abonnement Unibet Coolblue
pi_175593367
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 09:06 schreef halfway het volgende:

[..]

Hier 51 op 17e begonnen 30 jaar 6 dagen in de week.
Ik herken je verhaal en ben sinds 4 jaar teamleider want de puf was eruit.
Ik denk ook dat ik nog een goede 10 jaar mee kan maar ik denk niet dat ik dit tot mijn 67ste volhoud.
pi_175596435
Het heeft gewoon te maken met je gestel denk ik.

Mensen verschillen veel in intelligentie, maar ook in fysieke mogelijkheden.

Bouwvakker daar moet je echt een aanleg voor hebben. Je moet uit het juiste hout gesneden zijn. Anders ga je het niet lang volhouden. Een sterk lichaam is een must. Een fors lichaam kan nu eenmaal wat meer aan.
Verder een bepaalde mentaliteit. Buffelen, aanpakken, doorzetten etc etc. Een hele andere denkwijze dan iemand die alleen maar in risico's denkt en zich overal voor indekken.

Bijv. iemand die ik ken gaat voor een klant een balkon maken. Toen ik hem vroeg hoe hij dat kon, krachten berekenen etc en hoe het zat met verantwoordelijkheid bij eventueel instorten keek hij me raar aan en 'als je al geen vertrouwen hebt dat je wat stevigs kunt maken dan kan je niks meer!'.

Er zijn wel meer beroepen waar je echt bepaalde capaciteiten moet hebben om het vol te houden. Bijv. pakketbezorgers die extreem lange dagen maken zonder pauzes. Prostituees hebben het ook niet makkelijk. Die nemen af en toe 3 maanden pauze om weer bij zinnen te komen.

Als bouwvakker ben je m.i. wel knettergek om voor 1600 netto je lichaam te verneuken. Maargoed blijkbaar vinden ze altijd nieuwe aanvoer van personeel.
pi_175596524
Bouwvakkers verdienen tegenwoordig niet slecht door te weinig vakmannen. Paar voorbeelden uit ons bedrijf:

Zelfstandige stukadoor: 2600 netto per maand
Zelfstandige metselaar 2400 netto per maand
Vakschilder 2150 netto per maand.

Denk dat menig mbo'er/hbo'er de eerste 10 jaar niet aan zo een loon komt.

en de meesten beunen er nog een 500 tot 1000 per maand bij in de weekenden
pi_175597221
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 09:12 schreef halfway het volgende:

[..]

Maat wie acht je hier nu schuldig aan?
Niemand. Maar een beetje compassie van de baas was wel op zijn plaats geweest.
pi_175598053
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 12:51 schreef tstile het volgende:
Het heeft gewoon te maken met je gestel denk ik.

Mensen verschillen veel in intelligentie, maar ook in fysieke mogelijkheden.

Bouwvakker daar moet je echt een aanleg voor hebben. Je moet uit het juiste hout gesneden zijn. Anders ga je het niet lang volhouden. Een sterk lichaam is een must. Een fors lichaam kan nu eenmaal wat meer aan.
Verder een bepaalde mentaliteit. Buffelen, aanpakken, doorzetten etc etc. Een hele andere denkwijze dan iemand die alleen maar in risico's denkt en zich overal voor indekken.

Bijv. iemand die ik ken gaat voor een klant een balkon maken. Toen ik hem vroeg hoe hij dat kon, krachten berekenen etc en hoe het zat met verantwoordelijkheid bij eventueel instorten keek hij me raar aan en 'als je al geen vertrouwen hebt dat je wat stevigs kunt maken dan kan je niks meer!'.

Er zijn wel meer beroepen waar je echt bepaalde capaciteiten moet hebben om het vol te houden. Bijv. pakketbezorgers die extreem lange dagen maken zonder pauzes. Prostituees hebben het ook niet makkelijk. Die nemen af en toe 3 maanden pauze om weer bij zinnen te komen.

