Niet?quote:Op zaterdag 25 november 2017 09:30 schreef Ridocar het volgende:
Ik zou het wel tof vinden om ermee te rijden, maar dan wel graag gewoon een stoel (en stuur) links, omdat je anders geen fluit ziet. (nee, camera's helpen dan ook niet als je in het midden zit)
Voornamelijk als je je trailer naar een dock wilt manoeuvreren is dat erg vervelend. De voorkeur gaat uit van een bochtje achteruit naar links, zodat je door je zijraam de trailer kunt zien. de andere kant op (naar rechts) kan ook, maar omdat de spiegels nogal vertekenen en alles in de spiegel een stuk kleiner is is het lastiger mikken. in het midden heb je dus aan beide kanten het gevoel dat je "tegen de hand in" aan het sturen bent.quote:
Ah, op die manier.quote:Op zaterdag 25 november 2017 09:48 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Voornamelijk als je je trailer naar een dock wilt manoeuvreren is dat erg vervelend. de voorkeur gaat uit van een bochtje achteruit naar links, zodat je door je zijraam de trailer kunt zien. de andere kant op (naar rechts) kan ook, maar omdat de spiegels nogal vertekenen en alles in de spiegel een stuk kleiner is is het lastiger mikken. in het midden heb je dus aan beide kanten het gevoel dat je "tegen de hand in" aan het sturen bent.
Ik niet hoor, maar dan zal ik vast wel tot de minderheid behoren.quote:Op zaterdag 25 november 2017 09:55 schreef Achterhoker het volgende:
Je schaamt je dood als vrachtwagenchauffeur in zo'n ding.
Ik rij al aardig wat jaren en ook ik kijk nog steeds vaak genoeg uit het raam (of door het raam) om te zien waar m'n trailer(s) naartoe gaan. Als het dan krap is stap ik liever nog een keer uit om te kijken, via een spiegel is het domweg lastiger. Nu heb ik geen ervaring met camera's ipv spiegels, maar ik kan me niet voorstellen dat een beeldscherm overzichtelijk is én dat alles erop te zien is.quote:Op zaterdag 25 november 2017 09:54 schreef embedguy het volgende:
[..]
Ah, op die manier.
Als je via het bochtje naar links het dock in wilt rijden dan doe je dat in principe ook met de spiegels. Met bochtje naar links is dit idd beter te doen. Met camera's kan het net zo makkelijk via links als via rechts denk ik.
Zelf zit ik niet veel in de vrachtwagen dus ik kan me vergissen maar volgens mij doen alle pro's het via spiegels en kijken alleen noobs door het raam tijdens het achteruit rijden (tenzij heel scherp achteruit inparkeren, dan valt het buiten de spiegels).
Ze zouden best met een frontsteer voor Europa kunnen komen. Waar nu motor, aandrijving, brandstoftanken en versnellingsbak zitten is vast genoeg ruimte voor een zooi accu'squote:Op zaterdag 25 november 2017 10:25 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Niet geschikt voor de Europese markt door die halve neus. Wat een faal.
Ik ben vooral benieuwd naar het gewicht van de unit en dus het effectieve laadvermogen qua tonnage.quote:Op zaterdag 25 november 2017 10:40 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Ze zouden best met een frontsteer voor Europa kunnen komen. Waar nu motor, aandrijving, brandstoftanken en versnellingsbak zitten is vast genoeg ruimte voor een zooi accu's
Ze kunnen platoonen, dus meeerdere wagens kunnen kort volgen, waar de volgers dus volautomatisch rijden en alleen de eerste een chauffeur nodig heeft.quote:Op zaterdag 25 november 2017 11:39 schreef -AMG- het volgende:
En na de eerste updatecombinatie is de chauffeur overbodig.
Nou ben ik geen chauffeur, maar zorgt de positie in het midden er niet voor dat je juist goed overzicht hebt? Je kan alleen geen collega meenemen.quote:Op zaterdag 25 november 2017 11:09 schreef nogeenoudebekende het volgende:
De stuurpositie is lastig maar niet onoverkomelijk. Ik heb zelf veen op Engeland gereden en daar doe je alles tegen de hand in. Een weekje en je doet het blindelings.
