Ik heb het grootste deel van 2017 eigenlijk niet zo veel albums geluisterd omdat What.cd eind 2016 neer was gehaald en ik daar precies had ingesteld wat voor mij interessant is om te beluisteren. Dus voornamelijk mixes geluisterd maar nu de laatste maanden toch maar weer gaan horen wat er allemaal uitgebracht is dit jaar. Ik vind het geen topjaar een top 50 kon net maar naar het einde wordt het toch een beetje minder voor een best-of lijstje. De Nederlandse producers hebben in ieder geval lekker gepresteerd dit jaar.  De beschrijvingen zijn vaak een beetje summier maar ik geloof dat maar iets van 15 van de 50 albums lyrics hebben. Met zoveel instrumentale muziek weet ik ook niet zo goed hoe ik dat moet omschrijven, ja ik kan praten over de artiesten maar dat zegt natuurlijk vaak weinig.
1 Phase Fatale - Redeemer [Hospital Productions]Dit album is vanaf seconde ้้n aan het is niet vaak dat ik binnen de eerste minuut al denk dat een album niet meer stuk kan hier is dat zeker het geval. Dit album is wel keihard, industrial/ebm/techno door elkaar met wat 80’s invloeden en weinig verstaanbare grunts of gesamplede vocals. Geen idee wat er allemaal gebeurd maar het is geweldig en dat in een genre wat wat mij betreft niet zoveel boeiends meer brengt omdat alle originaliteit eruit is, niet hier.
2 Electric Wizard - Wizard Bloody Wizard [Spinefarm Records]Electric Wizard is een band die maar blijft veranderen en wat mij betreft eigenlijk weinig fout kan doen. Nu dus back to the 70’s met een kleine hedendaagse touch. Voor mij is de riff op Hear the Sirens Scream in ieder geval 1 van de tofste van het jaar.
3 nthng - It Never Ends [Lobster Theremin]Van dit album wil je dat het nooit meer eindigt. Diepe techno/house, de nummers zijn een soort trip heel hypnotisch. Ik denk dat dit zeker wat is voor liefhebbers van de Field. Ik ben benieuwd wie erachter zit ook, het is een Nederlander maar meer weet ik niet.
4 Rainforest Spiritual Enslavement - Ambient Black Magic [Hospital Productions]Dominick Fernow is de man, brengt techno uit onder zijn Vatican Shadow alias, Noise onder Prurient en met dit album ook geweldige ambient. Lekker dubby album met vage trackopbouw, het eerste nummer is meteen 35 minuten genieten.
5 Artefakt - Kinship [Delsin Records]Artefakt maakt echt al jaren alleen maar geweldige nummers een soort stoner techno is het heb ik altijd het id้e. Nu dus met een album, in het begin was ik een klein beetje teleurgesteld omdat al hun nummers zo goed zijn en ik dit iets meer dan ok้ vond maar het album is echt op me gegroeid en mijn favoriete nummer verandert ook constant wat een goed teken is.
6 Ness - Trancemigration [The Gods Planet]Ik las een interview met Ness waar hij het had over het belang van muziek en dat hij gelooft dat in een trance raken op muziek belangrijk is. Met dit diepe techno album heeft hij mij in ieder geval in trans. Dit album is echt ideaal voor een regenachtige dag.
7 Fever Ray - Plunge [Rabid Records]Heerlijk poppy album, Karin Dreijer werkte op dit album samen met een heel aantal techno producers, o.a. Peder Mannerfeld misschien dat ik het daarom zo top vindt? In ieder geval zou ik graag willen dat meer pop muziek als dit zou klinken. Niet te perfect.
8 Nadia Struiwigh - Lenticular [Central Processing Unit]Dit is het debuutalbum van Nadia die ik vooral ken van duistere techno sets of ambient. Maar nu op CPU records een electro label met een wat mij betreft heerlijk electronisch album dat niet heel makkelijk in een hokje past.  Het is in ieder geval electronische muziek met gevoel maar ik heb ook het idee dat het heel uitgemeten is.
9 Pessimist - Pessimist [Blackest Ever Black]Heerlijk donkere fusie van D&B en techno, van begin tot het eind boeiend omdat de beats vrij origineel lijken.
10 Carbon Based Lifeforms - Derelicts [Leftfield Records] Carbon Based Lifeforms maakt al tijden sommige van de chillste ambient die ook ‘science’ achtig  klinkt, dit is geen uitzondering erop. 
11 Steffi - World of the Waking State [Ostgut Ton]Steffi is al sinds zo lang ik weet een top dj met echt een eigen stijl, house/techno/italo you name it vaak allemaal platen die ik niet ken maar het swingt enorm. Haar producties vond ik in het begin nog niet zo boeiend maar haar vorige album was ook al vrij sterk. Die stijgende lijn zet dit album voort het is een vrij relaxed album maar vooral erg afwisselend ik heb het idee dat er ook genoeg emotie in zit. 
12 The Spacelords - Water Planet [Tonzonen Records]Instrumentale psych/stoner-rock super lange nummers topgeluid.
13 Preturbator - New Model [Blood Music]Staat op sommige sites als EP, op hun eigen site niet en qua content lijkt het me ook gewoon album waardig. 6 tracks, 35 minuten coldwave/industrial veel synths en dergelijke. Klinkt super fris ware het niet dat het ook bikkelhard en energiek is.
14 Kelly Lee Owens - Kelly Lee Owens [Smalltown]Kelly stond al op mijn radar sinds ze op Daniel Avery's Drone Logic vocals had gedaan. Daarna bracht ze nog het heerlijke Arthur uit wat ik vind lijken op een soort electronische shoegaze. Met dit album breekt ze ook qua populariteit direct door en ik denk terecht. De nummers zijn heerlijk poppy maar niet clich้ het enige minpunt is dat veel van de beste nummers zoals Arthur en CBM al uitgebracht waren.
15 Vril - Anima Mundi [Giegling]Vril was voor mij altijd al de meest interessante artiest uit de Giegling stal zijn vorige album was al erg goed en deze is nog net wat beter. Dubby techno die echt klinkt alsof je omgeven bent door mist.
16 Kalamata - Disruption [Zygmatron Music]Instrumentale stoner rock uit Duitsland, de tracklist liet me giechelen. Verder is het een goede trip het album is echt voorbij voor je er erg in hebt.
17 Kill West - Gush [Stolen Body Records]Psychedelisch/garage rock album, waar Kill West eerst klonk als stoner rock waar de rockers heroine hadden gebruikt in plaats van wiet is dit een wat meer straight forward rock album met heerlijke catchy riffs.
18 DJ Seinfeld - Time Spent Away From U [Lobster Fury]Ik ben niet zo van de lo-fi house hype maar dit is echt een prima album. Het heeft net als Bicep van die harde 90's vibe alleen minder poppy. Het heeft karakter, goede vrolijke melodieen en ondanks dat het album iets te lang is is het laatste nummer geniaal.
19 Kangding Ray - Hyper Opal Mantis [Stroboscopic Artifacts]Kangding Ray albums zijn altijd top hij weet ook flink van geluid te veranderen maar toch ergens herkenbaar te blijven. Dit album is hypnotisch als altijd maar waar het eerst bijvoorbeeld soms zeer kaal was is dat nu totaal niet het geval sommige tracks zijn zelfs een beetje trance achtig. 
20 Blanck Mass - World Eater [Sacred Bones]John Power van Fuck Buttons als Blanck Mass brengt lekker verscheidene muziek uit, het begon ambient naar nu vrij moeilijk te omschrijven electronica noise. Ik mis op deze plaat een beetje de cohesie tussen de nummers.
21 Legowelt - Legendary Freaks in the Trash of Time [Clone West Coast Series]Legowelt brengt bizar veel uit en dit behoort zeker tot ‘the good shit.’ Dit klinkt allemaal niet erg serieus maar wel heel ‘fun’.
22 Claudio PRC - Volumi Dinamici [Semantica Records]Nog een diep techno album dat een paar topnummers heeft en een paar nummers die het geheel weer naar beneden halen.
23 Tin Man - Dripping Acid [Global A Records]Een heel album met allemaal geweldige chille acid nummers. Het is alleen niet echt een album heb ik het idee in die zin dat er naar mijn idee geen enkele lijn in zit en het voornamelijk klinkt als losse nummers. 
24 Talaboman - The Night Land [R&S Records]Deep house, niet is niet mijn favoriete album maar dit past prima bij een festival. Een stuk minder geschikt voor in de winter wat mij betreft.
25 Endless Boogie - Vibe Killer [No Quarter]Bepaald geen vibe killer, prima groovend album de zanger klinkt ook permanent alsof hij drunken is maar dat was voorheen ook. Back in ’74 is in ieder geval het nummer met de grappigste lyrics van het jaar
26 Courtney Barnett & Kurt Vile - Lotta Sea Lice [Matador]Ik ben wel fan van Kurt maar normaal meer van zijn rocknummers en die staan hier weinig op. Maar in combinatie met Courtney vind ik het gezapige eigenlijk juist wel heerlijk weg luisteren.  
27 Slowdive - Slowdive [Dead Oceans]Beste shoegaze album dat ik dit jaar heb gehoord, edoch hoor ik niet veel nieuws.  
28 King Weed - Smoking Land [King Weed Records]Lijkt me duidelijk wat voor muziek dit is.
29 Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs Pigs - Feed the Rats [Rocket Recordings]Verfrissende stoner rock, met heerlijk lange nummers, het hele album heeft er drie. 
