De standaard stalen poot onder een eiken blad is warmgewalst profiel staal. Dat is niet strak en heeft ook geen strakke, rechte zijkanten.quote:Op donderdag 23 november 2017 21:40 schreef goed_volk het volgende:
50 kilo is nog best wat voor een tafelblad.. Aan de andere kant, ik heb een eiken tafelblad van 175 kilo (baas boven baas).
Je keus voor staal of alu is niet echt onderbouwd. Het verschil vorm zit in warm- of koudgewalst bijvoorbeeld. Maar wil je de boel zelf lassen, of laat je maken? En dan heb je nog het prijsverschil tussen staal en alu...
Dank je. Interesante prijzen hebben ze. Tot nu toe heb ik voornamelijk nog even gekeken naar een kant en klaar eiken blad bij Loods 5. Deze beginnen bij 469 euro.quote:Op donderdag 23 november 2017 21:46 schreef lichtknopje het volgende:
Misschien heb je hier ook wat aan. (Je hebt mij eens prima geholpen hier op fok! met advies over opvullen freessleuven vloerverwarming).
Ik ken een houtzagerij in Zuidland waar je voor een prima prijs eiken bladen en veel meer kan kopen. Misschien helpt het je bij je project.
https://www.pv-verbouwingen.nl/
Bij de kringloop hier gooien ze je dood met van die logge, ouderwetse eiken tafels. Misschien een idee om zo’n blad te hergebruiken?quote:Op donderdag 23 november 2017 21:51 schreef Glider76 het volgende:
[..]
Dank je. Interesante prijzen hebben ze. Tot nu toe heb ik voornamelijk nog even gekeken naar een kant en klaar eiken blad bij Loods 5. Deze beginnen bij 469 euro.
Jouw adres is ruim 100 euro goedkoper.
Adres staat opgeslagen.
Dat soort tafels zie ik ook wel. Maar het hoeft geen opknappertje te worden. Wil de tafel blank houden en aflakken met skylt.quote:Op donderdag 23 november 2017 21:57 schreef valentijn101 het volgende:
[..]
Bij de kringloop hier gooien ze je dood met van die logge, ouderwetse eiken tafels. Misschien een idee om zo’n blad te hergebruiken?
Die zitten ingefreesd in het blad, het is puur optisch maar vindt het juist wel mooi.quote:Op donderdag 23 november 2017 22:11 schreef goed_volk het volgende:
Leuke tafel, maar zijn die uitstekende liggers onder het blad nou wel functioneel? Op de foto lijken ze niet aan de poot vast te zitten en hebben ze blad een stalen klamp gegeven....
Nee, gelast tot een H profiel, wat taps toeloopt. Van 4 cm onderin tot 7.5 cm bovenin.quote:Op vrijdag 24 november 2017 16:12 schreef warhamstr het volgende:
Zijn die poten hol? Enkel gezette strip dus? Daar is aluminium nooit sterk/stijf genoeg voor.
goed om te horen. als mijn blad dan 51 kilo wordt is dit nog enigzins handelbaar voor 1 a 2 personen.quote:Op vrijdag 24 november 2017 13:57 schreef Mellebast het volgende:
Zwager van me heeft een eiken blad van 240 bij 100 bij 4 weegt 74 kg.
Dus kan heel goed
ah ok. Dan nog zou ik de strippen laten laseren uit staal. Lekker 'goedkoop' en toch scherpe hoeken. En denk dat eem stalen poot stijver is als dezelfde constructie van alu.quote:Op vrijdag 24 november 2017 16:23 schreef Glider76 het volgende:
[..]
Nee, gelast tot een H profiel, wat taps toeloopt. Van 4 cm onderin tot 7.5 cm bovenin.
en waar zou je dat doen? Zou mooi zijn als ik dat idd ergens uit een plaat van 6mm kan laten snijden. Ik dacht zelf gewoon met een strip van 100 bij 6 mm te werken.quote:Op vrijdag 24 november 2017 16:24 schreef warhamstr het volgende:
[..]
ah ok. Dan zou ik de strippel laten laseren uit staal. Lekker goed
Waar kom je vandaanquote:Op vrijdag 24 november 2017 16:26 schreef Glider76 het volgende:
[..]
en waar zou je dat doen? Zou mooi zijn als ik dat idd ergens uit een plaat van 6mm kan laten snijden. Ik dacht zelf gewoon met een strip van 100 bij 6 mm te werken.
Laten laseren zal denk ik wel gelijk in de papieren gaan lopen.
ja, via het werk kan ik wel iemand vinden die het voor mij in autocad kan zetten.quote:Op vrijdag 24 november 2017 16:28 schreef warhamstr het volgende:
[..]
Waar kom je vandaandenk dat als je naar een plaatselijk snijbedrijf toeloopt met een schets en aangeeft dat alles vlak en recht gesneden kan worden het niet erg duur hoeft te zijn. (iig veel goedkoper dan die kant en klare tafel)
Collega is aluminium lasser met eigen werkplaats, en ik werk bij een scheepsbouwer welke veel alumnium schepen last.quote:Op vrijdag 24 november 2017 17:36 schreef derLudolf het volgende:
Maar je wilt je poten eventueel van platstaf maken? Want die hebben toch ook afgeronde kanten?
Aluminium lijkt mij ook sterk genoeg in die afmetingen. Hebben jullie de apparatuur er voor om dat te lassen? Is weer anders dan staal of RVS
Nooit geweten dat boten van ook aluminium werden gemaakt. Dacht dat dat alleen staal was.quote:Op vrijdag 24 november 2017 17:42 schreef Glider76 het volgende:
[..]
Collega is aluminium lasser met eigen werkplaats, en ik werk bij een scheepsbouwer welke veel alumnium schepen last.
Machinesstaal, bedoel je dan C45 en zo? Das maar (zeer) beperkt lasbaar hè. Kun je niet zelf strips laten snijden uit platen?quote:Om strakke, rechte strippen te krijgen dacht ik dit eerst van machinestaal te maken. Of koudgewalst.
Maar aluminium kan ook, en dit is van zichzelf al glad, strak en recht.
Dat is toch ook een kwestie van dik genoeg staal?quote:Het moeiljkste van alles is om het geheel mooi recht te lassen en vooral dat het niet gaat kromtrekken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |