abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_175343392
Turks restaurant moét alcohol schenken

Het Turkse restaurant Ilya aan het Tiendplein in Rotterdam-West moet verplicht alcohol schenken van de huisbaas, woningcorporatie Woonstad. De restauranteigenaar weigert, omdat hij vreest dat zijn islamitische klanten dan wegblijven.

Volgens Woonstad Rotterdam houdt het Turkse restaurant Ilya zich niet aan de afspraken omdat het geen alcohol schenkt. Daarom moet het restaurant alsnog alcoholische dranken op de menukaart zetten, anders volgen er maatregelen. In het ergste geval, zo dreigt de corporatie, wordt het huurcontract ontbonden. Al is een definitief besluit nog niet genomen, zegt voorlichter Eric Smulders.

,, De huurder wilde van zijn winkel een horecazaak maken. Daar waren wij mee akkoord. Onder voorwaarde dat er alcohol geschonken wordt, want de twee naastgelegen restaurants zijn al alcoholvrij. Ilya heeft ook een groot terras. En we willen niet dat één bepaalde cultuur overheerst.''

Kosmopolitische
De 'alcohol-eis', die opgenomen is in het huurcontract, is eigenlijk een idee van de Alliantie West-Kruiskade. Een samenwerking tussen winkeliers, de gemeente en de corporatie om de drukke winkelstraat een positieve impuls te geven. Smulders: ,,Het Tiendplein moest het bruisende centrum van de wijk worden. Met behoud van het internationale, kosmopolitische karakter van de West-Kruiskade. Daarom de aanvullende eis.''

Eigenaar Özkan Bayram (34) wil echter af van de verplichting. Zijn restaurant is nu een jaar open en draait goed. Hij vreest dat de - vooral islamitische - klanten wegblijven als er bier of wijn wordt geschonken. Dat één cultuur zou overheersen op het Tiendplein vindt hij onzin. Hij wijst naar het café Holy Smoke, dat verschillende biersoorten op de tap heeft.

Bayram is niet principieel tegen alcohol, zegt hij. Sterker: hij drinkt zelf alcohol. ,,Maar in mijn restaurant komt nu een net publiek, en veel gezinnen. Dat wil ik zo houden. Bij Nederlanders is het: hoe meer drank, hoe gezelliger. Bij Turken werkt dat anders, die kunnen niet goed tegen alcohol en dan krijg je ruzies en vechtpartijen. Daar heb ik geen zin in.''

Bayram erkent dat de afspraak is gemaakt om alcohol te schenken. Hij was nog bezig met een alcoholvergunning toen het restaurant open ging. Het werd al snel een succes - zonder alcohol. ,,Ik heb eindelijk een mooie zaak neergezet, en wel twee ton geïnvesteerd. Met een goede uitstraling voor de buurt. Ik had wat meer dankbaarheid verwacht.'' Corporatie Woonstad laat weten dat binnenkort een tweede gesprek volgt. ,,Het klopt dat het een mooi restaurant is. Er spelen meerdere overwegingen.''
https://www.ad.nl/rotterd(...)l-schenken~ae444fb2/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_175343463
Afspraak is afspraak, maar ik kan de uitbater wel begrijpen. En waarom per se alcohol moeten schenken als de zaak goed "loopt" en de verhuurder gewoon de centen krijgt :?
pi_175343511
Alsof weldenkende klanten naar restaurants met gelovigen willen om daarmee samen alcoholische dranken te nuttigen.
  maandag 27 november 2017 @ 18:29:26 #4
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_175343526
Vreemde voorwaarde.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_175343535
quote:
14s.gif Op maandag 27 november 2017 18:26 schreef Juup© het volgende:
Afspraak is afspraak, maar ik kan de uitbater wel begrijpen. En waarom per se alcohol moeten schenken als de zaak goed "loopt" en de verhuurder gewoon de centen krijgt :?
Woonstad Rotterdam heeft meer belangen dan alleen de maandelijkse huur van deze ondernemer.
Ze hebben een hoop winkelpanden en ook woningen en zijn gebaat bij een levendige gemixte buurt.

Wel alcohol schenken levert een heel andere klantenkring op en daar is Woonstad Rotterdam bij gebaat. Daarom zullen ze het ook als bindende voorwaarde in hun contract op hebben laten nemen.
pi_175343541
Wat een achterlijke voorwaarde :')
  maandag 27 november 2017 @ 18:31:10 #7
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_175343571
Achterlijke voorwaarde inderdaad. Jammer dat het nodig is.
And so is the past
  maandag 27 november 2017 @ 18:31:49 #8
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_175343582
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 18:29 schreef tralalala het volgende:
Wat een achterlijke voorwaarde :')
Waar de ondernemer zelf zijn handtekening onder heeft gezet.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_175343584
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 18:29 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Woonstad Rotterdam heeft meer belangen dan alleen de maandelijkse huur van deze ondernemer.
Ze hebben een hoop winkelpanden en ook woningen en zijn gebaat bij een levendige gemixte buurt.

Wel alcohol schenken levert een heel andere klantenkring op en daar is Woonstad Rotterdam bij gebaat. Daarom zullen ze het ook als bindende voorwaarde in hun contract op hebben laten nemen.
Hmmm, dat is dan wel een punt. Maar dan nog, als er panden/bedrijven genoeg in de buurt zijn die wel alcohol schenken dan kan juist dit bedrijf een mooie uitzondering zijn.
pi_175343618
quote:
Bij Turken werkt dat anders, die kunnen niet goed tegen alcohol en dan krijg je ruzies en vechtpartijen. Daar heb ik geen zin in.''
Tsja als dit de ervaringen van de eigenaar zijn vind ik het nogal stom om hem te dwingen.
pi_175343631
quote:
14s.gif Op maandag 27 november 2017 18:31 schreef Juup© het volgende:

[..]

Hmmm, dat is dan wel een punt. Maar dan nog, als er panden/bedrijven genoeg in de buurt zijn die wel alcohol schenken dan kan juist dit bedrijf een mooie uitzondering zijn.
quote:
Onder voorwaarde dat er alcohol geschonken wordt, want de twee naastgelegen restaurants zijn al alcoholvrij. Ilya heeft ook een groot terras
pi_175343672
Niks mis met een goed glas Turkse Raki trouwens :P
pi_175343730
quote:
14s.gif Op maandag 27 november 2017 18:31 schreef Juup© het volgende:

[..]

De rest schenkt dus geen alcohol, dus dit is nu de mooie uitzondering zo inderdaad.
pi_175343758
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 18:33 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Tsja als dit de ervaringen van de eigenaar zijn vind ik het nogal stom om hem te dwingen.
Dan is het nog veel stommer van de eigenaar om dat contract te tekenen...

We weten allemaal dat dit bedoelt is om te zorgen dat dat stukje straat niet een gebied wordt maar mensen liever omheen lopen omdat er vooral een bepaald soort volk rondloopt.
pi_175343809
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 18:33 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Maar we moeten niet het beleid afstemmen op de persoonlijke ervaringen van slechts een persoon.
pi_175343812
Net of je tussen die medelanders een lekkere halve liter besteld en een portie bitter... :') :') :')
Ik zwaai naar dieren.
pi_175343858
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 18:40 schreef Geerd het volgende:
Net of je tussen die medelanders een lekkere halve liter besteld en een portie bitter... :') :') :')
Is gewoon een prima restaurant hoor, niet een of ander koffiehuis. De gasten om je heen bepalen je ervaring nauwelijks.
pi_175343919
quote:
Vrij weinig mis met een goed Turks restaurant
VBL SC influencer
Left, right, behind
pi_175343949
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 18:38 schreef PJR het volgende:

[..]

Dan is het nog veel stommer van de eigenaar om dat contract te tekenen...

We weten allemaal dat dit bedoelt is om te zorgen dat dat stukje straat niet een gebied wordt maar mensen liever omheen lopen omdat er vooral een bepaald soort volk rondloopt.
Als ik zo naar die gevel kijk is het niet de plek waar alle homorammende manpurse boys komen chillen. En niet zo handig dat contract nee, maar ik vind het een eigenaardige eis. En ik ben zo'n gekke provincie jongen dus iedere Turk hier verkoopt nog gewoon bier.
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 18:40 schreef torentje het volgende:

[..]

Maar we moeten niet het beleid afstemmen op de persoonlijke ervaringen van slechts een persoon.
Toch vind ik het dubieus dat je een restaurant überhaupt zou willen dwingen tot het schenken van alcohol.
pi_175343997
quote:
De meeste van die zwartjoekels bijten niet hoor. Sterker nog ik moet de eerste mannelijke moslim nog tegenkomen die niet op zijn minst een periode van zondig bier drinken heeft gehad. En ik ben nog een tijdje opgetrokken met een stel uit de golfstaten.
pi_175344047
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 18:42 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Is gewoon een prima restaurant hoor, niet een of ander koffiehuis. De gasten om je heen bepalen je ervaring nauwelijks.
Maja Rotterdam, daar ben je als Nederlander ook al meer buitenlander natuurlijk..
Ik zwaai naar dieren.
pi_175344103
Ach ja, De Alliantie. Die overdrijven het idee van een maakbare wijk nog wel eens door de tekentafeldiversiteit af te dwingen in beleidsplannen, huurcontracten en bestemmingseisen. Laat onverlet dat die aanpak nog best werkt ook, ze schieten alleen af en toe iets door. :')
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
pi_175344147
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 18:50 schreef Geerd het volgende:

[..]

Maja Rotterdam, daar ben je als Nederlander ook al meer buitenlander natuurlijk..
In mijn buurt heeft ongeveer 40% een andere culture achtergrond. Werkt prima, maar dat moet geen 70% worden. Wat ook helpt is dat die 40% allerlei verschillende culturen betreft. In een wijk met 40% Marokkanen wil ik liever niet wonen.
pi_175344166
Oh ja, dus alle Nederlanders zuipen, en de Turken zijn zo netjes. Nederlandse vrouwen zijn h.....n . en Turkse vrouwen zijn zo netjes. Solliciteren zonder hoofddoek, aangenomen worden, en dan met hoofddoek op het werk verschijnen.
pi_175344174
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2017 18:55 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

In mijn buurt heeft ongeveer 40% een andere culture achtergrond. Werkt prima, maar dat moet geen 70% worden. Wat ook helpt is dat die 40% allerlei verschillende culturen betreft. In een wijk met 40% Marokkanen wil ik liever niet wonen.
Dat is waar idd...
Ik zwaai naar dieren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')