Als bouwvakker ben je m.i. wel knettergek om voor 1600 netto je lichaam te verneuken. Maargoed blijkbaar vinden ze altijd nieuwe aanvoer van personeel.
Aanpakken, buffelen, doorzetten en na 50 jaar is je lichaam kapot. ^O^

Door verstandig om te gaan met zwaar werk, kun je ook veel dingen voorkomen.
.
pi_175598268
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 12:57 schreef Aanstootgevendenaam het volgende:
knip

...en de meesten beunen er nog een 500 tot 1000 per maand bij in de weekenden
Daar zit natuurlijk ook wel een probleem (en oplossing)
Veel bouwvakkers beunen zoveel bij dat het niet gek is dat zij naar X jaar versleten zijn. Zonder dat beunen zouden ze veel langer met hun lichaam kunnen doen. Wat mij betreft dan ook weinig reden tot klagen.
Als ze het goed doen sparen ze door al dat beunen wel voldoende zodat ze later met minder werken makkelijk af kunnen.
pi_175599881
Naar mijn idee zouden bouwvakkers ook zelf moeten nadenken over wat ze gaan doen als ze het fysiek niet meer aankunnen. Net zoals iedere werknemer moet nadenken over zijn marktwaarde en toekomstperspectief. De overheid zou daar hooguit een faciliterende rol in kunnen spelen. Een ICT'er verwacht ook niet dat hij over 30 jaar nog precies het zelfde als nu kan doen en doet dus aan bijscholing. Bouwvakkers zouden het zelfde moeten doen.

Daarnaast durf ik te stellen dat bij versleten heupen, ruggen en knieën vaak ook een gedeelte van de schuld bij de bouwvakker zelf ligt. Ik werk zelf in de bouw (maar dan aan de kant van opdrachtgever/contractmanagement) en hoe vaak ik wel niet bouwvakkers iets zie doen waarvan ze verdomd goed weten dat ze het niet moeten doen. Zware spullen tillen, omdat ze geen zin hebben om geschikte apparatuur even te gaan halen of hulp te vragen, beetje in kabelgoten klimmen omdat ze geen zin hebben om een ladder of rolsteiger te verplaatsen (met naast de nodige eigen gezondheidsrisico's ook schade aan de voorziening tot gevolg). En kom me niet aan met dat het vanuit het management of de uitvoerder moest, want die zijn doorgaans net zo over de zeik als ze het zien gebeuren als ik (en worden aangekeken of ongevallen en ontstane schades).
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_175606878
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 december 2017 08:48 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Ja voor de gewone kantoorpik is bouwvakker zijn erg zwaar ja. Maar als jij al jaren lang bouwvakker bent dan wen je eraan, en kan je fysiek ook veel meer aan. Maar elk werk heeft wel wat.
De meeste mensen willen het liefst fysiek zwaar werk doen, aangezien zij dan iedere alleenreizende jongere de baas kunnen. Degene die slechts fysiek zwaar werk deden en doen moeten niet liegen.
pi_175608389
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 15:53 schreef stavromulabeta het volgende:
Naar mijn idee zouden bouwvakkers ook zelf moeten nadenken over wat ze gaan doen als ze het fysiek niet meer aankunnen. Net zoals iedere werknemer moet nadenken over zijn marktwaarde en toekomstperspectief. De overheid zou daar hooguit een faciliterende rol in kunnen spelen. Een ICT'er verwacht ook niet dat hij over 30 jaar nog precies het zelfde als nu kan doen en doet dus aan bijscholing. Bouwvakkers zouden het zelfde moeten doen.

Daarnaast durf ik te stellen dat bij versleten heupen, ruggen en knieën vaak ook een gedeelte van de schuld bij de bouwvakker zelf ligt. Ik werk zelf in de bouw (maar dan aan de kant van opdrachtgever/contractmanagement) en hoe vaak ik wel niet bouwvakkers iets zie doen waarvan ze verdomd goed weten dat ze het niet moeten doen. Zware spullen tillen, omdat ze geen zin hebben om geschikte apparatuur even te gaan halen of hulp te vragen, beetje in kabelgoten klimmen omdat ze geen zin hebben om een ladder of rolsteiger te verplaatsen (met naast de nodige eigen gezondheidsrisico's ook schade aan de voorziening tot gevolg). En kom me niet aan met dat het vanuit het management of de uitvoerder moest, want die zijn doorgaans net zo over de zeik als ze het zien gebeuren als ik (en worden aangekeken of ongevallen en ontstane schades).
Helaas is het vaak wel zo, dat de wat slimmere bouwvakkers op een bepaald moment vanzelf doorstromen naar hogere functies en het zwaardere werk delegeren. Het zijn degenen die zelf niet het vermogen hebben door te groeien en gedoemd zijn hun hele leven fysiek werk te verrichten.
.
pi_175609993
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 09:12 schreef halfway het volgende:

[..]

Maat wie acht je hier nu schuldig aan?
Overheid en slecht georganiseerde bouwbedrijven, vooral de kleine aannemers hebben nogal de neiging geen rekening te houden met arbeidsregel- en wetgeving evenals het reduceren van zwaar werk. Daarnaast moet er in Nederland ontzaglijk hard gewerkt worden, harder dan in gemiddelde andere geciviliseerde landen.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  Moderator zaterdag 9 december 2017 @ 23:58:17 #61
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_175611151
Uberhaupt 20 jaar bij dezelfde werkgever...
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_175616134
quote:
7s.gif Op zaterdag 9 december 2017 23:15 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Overheid en slecht georganiseerde bouwbedrijven, vooral de kleine aannemers hebben nogal de neiging geen rekening te houden met arbeidsregel- en wetgeving evenals het reduceren van zwaar werk. Daarnaast moet er in Nederland ontzaglijk hard gewerkt worden, harder dan in gemiddelde andere geciviliseerde landen.
Nee, je bent er zelf schuldig aan! Het is typisch Nederlands om je te laten pamperen door de overheid terwijl je de regiseur van je eigen leven bent.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_175616139
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 december 2017 22:23 schreef Fer het volgende:

[..]

Helaas is het vaak wel zo, dat de wat slimmere bouwvakkers op een bepaald moment vanzelf doorstromen naar hogere functies en het zwaardere werk delegeren. Het zijn degenen die zelf niet het vermogen hebben door te groeien en gedoemd zijn hun hele leven fysiek werk te verrichten.
Slimmere bouwvakkers bestaan niet. Zij zijn de meeste tijd bezig om een krachtig fysiek te krijgen. Lezen nooit grondig rapporten of boeken ook spreken de bouwvakkers nauwelijks. Is dus wensdenken dat er slimmere bouwvakkers bestaan.
pi_175616178
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 10:45 schreef torentje het volgende:

[..]

Slimmere bouwvakkers bestaan niet. Zij zijn de meeste tijd bezig om een krachtig fysiek te krijgen. Lezen nooit grondig rapporten of boeken ook spreken de bouwvakkers nauwelijks. Is dus wensdenken dat er slimmere bouwvakkers bestaan.
Dom zijn ze niet, ik zag ze laatst om 15.15uur al de spullen inpakken om toch uiterlijk om 15.45uur in de auto te stappen om vervolgens om 15.59uur op de zaak te arriveren.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_175616198
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 10:45 schreef torentje het volgende:

[..]

Slimmere bouwvakkers bestaan niet. Zij zijn de meeste tijd bezig om een krachtig fysiek te krijgen. Lezen nooit grondig rapporten of boeken ook spreken de bouwvakkers nauwelijks. Is dus wensdenken dat er slimmere bouwvakkers bestaan.
Ga toch weg man.
pi_175616251
quote:
1s.gif Op zondag 10 december 2017 10:45 schreef halfway het volgende:

[..]

Nee, je bent er zelf schuldig aan! Het is typisch Nederlands om je te laten pamperen door de overheid terwijl je de regiseur van je eigen leven bent.
Wat een bullshit _O-

Alles is grotendeels afhankelijk van de capaciteiten waarmee je geboren wordt en waar je zelf maar voor een heel klein gedeelte zelf invloed op hebt.

Of je gezond wordt geboren, met welke intelligentie en talenten, enz.

Het vermogen tot doorgroeien, omscholing, of tijdig een uitvoerbaar plan uitstippelen om het werk ook in de toekomst te kunnen blijven uitoefenen is voor veel mensen simpelweg te hoog gegrepen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_175616318
quote:
1s.gif Op zondag 10 december 2017 10:55 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Wat een bullshit _O-

Alles is grotendeels afhankelijk van de capaciteiten waarmee je geboren wordt en waar je zelf maar voor een heel klein gedeelte zelf invloed op hebt.

Of je gezond wordt geboren, met welke intelligentie en talenten, enz.

Het vermogen tot doorgroeien, omscholing, of tijdig een uitvoerbaar plan uitstippelen om het werk ook in de toekomst te kunnen blijven uitoefenen is voor veel mensen simpelweg te hoog gegrepen.
Dus nu zeg je dat alle mensen met een fysiek beroep te dom zijn om te veranderen?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 10 december 2017 @ 11:04:11 #68
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_175616358
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 december 2017 11:57 schreef 8777 het volgende:
Nee, dan huren we jonge mensen in en laten hun het zware werk doen.
Hun wat?
pi_175616611
quote:
1s.gif Op zondag 10 december 2017 11:01 schreef halfway het volgende:

[..]

Dus nu zeg je dat alle mensen met een fysiek beroep te dom zijn om te veranderen?
Voor het grootste gedeelte is het inderdaad onrealistisch om te verlangen dat zij zich naar een fysiek minder zware baan kunnen omscholen (bijvoorbeeld administratief werk).

Toevallig heeft het tv-programma de Monitor hier onlangs ook nog een item aan besteed.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_175618308
quote:
1s.gif Op zondag 10 december 2017 10:45 schreef halfway het volgende:

[..]

Nee, je bent er zelf schuldig aan! Het is typisch Nederlands om je te laten pamperen door de overheid terwijl je de regiseur van je eigen leven bent.
Op het gebied van oudedagvoorziening en gezondheidszorg claimde tot voor een jaar of vijf terug de overheid wel de regisseur te zijn.

Dat het voor de toekomst anders moet is nu wel duidelijk. Je zal inderdaad zelf voorzieningen moeten verzinnen om tijdig met werken te kunnen stoppen. Helaas veranderden de spelregels voor een grote groep mensen terwijl de eindstreep eigenlijk al in zicht was.
pi_175618458
quote:
99s.gif Op zondag 10 december 2017 12:49 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Op het gebied van oudedagvoorziening en gezondheidszorg claimde tot voor een jaar of vijf terug de overheid wel de regisseur te zijn.

Dat het voor de toekomst anders moet is nu wel duidelijk. Je zal inderdaad zelf voorzieningen moeten verzinnen om tijdig met werken te kunnen stoppen. Helaas veranderden de spelregels voor een grote groep mensen terwijl de eindstreep eigenlijk al in zicht was.
Maar 'zelf je voorzieningen moeten verzinnen om tijdig met werken te kunnen stoppen' is ook helemaal niet realistisch voor iedereen met een inkomen onder modaal.

Een paar honderd euro per maand opzij leggen is daarvoor niet voldoende, en een heleboel mensen - en vooral de besproken doelgroep hier - hebben daar helemaal het inkomen niet naar om dat uberhaupt te kunnen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_175618715
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 december 2017 12:38 schreef Hdero het volgende:

[..]

Of totdat je recht op pensioen hebt. Wat ik weer vreemd vind is dat er geen vervroegd pensioensysteem is voor fysieke arbeiders. Alsof alle arbeidsfuncties gelijkaardig zijn of zo.
Weetje wat ik vreemd vind? Dat dit arbitraire gezeik steeds weer opgerakeld wordt terwijl je met alle bouwvakkers prima kunt STAKEN en arbeidsvoorwaarden kunt regelen zoals een hogere pensioenpremie en een vervroegd pensioen kunt bedingen.

Dit is geen taak van een overheid, dit is veel te branche specifiek...
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_175618755
quote:
0s.gif Op zondag 10 december 2017 12:54 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Maar 'zelf je voorzieningen moeten verzinnen om tijdig met werken te kunnen stoppen' is ook helemaal niet realistisch voor iedereen met een inkomen onder modaal.

Een paar honderd euro per maand opzij leggen is daarvoor niet voldoende, en een heleboel mensen - en vooral de besproken doelgroep hier - hebben daar helemaal het inkomen niet naar om dat uberhaupt te kunnen.
Dat onder modaal de rek er grotendeels uit is geloof ik ook wel. En toch als je met twintig jaar begint een 100 euro per maand weg te zetten dan loopt dat best op. Maar de werkelijkheid is natuurlijk dat er op een goed moment toch een huis gekocht gaat worden van dat geld of een auto. Serieus sparen onder modaal kan wel maar dan moet je wel flink prioriteiten stellen.

Helaas hebben de mensen die wel eerder stoppen kunnen betalen vaak ook weer de banen die zo leuk zijn dat je tot op hoge leeftijd dat werk interessant blijft vinden.

Ik heb een kantoorbaan, zitten is slecht voor de rug en het is langzamerhand ook gewoon niet leuk meer. Ik zou graag de rest van mijn leven aan vrijwilligerswerk willen besteden. Iets minder druk op de ketel als het lijf een dagje niet wil. Ook iets meer zelf invulling kunnen geven aan je taken. Door het verhogen van de aow-leeftijd raakt Nederland ook de vrijwilligers kwijt.
pi_175620356
Lastig. Die bouwvakkers hebben het voor een groot deel aan zichzelf te danken; als je jong bent zie je de kwalen van de oudere bouwvakkers natuurlijk. Er is goede (arbo) wetgeving maar ik begrijp dat je daar in de praktijk niet mee uit de voeten kunt. Omdat het niet praktisch is, of omdat je voor schut staat bij je collega’s als je een hulpmiddel gebruikt waar de rest het zonder doet.

Ik denk dat een groot deel van de voormalig bouwvakkers thuis zit met een uitkering. Met een WAO uitkering en wat zwart bijklussen kom je dan prima rond. Volgens mij gaan die mensen nauwelijks aan de slag in minder belastende beroepen. Wel iets, maar niet veel. Echte oplossingen zijn er denk ik niet. Alles voor wat betreft wet en regelgeving heeft weinig zin, dat is er nu ook.
  zondag 10 december 2017 @ 14:39:11 #75
219855 finsdefis
I.. I got authoritah?
pi_175621102
Mijn pa heeft een twintigtal jaar zwaar fabriekswerk gedaan en heeft zich 'omhoog gewerkt' en zit nu op een hbo-functie zonder papiertjes. Het jammerlijke is dat dit wel echt bedrijfs- en zelfs afdelingsafhankelijk is en er zijn ook genoeg collega's die nauwelijks Nederlands kunnen of die de capaciteiten niet hebben die dat echt niet gaat lukken. Maar moeten we fabrieksarbeiders dan ook in de categorie 'zware beroepen' zetten? En zorg dan? Of onderwijs? Blijkbaar is daar het verzuim het hoogst. Maar dat telt dan ineens niet, want het is vooral psychisch? :')

Nee, zo'n categorisering lijkt me echt arbitrair. En voor sommigen is het wel echt lullig als ze gewoon te weinig verdiend hebben om echt extra te sparen of hen voorgehouden is dat het allemaal wel voor ze geregeld zou worden qua pensioen. Maar ik zie er ook genoeg die gewoon geen enkel financieel besef hebben en daar is ook misbruik van gemaakt door allerlei financiële instellingen (woekerpolissen bijv.). Ik denk dat daar veel winst te behalen valt: hoe om te gaan met het aanleggen van een gezonde buffer en/of aanvullend pensioen zodat je financieel wat weerbaarder bent en geen molensteen om de nek hebt op je 60e.
The strong do what they can and the weak suffer what they must.
- Thucydides
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')