010 zijdeglans het mooiste past bij de muren.
lolwut
pi_175687239
quote:
1s.gif Op woensdag 13 december 2017 07:40 schreef Malteser het volgende:
De verfwinkel adviseert een teint witter te pakken, omdat verf op hout 'geler' opkleurt dan latex op de muur.
Waarschijnlijk is die veronderstelling van de verfwinkel gebaseerd op het feit dat alkydverf (op terpetinebasis) vergeelt in de loop van de tijd (chemisch proces) terwijl latex en acrylverf stabiel qua kleur blijven (waarschijnlijk wisten de deskundigen in de verfwinkel je dat dus niet te vertellen?).

Als je beide zoveel mogelijk op elkaar wilt laten lijken zou ik adviseren de deuren te lakken met acrylverf ral9010.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175687524
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 08:28 schreef blomke het volgende:

[..]

Waarschijnlijk is die veronderstelling van de verfwinkel gebaseerd op het feit dat alkydverf (op terpetinebasis) vergeelt in de loop van de tijd (chemisch proces) terwijl latex en acrylverf stabiel qua kleur blijven (waarschijnlijk wisten de deskundigen in de verfwinkel je dat dus niet te vertellen?).

Als je beide zoveel mogelijk op elkaar wilt laten lijken zou ik adviseren de deuren te lakken met acrylverf ral9010.
Dit dus.
pi_175688216
Dank voor jullie reacties!

quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 08:28 schreef blomke het volgende:

[..]

Waarschijnlijk is die veronderstelling van de verfwinkel gebaseerd op het feit dat alkydverf (op terpetinebasis) vergeelt in de loop van de tijd (chemisch proces) terwijl latex en acrylverf stabiel qua kleur blijven (waarschijnlijk wisten de deskundigen in de verfwinkel je dat dus niet te vertellen?).

Als je beide zoveel mogelijk op elkaar wilt laten lijken zou ik adviseren de deuren te lakken met acrylverf ral9010.
De man in de verfwinkel begon een heel relaas over dat verf op terpetinebasis niet meer de verf van vroeger was. Toen was verf op terpetinebasis pas echt goede verf maar door alle (milieu)regels is verf op terpetinebasis niet meer wat het geweest is. Maar ik moest wel terpetinebasisverf kiezen want dat was sterker?
Toen ik vroeg naar dat proces van vergelen adviseerde hij dus een teint witter te pakken want dat vergelen zou niet fraai worden.

De bouwmarkt gaf dus een ander advies.

Aangezien het een kast op de kinderkamer betreft en dus niet de woonkamer oid en we het vergelen zoveel mogelijk willen voorkomen, kies ik ervoor jullie advies op te volgen. Dank!
pi_175688519
quote:
1s.gif Op woensdag 13 december 2017 09:48 schreef Malteser het volgende:
De man in de verfwinkel begon een heel relaas over dat verf op terpetinebasis niet meer de verf van vroeger was. Toen was verf op terpetinebasis pas echt goede verf maar door alle (milieu)regels is verf op terpetinebasis niet meer wat het geweest is. Maar ik moest wel terpetinebasisverf kiezen want dat was sterker?
Dat verf op terpentine basis anders is dan vroeger klopt helemaal: er zitten veel minder oplosmiddelen (lees: stinkt minder) in. Of dat met de sterkte en/of vergeling te maken heeft, waag ik te betwijfelen.

Wat sterkte betreft: ik heb hier vroeger in huis met Histor alkyd (dus terpetinebasis) geschilderd en later met Sikkens Rezisto acrylverf. De laatste vind ik sterker, beter kleurbehoud en uiteraard snel droog zonder geuroverlast. Plus het gemak van kwasten schoonspoelen zonder terpentine spul e.d.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175688785
quote:
0s.gif Op woensdag 13 december 2017 10:06 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat verf op terpentine basis anders is dan vroeger klopt helemaal: er zitten veel minder oplosmiddelen (lees: stinkt minder) in. Of dat met de sterkte en/of vergeling te maken heeft, waag ik te betwijfelen.

Wat sterkte betreft: ik heb hier vroeger in huis met Histor alkyd (dus terpetinebasis) geschilderd en later met Sikkens Rezisto acrylverf. De laatste vind ik sterker, beter kleurbehoud en uiteraard snel droog zonder geuroverlast. Plus het gemak van kwasten schoonspoelen zonder terpentine spul e.d.
Ik heb ook werkelijk geen idee maar heb er ook 0,0 verstand van.
Als in, ik weet de verschillen in kleur tussen ral9001, ral9010, ral9016, enz en ik weet dat je verf op terpetine- en op waterbasis hebt en dat je dan ook het beste dezelfde soort grondverf kunt gebruiken. Evenals specifieke kwasten voor beide soorten verf. Maar daar houdt het echt op.

Maar ik ben eruit, bedankt voor de reacties!
pi_175692200
quote:
1s.gif Op woensdag 13 december 2017 10:25 schreef Malteser het volgende:
Ik heb ook werkelijk geen idee maar heb er ook 0,0 verstand van.
Als in, ik weet de verschillen in kleur tussen ral9001, ral9010, ral9016, enz en ik weet dat je verf op terpetine- en op waterbasis hebt en dat je dan ook het beste dezelfde soort grondverf kunt gebruiken. Evenals specifieke kwasten voor beide soorten verf. Maar daar houdt het echt op.
Denk dat je er nu al meer verstand van hebt, dan de verwinkeldeskundige
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_175692971
Blauw verven.
U MAD?
pi_175693688
quote:
3s.gif Op woensdag 13 december 2017 13:37 schreef de_boswachter het volgende:
Blauw verven.
Of bosgroen. Top idee!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')