Dan moet er wel een vermogen geinvesteerd worden aan oplaadinfrastructuur op de parkeerplaatsen.quote:Op zaterdag 25 november 2017 11:45 schreef Fer het volgende:
0-96km/u in 20 seconden met maximaal gewicht 50000kg!
EU chauffeur mag 4,5 uur rijden met 80, dat is 360km.
Half uur bijladen/rijders pauze en hij heeft weer 400km bereik erbij.
Dit is gewoon werkbaar
Waarom precies? Lijkt mij wel aardig om met 50ton Aygo's en Upjes op te jagen bij het stoplicht . Daarnaast heb je met de autonome functies ook nog eens keer de mogelijkheid veilig een appje te sturen.quote:Op zaterdag 25 november 2017 09:55 schreef Achterhoker het volgende:
Je schaamt je dood als vrachtwagenchauffeur in zo'n ding.
quote:Even heel, heel kort door de bocht;
Een dieseltrekker moet grofweg 2000 - 2200 km per week rijden om uit zijn kosten te komen, alhoewel dit zeer verschilt per land (loonkosten/brandstofkosten) bij gevarieerd transport. Dat zijn dus transporten van Roergebied naar Nederlandse havens, haven naar ik zeg maar wat Breda, een een keer naar Berlijn. Deze performance lijkt makkelijk te halen te zijn door beide varianten, gegeven het laadnetwerk fijnmazig genoeg is. Hier zie ik nog wel een bepaald verdienmodel komen van Tesla, om palen bij fabrieken/laadlocatie's neer te zetten, maar dat ter zijde.
Vaste kosten lijken dus grofweg hetzelfde te worden wanneer je een Semi met een reguliere dieseltrekker vergelijkt. Afhankelijk van specificaties gaan laatstgenoemde ook gauw richting 120k EUR.
Blijft over de brandstofkosten;
Nieuwe trekkers doen redelijk makkelijk zo'n 29 liter per 100 km. Litertje in België kost voor bedrijven zo'n ¤1,15 momenteel. 29 * 1.15 = 33,35 euro om 100 km te kunnen rijden, en dan heb ik de kosten voor AdBlue nog niet meegenomen. Tesla geeft een verbruik op van <2 kWh per mijl. 100 km is 62 mijl. Laten we van het negatieve uit gaan en met 2 kWh per mijl rekenen. 100 km is 62 mijl. 62 mijl * 2kWh * 6 ct per kWh = 7,44 euro. 25,91 euro per 100 km goedkoper, oftewel 26 cent per kilometer. In transport is dit gi-gan-tisch!
Het verschil in aanschafprijs van ongeveer 30k EUR is dus in 115k kilometer terugverdiend. Dat is met die gemiddeld 2100 kilometer per week zo'n 14 maanden.
Blijft over of hier in Europa iets met het gewicht gedaan gaat worden. Een dieseltrekker weegt zo'n 7,5 ton, een aanhanger zo'n 6 tot 7 ton. Blijft er 25 ton over voor de te laden goederen (40 - 44 ton maximaal gewicht toegestaan). Is het gewicht al bekend?
Samenvattend; mocht Tesla het voor elkaar krijgen om de trekkers voor dit bedrag te leveren, én mocht het laadnetwerk fijnmazig genoeg worden (havens, grote fabrieken, rustplaatsen langs de snelweg, industriegebieden) gaat dit een gigantische impact hebben. De potentiële cost-saving is hier vele malen groter dan in de elektrificatie van personenauto's. Immers, hoe meer kilometers, hoe groter de saving. Bovenstaande oefening uitrekenen voor een logistieke set-up waar trekkers ~5500 km per week rijden...
Reageer
30 min lijkt me sowieso wel sterk, zou knap zijn als ze dat voor elkaar hebben gekregen.quote:Op zaterdag 25 november 2017 18:56 schreef Fer het volgende:
Er wordt gesproken over 800Kwh laden in 30 minuten, dan heb je een 1,6 Megawatt oplaadpunt nodig. Ter vergelijking een grootzakelijke aansluiting van 3x125A 400V is slechts 150KW of KVA.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |