abonnement Unibet Coolblue
pi_175294690
https://www.tesla.com/semi


Wie vindt het wat?
Poll: Tesla Semi
Cool!
wel mooi
Mwah
Nee!
Tussenstand:

Ook een poll maken? Klik hier

Ik zou het wel tof vinden om ermee te rijden, maar dan wel graag gewoon een stoel (en stuur) links, omdat je anders geen fluit ziet. (nee, camera's helpen dan ook niet als je in het midden zit)

[ Bericht 10% gewijzigd door Ridocar op 25-11-2017 09:37:43 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  zaterdag 25 november 2017 @ 09:42:18 #2
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_175294799
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 09:30 schreef Ridocar het volgende:

Ik zou het wel tof vinden om ermee te rijden, maar dan wel graag gewoon een stoel (en stuur) links, omdat je anders geen fluit ziet. (nee, camera's helpen dan ook niet als je in het midden zit)
Niet? :?
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_175294866
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 09:42 schreef embedguy het volgende:

[..]

Niet? :?
Voornamelijk als je je trailer naar een dock wilt manoeuvreren is dat erg vervelend. De voorkeur gaat uit van een bochtje achteruit naar links, zodat je door je zijraam de trailer kunt zien. de andere kant op (naar rechts) kan ook, maar omdat de spiegels nogal vertekenen en alles in de spiegel een stuk kleiner is is het lastiger mikken. in het midden heb je dus aan beide kanten het gevoel dat je "tegen de hand in" aan het sturen bent.
Kijk maar eens naar een gewone vrachtauto, daar zitten links hooguit twee spiegels en rechts minimaal 4, en dan kom je rechts nóg zicht tekort.

[ Bericht 3% gewijzigd door Ridocar op 25-11-2017 09:53:24 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  zaterdag 25 november 2017 @ 09:48:26 #4
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_175294872
Hij heeft in theorie 800 km bereik, ben benieuwd hoeveel dat in de praktijk is.

Leuke ontwikkeling wel.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
  zaterdag 25 november 2017 @ 09:54:55 #5
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_175294937
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 09:48 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Voornamelijk als je je trailer naar een dock wilt manoeuvreren is dat erg vervelend. de voorkeur gaat uit van een bochtje achteruit naar links, zodat je door je zijraam de trailer kunt zien. de andere kant op (naar rechts) kan ook, maar omdat de spiegels nogal vertekenen en alles in de spiegel een stuk kleiner is is het lastiger mikken. in het midden heb je dus aan beide kanten het gevoel dat je "tegen de hand in" aan het sturen bent.
Ah, op die manier.

Als je via het bochtje naar links het dock in wilt rijden dan doe je dat in principe ook met de spiegels. Met bochtje naar links is dit idd beter te doen. Met camera's kan het net zo makkelijk via links als via rechts denk ik.

Zelf zit ik niet veel in de vrachtwagen dus ik kan me vergissen maar volgens mij doen alle pro's het via spiegels en kijken alleen noobs door het raam tijdens het achteruit rijden (tenzij heel scherp achteruit inparkeren, dan valt het buiten de spiegels).
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
  zaterdag 25 november 2017 @ 09:55:38 #6
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_175294946
Je schaamt je dood als vrachtwagenchauffeur in zo'n ding.
Fade to Black
pi_175295061
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 09:55 schreef Achterhoker het volgende:
Je schaamt je dood als vrachtwagenchauffeur in zo'n ding.
Ik niet hoor, maar dan zal ik vast wel tot de minderheid behoren.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_175295144
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 09:54 schreef embedguy het volgende:

[..]

Ah, op die manier.

Als je via het bochtje naar links het dock in wilt rijden dan doe je dat in principe ook met de spiegels. Met bochtje naar links is dit idd beter te doen. Met camera's kan het net zo makkelijk via links als via rechts denk ik.

Zelf zit ik niet veel in de vrachtwagen dus ik kan me vergissen maar volgens mij doen alle pro's het via spiegels en kijken alleen noobs door het raam tijdens het achteruit rijden (tenzij heel scherp achteruit inparkeren, dan valt het buiten de spiegels).
Ik rij al aardig wat jaren en ook ik kijk nog steeds vaak genoeg uit het raam (of door het raam) om te zien waar m'n trailer(s) naartoe gaan. Als het dan krap is stap ik liever nog een keer uit om te kijken, via een spiegel is het domweg lastiger. Nu heb ik geen ervaring met camera's ipv spiegels, maar ik kan me niet voorstellen dat een beeldscherm overzichtelijk is én dat alles erop te zien is.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_175295327
Mooie unit ja, vooral qua concept. Dat achteruit inparkeren gaat hij vast automatisch kunnen.
gr gr
  zaterdag 25 november 2017 @ 10:25:07 #10
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_175295332
Niet geschikt voor de Europese markt door die halve neus. Wat een faal.
And so is the past
  zaterdag 25 november 2017 @ 10:25:43 #11
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_175295345
Design is natuurlijk gejat van The Highwayman.
And so is the past
pi_175295450
Mee eens met die zitpositie. Ook ik maak gebruik van de het extra overzicht aan de linkerkant (bij BE trailer of gewone aanhangers weliswaar). Of je dan een noob bent of niet, als ik gewoon vlot en schadevrij ergens in rijd vind ik het prima. Net als dat de diepte heel wat beter is in te schatten door even vanuit het open raam/deur te kijken. Bij een dock niet zo heel interessant (die hebben meestal rubber om het op te vangen) maar als je ergens op een krappe plek moet manouvreren is het wel handig.
pi_175295605
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 november 2017 10:25 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Niet geschikt voor de Europese markt door die halve neus. Wat een faal.
Ze zouden best met een frontsteer voor Europa kunnen komen. Waar nu motor, aandrijving, brandstoftanken en versnellingsbak zitten is vast genoeg ruimte voor een zooi accu's
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  zaterdag 25 november 2017 @ 11:09:45 #14
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_175295943
De stuurpositie is lastig maar niet onoverkomelijk. Ik heb zelf veen op Engeland gereden en daar doe je alles tegen de hand in. Een weekje en je doet het blindelings.
And so is the past
  zaterdag 25 november 2017 @ 11:11:21 #15
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_175295966
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 10:40 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Ze zouden best met een frontsteer voor Europa kunnen komen. Waar nu motor, aandrijving, brandstoftanken en versnellingsbak zitten is vast genoeg ruimte voor een zooi accu's
Ik ben vooral benieuwd naar het gewicht van de unit en dus het effectieve laadvermogen qua tonnage.
And so is the past
pi_175295979
Ziet er afschuwelijk uit eerlijk gezegd. Zie liever de huidige vrachtwagens of zo'n dikke Amerikaan.
pi_175296390
En na de eerste update is de chauffeur overbodig.
AMG heten en dan een Volvo rijden...
pi_175296512
0-96km/u in 20 seconden met maximaal gewicht 50000kg!
EU chauffeur mag 4,5 uur rijden met 80, dat is 360km.
Half uur bijladen/rijders pauze en hij heeft weer 400km bereik erbij.
Dit is gewoon werkbaar

Daarnaast,

Ben gister nog eruit gereden door hem bij een stoplicht




Goed hij stond rechts vooraan en ik links achteraan, maar langzaam is het dus zeker niet.
.
pi_175296568
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 november 2017 11:39 schreef -AMG- het volgende:
En na de eerste updatecombinatie is de chauffeur overbodig.
Ze kunnen platoonen, dus meeerdere wagens kunnen kort volgen, waar de volgers dus volautomatisch rijden en alleen de eerste een chauffeur nodig heeft.
.
pi_175296634
Dat wordt een enorme blunder. Wat als een onderdeel vervangen moet worden? Dan moet de hele plastic zooi eraf.

