abonnement Unibet Coolblue
pi_175297383
Ik heb een discussie met mijn verloofde, al een paar uur. En we komen er niet uit.

Vraag van de dag: Hoeveel gaten heeft een rietje?
En als je daar antwoord op hebt gegeven: Hoeveel gaten heeft een vaas?
En daarna: Als je een gat boort in een planeet, van pool naar pool, hoeveel gaten heb je dan?
En hoeveel gaten heeft een worm?
En hoeveel gaten zitten er in een buigbaar rietje?

Ik vind:
Een gat telt als 1 gat als het recht door iets heen gaat. Dus als je een gat boort recht door een plank, is het 1 gat.
Alles dat een recht gat is, telt dus als 1.

Recht rietje, vaas, door planeet (mits 100% rechtdoor), rechte tunnel... Allemaal 1.
Worm, buigbaar rietje, een tunnel (mits niet 100% recht)... 2 (of meer).

Denk ik.

Oh my gosh, dit maakt me helemaal GEK. Ik twijfel aan mijn eigen logica! :D :D

Mijn verloofde beweert dat alle in- en uitgangen van iets tellen als zichzelf.
Mon 'en!
pi_175297450
https://en.wikipedia.org/wiki/Klein_bottle

Help! Mijn brein snapt er geen fluit meer van, nu! :'(
Mon 'en!
pi_175297515
Mindfuck:

Een blad papier heeft 0 gaten (als je de minigaatjes in het papier zelf niet meetelt), toch?

Rol het papier tot een rietje en drink er water door.

Hoeveel gaten heeft het papieren rietje?

Hoeveel gaten heeft het blad papier?

AAAAAAAAAH!! 8)7
Mon 'en!
pi_175297562
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 12:46 schreef anarchitect het volgende:

[..]

Die verloofde van je klinkt alsof ze eens gruwelijk uitgewoond moet worden, leert ze het vanzelf af.
Ik zal het tegen hem zeggen ;)
Mon 'en!
pi_175297571
Oei, pittige tante heb je!

Jij: "Jamaar schat, uiteindelijk is het allemaal hetzelfde gat!"

Zij: "NEE!!!"

Ik voel je vriend. :'(

Edit: Oh wacht ts is vrouw. Confused.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 25-11-2017 12:49:03 ]
pi_175297603
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 12:48 schreef Stratotanker het volgende:
Oei, pittige tante heb je!

Jij: "Jamaar schat, uiteindelijk is het allemaal hetzelfde gat!"

Zij: "NEE!!!"

Ik voel je vriend. :'(

Edit: Oh wacht ts is vrouw. Confused.
Een vrouw met een mannelijke verloofde. :Y
Mon 'en!
pi_175297641
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 12:50 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Een vrouw met een mannelijke verloofde. :Y
Dan snap ik het praktisch nut niet van dit topic. Maar hoe dan ook .. OP uitgeprint en aantekeningen gemaakt.
  zaterdag 25 november 2017 @ 12:54:32 #8
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175297667
Een rietje heeft geen gat. Anders is het een lek rietje.
pi_175297676
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 12:52 schreef Stratotanker het volgende:

[..]

Dan snap ik het praktisch nut niet van dit topic. Maar hoe dan ook .. OP uitgeprint en aantekeningen gemaakt.
Het is ONZ en een kwestie van perspectief. En het houdt me al vier uur bezig. :D
Mon 'en!
  zaterdag 25 november 2017 @ 12:57:38 #10
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175297726
Ter overweging: een gat is iets dat de structuur onderbreekt. Een gat in m'n schoen hoort daar niet.
Een rietje is een buisvorm, zonder gat. Een vaas heeft ook geen gat, wel een opening waar je de bloemen insteekt. Een rietje/buis heeft twee openingen zodat er iets doorheen kan vloeien.
pi_175297728
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 12:54 schreef Lunatiek het volgende:
Een rietje heeft geen gat. Anders is het een lek rietje.
Goed punt. Maar hoe kun je drinken door een rietje, als er geen gat is voor de vloeistof?

quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 12:57 schreef Lunatiek het volgende:
Ter overweging: een gat is iets dat de structuur onderbreekt. Een gat in m'n schoen hoort daar niet.
Een rietje is een buisvorm, zonder gat. Een vaas heeft ook geen gat, wel een opening waar je de bloemen insteekt. Een rietje/buis heeft twee openingen zodat er iets doorheen kan vloeien.
Het buis-argument snap ik. Maar is 'opening' niet hetzelfde als 'gat'?
Mon 'en!
  zaterdag 25 november 2017 @ 13:03:51 #12
468509 _--_
In varietate concordia
pi_175297819
Goed topic! Tvp
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
pi_175297843
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 13:03 schreef _--_ het volgende:
Goed topic! Tvp
Ik snap het zelf niet meer. :D
Als een vaas 1 gat heeft, in mijn optiek, hoe kan een rietje dan ook 1 gat hebben?
Zucht. Mijn logica klopt niet en ik snap niet meer waar de 'fout' zit. Volgens mij gooi ik alle mogelijke opties door elkaar. :D :D
Mon 'en!
pi_175297892
Een rietje heeft 2 gaten.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  zaterdag 25 november 2017 @ 13:15:43 #15
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_175297970
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 12:57 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Het buis-argument snap ik. Maar is 'opening' niet hetzelfde als 'gat'?
in dat geval klopt je eigen logica niet dat een rietje maar een opening heeft: je kunt immers door twee kanten drinken
pi_175297980
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 13:15 schreef hugecooll het volgende:

[..]

in dat geval klopt je eigen logica niet dat een rietje maar een opening heeft: je kunt immers door twee kanten drinken
Klopt. Ik snap er geen zak meer van :D
Mon 'en!
pi_175298382
Mon 'en!
  zaterdag 25 november 2017 @ 13:41:23 #18
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_175298423
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 13:05 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Ik snap het zelf niet meer. :D
Als een vaas 1 gat heeft, in mijn optiek, hoe kan een rietje dan ook 1 gat hebben?
Zucht. Mijn logica klopt niet en ik snap niet meer waar de 'fout' zit. Volgens mij gooi ik alle mogelijke opties door elkaar. :D :D
Wederom, een vaas met een gat is een lekke vaas.

Je logica gaat mis op het punt dat je iets een gat noemt wat geen gat is.
And so is the past
pi_175299535
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 november 2017 12:37 schreef bloempjuh het volgende:
Ik heb een discussie met mijn verloofde, al een paar uur. En we komen er niet uit.

Vraag van de dag: Hoeveel gaten heeft een rietje?
En als je daar antwoord op hebt gegeven: Hoeveel gaten heeft een vaas?
En daarna: Als je een gat boort in een planeet, van pool naar pool, hoeveel gaten heb je dan?
En hoeveel gaten heeft een worm?
En hoeveel gaten zitten er in een buigbaar rietje?

Ik vind:
Een gat telt als 1 gat als het recht door iets heen gaat. Dus als je een gat boort recht door een plank, is het 1 gat.
Alles dat een recht gat is, telt dus als 1.

Recht rietje, vaas, door planeet (mits 100% rechtdoor), rechte tunnel... Allemaal 1.
Worm, buigbaar rietje, een tunnel (mits niet 100% recht)... 2 (of meer).

Denk ik.

Oh my gosh, dit maakt me helemaal GEK. Ik twijfel aan mijn eigen logica! :D :D

Mijn verloofde beweert dat alle in- en uitgangen van iets tellen als zichzelf.
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 12:41 schreef bloempjuh het volgende:
https://en.wikipedia.org/wiki/Klein_bottle

Help! Mijn brein snapt er geen fluit meer van, nu! :'(
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 12:45 schreef bloempjuh het volgende:
Mindfuck:

Een blad papier heeft 0 gaten (als je de minigaatjes in het papier zelf niet meetelt), toch?

Rol het papier tot een rietje en drink er water door.

Hoeveel gaten heeft het papieren rietje?

Hoeveel gaten heeft het blad papier?

AAAAAAAAAH!! 8)7
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 12:48 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Ik zal het tegen hem zeggen ;)
Dank je, nu ga ik twijfelen.

