abonnement Unibet Coolblue
pi_175493392
... En waarom de developers met de kennis van nu zoveel beter zijn dan de pioniers

Een demonstratie van Canabalt op de Commodore 64, dat imho nu al een instant klassieker is en hoog in de lijst van beste C64 games zou moeten staan


De gamers van de jaren 80 hadden waarschijnlijk graag gewild dat de developers van nu de games voor de systemen hadden ontwikkeld. Ja er waren een paar redelijk goede spellen, maar je zag vooral in de beginjaren dan men wat luie ports van oude atari games maakte en pas rond de dood van het systeem op de markt werden ineens games ontwikkeld die veel meer uit het systeem haalden dan ooit tevoren.

Om te beginnen, de graphics. De C64 had imho een heel beroerd kleurenpalet waarmee voor introductieplaten wel mooie afbeeldingen konden worden gemaakt, maar voor ingame was het vaak drie keer niks. Maar door met zwart / grijs en wit (en wellicht wat rode accenten) te werken had men veel meer diepte kunnen genereren zoals het spel hierboven bewijst. Verder was het concept van rail-running volgens mij nog niet ontdekt of verkend, omdat dit iets is dat met name op touchscreens beter werkte. Maar bij dit spel voldoet 1 knop en je hebt een zoveel betere game dan men in die tijd had.
  Moderator dinsdag 5 december 2017 @ 11:37:51 #2
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_175505451
Vooral hoe je spellen kon "halen" was vroeger erg slecht, had je alle levels gehaald mocht je weer terug. Of nog erger nog een keer alle levels maar dan iets sneller. Er is vooral veel vooruitgang geboekt in hoe gameplay gepresenteerd wordt.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_175543027
quote:
2s.gif Op dinsdag 5 december 2017 11:37 schreef Bosbeetle het volgende:
Vooral hoe je spellen kon "halen" was vroeger erg slecht, had je alle levels gehaald mocht je weer terug. Of nog erger nog een keer alle levels maar dan iets sneller. Er is vooral veel vooruitgang geboekt in hoe gameplay gepresenteerd wordt.
Coders waren vaak ook bijzonder lui met hit-detectie en het uittesten van levels. Maar als je t spel vervolgens uitdagend noemde dan was dat ook weer omzeilt.

Over de top marketing voor matige games was ook een gegeven. Een spel als Pitstop II werd ooit door een oud F1 coureur (uiteraard in opdracht van..) geprezen vanwege z'n realistische pitstops. (?).



Toegegeven het was best een aardige racer maar zelfs voor de standaard van toen alles waar het woord realisme niet bij past. Spellen als Revs deden het op t zelfde systeem en onder dezelfde condities stukken beter qua pionierswerk in het enigszins benaderen van realisme.

  Moderator donderdag 7 december 2017 @ 09:06:07 #4
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_175544061
Sowieso was vroeger de box-art belachelijk mooi vergeleken bij wat het spel was :D




:P zie trouwens dat er ook een nieuwe versie van is grappig

En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_175553041
quote:
2s.gif Op donderdag 7 december 2017 09:06 schreef Bosbeetle het volgende:
Sowieso was vroeger de box-art belachelijk mooi vergeleken bij wat het spel was :D

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

:P zie trouwens dat er ook een nieuwe versie van is grappig

[ afbeelding ]
De nieuwste game heeft iets meer weg van de box-art :)

Prince of Persia was trouwens ook een game die alles uit de kast trok en waar ik destijds niet van had verwacht dat het qua graphics en animatie op deze manier op de C64 te spelen zou zijn. Dit is volgens mij bijna identiek aan de PC versie.


Wat opzich wel opvallend is want Mechner's eerste rotoscoping-game Karateka op de C64 was tergend langzaam en stukken eenvoudiger qua graphics, ik dacht altijd dat het aan de limitaties van de C64 lag.. maar niet dus :)

[ Bericht 7% gewijzigd door Beathoven op 07-12-2017 16:10:50 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')