30 Bicep - Bicep [Ninja Tune]Super goed geproduceerd album, echte deze mannen weten altijd perfect te klinken. Het is me dan ook bijna iets te glad maar alle het is ook wel fijn om af en toe naar muziek te luisteren die je oren niet schuurt.
31 Colour Haze - In Her Garden [Elektrohasch]Typisch colour haze album ze hebben er meer dan 10 en ik geloof niet dat er veel verschil in zit. Deze is ook weer helemaal prima .
32 Gas - Narkopop [Kompakt]Top ambient album, alleen  heeft het een beetje pech dat dit jaar ook een CBL en RSE album uit zijn gekomen
33 LCD - Soundsystem - American Dream [Dfa]Wat mij betreft de teleurstelling van het jaar misschien wel uberhaupt sinds ik muziek luister. Ze hebben 7 jaar gehad voor een opvolger en dan is het zo matig, waar is de energie gebleven? Als ze willen klagen moeten ze misschien een keer naar Car Seat Headrest luisteren die doen dat een stuk beter. Al met al staan er twee hele goede tracks op How Do You Sleep en Call The Police. Waar alle goede recensies vandaan komen begrijp ik niet, populariteit kweekt populariteit ofzo.
34 Earthen Sea - An Act Of Love [Kranky Records]Ambient, hoe moet  je het beschrijven? 
35 Tale Of Us - Endless [Deutsche Grammophon]Ik had van tevoren niks over dit album gelezen ik ken Tale of Us alleen van redelijk cheesy house en techno nummers. Na een half uur ging ik me toch wel afvragen waar de beats bleven maar het is dus een piano/ambient album. Als ik even op internet keek waren de recensie niet mals maar ik vind het echt een prima album voor in de achtergrond. 
36 Radio Mosow - New Beginnings [Century Media Records]Psychy stoner rock, doorrookte stem het is allemaal niet veel verandert bij Radio Moscow.
37 Ufomammut - 8 [Neurot Recordings]Vrij ruig doom/stoner rock album.
38 Nick H๖ppner - Work [Ostgut Ton]Niet zo'n geweldig als zijn vorige maar zeker een goed house-techno album pikt vaart op naar het einde van het album favoriete track From Up And Down
39 Thurston Moore - Rock n Roll Consciousness [Fiction Recordings]Thurston is in vorm dit jaar album doet goed aan SY denken.
40 Broken English Club - The English Beach [L.I.E.S.]Industrial techno album spijkerhard en weinig postief niet echt nieuwe ideen maar wel goede tracks. 
41 Lea Porcelain - Hymns to the Night [Lea Porcelain Recordings]Dit album heeft prima 80's vibe alleen dan wat actiever favoriete nummer Similar Familiar
42 Veil Of Light - Front Teeth  [Avant! Records]Ik las ergens dat ze het de nieuwe wave of new wave noemen. Zo klinkt het dan ook ongeveer het is in ieder geval een weinig vrolijk album.
43 Aerofall - Forms [Hands And Moments Records]Prima shoegaze zoals we het allemaal wel kennen, precies lang genoeg om je aandacht er continue bij te houden al is er niet veel nieuws te ontdekken.
44 Causa Sui - Vibraciones Doradas [El Paraiso Records]Het vijfde album van deze relatief rustige stoner/psych band uit Denemarken.
45 Acronym - Malm [Field Records]Meer ambient
46 Prurient - Rainbow Mirror  [Profound Lore]Dit zijn 6 LP’s van Dominick Fernow’s Prurient alter ego donkere ambient/industrial. Het klinkt allemaal dikke prima alleen wanneer heb je ooit zin om zo lang achter elkaar deze muziek te luisteren. 
47 R๘dhๅd - Anxious [Dystopian]Rodhad is een geweldige DJ maar dit album doet het hem niet helemaal. De track samen met Vril is geweldig alleen de rest is me wat te middle of the road.
48 Varg - Nordic Flora Pt.3 (Gore Tex Citiy) [Northern Electronics]
Apart techno album, redelijk experimenteel  met een hip-hop artiest Yung Lean bijvoorbeeld? Het is best wel cool omdat het zo anders is.
49 Tzusing - 東方不敗 [L.I.E.S.]Deze dude komt uit China geloof ik vrij origineel techno album met echte oosterse geluiden vage ritmes.  
50 Amandra – Dame De Bahi [Obscura]Hypnotische techno uit Frankrijk, maar niet mijn favoriete werk van Amandra toch zit het goed in elkaar.