Heb jij een issue?quote:Op vrijdag 24 november 2017 01:14 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Mooi, dan gaan we dat wel toepassen op alle inwoners van Nederland, valt de PVV gelijk terug naar een zetel dus dat is ook mooi meegenomen dan.
Nee, die hebben er ook meer welvaart door.quote:Op vrijdag 24 november 2017 09:50 schreef LXIV het volgende:
[..]
Privatize the profits and socialize the losses.
'Belangrijke mensen' die er wat aan verdienen ten koste van miljoenen anderen die er overlast van hebben.
Misschien is die welvaart, uitgedrukt in geld, 10 euro per jaar. De vraag is of die 10 euro al die overlast waard is.quote:Op vrijdag 24 november 2017 10:06 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, die hebben er ook meer welvaart door.
Jij stelde voor dat bedrijven maar naar Polen moeten gaat, zodat Polen niet hierheen hoeven te komen. Dat kunnen bedrijven niet, want Polen is niet goed bereikbaar. Als wij die bereikbaarheid niet willen, worden wij straks ook een soort van Polen.quote:Op vrijdag 24 november 2017 10:08 schreef LXIV het volgende:
[..]
Misschien is die welvaart, uitgedrukt in geld, 10 euro per jaar. De vraag is of die 10 euro al die overlast waard is.
En dat was precies het punt uit mijn eerste posting, dat die twee zaken tegenover elkaar moeten worden weggezet. Wat levert het op (zowel aan geld als aan overlast) en willen we dat?
En nu wordt enkel die ene financiële component meegenomen,
Verder is veel extra geld nutteloos, want als iedereen het krijgt dan kun je er bijvoorbeeld nog steeds geen schaars goed als een huis mee kopen, want de ander kan ook 10 euro meer bieden.q
Dat zal zo'n vaart niet lopen. Al die transit van bulkgoederen is daar ook helemaal niet voor nodig. Nederland is qua intrinsieke ligging en wegennet goed bereikbaar en blijft dit ook. Ook wanneer we bijvoorbeeld het aantal megastallen beperken, Schiphol niet verder laten groeien of de A67 niet altijd helemaal vol hebben met vrachtwagens uit het Oostblok.quote:Op vrijdag 24 november 2017 10:09 schreef Igen het volgende:
[..]
Jij stelde voor dat bedrijven maar naar Polen moeten gaat, zodat Polen niet hierheen hoeven te komen. Dat kunnen bedrijven niet, want Polen is niet goed bereikbaar. Als wij die bereikbaarheid niet willen, worden wij straks ook een soort van Polen.
Dus je wilt enkel cosmetische maatregelen zonder echte gevolgen.quote:
Nee, ik wil dat er nagedacht wordt over alle aspecten van de groei. Niet enkel de economische.quote:Op vrijdag 24 november 2017 10:39 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dus je wilt enkel cosmetische maatregelen zonder echte gevolgen.
Overheden zijn de grootste aandeelhouders in Schiphol Group. Meer vluchten leidt tot hogere winst en daarmee mogelijkheid voor hoger dividend. Het draait in de eerste plaats dus gewoon om de centen.quote:Op vrijdag 24 november 2017 09:47 schreef LXIV het volgende:
[..]
Natuurlijk kan er altid iemand uit of bijstappen. Ik bedoel echter de vluchten die primair voor overstappen zijn (worden ook anders belast) ten opzichte van vluchten die echt vanuit Schiphol vertrekken om mensen uit Nederland op bestemming te brengen.
Een basis-aansluiting op de luchtvaart is goed genoeg voor Nederland. Desnoods dat je voor bepaalde bestemmingen eerst een uurtje richting Frankfurt moet vliegen, wat maakt het uit? Beter dan de hele Randstad onleefbaar door landende vliegtuigen. Wat mij betreft wordt de groei van Schiphol niet aangemoedigd maar juist ontmoedigd.
Maar al zou het economische plaatje positief zijn, dan nog is de vraag of de totale plaat positief is.quote:Op vrijdag 24 november 2017 11:03 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Overheden zijn de grootste aandeelhouders in Schiphol Group. Meer vluchten leidt tot hogere winst en daarmee mogelijkheid voor hoger dividend. Het draait in de eerste plaats dus gewoon om de centen.
Of het per saldo echt iets oplevert (meer compensatie voor overlast, verlies van productiviteit door drukte, etc) is natuurlijk een ander verhaal.
Dat is een vals dilemmaquote:Op vrijdag 24 november 2017 11:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar al zou het economische plaatje positief zijn, dan nog is de vraag of de totale plaat positief is.
Wat heb jij het liefste? Een drukke baan, wonen in een klein appartement, uur reistijd naar je werk, wonen in een drukke en vervuilde omgeving maar wel drie vliegvakanties, een BMW met alle toeters en bellen, 4K OLED, 6G internet, etc etc
Of rustiger, vrijstaand huis met veel grond, fiets naar je werk, maar simpele auto, op vakantie in Zeeland, 4G internet, gewoon HD, etc etc.
