abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_175267947
Ik wil zelf een tafel maken met eiken blad. Ik ga zelf de poten maken. Ik twijfel dus aluminium of staal.

Maar ik zat eens het gewicht uit te rekenen van zo'n blad en krijg een getal wat ik niet realistisch vindt.

Volgens google is eiken 0.71 gram/ kubieke centimeter. Bij een blad van 180 x 100 x 4 cm kom ik dan uit op 51 kilo.

Dat til je zo op, maar in de winkels voelt het toch allemaal zwaarder aan.

Ps:

Reden van eventueel aluminium is dat ik zeer strak en recht staal wil. Dan kom je uit op machinestaal wat nogal prijzig is. Aluminium is van zich zelf al recht en strak.
Poten ga ik maken van strip 100mm x 8 mm.

Het geheel wordt naderhand gepoedercoat.

Maak ik ergens een rekenfout of is mijn gevoel van gewicht gewoon brak.
  Spellchecker donderdag 23 november 2017 @ 21:38:36 #2
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_175268156
Google eens op "massief eiken Oisterwijk". Met de geruchten dat die meubels beton zouden bevatten ...

[ Bericht 0% gewijzigd door maily op 23-11-2017 21:54:30 ]
  donderdag 23 november 2017 @ 21:40:37 #3
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_175268211
50 kilo is nog best wat voor een tafelblad.. Aan de andere kant, ik heb een eiken tafelblad van 175 kilo (baas boven baas).

Je keus voor staal of alu is niet echt onderbouwd. Het verschil vorm zit in warm- of koudgewalst bijvoorbeeld. Maar wil je de boel zelf lassen, of laat je maken? En dan heb je nog het prijsverschil tussen staal en alu...
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_175268327
Misschien heb je hier ook wat aan. (Je hebt mij eens prima geholpen hier op fok! met advies over opvullen freessleuven vloerverwarming).

Ik ken een houtzagerij in Zuidland waar je voor een prima prijs eiken bladen en veel meer kan kopen. Misschien helpt het je bij je project.

https://www.pv-verbouwingen.nl/
pi_175268394
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 21:40 schreef goed_volk het volgende:
50 kilo is nog best wat voor een tafelblad.. Aan de andere kant, ik heb een eiken tafelblad van 175 kilo (baas boven baas).

Je keus voor staal of alu is niet echt onderbouwd. Het verschil vorm zit in warm- of koudgewalst bijvoorbeeld. Maar wil je de boel zelf lassen, of laat je maken? En dan heb je nog het prijsverschil tussen staal en alu...
De standaard stalen poot onder een eiken blad is warmgewalst profiel staal. Dat is niet strak en heeft ook geen strakke, rechte zijkanten.

Ik heb nu een eiken tafel met stalen poten gezien in het hogere segment. Prijs begint bij 2500 euro.

Deze poten zijn laser gesneden en zeer strak/glad staal. Maar als je erop tikt klinkt het niet als echt staal. Het is gemaakt van strip of plat 100mm bij 6 mm.

In ieder geval wil ik het model poot zoveel mogelijk namaken.

Ik werk bij een scheepsbouwer dus voldende staal en aluminium voorradig en ook alle apparatuur om dit te lassen. Maar wij hebben niet echt dit soort formaten in machinestaal. Of koudgewalst.

In staal wordt 1 poot 23 kilo. In aluminium maar een fractie ervan. Dat is ook een voordeel.

Aluminium is in ieder geval veel strakker en gladder dan warmgewalst staal.
pi_175268453
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 21:46 schreef lichtknopje het volgende:
Misschien heb je hier ook wat aan. (Je hebt mij eens prima geholpen hier op fok! met advies over opvullen freessleuven vloerverwarming).

Ik ken een houtzagerij in Zuidland waar je voor een prima prijs eiken bladen en veel meer kan kopen. Misschien helpt het je bij je project.

https://www.pv-verbouwingen.nl/
Dank je. Interesante prijzen hebben ze. Tot nu toe heb ik voornamelijk nog even gekeken naar een kant en klaar eiken blad bij Loods 5. Deze beginnen bij 469 euro.
Jouw adres is ruim 100 euro goedkoper.

Adres staat opgeslagen.
pi_175268594
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 21:51 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Dank je. Interesante prijzen hebben ze. Tot nu toe heb ik voornamelijk nog even gekeken naar een kant en klaar eiken blad bij Loods 5. Deze beginnen bij 469 euro.
Jouw adres is ruim 100 euro goedkoper.

Adres staat opgeslagen.
Bij de kringloop hier gooien ze je dood met van die logge, ouderwetse eiken tafels. Misschien een idee om zo’n blad te hergebruiken?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_175268696
quote:
1s.gif Op donderdag 23 november 2017 21:57 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

Bij de kringloop hier gooien ze je dood met van die logge, ouderwetse eiken tafels. Misschien een idee om zo’n blad te hergebruiken?
Dat soort tafels zie ik ook wel. Maar het hoeft geen opknappertje te worden. Wil de tafel blank houden en aflakken met skylt.

Winkelprijs van deze tafel is 2500 en had hem bijna gekocht. Maar ik heb de apparatuur en mogelijkheden om het zelf te maken voor een fractie van de prijs. En iets zelf maken is ook leuk.
pi_175268718
Het mooiste is natuurlijk een geoliede eiken tafel die er zo natuurlijk mogelijk uit ziet. Dat ga je niet vinden of gaat je heel veel schuurwerk kosten.

Ga gewoon naar een houtzagerij. Zo duur is een eiken blad nou ook weer niet. Zeker niet als je zelf gaat schuren. V.w.b. gewicht kun je gewoon doorrekenen op basis van soorteijk gewicht. Rond de 50 kilo zou goed kunnen. Zo’n tafel is altijd wel goed te tillen omdat je het gewicht goed verdeelt.
pi_175268832

donderdag 23 november 2017 @ 22:11:50 #11
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_175268898
Leuke tafel, maar zijn die uitstekende liggers onder het blad nou wel functioneel? Op de foto lijken ze niet aan de poot vast te zitten en hebben ze blad een stalen klamp gegeven....
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_175268960
quote:
0s.gif Op donderdag 23 november 2017 22:11 schreef goed_volk het volgende:
Leuke tafel, maar zijn die uitstekende liggers onder het blad nou wel functioneel? Op de foto lijken ze niet aan de poot vast te zitten en hebben ze blad een stalen klamp gegeven....
Die zitten ingefreesd in het blad, het is puur optisch maar vindt het juist wel mooi.
pi_175279229
Zwager van me heeft een eiken blad van 240 bij 100 bij 4 weegt 74 kg.
Dus kan heel goed
eventueel hierboven gemaakte spelfouten zijn puur voor vermaak van de lezer!
pi_175281734
Zijn die poten hol? Enkel gezette strip dus? Daar is aluminium nooit sterk/stijf genoeg voor.
pi_175281914
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 16:12 schreef warhamstr het volgende:
Zijn die poten hol? Enkel gezette strip dus? Daar is aluminium nooit sterk/stijf genoeg voor.
Nee, gelast tot een H profiel, wat taps toeloopt. Van 4 cm onderin tot 7.5 cm bovenin.
pi_175281923
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 13:57 schreef Mellebast het volgende:
Zwager van me heeft een eiken blad van 240 bij 100 bij 4 weegt 74 kg.
Dus kan heel goed
goed om te horen. als mijn blad dan 51 kilo wordt is dit nog enigzins handelbaar voor 1 a 2 personen.
pi_175281933
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 16:23 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Nee, gelast tot een H profiel, wat taps toeloopt. Van 4 cm onderin tot 7.5 cm bovenin.
ah ok. Dan nog zou ik de strippen laten laseren uit staal. Lekker 'goedkoop' en toch scherpe hoeken. En denk dat eem stalen poot stijver is als dezelfde constructie van alu.
pi_175281963
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 16:24 schreef warhamstr het volgende:

[..]

ah ok. Dan zou ik de strippel laten laseren uit staal. Lekker goed
en waar zou je dat doen? Zou mooi zijn als ik dat idd ergens uit een plaat van 6mm kan laten snijden. Ik dacht zelf gewoon met een strip van 100 bij 6 mm te werken.

Laten laseren zal denk ik wel gelijk in de papieren gaan lopen.
pi_175281993
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 16:26 schreef Glider76 het volgende:

[..]

en waar zou je dat doen? Zou mooi zijn als ik dat idd ergens uit een plaat van 6mm kan laten snijden. Ik dacht zelf gewoon met een strip van 100 bij 6 mm te werken.

Laten laseren zal denk ik wel gelijk in de papieren gaan lopen.
Waar kom je vandaan :P denk dat als je naar een plaatselijk snijbedrijf toeloopt met een schets en aangeeft dat alles vlak en recht gesneden kan worden het niet erg duur hoeft te zijn. (iig veel goedkoper dan die kant en klare tafel)
pi_175282037
Of idd warmgewalste strip kopen en met een afbraamschijf de bolling uit de kanten slijpen.

Veel goedkoper dan dat word het niet.
pi_175282762
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 16:28 schreef warhamstr het volgende:

[..]

Waar kom je vandaan :P denk dat als je naar een plaatselijk snijbedrijf toeloopt met een schets en aangeeft dat alles vlak en recht gesneden kan worden het niet erg duur hoeft te zijn. (iig veel goedkoper dan die kant en klare tafel)
ja, via het werk kan ik wel iemand vinden die het voor mij in autocad kan zetten.

Ik zou de de gehele H vorm, met taps lopende poten uit 1 plaat laten snijden. Daarna haaks er strip op lassen.

Ik dacht zelf de bolling met de freesbank weg te halen. Zo dacht ik ook een tapse vorm uit een strip te halen.

Maar het zou wel mooi zijn als de gehele vorm van de poot uit 1 plaat komt.

Tafel poten staan ongeveer 80cm uit elkaar onderin en 55 cm bovenin, 70 cm hoog.

De 2 vormen zouden dan precies uit een plaat van 1 bij 1 meter kunnen. Zo blijft het nog allemaal betaalbaar.

Goed idee dat laseren, wellicht valt het allemaal nog best mee in de kosten.
pi_175282822
Ik denk dat het van aluminium sterk genoeg is, en hoeft niet heel veel meer te kosten. Scheelt wel een hoop in gewicht.

Het poedercoaten van aluminium is ook geen probleem.
  Moderator vrijdag 24 november 2017 @ 17:36:29 #23
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_175283169
Maar je wilt je poten eventueel van platstaf maken? Want die hebben toch ook afgeronde kanten?

Aluminium lijkt mij ook sterk genoeg in die afmetingen. Hebben jullie de apparatuur er voor om dat te lassen? Is weer anders dan staal of RVS :)
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_175283284
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 november 2017 17:36 schreef derLudolf het volgende:
Maar je wilt je poten eventueel van platstaf maken? Want die hebben toch ook afgeronde kanten?

Aluminium lijkt mij ook sterk genoeg in die afmetingen. Hebben jullie de apparatuur er voor om dat te lassen? Is weer anders dan staal of RVS :)
Collega is aluminium lasser met eigen werkplaats, en ik werk bij een scheepsbouwer welke veel alumnium schepen last.

Dat lassen van alu stelt trouwens niet veel voor, doen ze gewoon met zo'n mig/mag apparaat.
Staal lassen kan ik wel zelf.

Om strakke, rechte strippen te krijgen dacht ik dit eerst van machinestaal te maken. Of koudgewalst.
Maar aluminium kan ook, en dit is van zichzelf al glad, strak en recht.

Het moeiljkste van alles is om het geheel mooi recht te lassen en vooral dat het niet gaat kromtrekken.
  Moderator vrijdag 24 november 2017 @ 17:55:32 #25
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_175283505
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 november 2017 17:42 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Collega is aluminium lasser met eigen werkplaats, en ik werk bij een scheepsbouwer welke veel alumnium schepen last.
Nooit geweten dat boten van ook aluminium werden gemaakt. Dacht dat dat alleen staal was.
quote:
Om strakke, rechte strippen te krijgen dacht ik dit eerst van machinestaal te maken. Of koudgewalst.
Maar aluminium kan ook, en dit is van zichzelf al glad, strak en recht.
Machinesstaal, bedoel je dan C45 en zo? Das maar (zeer) beperkt lasbaar hè. Kun je niet zelf strips laten snijden uit platen?

quote:
Het moeiljkste van alles is om het geheel mooi recht te lassen en vooral dat het niet gaat kromtrekken.
Dat is toch ook een kwestie van dik genoeg staal?
Kranplätze müssen verdichtet sein
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')