Zelf vind ik dat een gat eigenlijk een opening is. Ik denk dat een rietje 2 gaten heeft. Stel dat je een heel lang rietje hebt en de helft steekt in de grond. Nou weet je niet of dat rietje aan de andere kant wel of niet een opening heeft.

Zou je dan kunnen zeggen dat dat rietje wel een gat heeft of moet je zeggen dat je het niet weet, ook al zie je wel een opening?

Ik vond alleen de definitie zelf vaag, omdat een holte ook meerdere openingen kan hebben. Die openingen zijn toch gaten?
pi_175299568
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 november 2017 13:41 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Wederom, een vaas met een gat is een lekke vaas.

Je logica gaat mis op het punt dat je iets een gat noemt wat geen gat is.
Zou je dat dan niet moeten definiëren als "Een vaas met een extra gat"?
Een vaas heeft per definitie al een gat, maar ze kunnen er ook 2 hebben vanwege een handvat ofzo :P

En heeft een kom nou wel of niet een gat? je kunt het wel afsluiten.
Je kunt een hapjespan ook afsluiten, maar sluit je dan een gat af?
pi_175299574
Oké, dit is de beste mindfuck van het jaar _O- :')
Ik ga vanavond wel even m'n vrienden vragen :P
pi_175299600
Volgens mij hoeft een gat niet per definitie recht te zijn. Zelf heb ik het gevoel dat een gat pas een gat mag heten als het dieper is dan het breed is zeg maar.

In dat geval zou een hapjespan afsluitbaar zijn maar geen gat kunnen hebben en een fles bijvoorbeeld wel.
pi_175299750
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 12:41 schreef bloempjuh het volgende:
https://en.wikipedia.org/wiki/Klein_bottle

Help! Mijn brein snapt er geen fluit meer van, nu! :'(
Het probleem met de Kleine Bottle is denk ik dat ie zichzelf kruist, zonder dat je als persoon (wandelend op het oppervlak van dit lichaam) een interactie hebt op het punt waar de buis het dikkere deel van dit lichaam doorboort. Overigens kan je als mier of zo niet zo'n glazen fles compleet doorlopen, omdat je dan vast loopt bij het gedeelte waar de dunne buis dus door dat dikkere deel heen gaat...tenzij je daar nog een opening in maakt of tenzij de wand permeabel is.

Met een vliegtuig zou je dit denk ik wel kunnen doen, denk daarbij aan iets als de Immelmann manoeuvre.
pi_175300654
You are welcome, MK! :*
Mon 'en!
pi_175301998
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 15:48 schreef bloempjuh het volgende:
You are welcome, MK! :*
Onderweg naar de supermarkt bedacht ik me nog dat die definitie van "gat" niet klopt, want dan zou een gat in een vel papier geen gat meer mogen heten.

Misschien is het beter het gat als verhouding van het "doorgatene" te zien???

Ik denk dat het sowieso een gat heet zodra er een gat is zit (wtf :') die mindfuck _O_), ongeacht de dikte van het materiaal :P
pi_175302148
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 17:05 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Onderweg naar de supermarkt bedacht ik me nog dat die definitie van "gat" niet klopt, want dan zou een gat in een vel papier geen gat meer mogen heten.

Misschien is het beter het gat als verhouding van het "doorgatene" te zien???

Ik denk dat het sowieso een gat heet zodra er een gat is zit (wtf :') die mindfuck _O_), ongeacht de dikte van het materiaal :P
Begin je mijn dilemma te zien? 0 t/m 2 zijn allemaal heel goed te beredeneren opties. En dát snap ik niet. Hoe kan zo'n simpele vraag nou drie compleet verschillende, logische antwoorden hebben?
Mon 'en!
pi_175302238
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 17:15 schreef bloempjuh het volgende:

[..]

Begin je mijn dilemma te zien? 0 t/m 2 zijn allemaal heel goed te beredeneren opties. En dát snap ik niet. Hoe kan zo'n simpele vraag nou drie compleet verschillende, logische antwoorden hebben?
Maar hier heb ik wel een antwoord op!

Want onderweg naar de supermarkt bedacht ik me dit:

Stel je hebt een dobbelsteen. Dan pak je nog een dobbelsteen. Dan heb je dus 2 dobbelstenen (duh :') :P ).

Stel je pakt er in totaal 6 bij zodat je er 8 hebt. Dan heb je 8 dobbelstenen.

Stel je legt 4 dobbelstenen 2x2 en daar bovenop weer 2x2 dobbelstenen en je lijmt ze zo vast. Dan heb je ineens 1 (grotere) dobbelsteen!

En zo zie ik het ook een beetje met die gaten. Het is denk ik mede afhankelijk van je referentiekader. Is die grotere dobbelsteen nou 1 dobbelsteen? Of zijn het er nog steeds 8?
pi_175302247
Een rietje heeft, net als een donut, één gat. Topologisch gezien heeft een vaas nul gaten. Een mok heeft ook één gat, namelijk in het oor.
pi_175302336
Als jij een 'gat' boort in de Aarde, is dat eigenlijk geen gat, ook al noemt iedereen dat zo. Pas als je ergens anders weer uitkomt, heb je een topologisch gat gemaakt.
pi_175302588
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 17:21 schreef PJR het volgende:
Een rietje heeft, net als een donut, één gat. Topologisch gezien heeft een vaas nul gaten. Een mok heeft ook één gat, namelijk in het oor.
Maar stel dat je dat rietje in het midden opvult, dan heeft elk uiteinde toch een gat? Doe je dat bij een donut, dan is er geen enkel gat meer want het is te ondiep :P

Een rietje dat opgevuld is in het midden moet wel 2 gaten hebben. Ten slotte, als ik een gat graaf in China en een ander gat hier, dan zijn er ook 2 gaten :P

Mindfuckerrrrr bloempjuh! _O_
pi_175302594
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 17:26 schreef PJR het volgende:
Als jij een 'gat' boort in de Aarde, is dat eigenlijk geen gat, ook al noemt iedereen dat zo. Pas als je ergens anders weer uitkomt, heb je een topologisch gat gemaakt.
Dus een gat in de grond is geen gat? Waaaat? :D _O- ^O^
  zaterdag 25 november 2017 @ 17:43:05 #32
403866 richolio
#MacMasterrace
pi_175302641
Goed topic :D Leer ik nog eens wat
'Richolio _O_' - tong80
LAST.FM
pi_175302650
Maar wacht even, zijn "gat" en "lek" dan misschien synoniemen? :P
pi_175302655
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 17:43 schreef richolio het volgende:
Goed topic :D Leer ik nog eens wat
Ja, this is way out of my league _O- :D
pi_175302656
En gatenkaas is dus ook geen gatenkaas?
pi_175302668
O wacht...als het een plak is waar de gaten doorheen komen, is gatenkaas wel gatenkaas. Maar zolang het een bol kaas is dat nog niet doorgesneden is, is gatenkaas geen gatenkaas :)
pi_175302710
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 17:39 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Maar stel dat je dat rietje in het midden opvult, dan heeft elk uiteinde toch een gat? Doe je dat bij een donut, dan is er geen enkel gat meer want het is te ondiep :P

Een rietje dat opgevuld is in het midden moet wel 2 gaten hebben. Ten slotte, als ik een gat graaf in China en een ander gat hier, dan zijn er ook 2 gaten :P

Mindfuckerrrrr bloempjuh! _O_
Topologisch gezien heeft een rietje met een opgevult midden geen gaten inderdaad.

Als jij een kuil in de grond een gat wil noemen, ga je gang, doe ik ook. Maar topologisch gezien is het geen gat. Maar dat heeft dan wel het gevolg, als je consequent blijft, dat een donut twee gaten heeft.
pi_175302801
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 17:47 schreef PJR het volgende:

[..]

Topologisch gezien heeft een rietje met een opgevult midden geen gaten inderdaad.

Als jij een kuil in de grond een gat wil noemen, ga je gang, doe ik ook. Maar topologisch gezien is het geen gat. Maar dat heeft dan wel het gevolg, als je consequent blijft, dat een donut twee gaten heeft.
Maar als je een ....holte graaft in de grond....de grond is geen egale massa en bestaat uit korreltjes die ook omhuld zijn met lucht. In dat geval zou elk gat in de grond (in de aarde zeg maar) wel als gat gedefinieerd kunnen worden :)

Want in aarde zitten heel erg veel miniscule gaatjes ook die met elkaar verbonden zijn.
pi_175302928
Ja, als we over mini-gaatjes (op atoom-niveau) gaan praten is het weer een heel andere discussie. Mijn vraag gaat over met-het-blote-oog-zichtbare gaten.
Mon 'en!
pi_175302954
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 17:53 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Maar als je een ....holte graaft in de grond....de grond is geen egale massa en bestaat uit korreltjes die ook omhuld zijn met lucht. In dat geval zou elk gat in de grond (in de aarde zeg maar) wel als gat gedefinieerd kunnen worden :)

Want in aarde zitten heel erg veel miniscule gaatjes ook die met elkaar verbonden zijn.
Het ligt er maar net aan hoe je een gat definieert, dat klopt.

Als jij de holte in een vaas een gat noemt, helemaal prima. Maar als je dan heel precies bent dan heeft een vaas eigenlijk natuurlijk miljarden gaten, want een vaas is als je genoeg inzoomt niet helemaal glad.

Gebruik je de topologische definitie voor een gat, dan heeft een rietje een gat, een donut één gat, een koffiemok bij het oor één gat, en is een kuil geen gat, zolang die nergens uitkomt.
  zaterdag 25 november 2017 @ 18:03:17 #41
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_175302966
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 november 2017 17:40 schreef magnetronkoffie het volgende:

[..]

Dus een gat in de grond is geen gat? Waaaat? :D _O- ^O^
Dat is een kuil. Sleuf indien het ‘gat’ langwerpig is.
And so is the past
pi_175302996
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 18:00 schreef bloempjuh het volgende:
Ja, als we over mini-gaatjes (op atoom-niveau) gaan praten is het weer een heel andere discussie. Mijn vraag gaat over met-het-blote-oog-zichtbare gaten.
Dan moet je beginnen met definiëren wat een gat is. Maar als die definitie inhoudt dat een rietje twee gaten heeft, heeft bijgevolg een donut dat ook.
pi_175303014
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 18:00 schreef bloempjuh het volgende:
Ja, als we over mini-gaatjes (op atoom-niveau) gaan praten is het weer een heel andere discussie. Mijn vraag gaat over met-het-blote-oog-zichtbare gaten.
Met of zonder leesbril? En tellen alleen mensenogen of mogen spinneogen ook?
pi_175303034
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 november 2017 18:03 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Dat is een kuil. Sleuf indien het ‘gat’ langwerpig is.
Damn...zo leer ik weereens wat ^O^

Echt nooit bij stilgestaan, maar ik zal uiteraard later nog wel even bijlezen hoe en wat precies, ben nu niet zo in de stemming om al te serieus na te gaan denken :)
pi_175303086
Hoe zit het dan met een "hole in one"?
  zondag 26 november 2017 @ 08:26:33 #46
372149 VarkensHart
Het geweten van fokkend Nederl
pi_175312213
Hoeveel gaten vindt je dat je zelf hebt?
  User die overal opduikt 2022 maandag 27 november 2017 @ 05:06:08 #47
186611 Haags
pi_175331504
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 13:09 schreef BoneThugss het volgende:
Een rietje heeft 2 gaten.
Zonder wrijving geen glans
  maandag 27 november 2017 @ 05:08:22 #48
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_175331512
quote:
5s.gif Op zaterdag 25 november 2017 18:10 schreef magnetronkoffie het volgende:
Hoe zit het dan met een "hole in one"?
Een holte is geen gat.
  User die overal opduikt 2022 maandag 27 november 2017 @ 05:09:01 #49
186611 Haags
pi_175331517
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 05:08 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Een holte is geen gat.
een hol wel. hihi
Zonder wrijving geen glans
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')