En als je een klapband krijgt... dan scheurt dat rubber dat hele plastic constructie aan diggelen.
pi_175296690
quote:
14s.gif Op zaterdag 25 november 2017 11:09 schreef nogeenoudebekende het volgende:
De stuurpositie is lastig maar niet onoverkomelijk. Ik heb zelf veen op Engeland gereden en daar doe je alles tegen de hand in. Een weekje en je doet het blindelings.
Nou ben ik geen chauffeur, maar zorgt de positie in het midden er niet voor dat je juist goed overzicht hebt? Je kan alleen geen collega meenemen.

Nou schijnt alleen dat Tesla's niet uitblinken in betrouwbaarheid. En bij een vrachtwagen zitten de remmen altijd dicht, tenzij alles naar behoren werkt.

Dus betekent dat dat we straks om de haverklap files krijgen door kapotte tesla's?
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_175302242
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 11:45 schreef Fer het volgende:
0-96km/u in 20 seconden met maximaal gewicht 50000kg!
EU chauffeur mag 4,5 uur rijden met 80, dat is 360km.
Half uur bijladen/rijders pauze en hij heeft weer 400km bereik erbij.
Dit is gewoon werkbaar
Dan moet er wel een vermogen geinvesteerd worden aan oplaadinfrastructuur op de parkeerplaatsen.

Je ziet nu al vaak dat bij sommige parkeerplaatsen (vooral in Duitsland) de vrachtwagens al op de invoegstrook geparkeerd staan van een parkeerplaats omdat de parkeerplaats zelf al vol is.
Hoe wil je dat doen met opladen ?

In eerste instantie zie ik er vooral een rol in bij nationale distributie, waar er niet zoveel afstanden gereden worden.
pi_175302327
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 09:55 schreef Achterhoker het volgende:
Je schaamt je dood als vrachtwagenchauffeur in zo'n ding.
Waarom precies? Lijkt mij wel aardig om met 50ton Aygo's en Upjes op te jagen bij het stoplicht _O- . Daarnaast heb je met de autonome functies ook nog eens keer de mogelijkheid veilig een appje te sturen.

Aardige post van Tweakers. Als dit klopt dan is deze Tesla vrachtwagen een échte gamechanger

quote:
Even heel, heel kort door de bocht;

Een dieseltrekker moet grofweg 2000 - 2200 km per week rijden om uit zijn kosten te komen, alhoewel dit zeer verschilt per land (loonkosten/brandstofkosten) bij gevarieerd transport. Dat zijn dus transporten van Roergebied naar Nederlandse havens, haven naar ik zeg maar wat Breda, een een keer naar Berlijn. Deze performance lijkt makkelijk te halen te zijn door beide varianten, gegeven het laadnetwerk fijnmazig genoeg is. Hier zie ik nog wel een bepaald verdienmodel komen van Tesla, om palen bij fabrieken/laadlocatie's neer te zetten, maar dat ter zijde.
Vaste kosten lijken dus grofweg hetzelfde te worden wanneer je een Semi met een reguliere dieseltrekker vergelijkt. Afhankelijk van specificaties gaan laatstgenoemde ook gauw richting 120k EUR.

Blijft over de brandstofkosten;

Nieuwe trekkers doen redelijk makkelijk zo'n 29 liter per 100 km. Litertje in België kost voor bedrijven zo'n ¤1,15 momenteel. 29 * 1.15 = 33,35 euro om 100 km te kunnen rijden, en dan heb ik de kosten voor AdBlue nog niet meegenomen. Tesla geeft een verbruik op van <2 kWh per mijl. 100 km is 62 mijl. Laten we van het negatieve uit gaan en met 2 kWh per mijl rekenen. 100 km is 62 mijl. 62 mijl * 2kWh * 6 ct per kWh = 7,44 euro. 25,91 euro per 100 km goedkoper, oftewel 26 cent per kilometer. In transport is dit gi-gan-tisch!

Het verschil in aanschafprijs van ongeveer 30k EUR is dus in 115k kilometer terugverdiend. Dat is met die gemiddeld 2100 kilometer per week zo'n 14 maanden.

Blijft over of hier in Europa iets met het gewicht gedaan gaat worden. Een dieseltrekker weegt zo'n 7,5 ton, een aanhanger zo'n 6 tot 7 ton. Blijft er 25 ton over voor de te laden goederen (40 - 44 ton maximaal gewicht toegestaan). Is het gewicht al bekend?

Samenvattend; mocht Tesla het voor elkaar krijgen om de trekkers voor dit bedrag te leveren, én mocht het laadnetwerk fijnmazig genoeg worden (havens, grote fabrieken, rustplaatsen langs de snelweg, industriegebieden) gaat dit een gigantische impact hebben. De potentiële cost-saving is hier vele malen groter dan in de elektrificatie van personenauto's. Immers, hoe meer kilometers, hoe groter de saving. Bovenstaande oefening uitrekenen voor een logistieke set-up waar trekkers ~5500 km per week rijden... 8)7
Reageer
pi_175303779
Er wordt gesproken over 800Kwh laden in 30 minuten, dan heb je een 1,6 Megawatt oplaadpunt nodig. Ter vergelijking een grootzakelijke aansluiting van 3x125A 400V is slechts 150KW of KVA.
.
  zaterdag 25 november 2017 @ 19:00:32 #25
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_175303856
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 18:56 schreef Fer het volgende:
Er wordt gesproken over 800Kwh laden in 30 minuten, dan heb je een 1,6 Megawatt oplaadpunt nodig. Ter vergelijking een grootzakelijke aansluiting van 3x125A 400V is slechts 150KW of KVA.
30 min lijkt me sowieso wel sterk, zou knap zijn als ze dat voor elkaar hebben gekregen.

Miss een half uur om het accupack te vervangen voor een volle wisselaccu?
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_175303883
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 11:45 schreef Fer het volgende:
0-96km/u in 20 seconden met maximaal gewicht 50000kg!
EU chauffeur mag 4,5 uur rijden met 80, dat is 360km.
Half uur bijladen/rijders pauze en hij heeft weer 400km bereik erbij.
Dit is gewoon werkbaar

Daarnaast,

Ben gister nog eruit gereden door hem bij een stoplicht


[ afbeelding ]

Goed hij stond rechts vooraan en ik links achteraan, maar langzaam is het dus zeker niet.
damn klinkt als toekomst
pi_175303943
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 19:00 schreef embedguy het volgende:

[..]

30 min lijkt me sowieso wel sterk, zou knap zijn als ze dat voor elkaar hebben gekregen.

Miss een half uur om het accupack te vervangen voor een volle wisselaccu?
Iedere Tesla laadt momenteel al 60-70% in een half uurtje, net als een goede smartphone of tablet. Lithium warmt niet op tijdens het laden, dus de laadstroom kan extreem hoog zijn.

Een accu van 5 ton vervangen lijkt me langer werk eigenlijk.
.
  zaterdag 25 november 2017 @ 19:10:45 #28
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_175304038
Dan wordt het voor bedrijven dus heel interessant hun dak vol te leggen met panelen zodat ze zelf de stroom kunnen verkopen die de chauffeurs bij hun laadpaal afnemen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_175306917
Maar 1 stoel hoe kut is dat.
pi_175307226
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 19:10 schreef Leandra het volgende:
Dan wordt het voor bedrijven dus heel interessant hun dak vol te leggen met panelen zodat ze zelf de stroom kunnen verkopen die de chauffeurs bij hun laadpaal afnemen.
Denk van niet, bij zo’n afname koop je het al voor 2ct/Kwh. Daar kan geen paneel tegenop.
.
pi_175307444
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 november 2017 19:10 schreef Leandra het volgende:
Dan wordt het voor bedrijven dus heel interessant hun dak vol te leggen met panelen zodat ze zelf de stroom kunnen verkopen die de chauffeurs bij hun laadpaal afnemen.
Zonnepanelen leveren optimaal zo'n 120kWh/m2 per jaar.
Dus als je een dak hebt van 3200 vierkante meter (80x40 meter), zit je op zo'n 384.000kWh aan energie.

De accu's in zo'n Tesla Semi zullen zo'n 800kWh aan lading mee kunnen nemen, zou je genoeg stroom kunnen opwekken om zo'n 480 keer een Semi te kunnen laden.

Al met al nog niet zo'n gek idee, al zit je idd met goedkope stroom bij grotere afname.
En 480 keer is natuurlijk ook maar 2 vrachtwagens per werkdag.

Overigens is het ook een reden dat ik wel wat overcapaciteit aan zonnepanelen wil hebben.
Zodra ik elektrisch ga rijden en een elektrische warmtepomp heb, komt dat wel op.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 25-11-2017 22:02:05 ]
pi_175313403
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 19:06 schreef Fer het volgende:

[..]

Iedere Tesla laadt momenteel al 60-70% in een half uurtje, net als een goede smartphone of tablet. Lithium warmt niet op tijdens het laden, dus de laadstroom kan extreem hoog zijn.

Een accu van 5 ton vervangen lijkt me langer werk eigenlijk.
Tesla zelf heeft de snelladers met de grootste capaciteit in het veld - 120Kw.
De Tesla Semi komt na een half uurtje aan deze snellader slechts 50km verder.
Daar moet nog wat aan ontwikkeld worden.
pi_175313794
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 10:39 schreef oldford het volgende:

[..]

Tesla zelf heeft de snelladers met de grootste capaciteit in het veld - 120Kw.
De Tesla Semi komt na een half uurtje aan deze snellader slechts 50km verder.
Daar moet nog wat aan ontwikkeld worden.
Zo te zien gaan ze met parallelle laadkabels en hogere spanningen werken om met niet al te dikke kabels te hoeven werken.
De stekker heeft sowieso 8 pinnen.

En 's nachts opladen vereist natuurlijk al wat minder grote laadstromen.
pi_175313910
De accu is het probleem niet, het gaat puur om het kunnen leveren van de idioot hoge laadstroom. Aan de andere kant genoeg industrie die ook zoiets verbruikt natuurlijk.
.
pi_175314039
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 11:18 schreef Fer het volgende:
De accu is het probleem niet, het gaat puur om het kunnen leveren van de idioot hoge laadstroom. Aan de andere kant genoeg industrie die ook zoiets verbruikt natuurlijk.
Aldel in Delfzijl, Pechiney in Vlissingen en Corus in Velsen stoken ook 900MegaWatt weg :P
Daar kan je heel wat Tesla's mee opladen.
pi_175314176
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 11:24 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Aldel in Delfzijl, Pechiney in Vlissingen en Corus in Velsen stoken ook 900MegaWatt weg :P
Daar kan je heel wat Tesla's mee opladen.
Klopt, maar Velsen wekt zelf ook deel op. Voor de rest zijn ze samen met heel Noord Holland afhankelijk van de Hemhaven centrale en Diemen. Het hoofdkantoor van Action zit in Zwaagdijk, die zie ik de uitdaging wel aangaan om goedkoper te kunnen distribueren. Maar zie maar enkele MW’s daar te krijgen vanuit Amsterdam.

Na de vorige blackout waren zijn de laatsten die weer stroom hadden.
.
pi_175315378
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 11:31 schreef Fer het volgende:

[..]

Klopt, maar Velsen wekt zelf ook deel op. Voor de rest zijn ze samen met heel Noord Holland afhankelijk van de Hemhaven centrale en Diemen. Het hoofdkantoor van Action zit in Zwaagdijk, die zie ik de uitdaging wel aangaan om goedkoper te kunnen distribueren. Maar zie maar enkele MW’s daar te krijgen vanuit Amsterdam.

Na de vorige blackout waren zijn de laatsten die weer stroom hadden.
Decentraal opwekken en lokale stationaire opslag is het antwoord.
Daken vol PV en een paar windturbines a 2 mw/stuk op een industrietrein en je bent er al :)

Zo moeilijk is het allemaal niet :)
  zondag 26 november 2017 @ 12:43:21 #38
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_175315549
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 11:18 schreef Fer het volgende:
De accu is het probleem niet, het gaat puur om het kunnen leveren van de idioot hoge laadstroom. Aan de andere kant genoeg industrie die ook zoiets verbruikt natuurlijk.
industrie wekt vaak in-house energie op en/of werkt met stoom.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_175323228
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 11:45 schreef Fer het volgende:
0-96km/u in 20 seconden met maximaal gewicht 50000kg!
EU chauffeur mag 4,5 uur rijden met 80, dat is 360km.
Half uur bijladen/rijders pauze en hij heeft weer 400km bereik erbij.
Dit is gewoon werkbaar

Daarnaast,

Ben gister nog eruit gereden door hem bij een stoplicht


[ afbeelding ]

Goed hij stond rechts vooraan en ik links achteraan, maar langzaam is het dus zeker niet.
Bierwagens hebben altijd voorrang B:)B _O_ B:)B _O_ O+

Maar even over de Tesla Semi, Ik vind het wel een leuk ding om te zien :)
En de 0 - 100 is ook erg gaaf 8-)

Wat nog het meest bijzondere is is de prijs die valt reuze mee en dat is van doorslaggevend belang het gaat om beroepsrijders die kiezen een wagen waar je een positief rendement mee kunt behalen.

Ik denk dat er best wel wat van verkocht gaan worden :7 ^O^
pi_175324781
Leesvoer uit Auto- en transportwereld: https://atw.nl/articles/3(...)eel_vragen_open.html
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_175325212
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 19:46 schreef Ridocar het volgende:
Leesvoer uit Auto- en transportwereld: https://atw.nl/articles/3(...)eel_vragen_open.html
Geen auteur die zich bekend maakt, artikel is ook wat zuur, blad is gesponsord door de klassieke vrachtwagenfabrikanten, tsja...
pi_175325650
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 20:10 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Geen auteur die zich bekend maakt, artikel is ook wat zuur, blad is gesponsord door de klassieke vrachtwagenfabrikanten, tsja...
Helemaal gelijk in, er zit een hoop scepsis in. De auteur is trouwens Ronald Schalekamp (volgens de papieren versie van ATW)
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  zondag 26 november 2017 @ 21:11:04 #43
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_175326523
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 20:10 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Geen auteur die zich bekend maakt, artikel is ook wat zuur, blad is gesponsord door de klassieke vrachtwagenfabrikanten, tsja...
Hij heeft toch gewoon helemaal gelijk? Zolang er totaal niets bekend is over de capaciteit en gewicht van de batterijen valt er weinig over te zeggen behalve de gebakken lucht die Musk zoals gewoonlijk probeert verkopen.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_175326612
quote:
2s.gif Op zondag 26 november 2017 21:11 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Hij heeft toch gewoon helemaal gelijk? Zolang er totaal niets bekend is over de capaciteit en gewicht van de batterijen valt er weinig over te zeggen behalve de gebakken lucht die Musk zoals gewoonlijk probeert verkopen.
Ik zie die gebakken lucht anders steeds vaker rondrijden ;)

Je kan hem hooguit verwijten dat alles meer tijd kost dan hij hoopt maar zowel Tesla als SpaceX hebben tot nu toe geleverd.
  zondag 26 november 2017 @ 21:19:01 #45
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_175326748
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 21:14 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik zie die gebakken lucht anders steeds vaker rondrijden ;)
Leuk, maar wat zijn dan de capaciteiten?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
  zondag 26 november 2017 @ 21:20:13 #46
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_175326793
quote:
1s.gif Op zondag 26 november 2017 11:18 schreef Fer het volgende:
De accu is het probleem niet, het gaat puur om het kunnen leveren van de idioot hoge laadstroom. Aan de andere kant genoeg industrie die ook zoiets verbruikt natuurlijk.
Een lokale buffer die tussen de laadsessies door rustig op kan laden en de aansluiting kan veel kleiner zijn. En laat Tesla nou toevallig ook net zulke dingen maken ;)

quote:
1s.gif Op zaterdag 25 november 2017 09:48 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Voornamelijk als je je trailer naar een dock wilt manoeuvreren is dat erg vervelend. De voorkeur gaat uit van een bochtje achteruit naar links, zodat je door je zijraam de trailer kunt zien. de andere kant op (naar rechts) kan ook, maar omdat de spiegels nogal vertekenen en alles in de spiegel een stuk kleiner is is het lastiger mikken. in het midden heb je dus aan beide kanten het gevoel dat je "tegen de hand in" aan het sturen bent.
Kijk maar eens naar een gewone vrachtauto, daar zitten links hooguit twee spiegels en rechts minimaal 4, en dan kom je rechts nóg zicht tekort.
Maar het zou ook maar de helft 'erg' moeten zijn van naar rechts draaien omdat je in het midden zit. Ze denken er echt wel over na om de juiste spiegels te plaatsen hoor :P Na een poosje wennen zul je er waarschijnlijk niks meer van merken.
pi_175326927
quote:
14s.gif Op zondag 26 november 2017 21:19 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Leuk, maar wat zijn dan de capaciteiten?
Hij geeft een actieradius, capaciteiten worden vanzelf wel bekend.
Bij de presentatie van een iPhone geeft men ook niet aan hoeveel mAh de accu is, toch kan ik er ruim de hele dag mee toe.
pi_175326993
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 21:20 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Een lokale buffer die tussen de laadsessies door rustig op kan laden en de aansluiting kan veel kleiner zijn. En laat Tesla nou toevallig ook net zulke dingen maken ;)

[..]

Klopt.

Tesla zit niet stil, waar wij vaak in problemen denken zijn zij al met de oplossing bezig.

Ook het feit dat Tesla nog geen winst heeft gemaakt wordt vaak aangehaald.
Maar dat komt ook omdat vrijwel alle opbrengsten teruggepompt worden in investeringen in fabrieken en laadstations. Uitbreiding en groei, dat is waar Musk op inzet.

Natuurlijk is dat een risico, heel gewaagd. Maar dat hoort bij Musk.
  zondag 26 november 2017 @ 21:47:57 #49
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_175327633
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 21:23 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Hij geeft een actieradius, capaciteiten worden vanzelf wel bekend.
Bij de presentatie van een iPhone geeft men ook niet aan hoeveel mAh de accu is, toch kan ik er ruim de hele dag mee toe.
Mijn god.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_175327942
800km range en in een half uur pauze meer kunnen bijladen, dan een chauffeur in 4,5 uur kan wegrijden. Gewicht zal iets van 35 ton op 50 totaalmassa worden.
.
pi_175328362
quote:
10s.gif Op zondag 26 november 2017 21:47 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Mijn god.
:P
pi_175331917
quote:
0s.gif Op zondag 26 november 2017 21:20 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Een lokale buffer die tussen de laadsessies door rustig op kan laden en de aansluiting kan veel kleiner zijn. En laat Tesla nou toevallig ook net zulke dingen maken ;)

[..]

Maar het zou ook maar de helft 'erg' moeten zijn van naar rechts draaien omdat je in het midden zit. Ze denken er echt wel over na om de juiste spiegels te plaatsen hoor :P Na een poosje wennen zul je er waarschijnlijk niks meer van merken.
Als het zo zou werken zou het idd schelen, maar dat doet het niet. Als je in het midden zit heb je aan beide kanten 0% zicht naar achter, niet 50%.
Die Semi hebben ze ook smal gemaakt, maar containers en bestaande opleggers zijn nog steeds dik tweeënhalve meter breed. Praktijkvoorbeeld: Ik rij een Actros uit 2012, en Mercedes heeft in al haar wijsheid besloten de cabine 10 centimeter aan iedere kant smaller te maken. Ik moet zeggen dat dat enorm kut rijdt, zeker als ik een lzv erachter heb hangen, zelfs als je met je kop uit het raam moet hangen
Nu snap ik dat er met beeldschermen en camera's een beeld rondom het voertuig wordt gecreëerd, maar dan moet het systeem wel behoorlijk betrouwbaar zijn, zowel in domweg werken als het weerstaan van allerlei lichtstoringen zoals volle zon of ander licht dat recht in de camera's kan schijnen, want met het zitje in het midden kun je nergens op terugvallen.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_175341720
Die Tesla rijders stappen toch allemaal eerst uit en dan bedienen ze de auto met hun smartphone en laten hem zo achteruit rijden.
.
  maandag 27 november 2017 @ 17:45:23 #54
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_175342612
quote:
1s.gif Op maandag 27 november 2017 07:00 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Als het zo zou werken zou het idd schelen, maar dat doet het niet. Als je in het midden zit heb je aan beide kanten 0% zicht naar achter, niet 50%.
Die Semi hebben ze ook smal gemaakt, maar containers en bestaande opleggers zijn nog steeds dik tweeënhalve meter breed. Praktijkvoorbeeld: Ik rij een Actros uit 2012, en Mercedes heeft in al haar wijsheid besloten de cabine 10 centimeter aan iedere kant smaller te maken. Ik moet zeggen dat dat enorm kut rijdt, zeker als ik een lzv erachter heb hangen, zelfs als je met je kop uit het raam moet hangen
Nu snap ik dat er met beeldschermen en camera's een beeld rondom het voertuig wordt gecreëerd, maar dan moet het systeem wel behoorlijk betrouwbaar zijn, zowel in domweg werken als het weerstaan van allerlei lichtstoringen zoals volle zon of ander licht dat recht in de camera's kan schijnen, want met het zitje in het midden kun je nergens op terugvallen.
De voorkant is wat smaller voor de aerodynamica. Maar Fer heeft wel een punt, dokken is voor een autopilot een fluitje van een cent.
pi_175428901
En meneer Musk heeft al een (potentiële) klant: https://www.autobahn.eu/6(...)n-tien-tesla-semi-s/
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  vrijdag 1 december 2017 @ 16:48:52 #56
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_175429017
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 december 2017 16:45 schreef Ridocar het volgende:
En meneer Musk heeft al een (potentiële) klant: https://www.autobahn.eu/6(...)n-tien-tesla-semi-s/
Niet echt opmerkelijk, die grote bedrijven nemen van iedere logistieke vooruitgang wel wat prototypes af. Als het niet werkt ziet het nog altijd leuk uit in de folders en op tv.
And so is the past
pi_175429197
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 november 2017 11:39 schreef -AMG- het volgende:
En na de eerste update is de chauffeur overbodig.
Er zal toch iemand m moeten laden en lossen :P
pi_175429378
quote:
14s.gif Op vrijdag 1 december 2017 16:48 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Niet echt opmerkelijk, die grote bedrijven nemen van iedere logistieke vooruitgang wel wat prototypes af. Als het niet werkt ziet het nog altijd leuk uit in de folders en op tv.
Dit inderdaad.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')