Ik weet het niet maar ik hoorde het van de monteur. Ze gaan er maandag weer naar kijkenquote:Op zaterdag 9 december 2017 18:00 schreef embedguy het volgende:
Hoe dan? De turbo zit voor je inlaat..?
Ik snap geen hol van je verhaal,quote:Op zaterdag 9 december 2017 18:01 schreef ToiletMond_ het volgende:
[..]
Ik weet het niet maar ik hoorde het van de monteur. Ze gaan er maandag weer naar kijken
Stukjes afgebroken van de schoepen en via de inlaat de motor ingekomen? Ik kan mezelf niets anders bedenken eigenlijk.quote:Op zaterdag 9 december 2017 18:00 schreef embedguy het volgende:
Hoe dan? De turbo zit voor je inlaat..?
Ts wekte de indruk dat hij dacht dat een kapotte turbo onmogelijk de motor kapot kan maken. Daar was m'n reactie op.quote:Op zaterdag 9 december 2017 18:07 schreef Juup© het volgende:
[..]
Stukjes afgebroken van de schoepen en via de inlaat de motor ingekomen? Ik kan mezelf niets anders bedenken eigenlijk.
Zo'n metaaldeel levert eerder groeven op in je cilinderwand ed.quote:Op zaterdag 9 december 2017 18:19 schreef Captain_Ghost het volgende:
Nou, ja. Jouw turbo heeft zich te hard dood gedraaid. De een van schoepje zijn afgebroken. Dat stukje metaaltje is daarna in de cilinder gekomen en heeft daar mooie huishouden gehad.
De kans is groot dat motorblok ook dood is. Eenmaal een metaaldeeltje in de blok zit, zijn ze bijna niet te verwijderen of reiniger. Vandaar je een mooie rookje heeft gekregen.
Dat kan ook, meestal is de oorzaak van afgebroken schoep doordat er weinig olie was om schoep koel te houden. Het kan ook door de natuurlijke wijze versleten is.quote:Op zaterdag 9 december 2017 18:37 schreef embedguy het volgende:
[..]
Zo'n metaaldeel levert eerder groeven op in je cilinderwand ed.
En die rook kan ook olie zijn geweest afkomstig uit je turbo, al zou het dan wel gek zijn dat dat dan maar heel even was.
Zonde man, niet warm gereden?quote:Op zaterdag 9 december 2017 17:51 schreef ToiletMond_ het volgende:
Hallo mensen
Mijn Opel Insignia Turbo doet vreemd.
Ik zal te rijden en hoorde ik stevige gefluit onder de motor en daarna rook uit de auto. Plots noodloop en turbo weg. Ik reed er zo 200 km mee en nu bkijkt dat er een turbodeel in mijn motor is gekomen? Hoe dan? Iemand verklaring?
ow, kewl, de mijne staat op 328k ofzo. Waar haal je die wijsheid vandaan?quote:Op zaterdag 9 december 2017 18:47 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Dat kan ook, meestal is de oorzaak van afgebroken schoep doordat er weinig olie was om schoep koel te houden. Het kan ook door de natuurlijke wijze versleten is.
Een turbo heeft levensduur tussen 150-200k km
Vraag me af waarom de turbo niet voor het luchtfilter zit als je al deze rampen en problemen leest.quote:Op zaterdag 9 december 2017 22:27 schreef Sounddragon het volgende:
Turbo's lopen kapot door olie problemen. Te weinig, verkeerde olie, te ranzig, olie pomp kapot, filter verstopt whatevah.
Lager/as wordt te heet, geeft de geest, komt ruimte op, schoepen raken de wand van de behuizing, stukken vliegen eraf en worden opgegeten door de motor.
Motor kauwt erop met de kleppen die krom gaan en evt afbreken, soms komen er idd delen in de cilinders terecht zuigers knallen stukjes klem tegen de kop, zuigers met gaten, drijfstangen krom, krukasaslagers aan barrels, krukassen krom. Soms komen delen tussen zuiger en wand; krassen, vastlopen, gebroken drijfstangen, blokken met ruimte voor zijkleppen. Soms gaat het redelijk goed en gaan er alleen uitlaatkleppen kapot, soms gaat het héél goed en is er geen schade.
In 95% van de kapotte turbo gevallen ligt de oorzaak iig in een probleem in de smering van de turbo.
Teveel druk, ze kunnen er natuurlijk wel een rvs rooster voor maken.quote:Op zondag 10 december 2017 11:37 schreef blomke het volgende:
[..]
Vraag me af waarom de turbo niet voor het luchtfilter zit als je al deze rampen en problemen leest.
Dat dus. Mijn collega heeft al een paar turbo's gesloopt. Maar hij rijdt dan ook als een idioot. Koude motor, meteen de automaat op de S-stand en vol in de kickdown. Eerste turbo was met 2 jaar (80k) al overleden.quote:Op zaterdag 9 december 2017 22:27 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
ow, kewl, de mijne staat op 328k ofzo. Waar haal je die wijsheid vandaan?
Turbo's lopen kapot door olie problemen. Te weinig, verkeerde olie, te ranzig, olie pomp kapot, filter verstopt whatevah.
Als je gewoon op tijd (goede) olie en filters doet en de boel normaal warm rijdt en niet loeiheet uitgooit, kun je je nog wel eens verbazen over de levenduur van een turbo.
Volvo?quote:Op zondag 10 december 2017 12:04 schreef DJSmiley het volgende:
[..]
Dat dus. Mijn collega heeft al een paar turbo's gesloopt. Maar hij rijdt dan ook als een idioot. Koude motor, meteen de automaat op de S-stand en vol in de kickdown. Eerste turbo was met 2 jaar (80k) al overleden.
Mijn eigen autotje krijgt om de 20k nieuwe olie + oliefilter. Daarnaast trap ik 'm pas door als het blok op temperatuur is, meestal blijf ik <3000 toeren doordat ik relatief vroeg schakel.
1x per jaar gaat er een flesje Forte Turbo reiniger + Advanced diesel blabla in, en dan trek ik 'm met een warm blok tot tegen het rood en laat ik die turbo ff goed zweten op de autobahn
Tot nu toe gaat het prima. 373k op de teller en nog steeds de originele turbo.
Volgens CaptGhost zou ik dan al bijna aan mn 3e turbo toezijn... ben blij van niet.. die dingen zijn best prijzig. (Zeker als je de hele handel nog moet schoonmaken als je ouwe geklapt is)
Nee, VAG (Skoda Octavia 1.9TDI)quote:
Inderdaad, dit. Mijn auto heeft nog de originele turbo, 18 jaar oud met 400k km, en draait voorlopig nog uitstekend. Krijgt wel volgens het boekje zijn onderhoud.quote:Op zaterdag 9 december 2017 22:27 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Als je gewoon op tijd (goede) olie en filters doet en de boel normaal warm rijdt en niet loeiheet uitgooit, kun je je nog wel eens verbazen over de levenduur van een turbo.
Wat je dus NIET moet doen is, als je turbo faalt, gewoon lekker naar huis rijden.. Vraag maar aan TS.
Aan de kant, motor uit, en vooral van de contactsleutel af bljven.
Correct, echter als de olieververs interval naar 15.000 km word getrokken ipv. de 20.000 of 30.000 gaan deze blokken alsnog 300K+ mee.quote:Op zondag 10 december 2017 18:16 schreef Captain_Ghost het volgende:
Er zijn ook aantal uitzondering van bijv, Ford focus diesel 1,6 met turbo. In deze motorblok zit een onderwerpfoutje in. De oliecarter is te klein, daardoor wordt olie te snel vies. Gevolg turbodefecten komt vaker voor bij deze type.
Is dat die PSA 1,6HDi motor die ook in Peugeot/Citroen ligt?quote:Op zondag 10 december 2017 18:16 schreef Captain_Ghost het volgende:
Er zijn ook aantal uitzondering van bijv, Ford focus diesel 1,6 met turbo. In deze motorblok zit een onderwerpfoutje in. De oliecarter is te klein, daardoor wordt olie te snel vies. Gevolg turbodefecten komt vaker voor bij deze type.
Volgens mij wel. Ligt ook in een aantal Volvo’s en Mazda’squote:Op maandag 11 december 2017 09:37 schreef blomke het volgende:
[..]
Is dat die PSA 1,6HDi motor die ook in Peugeot/Citroen ligt?
Geloof van wel.quote:Op maandag 11 december 2017 09:37 schreef blomke het volgende:
[..]
Is dat die PSA 1,6HDi motor die ook in Peugeot/Citroen ligt?
Ben ik dan mooi klaar mee. Nu 150.000 op de teller; vooralsnog probleemloos.quote:Op maandag 11 december 2017 11:45 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Geloof van wel.
Volgens deze bron zegt het wel http://www.citroen16hditurboproblemen.nl/
Modellen en merk met blok. Komt het voor.
Mazda met 1.6Citd
Ford met 1.6 TDCI
Mini/BMW met 1.6D of 1.6HDI
Cooper D
Citroen en Peugeot 1.6HDI
Land rover freelancer 1.6D
Volvo met 1.6D
Alleen hebben de andere modellen wel een groter carter waardoor het probleem van de Ford zich eigenlijk niet voordoet.quote:Op maandag 11 december 2017 11:45 schreef Captain_Ghost het volgende:
[..]
Geloof van wel.
Volgens deze bron zegt het wel http://www.citroen16hditurboproblemen.nl/
Modellen en merk met blok. Komt het voor.
Mazda met 1.6Citd
Ford met 1.6 TDCI
Mini/BMW met 1.6D of 1.6HDI
Cooper D
Citroen en Peugeot 1.6HDI
Land rover freelancer 1.6D
Volvo met 1.6D
Hoeft ook geen probleem te worden. Olie is het belangrijkst, gewoon tijdig verversen. Van die PSA dingen is er geloof ik ergens een aanbeveling om de interval te verkorten naar 15k. Dan hoeft het geen probleem te zijn.quote:Op maandag 11 december 2017 13:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Ben ik dan mooi klaar mee. Nu 150.000 op de teller; vooralsnog probleemloos.
Bedankt DJSimiley. Op <15000/jaar zit ik ongeveer en laat jaarlijks olie (5W30) en filters vervangen.quote:Op maandag 11 december 2017 18:04 schreef DJSmiley het volgende:
Olie is het belangrijkst, gewoon tijdig verversen. Van die PSA dingen is er geloof ik ergens een aanbeveling om de interval te verkorten naar 15k. Dan hoeft het geen probleem te zijn.
Zelfde gevoel heb ik bij de bougies van de TSi motoren en andere direct ingespoten benzines. Die dingen hebben een goede vonk nodig en de interval staat vaak op 60-80k. Ik zou ze bij 40k al vervangen.quote:Op maandag 11 december 2017 18:04 schreef DJSmiley het volgende:
[..]
Hoeft ook geen probleem te worden. Olie is het belangrijkst, gewoon tijdig verversen. Van die PSA dingen is er geloof ik ergens een aanbeveling om de interval te verkorten naar 15k. Dan hoeft het geen probleem te zijn.
Geld overigens bij elke turbo. Als je de olie pas laat of te laat vervangt kan dat zeker impact hebben op de levensduur. Mijn auto heeft long-life olie, dus om de 30.000. Maar dat zal best, ik houd t liever op 20k.
Oliefiltertje + paar liter olie kost <40 eur dus daar ga ik het risico nieteens voor lopen.
Olie is gewoon essentieel. Doe je dat bij een Corsa 1.2 met ketting niet tijdig genoeg, dan kost het je uiteindelijk ook gewoon een ketting. Net als bij de PSA blokken is dat gewoon een aandachtspunt, niet perse een probleem. (dat wordt het als je laks bent met onderhoud.. maar dan is 200k+ voor veel autos uberhaupt al veel gevraagd)
Omdatquote:Op zondag 10 december 2017 11:37 schreef blomke het volgende:
[..]
Vraag me af waarom de turbo niet voor het luchtfilter zit als je al deze rampen en problemen leest.
Wat denk je ervan dat een stalen schoep van een turbo helemaal niks merkt van een luchtfilter en er keihard een gat in maait?quote:Op vrijdag 15 december 2017 09:03 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Omdat
1, een turbo onder normale omstandigheden niet desintegreert.
2, gebruikers van een dergelijk voertuig bij motorproblemen niet doorrijden.
3, een extra filter of zeef aan de drukzijde de luchtstroom nadelig beïnvloedt.
4, eventuele losgeraakte deeltjes eerst een behoorlijke afstand moet afleggen (via de intercooler) voor deze in de motor terechtkomen.
Dat is gelijk aan de drukval over het luchtfilter aan de zuigzijde.quote:Op vrijdag 15 december 2017 09:03 schreef Ridocar het volgende:
3, een extra filter of zeef aan de drukzijde de luchtstroom nadelig beïnvloedt.
Misschien bij Opel. Die van mij heeft er tegen de 360k op zitten. Is geen Opel.quote:Op zaterdag 9 december 2017 18:47 schreef Captain_Ghost het volgende:
Een turbo heeft levensduur tussen 150-200k km
Je kunt de modificatie die PSA voor deze motoren heeft geregeld, door te voeren.quote:Op maandag 11 december 2017 13:20 schreef blomke het volgende:
Ben ik dan mooi klaar mee. Nu 150.000 op de teller; vooralsnog probleemloos.
200km rijden in noodloop......quote:Op zaterdag 9 december 2017 17:51 schreef ToiletMond_ het volgende:
Hallo mensen
Mijn Opel Insignia Turbo doet vreemd.
Ik zal te rijden en hoorde ik stevige gefluit onder de motor en daarna rook uit de auto. Plots noodloop en turbo weg. Ik reed er zo 200 km mee en nu bkijkt dat er een turbodeel in mijn motor is gekomen? Hoe dan? Iemand verklaring?
Als er geen schade was geweest aan de turbo kun je makkelijk in noodloop rijden hoor.quote:Op zondag 24 december 2017 10:42 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
200km rijden in noodloop......
Kijk eens naar zijn postgeschiedenis, TS sloopt alleen maar auto'squote:Op maandag 25 december 2017 04:10 schreef Salvad0R het volgende:
dus TS heeft 200 km doorgereden terwijl zn turbo in zn cilinders ontploft was?
netjes
en tenenquote:Op maandag 25 december 2017 04:25 schreef weethetevennietmeer het volgende:
[..]
Kijk eens naar zijn postgeschiedenis, TS sloopt alleen maar auto's![]()
het lampje zegt niet wat er aan de hand is, dus lijkt stoppen en iemand bellen me dan best raadzaam..quote:Op maandag 25 december 2017 03:56 schreef weethetevennietmeer het volgende:
[..]
Als er geen schade was geweest aan de turbo kun je makkelijk in noodloop rijden hoor.
Het schiet niet op en je bent zo traag als een slak, maar je kan rijden. Beter is het om het zsm na te laten kijken en/of uit te lezen.
Uiteraard, maar als je je auto kent en daardoor dus weet wat er is, dan kun je veilig tot een dichtstbijzijnde garage komen (binnen 2 tot 5 km ofzo).quote:Op maandag 25 december 2017 19:55 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
het lampje zegt niet wat er aan de hand is, dus lijkt stoppen en iemand bellen me dan best raadzaam..
Die zwarte rookwolk achter je zou ook wel iets kunnen verraden denk ik.
Als je de OP effe goed leest, zou je kunnen concluderen dat TS geen idee heeft wat er onder een motorkap gebeurt, en dus is het dan heel wijs om dat rode lampie niet te negeren.. Sowieso; als je met een diesel met kapotte turbo rijdt, produceer je een dusdanige zwarte rookpluim achter je dat zelfs tante Agatha van 86 hem pardoes op de vluchtstrook zou zetten..quote:Op maandag 25 december 2017 22:17 schreef weethetevennietmeer het volgende:
[..]
Uiteraard, maar als je je auto kent en daardoor dus weet wat er is, dan kun je veilig tot een dichtstbijzijnde garage komen (binnen 2 tot 5 km ofzo).
Heb je geen idee, stoppen en weg- of af laten slepen, door een vriend of goede bekende garage.
fantasieverhaal. inmiddels heb ik 181.000 probleemloze km's achter de rug met de 1.6 tdci uit 2008. en ja de originele turbo. 0.0 speling op het lager. wél elke 12.500 km olie en filter wissel.quote:Op zondag 10 december 2017 18:16 schreef Captain_Ghost het volgende:
De aantal opgegeven km is slechts een indicatie van levensduur. Maar dat zegt idd niet veel van.
Het hangt inderdaad van aantal factoren af. Zoals de bestuurders zijn rijgedrag, onderhoudsgedrag, kwaliteit van de materiaal. En geld.
Sommige halen het gemak vele km, andere slechts na tienduizenden km. Een tijdige revisie en of onderhoud is goedkoper dan laten gebeuren en hoop in soep lopen.
Een olie en filter vervangen kostte je meestal 40 -50 eu.. Das niets (prijs afhankelijk van garage, onderhoudsbeurten)
In de meeste gevallen worden turbo kapot doordat ze onvoldoende gesmeerd met een motorolie, verkeerde soort olie en of een vuile olie. Doordat sommige mensen een onderhoud uitstellen door geld gebrek of onwetendheid nemen ze de risico aan toe.
Er zijn ook aantal uitzondering van bijv, Ford focus diesel 1,6 met turbo. In deze motorblok zit een onderwerpfoutje in. De oliecarter is te klein, daardoor wordt olie te snel vies. Gevolg turbodefecten komt vaker voor bij deze type.
Ik weet allang dat TS dat niet weet. Wie zegt dat er een lampje is gaan branden op het dashboard?quote:Op maandag 25 december 2017 23:06 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Als je de OP effe goed leest, zou je kunnen concluderen dat TS geen idee heeft wat er onder een motorkap gebeurt, en dus is het dan heel wijs om dat rode lampie niet te negeren.. Sowieso; als je met een diesel met kapotte turbo rijdt, produceer je een dusdanige zwarte rookpluim achter je dat zelfs tante Agatha van 86 hem pardoes op de vluchtstrook zou zetten..
Noodloop = lampje = zsm garagequote:Op woensdag 27 december 2017 00:32 schreef weethetevennietmeer het volgende:
[..]
Ik weet allang dat TS dat niet weet. Wie zegt dat er een lampje is gaan branden op het dashboard?
Zelfs met werkende turbo (voor de roetfilter tijd) produceer je zwarte rook, dus wat is je punt? Geen reden om hem aan de kant te zetten iig.
Ben jij ook een belg?quote:Op woensdag 27 december 2017 00:32 schreef weethetevennietmeer het volgende:
[..]
Ik weet allang dat TS dat niet weet. Wie zegt dat er een lampje is gaan branden op het dashboard?
Zelfs met werkende turbo (voor de roetfilter tijd) produceer je zwarte rook, dus wat is je punt? Geen reden om hem aan de kant te zetten iig.
Paar puntjes dan, speciaal voor jou:quote:Op woensdag 27 december 2017 10:15 schreef weethetevennietmeer het volgende:
[..]
Geen argument meer, dus maar een k opmerking, goed bezig
Oeps, excuus, dacht dat het een diesel wasquote:Op woensdag 27 december 2017 10:22 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Paar puntjes dan, speciaal voor jou:
- hij rijdt geen diesel
- noodloop is altijd lampje
- een turbo motor die zonder turbo loopt rookt nééééét iets harder als en oldskool dieseltje zonder filter
- TS is een certified. naja, check zijn pohi effe zou ik zeggen.
Kom dan maar weer eens terug met je
Belg.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |