abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_175359600

Huginn en Muninn op jacht naar stoute kinderen

Welkom bij de Zwarte Pietendiscussie. Bijna een traditie in ons koude kikkerlandje.
In deze reeks hebben we het over de oorsprong van onze geliefde Pieterbaas. Is het een uiting van racisme voortgekomen uit de tijd van de slavernij of is het zwart schminken van gezichten een eeuwenoud gebruik dat gekoesterd moet worden?

Het Sinterklaasfeest is onderdeel van de voor-christelijke midwinterfeesten. Het feest wordt al duizenden jaren in Europa en zelfs daarbuiten gevierd. Uiteraard zijn er uiterlijke verschillen maar er zijn verrassend veel overeenkomsten.
Er is een Sinterklaasfiguur, een oude man met lange witte haren en baard en vaak in de persoon van Sint Nicolaas. Deze wordt vergezeld door een knecht die meestal zwart geschminkt is, overal aan schoorstenen luistert of er nog stoute kinderen zijn en in het bezit is van een roe en zak.

Argumentenoverzicht voor- en tegenstanders Zwarte Piet

Geen herhaling van discussies, zie in de spoiler een overzicht van argumenten en tegenargumenten van zowel voor- als tegenstanders, van extreem tot gematigd.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

Het niet-rolbevestigende Sinterklaasfeest bij de familie Doorzon (door Gerrit de Jager in diverse delen van de stripserie aangekaart)

INFORMATIE OVER DE ACHTERGRONDEN VAN ZWARTE PIET EN DE DISCUSSIE:

• Volgens de Anti-Pieters is Zwarte Piet een racistisch stereotype dat herinnert aan de tijd van de slavernij. Een gevisualiseerd bewijs dat Zwarte Piet een slaaf moet voorstellen is dit:

Ter ondersteuning wordt kunsthistoricus Elmer Kolfin aangehaald die in dit artikel zelf aangeeft geen onderzoek gedaan te hebben naar de figuur Zwarte Piet zelf maar wel naar de slavernij.
http://www.volkskrant.nl/(...)t af van kindslaven'

Het Sint en Pietengilde heeft een historisch verantwoorde pagina over Zwarte Piet.

Zwarte piet-lobby draait uiteindelijk om geld:
De geest komt uit de fles: de zwarte piet-discussie is slechts een opmaat voor forse schadevergoedingen die gebaseerd zijn op het Nederlandse slavernijverleden.

Documentaire 'Wild Geraas':
De documentaire van Arnold Jan Scheer (over de WARE oorsprong van Sinterklaas en Zwarte Piet) is namelijk eindelijk af en is online te bestellen of te bekijken via Vimeo. Het lijkt erop dat Scheer geen televisiemaatschappij heeft kunnen vinden die de documentaire zou willen uitzenden maar het is in ieder geval een begin.

http://www.wildgeraasdefilm.nl/
https://vimeo.com/ondemand/wildgeraas/188727445
http://www.arnoldjanscheer.nl/

Diverse video's en afbeeldingen in de spoiler:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

De alternatieve Sinterklaas van Dick Maas.

quote:
Wie is Zwarte Piet? Hij weet het zelf waarschijnlijk ook niet!

Dat betogen de historici Jop Euwijk en Frank Rensen in hun nieuwe boek 'De identiteitscrisis van Zwarte Piet'. in het boek gaan de twee op zoek naar de historische, culturele en sociale achtergrond van Zwarte Piet. En dat valt nog niet mee...

Hier zie je één van de eerste afbeeldingen van de zwarte knecht van Sinterklaas, afkomstig uit een boekje van Jan Schenkman (1850). Wat opvalt, is dat Zwarte Piet hier nog niet de kenmerkende page-kleding draagt. Dat kwam pas later.

quote:
Een mysterieuze oorsprong

Want wie is Zwarte Piet nu precies? De oorsprong van de bekende figuur is enigszins in nevelen gehuld. Wat we wél weten, is dat Zwarte Piet een stuk jonger is dan Sinterklaas zelf. De Goedheiligman gaat eeuwenlang in zijn eentje op pad. Pas in de negentiende eeuw krijgt hij in een boekje geschreven door de Nederlandse onderwijzer Jan Schenkman een knecht met een donkere huidkleur. En die knecht komt een beetje uit de lucht vallen.

Sommigen denken dat hij geïnspireerd is op de tot slaaf gemaakten waarmee zeventiende en achttiende eeuwse rijken zich graag lieten afbeelden. In dat scenario zou Sinterklaas een zwart knechtje hebben gekregen om statiger over te komen.

Weer andere historici denken dat Zwarte Piet geïnspireerd is op de donkere mannen die in grote steden werkten (en waarvan twijfelachtig is of ze echt tot slaaf gemaakten waren). Terwijl anderen vermoeden dat Zwarte Piet eigenlijk een Moor is. "Maar voor veel mensen was de naam 'Moor' ook weer synoniem voor 'zwarte Afrikaan'," aldus Jop Euwijk. "Dat maakt het dus nog ingewikkelder. De kennis over wie de Moren waren, en wie er allemaal Moren werden genoemd is ook niet ingeburgerd in Nederland." Kortom: niemand weet eigenlijk door wie Schenkman zich liet inspireren toen hij het knechtje van de Sint introduceerde.

Update :

Kick Out Zwarte Piet opgenomen in Dreigingsbeeld Terrorisme,
samen met Demonstranten G20 Hamburg en De Grauwe Eeuw.

Enkele relatief nieuwe extreemlinkse antiracistische actiegroepen bestaan voornamelijk uitactievoerders met een migranten achtergrond. Zij strijdentegen (in hun ogen) racistische en koloniale symbolen in de Nederlandse maatschappij, zoals Zwarte Piet, deVOC, straatnamen en standbeelden. De bekendste actiegroepen hiervan zijn Kick Out Zwarte Piet en De Grauwe
Eeuw.

link
link document

Barryl Biekman: 'Het is niet mijn feest. We moeten echt gaan nadenken over het concept van het Sinterklaasfeest'

En verder!

<O) :W
'Als de vis gaat stinken moet je bij de kop beginnen' - Aad300
pi_175359804
piet ondergaat gewoon dezelfde metamorfose als sjimmie, van sjors en sjimmie. en daar is niks mis mee.

before

after

aflevering van andere tijden

https://anderetijden.nl/a(...)rs-en-zwarte-Sjimmie
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_175359841
quote:
10s.gif in vorige topic schreef spec het volgende:
Nederland bestaat dankzij mensen die hun zin doordreven
Nog even hier op inspringen.

Dat klopt, Nederland is ontstaan omdat de agressieve Spaanse minderheid(op dit grondgebied) hun katholieke zin wilden doordrijven ten koste van de protestante meerderheid. En waar zijn die Spanjolen nou? Hier niet... je zou verwachten dat hier een duidelijk signaal inzit, de anti piet die weet en ziet het niet, maar op 15 november verloor kozp zijn bril.
pi_175359869
quote:
10s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:08 schreef Slayage het volgende:
piet ondergaat gewoon dezelfde metamorfose als sjimmie, van sjors en sjimmie. en daar is niks mis mee.

before

[ afbeelding ]

after

[ afbeelding ]

aflevering van andere tijden

https://anderetijden.nl/a(...)rs-en-zwarte-Sjimmie
Blijft verbazend hoeveel mensen nog ontkennen dat het een karikatuur is.

Want echte donkere mensen hebben geen rode lippen en zijn niet zwart. Vertel dat aan de tekenaars van toen.
wooblabalurg
pi_175359888
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:11 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Want echte donkere mensen hebben geen rode lippen en zijn niet zwart. Vertel dat aan de tekenaars van toen.
rode lippen bij ZP zijn wel écht chanant
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
  Moderator dinsdag 28 november 2017 @ 13:13:44 #6
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175359936
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:09 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Nog even hier op inspringen.

Dat klopt, Nederland is ontstaan omdat de agressieve Spaanse minderheid(op dit grondgebied) hun katholieke zin wilden doordrijven ten koste van de protestante meerderheid. En waar zijn die Spanjolen nou? Hier niet... je zou verwachten dat hier een duidelijk signaal inzit, de anti piet die weet en ziet het niet, maar op 15 november verloor kozp zijn bril.
dat stond anders in mijn geschiedenisboek _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_175359985
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:11 schreef Baconbus het volgende:

[..]

ze ontkennen het naar de buitenwereld ja, maar anno 2017 weten ze donders goed dat het een karikatuur is. echter op het moment dat je hardop erkent dat het een karikatuur is, erken je dat het racistisch is, als je dat doet, moet je in beweging komen en dat is oh zo moeilijk voor velen die liever geloven in de schoorsteen leugen.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  Moderator dinsdag 28 november 2017 @ 13:16:22 #8
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_175360015
ik zie er oprecht geen karikatuur in
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_175360018
Ik geloof dat mensen meer ontkennen dat het van blackface afkomt, weet niet hoor.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_175360036
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:16 schreef sp3c het volgende:
Ik ook niet.

Als je van jezelf vindt dat je op Piet lijkt zou ik geen rode lippenstift meer dragen en eens langs de barbier gaan.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
pi_175360067
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:16 schreef sp3c het volgende:
omdat je niet kijkt met je ogen
-Rabia Al-Basri
pi_175360078
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:16 schreef BoneThugss het volgende:
Ik geloof dat mensen meer ontkennen dat het van blackface afkomt, weet niet hoor.
blackface is ook een karikatuur.
-Rabia Al-Basri
pi_175360195
quote:
10s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:18 schreef Slayage het volgende:

[..]

blackface is ook een karikatuur.
Ja, dat wel. Zwarte Piet niet.

''Een Zwarte Piet heeft volgens het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed een bruine gelaatskleur en donker krullend haar.''

''Blackface wordt nog steeds in beperkte vorm gebruikt in theaters en wordt vandaag de dag meer gebruikt als maatschappelijk commentaar of satire.''

Geen speld tussen te krijgen.
pi_175360204
Het is een kinderfeest.
pi_175360229
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:23 schreef DrDentz het volgende:
Het is een kinderfeest.
Dat in de eerste plaats.

Daarom gewoon opdonderen bij al die intochten met je banners, bordjes en hersenloos geschreeuw.
  dinsdag 28 november 2017 @ 13:28:24 #16
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175360337
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:23 schreef BoneThugss het volgende:

[..]

Ja, dat wel. Zwarte Piet niet.

''Een Zwarte Piet heeft volgens het Nederlands Centrum voor Volkscultuur en Immaterieel Erfgoed een bruine gelaatskleur en donker krullend haar.''
Dan kijkt het Centrum zeker alleen naar de tv want elders is hij steeds zwart van gelaatskleur. Als roet zeg maar.
pi_175360344
De ontkenning is tekenend voor de cultuur die men uitdraagt. Ik zie het zelf niet en heb er zelf geen last van, dus is het niet zo. Een totaal in zichzelf gekeerde mentaliteit die zolang de wereld zich door blijft ontwikkelen alleen maar in je nadeel kan werken.
wooblabalurg
  dinsdag 28 november 2017 @ 13:29:46 #18
64831 2NutZ
Non-profit paardenstylist.
pi_175360371
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:28 schreef Baconbus het volgende:
De ontkenning is tekenend voor de cultuur die men uitdraagt. Ik zie het zelf niet en heb er zelf geen last van, dus is het niet zo. Een totaal in zichzelf gekeerde mentaliteit die zolang de wereld zich door blijft ontwikkelen alleen maar in je nadeel kan werken.
Ontkenning van Armeense genocide enzo bedoel je?
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
pi_175360382
Het feit dat in de banner Quinsy Gario is gephotoshopt als Zwarte Piet is in ieder geval veelzeggend. Maar Zwarte Piet heeft niks met zwarte mensen te maken hoor. :')
  dinsdag 28 november 2017 @ 13:34:48 #20
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175360508
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:28 schreef Baconbus het volgende:
Nee. Ik zag het zelf niet, zie in dat anderen het wel zien en er last van kunnen hebben, omdat
- schijn bedriegt
- onvoldoende kennis Nederlandse folklore (en onwil er kennis van te nemen)
- cognitieve dissonantie
- cultural appropriation
- "geheime agenda" van framen omwille van o.a. herstelbetalingen, met als onderdeel racismekaart.
  dinsdag 28 november 2017 @ 13:35:18 #21
64831 2NutZ
pi_175360524
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:30 schreef Captainp00face het volgende:
Het feit dat in de banner Quinsy Gario is gephotoshopt als Zwarte Piet is in ieder geval veelzeggend. Maar Zwarte Piet heeft niks met zwarte mensen te maken hoor. :')
Zou zomaar kunnen zijn dat Danny of een ander van FOK! dat gewoon expres doet he om te provoceren ;) zou kunnen, maar kan ook gewoon echt dik extreem rechtse nazi racisme zijn :)
* Je mag wel een iets normalere toon aanslaan. Realiseer je goed dat dit slechts jouw mening is.
pi_175360570
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:34 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee. Ik zag het zelf niet, zie in dat anderen het wel zien en er last van kunnen hebben, omdat
- schijn bedriegt
- onvoldoende kennis Nederlandse folklore (en onwil er kennis van te nemen)
- cognitieve dissonantie
- cultural appropriation
- "geheime agenda" van framen omwille van o.a. herstelbetalingen, met als onderdeel racismekaart.
Ik kan hier geen chocolade van maken.
wooblabalurg
  dinsdag 28 november 2017 @ 13:37:20 #23
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175360583
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:29 schreef 2NutZ het volgende:

[..]

Ontkenning van Armeense genocide enzo bedoel je?
In dit kader zal het eerder slaan op de oogkleppen die men heeft als het gaat om zwarte slavenhandelaren en zwarte slavenhouders. Met name die Afriyie heeft een heel grote kans dat zijn voorouders slavenhandelaren waren (daar stonden Ghanezen om bekend). O-)
  dinsdag 28 november 2017 @ 13:38:21 #24
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175360610
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:36 schreef Baconbus het volgende:

[..]

Ik kan hier geen chocolade van maken.
Dat is maar goed oom, chocolade is racistisch.

Maar het is een korte samenvatting van het voorafgaande.
  dinsdag 28 november 2017 @ 13:38:29 #25
64831 2NutZ
pi_175360615
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 november 2017 13:37 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

In dit kader zal het eerder slaan op de oogkleppen die men heeft als het gaat om zwarte slavenhandelaren en zwarte slavenhouders. Met name die Afriyie heeft een heel grote kans dat zijn voorouders slavenhandelaren waren (daar stonden Ghanezen om bekend). O-)
Ja gewoon heerlijk die knaapjes die constant soort van passief agressief willen provoceren met onzin, ik doe gewoon lekker mee :)
Verder heb je gelijk, echter hoor je ze daar nooit over...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')