quote:
Op donderdag 30 november 2017 10:34 schreef Dierckxsens het volgende:Heeft hier iemand ervaring met/een mening over wel of niet een narrow-wide voorblad monteren als je met 1 voorblad gaat rijden op mtb of crosser? Ik heb de afgelopen dagen mijn ouwe MTB gestript en omgebouwd tot strandracer (racestuur erop en nog in afwachting van chinese carbonvork). Het 42t buitenblad heb ik nu op de middenpositie van een triple crank gezet en de voorderaiilleur nog even laten zitten (zonder kabel). Bij een proefritje op asfalt draait alles prima, maar als onder wat zwaardere omstandigheden steeds de ketting eraf valt is dat natuurlijk irritant. Is een narrow-wide dan echt een verbetering waar je dit problem vrijwel nooit meer hebt?
(PS.; meteen maar inschreven voor Egmond-Pier-Egmond)
Enkelblads groepen maken gebruik van een narrow-wide voorblad en een clutch achterderailleur. Deze zet de ketting onder een hogere spanning dan een normale derailleur. Ik denk dat je het meeste profijt zult hebben van het monteren van een clutch achterderailleur, dus daar zou ik mee beginnen. Een ander voorblad kun je altijd daarna nog doen.
quote:
Op donderdag 30 november 2017 18:48 schreef Gebruikersnaamvergeten het volgende:Met 50-34 rijd ik vaak met een behoorlijk scheve ketting, waar ik een gruwelijke hekel aan heb. 50-36 is volgens mij niet mogelijk of wel?
Is het trouwens nodig om voor elke cassette een aparte ketting te hebben? Of kun je prima met één ketting uit de voeten wanneer je regelmatig wisselt van cassette? Cassette verwisselen is geen probleem, alleen continue de ketting eraf halen lijkt me niet zo goed voor de levensduur.
Trouwens, de reden dat ik zulke aparte vertandingen zoek is omdat ik mijn knieën niet te veel mag belasten. Een lange kooi is dus noodzakelijk. Echter 50-34 voor en 11-28 achter vind ik echt niet lekker rijden op het vlakke, dus probeer ik iets te vinden waarmee ik ook in de polder prettig mee rijdt.
Sommige groepen/crankstellen worden standaard verkocht met een 52/36 vertanding. De 34 of 36 bij een compact kun je gewoon door iets anders vervangen (tenzij je een crankstel hebt waarbij de kettingbladen aan elkaar geklonken zijn, zoals een van de lichtste van Cannondale heeft), zelf rijd ik bijv. met een 50/38 compact. Je bent dan vaak wel aangewezen op kettingbladen van een ander merk en het nadeel is soms dat het minder goed schakelt als je een binnenblad van een ander merk monteert.
Bij het rijden in de polder is het prettig als je niet steeds hoeft te schakelen met je voorderailleur. Maar minstens zo belangrijk vind ik dat de stappen tussen de verzetten niet te groot zijn. Ik zou dus nooit met een 11-34 gaan rijden in Nederland. Twee cassettes (en wielsets
) is dan wel erg handig als je op verschillende terreinen uit de voeten wilt kunnen.
Je kunt prima meerdere cassettes gebruiken met een en dezelfde ketting. Als je je ketting op tijd vervangt gaan cassettes behoorlijk lang mee. Andersom gaat je ketting ook wat langer mee als je niet met een versleten cassette rijdt. Maar wisselen an sich is geen probleem
quote:
Op donderdag 30 november 2017 22:30 schreef Tommeke het volgende:Zo'n SKS X-tra Dry doet al een hoop hoor!
Ik gebruik vaak voor ook een spatbordje, scheelt een hoop spray die via de onderbuis op je voeten komt.
Welke gebruik je voor? Ik zoek er nog eentje
quote:
Op donderdag 30 november 2017 21:11 schreef cafca het volgende:[..]
Ja, mooi twee plaatjes in mijn onderarm, nu in het gips.
Maar er miste een stukje bot, dus dat is afwachten in hoeverre dat weer aangroeit.
Anders is er nog een operatie nodig.
Pff balen man. Sterkte!