Het hangt er vanaf hoe je in elkaar steekt natuurlijk. Ik kies voor het 2e, omdat ik veel van die welvaartszaken feitelijk als irrelevant beschouw maar rust, ruimte en natuur wel als essentieel.
Ik kijk dan niet naar het individu maar naar het geheelquote:Op vrijdag 24 november 2017 11:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat is een vals dilemma
Juist omdat ik kies voor rustiger, vrijstaand huis met veel grond wat ik kan betalen zit ik meer in de auto, juist in de buurt van mijn werk wonen zou betekenen dat ik veel kleiner en duurder zou wonen.
Nee, je rekent je rijk met valse dilemmasquote:Op vrijdag 24 november 2017 11:17 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik kijk dan niet naar het individu maar naar het geheel
Nee, wat ik zeg is dat wij (als maatschappij dus) kunnen kiezen tussen minder welvaart/vooruitgang (dus minder snel naar 5G of 6G of naar 8K-televisie) of juist voor meer vrije tijd en ruimte.quote:Op vrijdag 24 november 2017 11:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Nee, je rekent je rijk met valse dilemmas
maatschappij maakt geen keuzes, dat doen individuen.quote:Op vrijdag 24 november 2017 11:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, wat ik zeg is dat wij (als maatschappij dus) kunnen kiezen tussen minder welvaart/vooruitgang (dus minder snel naar 5G of 6G of naar 8K-televisie) of juist voor meer vrije tijd en ruimte.
Ik vind het niet nodig dat we naar 5G gaan en heb liever die ruimte. Misschien is dat voor jou anders.
Het gaat dus niet om het individu, want of jij of ik nu kiezen voor 4G en 4K OLED maakt niet uit. Ik heb dat zelf ook allemaal.
Zoals jij het stelt blijft het een vals dilemma, ook als je kijkt naar het geheel.quote:Op vrijdag 24 november 2017 11:21 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nee, wat ik zeg is dat wij (als maatschappij dus) kunnen kiezen tussen minder welvaart/vooruitgang (dus minder snel naar 5G of 6G of naar 8K-televisie) of juist voor meer vrije tijd en ruimte.
Ik vind het niet nodig dat we naar 5G gaan en heb liever die ruimte. Misschien is dat voor jou anders.
Het gaat dus niet om het individu, want of jij of ik nu kiezen voor 4G en 4K OLED maakt niet uit. Ik heb dat zelf ook allemaal.
Ik denk dat dit een vrij zwart-witte voorstelling van zaken is. Er bestaan natuurlijk allerlei tussenvormen van de twee situaties die jij beschrijft: mensen die peperduur in bezemkast in hartje Amsterdam wonen, maar wel op loopafstand van werk en winkels. Daarnaast ook mensen die tegen tamelijk geringe kosten riant wonen op het platteland, een uur reistijd hebben en daarnaast last hebben van stankoverlast of besmettelijke ziektes (bv. Q-koorts) door intensieve veehouderij.quote:Op vrijdag 24 november 2017 11:07 schreef LXIV het volgende:
[..]
Maar al zou het economische plaatje positief zijn, dan nog is de vraag of de totale plaat positief is.
Wat heb jij het liefste? Een drukke baan, wonen in een klein appartement, uur reistijd naar je werk, wonen in een drukke en vervuilde omgeving maar wel drie vliegvakanties, een BMW met alle toeters en bellen, 4K OLED, 6G internet, etc etc
Of rustiger, vrijstaand huis met veel grond, fiets naar je werk, maar simpele auto, op vakantie in Zeeland, 4G internet, gewoon HD, etc etc.
Het hangt er vanaf hoe je in elkaar steekt natuurlijk. Ik kies voor het 2e, omdat ik veel van die welvaartszaken feitelijk als irrelevant beschouw maar rust, ruimte en natuur wel als essentieel.
Bevolkingsgroei in NL door geboorten is nauwelijks een issue. Verder, prima meer metroverbindingen, maar heb niet de illusie dat dit dé oplossing is, maar slechts een deeloplossing.quote:Op vrijdag 24 november 2017 11:58 schreef Fietsertje70 het volgende:
De hoeveelheid mensen is misschien niet hét probleem, maar wat ze consumeren. Niemand koopt meer zijn meubels voor de rest van hun leven. Apparaten worden zo ontwikkeld dat ze een korte levensduur hebben, maar ook niet of nauwelijks gerepareerd kunnen worden.
Oplossingen? Zet inderdaad in op meer metro-achtige verbindingen. En doe dat ook snel, hoe lang hebben ze wel niet gedaan over de aanleg van de Nooit-Zuidlijn. En op de lange termijn? Geboortebeperking, geboortebeperking en geboortebeperking. Al die religieuzen met hun vermenigvuldiging? Weg ermee. Geef mensen overal ter wereld goede educatie, met kennis en toekomstperspectief daalt het aantal kinderen vanzelf.
Wat dat betreft is het jammer dat China hun 1 kind politiek heeft losgelaten. Zou wat mij betreft wereldwijd ingevoerd mogen worden.
Dat kan best veranderen. Laatst was toch in het nieuws dat, nu de economie al een poosje aantrekt, jonge stelletjes (met kinderen) vanuit de grote steden naar de voorsteden trekken, vanuit een krap appartement naar een doorzonwoning met tuin. Die kunnen best voor nog wat bevolkingsgroei zorgenquote:Op vrijdag 24 november 2017 12:12 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Bevolkingsgroei in NL door geboorten is nauwelijks een issue. Verder, prima meer metroverbindingen, maar heb niet de illusie dat dit dé oplossing is, maar slechts een deeloplossing.
In Nederland is het Onderliggend Wegennet niet goed voor elkaar.quote:Op donderdag 23 november 2017 22:45 schreef Lunatiek het volgende:
Nederland is niet vol.
We zitten alleen opgescheept met bijna vooroorlogse snelwegen en spoorwegen, een netwerk dat provinciaal is waar het metropool zou moeten zijn, met middeleeuwse binnensteden en slecht opgevoede automobilisten, gekoppeld aan een enorme regeldrang om "de veiligheid" te garanderen. Staat er iemand met pech op de vluchtstrook, wordt gelijk de hele rechterstrook daar afgesloten. Bij een beetje regen moet je gelijk op de rem van de matrixborden.
quote:In Nederland is sprake van een zeer dicht, maar slecht uitgebouwd onderliggend wegennet vanwege het relatief dichte netwerk van autosnelwegen. Het vormt geen redelijk alternatief is voor de snelweg, zoals in veel andere landen wel het geval is.
In Nederland was omstreeks 1975 al min of meer sprake van een grotendeels voltooid snelwegennet, waardoor in Nederland weinig noodzaak is geweest om het onderliggend wegennet op grote schaal te verbeteren.
Desondanks was het onderliggend wegennet in de jaren 1950 en 1960 wel ingericht op snelverkeer.
Met name vanaf de jaren 1980 zijn duizenden kilometers weg gedegradeerd, met name door wegversmallingen, drempels, rotondes, opknippingen en lagere maximumsnelheden. Hierdoor kan het onderliggend wegennet amper een rol vervullen voor doorgaand verkeer. Dit is met opzet zo gedaan, men wilde het verkeer naar het hoofdwegennet dwingen, in veel gevallen de autosnelweg.
Het nadeel daarvan is dat het onderliggend wegennet verre van robuust is, bij incidenten op autosnelwegen vormt het onderliggend wegennet geen alternatief.
Lange files en grote vertragingen zijn dan het gevolg.
In Duitsland is sprake van een redelijk goed uitgebouwd onderliggend wegennet. Op veel plekken zijn bundesstraßen autobahnähnlich of van ongelijkvloerse kruisingen voorzien en ook ortsumgehungen (rondwegen) komen op grote schaal voor. In tegenstelling tot Nederland liggen dit soort rondwegen doorgaans niet vol met rotondes.
Mwah, dat vind ik nog wel meevallen, ben je de laatste jaren wel eens op de Duitse Autobahn geweest ?quote:Verder veel werkzaamheden op de wegen.
Als kind in de jaren 70 was ik zwaar onder de indruk, echter is er sinds die tijd alleen maar matig aan onderhoud gedaan, crisis van de jaren 80 en daarna ging het geld naar het oosten.quote:Op vrijdag 24 november 2017 21:51 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
Mwah, dat vind ik nog wel meevallen, ben je de laatste jaren wel eens op de Duitse Autobahn geweest ?
De A3 kun je beter vermijden Maar Duitsland heeft wel uitstekende alternatieven, de welbekende U-wegen. De wegen zijn er breder en hebben minder hindernissen. In Nederland is het onderliggende wegennetwerk ook al vol omdat de snelweg vast zit. Je moet voor de 3e optie gaan, het alternatief op het alternatief om nog vooruit te komen als er ergens op de snelweg een ongeval is gebeurd. Ik ben in mijn regio de hele dag onderweg naar klanten. Zolang je de binnendoorwegen goed kent kun je nog vooruit komen in geval van een calamiteit.quote:Op vrijdag 24 november 2017 21:51 schreef bluemoon23 het volgende:
[..]
In Nederland is het Onderliggend Wegennet niet goed voor elkaar.
Probeer maar eens om naar een stad te reizen die 100km verderop ligt, zonder dat je over een snelweg gaat, veel succes.....
https://www.wegenwiki.nl/Onderliggend_wegennet
[..]
[..]
Mwah, dat vind ik nog wel meevallen, ben je de laatste jaren wel eens op de Duitse Autobahn geweest ?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |